Werk & Studie alle pijlers

Mensen in de zorg, hoe hebben jullie onderhandeld?

13-08-2019 12:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik mijn arbeidsvoorwaarden gesprek. Ik wil graag onderhandelen over salaris (hogere trede) en vraag me af hoe jullie dit hebben aangepakt. Iedereen uit mijn zorgkring (oud docenten, klasgenoten) raden mij aan om zeker te onderhandelen in een markt als deze. Toch vind ik dit als starter lastig, maar ik heb niks te verliezen. Ik heb de HBO gedaan en weet dat HBO-V nu vrij 'moeilijk' te krijgen zijn op de plek waar ik aan de slag ga.


En als secundaire arbeidsvoorwaarden, hoe is dit bij jullie gegaan? Als salariëring niet lukt, wat zou je als secundaire voorwaarden kunnen onderhandelen?

Benieuwd naar ervaringen en tips!
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je om iets redelijks vraagt, dan heeft het de meeste kans van slagen. Heb je ook iets te bieden? Bepaalde ervaring (hoeft niet per se werkervaring te zijn, kan ook activiteiten/ vrijwilligerswerk etc zijn) die jou mogelijk anders maakt dan een andere kandidaat?
Alle reacties Link kopieren
Geef aan wat je wensen zijn. Ze wilden mij dusdanig hebben dat ik niet eens gesolliciteerd heb. Arbeidsvoorwaarden waren we zo uit, was al een deel naar voren gekomen in het kennismakingsgesprek. (starttijden, aantal dagen, salaris, studiekosten)
Ik ben niveau 3 overigens.
Alle reacties Link kopieren
Als starter heb je denk ik niet heel veel te willen. Meestal begin je gewoon in de passende aanloopschaal.
prinsesmaxima schreef:
13-08-2019 12:45
Als starter heb je denk ik niet heel veel te willen. Meestal begin je gewoon in de passende aanloopschaal.
Er is een groot tekort aan HBO-V verpleegkundigen. TO heeft wel degelijk wat te willen.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
13-08-2019 12:45
Als starter heb je denk ik niet heel veel te willen. Meestal begin je gewoon in de passende aanloopschaal.
Precies. Het is in de zorg vaak onderaan de schaal beginnen. CAO kun je erop naslaan.
Ik heb het een keer geprobeerd om een hoger loon te onderhandelen (en ja dat loon was redelijk aan de hand van mijn ervaring) in de thuiszorg toen ik van de een naar de andere werkgever overstapte. Maar dat is niet gelukt ondanks dat ik al ervaring had. Het was dit kun je krijgen en als je meer wilt ga je maar naar een ander.

Ja er is een te kort maar ze willen blijven bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
soerloo schreef:
13-08-2019 12:47
Er is een groot tekort aan HBO-V verpleegkundigen. TO heeft wel degelijk wat te willen.
Zeker, maar alleen maar meer salaris eisen omdat er weinig andere kandidaten zijn, lijkt meer op chanteren dan op onderhandelen. Het moet ook nog een beetje gezellig blijven lijkt me. :)

Kom met een redelijk voorstel. Laat bijvoorbeeld iets vastleggen dat je bij goed functioneren insect beloning krijgt. Dat je dan in de eerste 2 of 3 jaar 2 tredes wilt stijgen i.p.v. 1 ofzo.

'De zorg' is echter vaak geen commercieel bedrijf, dus vaak is er niet eens de mogelijkheid tot afwijken van de cao, zelfs als ze het je nog zo zouden gunnen.

Maar goed: heb je nevenactiviteiten o.i.d. gedaan tijdens je opleiding? Dat zou je misschien kunnen gebruiken als 'ervaring'.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
13-08-2019 12:45
Als starter heb je denk ik niet heel veel te willen. Meestal begin je gewoon in de passende aanloopschaal.
Als je nu als HBO-V'er in een verpleeghuis of in de thuiszorg wil werken, kan je bijna alles eisen. En het meeste zal je nog krijgen ook. Er is een schreeuwend tekort, iedereen is welkom, met wat voor eisen dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is het gelukt doordat ze nog een aanbieding had voor een ander baan. Aangegeven dat ze zou kiezen voor de baan met hoogste inschaling. Maar zij was ook aangenomen bij 2 banen na sollicitatie en haar leken de banen even leuk. Uiteindelijk 4 stapjes in de schaal omhoog gegaan.
snowy2 schreef:
13-08-2019 12:55
Als je nu als HBO-V'er in een verpleeghuis of in de thuiszorg wil werken, kan je bijna alles eisen. En het meeste zal je nog krijgen ook. Er is een schreeuwend tekort, iedereen is welkom, met wat voor eisen dan ook.
Daar vergis je je echt in. Het is niet voor niks dat veel mensen van de een naar de andere werkgever hoppen en er een groot verloop is in personeel.
Vaucluse schreef:
13-08-2019 12:53
Zeker, maar alleen maar meer salaris eisen omdat er weinig andere kandidaten zijn, lijkt meer op chanteren dan op onderhandelen. Het moet ook nog een beetje gezellig blijven lijkt me. :)
Dat is echt een vrouwen denkwijze. Salaris onderhandelingen zijn geen theekransje en je zit er niet voor de gezelligheid. Het is een zakelijk gesprek waar je zoveel mogelijk uit probeert te halen.
Alle reacties Link kopieren
In de zorg werk je met een CAO. Afwijken van schaal wordt niet gedaan, hooguit starten met een hogere trede.
Sun.lover schreef:
13-08-2019 13:09
In de zorg werk je met een CAO. Afwijken van schaal wordt niet gedaan, hooguit starten met een hogere trede.
Dit.
Natuurlijk is in een hogere trede starten fijn, maar uiteindelijk stopt het toch bij trede 11 ofzo.
Toen ik bij mijn huidige baan begon kreeg ik er ook een trede bij, maar nu zit ik gewoon aan het einde van mijn schaal. Dus er valt niks meer bij te onderhandelen.
Een hogere schaal ga je echt niet krijgen, zeker niet als starter
Ik zou het dus meer zoeken in gunstiger werktijden. Je mag meestal 1 roostervrije dag per week, vraag dan om 2.
Dingen als auto van de zaak is al helemaal niet aan de orde.
Verder zou ik niet weten wat je secundair nog zou kunnen onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie heb ik inderdad het gevoel van 'ik moet onderaan beginnen, het is een baan die ik graag wil en dan kan ik beter bescheiden zijn. Echter, je kan in een hogere trede beginnen, hoor ik van velen. Één van mijn klasgenoten heeft onderhandeld en is begonnen op 3000 ipv 'onderaan' op 2300. Heeft dus een aantal tredes overgeslagen, zonder werkervaring, gewoon omdat de nood zo hoog is. Dat dit chantage is, vind ik een belachelijke stelling, ik denk niet dat veel mannen het zo zouden zien ;-D.

In deze setting is 'onderaan' beginnen 2500. Ik wil proberen om op 2800 uit te komen, zo niet, dan niet, maar ik weet dat er zeer weinig te krijgen is voor deze functies en er staan 4 vacatures voor deze functies binnen dit team. Soortgelijke vacatures op andere plekken staan al bijna een jaar open.

Maar goed, nog steeds op zoek naar tips voor dit gesprek. Het zal mijn eerste onderhandeling zijn trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een hogere schaal, maar om een hogere trede.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als manager in de zorg. Bij mij zou je zeker wel wat ruimte hebben om te onderhandelen over de trede waar je in wordt geplaatst. Dit lukt hier alleen bij indiensttreding, daarna is het echt ondenkbaar (krijg ik als leidinggevende ook niet doorgezet, zelfs niet als iemand extreem goed functioneert). De truc is om wel realistisch te blijven, want ik moet het uit kunnen leggen. Einde schaal eisen als starter betekent gewoon dat je zonder contract de deur uitloopt, hoe hoog de nood ook is. Twee periodieken erbij op basis van huidig bijbaantje oid is best reëel. Onderhandelen over de schaal kan hier niet, dat is vastgelegd in het functiegebouw. Afhankelijk van de precieze functie die je gaat bekleden zou je kunnen inzetten op de mogelijkheid om door te groeien. Tegelijkertijd ben ik daar zelf altijd terughoudend in omdat mijn ervaring is dat eenmaal aan het werk als starter al best pittig is het eerste jaar/twee jaar. Over secundaire arbeidsvoorwaarden valt hier niet te onderhandelen, daar zit gewoon geen ruimte in. Wat je nog wel zou kunnen proberen is om een extra opleiding of cursus eruit te slepen (zeker als je aangeeft dit pas te willen doen, wanneer je goed ingewerkt bent).

Wat bij mij goed werkt is wanneer ik het gevoel heb dat er voor beide wat te halen valt, dus ik wil best flexibel zijn met een extra periodiek en opleidingsruimte (want ik wil zelf iemand ook graag voor langere tijd vasthouden en daar draagt dat aan bij) als de ander bijvoorbeeld aangeeft komende twee jaar flexibel in te roosteren te zijn en bijvoorbeeld best wat extra te willen werken bij ziekte en vakanties. Geef dus duidelijk aan wat jij graag wilt, maar ook wat je te bieden hebt.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
13-08-2019 13:01
Dat is echt een vrouwen denkwijze. Salaris onderhandelingen zijn geen theekransje en je zit er niet voor de gezelligheid. Het is een zakelijk gesprek waar je zoveel mogelijk uit probeert te halen.
Ja, maar wat ik zeg: het is onderhandelen, niet eisen. Zij bieden jou een baan en een salaris, je kunt zeggen ik wil meer, dan krijg je uiteraard de vraag waarom. "Daarom!" is dan geen goed antwoord.

Eisen heeft alleen maar zin als je die baan niet per se wilt hebben, of als je al een andere optie achter de hand hebt. Je loopt het risico dat je er niet uitkomt en dan heb je helemaal niks.

Als die werkgever weet dat je de baan toch wel wilt, ook met de standaard voorwaarden, dan ga je die onderhandelingen simpelweg niet winnen zonder betere argumenten.
Alle reacties Link kopieren
Ga als zzp dan kun je mooi uurtarief maken.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
13-08-2019 13:19
Voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een hogere schaal, maar om een hogere trede.
Ik vind je realistisch klinken. Ik heb ook echt wel starters gehad die serieus denken in een hogere schaal terecht te komen, omdat ze een academische opleiding hebben en solliciteren op een MBO-functie of zelfs over een lease-auto beginnen (dat heeft hier niemand, zelfs de Raad van Bestuur niet).
Alle reacties Link kopieren
Sophia, bedankt voor je verhelderende reactie! Het zou trouwens niet in mij opkomen om de hoogste trede direct te eisen, ik denk dat ik uitgelachen zou worden (en terecht). Ik heb nu voor mezelf uitgebreid opgeschreven wat ik 'te bieden' heb. Omdat ik het spannend vind voor de eerste keer, wil ik mij ook goed voorbereiden hierin.

Opleiding krijg ik er sowieso al bij, deze is verplicht, waardoor ik mijn master die ik wil volgen uit moet stellen helaas.

In principe zou ik graag extra vakantiedagen willen ipv hoger salaris, maar ik vrees dat dat er niet in zit. Ook een extra vrije vaste dag niet, aangezien ik bijna fulltime ga werken :)
Alle reacties Link kopieren
keukenstoel schreef:
13-08-2019 13:24
Ga als zzp dan kun je mooi uurtarief maken.
Daar heb ik op dit moment niet zo'n behoefte aan, eerst ervaring opdoen.
Maída schreef:
13-08-2019 13:19
Voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een hogere schaal, maar om een hogere trede.
Weet ik. Ik zei het enkel om aan te geven dat mensen bovenin de schaal er geen extra geld bij kunnen ritselen. Want een schaal omhoog gebeurt niet. Tenzij je veel extra taken en verantwoordelijkheden hebt. Dan kan het wel gerechtvaardigd zijn denk ik.
Maar aan de andere kant staat er gewoon in mijn taakomschrijving dat ik taken als leerlingbegeleiding oid op me kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
13-08-2019 13:26


In principe zou ik graag extra vakantiedagen willen ipv hoger salaris, maar ik vrees dat dat er niet in zit. Ook een extra vrije vaste dag niet, aangezien ik bijna fulltime ga werken :)
Voor het onderhandelen geen tips.
Maar m.b.t. extra vakantiedagen...ik weet niet of je richting ziekenhuis gaat? Maar toen ik in het ziekenhuis werkte had ik mijn wettelijke vakantiedagen en daarboven 50 uur Persoonlijke Levensfase Budget (PLB). Dus misschien krijg je die ook al? Is een mooie extra die je oneindig mag mee nemen en waardoor je soms in goed overleg een langere periode vrij kan nemen of een langere periode elke week een dag minder werken. Mis ze heel erg nu ik naar een kantoorbaan ben binnen de zorg en niet meer in het cao ziekenhuizen val.
Maída schreef:
13-08-2019 13:18
In eerste instantie heb ik inderdad het gevoel van 'ik moet onderaan beginnen, het is een baan die ik graag wil en dan kan ik beter bescheiden zijn. Echter, je kan in een hogere trede beginnen, hoor ik van velen. Één van mijn klasgenoten heeft onderhandeld en is begonnen op 3000 ipv 'onderaan' op 2300. Heeft dus een aantal tredes overgeslagen, zonder werkervaring, gewoon omdat de nood zo hoog is. Dat dit chantage is, vind ik een belachelijke stelling, ik denk niet dat veel mannen het zo zouden zien ;-D.

In deze setting is 'onderaan' beginnen 2500. Ik wil proberen om op 2800 uit te komen, zo niet, dan niet, maar ik weet dat er zeer weinig te krijgen is voor deze functies en er staan 4 vacatures voor deze functies binnen dit team. Soortgelijke vacatures op andere plekken staan al bijna een jaar open.
Ik zou dat inderdaad gewoon proberen. Tip: gewoon zeggen: Ik wil graag 2900 euro verdienen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven