Werk & Studie alle pijlers

Gymbevoegdheid halen: tips.

11-08-2019 18:15 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Update pagina 2.


Hoi allemaal.

Aankomend schooljaar gaan een collega en ik beginnen met de gymopleiding. Dit omdat alle leerkrachten binnen ons bestuur deze moeten behalen.

Ik maak me een beetje zorgen. Ik werk vijf dagen en ben een alleenstaande ouder. Ik geef les aan groep 7/8. Ik krijg geen compensatieuren voor deze opleiding. Omdat we een klein team zijn, wordt er ook niets in werkgroepen geschrapt. Ik merk nu al dat het me naar de keel grijpt en dat wil ik niet! De resultaten in mijn groep waren top en dat wil ik graag zo houden.

Heeft iemand ervaring met deze opleiding icm een fulltime baan en kan mij tips geven?
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 15:58
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het bestuur kan je niet verplichten om in je eigen tijd een opleiding te volgen. Dus als ze voet bij stuk houden, dan stap je naar de bond. Wat ze doen mag niet.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet aan beginnen dus, als het schoolbestuur wil dat je die bevoegdheid haalt dan moeten ze je er ook uren voor geven. Ze kunnen niet van je verwachten dat je die opleiding in eigen tijd doet.

Ik wil best iets doen waar ik geen uren voor krijg zolang het in het belang van mijn leerlingen is, maar als mijn lessen en de resultaten leiden onder een extra taak die ik krijg dan kan mijn manager dus echt de boom in. Ik heb een fulltime aanstelling en streef er dus naar om al mijn werk tijdens mijn werk te doen, ik ga niet structureel overwerken om een opleiding te doen. Er is maar 1 manier om je werkdruk onder controle te houden en dat is door 'nee' te zeggen tegen dit soort fratsen.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 11-08-2019 18:32
33.40% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Geen ervaring mee, maar jemig zeg, verplicht vanuit het bestuur? Kunnen ze niet beter investeren in een vakleerkracht?
Er wordt nergens iets gecompenseerd? Kun je contact opnemen met de vakbond? Dit lijkt me bijna niet haalbaar met een fulltime baan. Parttime trouwens ook niet. Ik vind het echt belachelijk.
Sterkte! Het lijkt me heel pittig.
Check je cao. Je hebt recht op compensatie in tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet het. Ik heb het zó vaak gezegd. Maar dan ben ik 'paniekerig'. Ik heb daarop gereageerd met: nee ik ben realistisch. Helaas.

Daarnaast moet mijn kind nu elke woensdag tot in de avond naar de opvang en deze kosten worden niet vergoed.

Ik ga toch maar eens een gesprek aan met de bond.

Tips zijn nog altijd welkom.
Ik lees op deze site dat de studiebelasting 200 uur is per 20 weken. https://fontys.nl/Professionals-en-werk ... 1-tm-3.htm

Deze is opgebouwd uit contacturen, stage-lessen, voorbereiding van opdrachten en zelfstudie.

Dat betekent dat je van de 10uur per week die voor deze studie staan dat daar ook je gegeven les in zit (2 uur), voorbereiding van de les (2 uur?), de contacturen 3,5 u. Dus aan thuisstudie zal er nog zo'n 2,5u in zitten.

Dat lijkt me wel overkomelijk.
De opleidingstijd zit dus al in je 'werktijden'. Normaal gesproken word je toch ook betaald voor de woensdagmiddag?
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 18:33
0.43% gewijzigd
Ik zou sowieso een andere werkgever zoeken. Ten eerste kan deze niet in jouw belang denken (en dus jouw gezondheid) en ten tweede zou ik nooit van mijn leven gymjuf willen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
11-08-2019 18:30
Check je cao. Je hebt recht op compensatie in tijd.
Dit heb ik aangegeven. Reactie: 'toen je tekende bij bestuur, tekende je voor de gymopleiding'. Dat ik geen problemen daarmee heb maar met het niet krijgen van compensatieuren, daar wordt niet op gereageerd.
Ik denk wel dat je bestuur wat schappelijker mag zijn, zeker met de huidige tekorten. Contact opnemen met de bond lijkt me een goed advies.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
11-08-2019 18:32
De opleidingstijd zit dus al in je 'werktijden'. Normaal gesproken word je toch ook betaald voor de woensdagmiddag?
Opening is na mijn werktijd. Woensdag in de namiddag en avond.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 18:40
2.20% gewijzigd
apestaartje30 schreef:
11-08-2019 18:34
Openingstijd is na mijn werktijd. Woensdag namiddag en avond.
Oh, dan heb ik je berichtje verkeerd begrepen. Het is dus buiten schooltijd? Hmmm... Ik denk dat er nog voldoende scholen zijn die nog staan te springen om mensen. Ik zou om me heen gaan kijken, als ik jou was.
Orișa schreef:
11-08-2019 18:33
Ik zou sowieso een andere werkgever zoeken. Ten eerste kan deze niet in jouw belang denken (en dus jouw gezondheid) en ten tweede zou ik nooit van mijn leven gymjuf willen zijn.
+1
Ik heb mijn bevoegdheid (zat er toen nog gewoon bij) maar ben dolblij met een vakleerkracht.
apestaartje30 schreef:
11-08-2019 18:33
Dit heb ik aangegeven. Reactie: 'toen je tekende bij bestuur, tekende je voor de gymopleiding'. Dat ik geen problemen daarmee heb maar met het niet krijgen van compensatieuren, daar wordt niet op gereageerd.
Cao is bepalend. Echt, punt van maken. De tijd dat leerkrachten maar deden wat het bestuur wilde, omdat ze anders zonder werk zaten is wel voorbij.
En anders ander bestuur, zat vacatures.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
11-08-2019 18:35
Oh, dan heb ik je berichtje verkeerd begrepen. Het is dus buiten schooltijd? Hmmm... Ik denk dat er nog voldoende scholen zijn die nog staan te springen om mensen. Ik zou om me heen gaan kijken, als ik jou was.
Weet je dat ik dat serieus zit te bedenken. En dat vind ik echt heel erg. De school, de ouders, de kinderen zijn zó leuk.
Damn. Jullie zetten me wel aan het denken. Eerst de bond.
Op een andere school heb je weer hele leuke ouders en kinderen. Echt hoor!
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
11-08-2019 18:36
Cao is bepalend. Echt, punt van maken. De tijd dat leerkrachten maar deden wat het bestuur wilde, omdat ze anders zonder werk zaten is wel voorbij.
En anders ander bestuur, zat vacatures.
Zo'n idee heb ik ook. Dat ze maar hopen dat men zijn mond houdt.
Weet je zeker dat je recht hebt op compensatie-uren? Hoeveel uur heb je staat voor professionalisering, overig etc in jouw normjaartaak?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op een aantal uren compensatie. Ik zou inderdaad naar de bond stappen.
Laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten omdat je op een kleine school werkt!
Alle reacties Link kopieren
Qua uren zit ik al boven mijn uren op de normjaartaak.

Nu je het zegt, aankomend schooljaar is er een nieuwe vorm van professionalisering voor alle leerkrachten. Deze komt bovenop de opleiding. Deze hebben we, na eigen inbreng, met de helft weten te minderen. Dan nog zit ik erboven. 'Dar hoort er nu eenmaal bij.'

Ik heb dus gejokt toen ik zei dat ik géén compensatieuren krijg. Sorry. Schiet me net pas te binnen. Het is van 160 naar 80 uur gegaan. De professionalisering.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 18:55
10.78% gewijzigd
Ze lijken wel gek. Het is niet voor niks dat ze die gymbevoegdheid facultatief hebben gemaakt, niet iedere prima juf is ook een prima gymjuf.
apestaartje30 schreef:
11-08-2019 18:54
Qua uren zit ik al boven mijn uren op de normjaartaak.
Dat dus in elk geval aankaarten. Wat moet er af om te voldoen aan mijn normjaartaak?
Alle reacties Link kopieren
Dat gesprek is al geweest en aangezien ik nul komma nul ervaring heb (ben pas vier jaar leerkracht, was mijn eerste normjaartaak gesprek) heb ik het voor waarheid aangenomen wat mij werd verteld. Dit is dus volledig mij aan te rekenen.

Opleiding, daar heb ik mee ingestemd bij tekenen dus dat moet. En dat je erboven uitkomt, tja, dat is het onderwijs nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
11-08-2019 18:58
Dat gesprek is al geweest en aangezien ik nul komma nul ervaring heb (ben pas vier jaar leerkracht, was mijn eerste normjaartaak gesprek) heb ik het voor waarheid aangenomen wat mij werd verteld. Dit is dus volledig mij aan te rekenen.

Opleiding, daar heb ik mee ingestemd bij tekenen dus dat moet. En dat je erboven uitkomt, tja, dat is het onderwijs nu eenmaal.
Nee, dat is zo geworden omdat docenten dat massaal geaccepteerd hebben. Voordat ik als docent aan de slag ging werkte ik in de ICT, daar hoort bijscholing er ook bij. Maar no way dat ik dan in eigen tijd aan de studie ging om er vervolgens niks van terug te zien, dan wel in extra vrije tijd, dan wel in extra loon.
De enige manier om de werkdruk in het onderwijs naar beneden te brengen is dat docenten eens stoppen met dingen te doen 'want dat hoort nu eenmaal'.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 11-08-2019 19:20
12.54% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven