Werk & Studie alle pijlers

Waar werkt iedereen dan?

13-08-2019 20:46 136 berichten
Vandaag had ik een gesprekje met een schoonmaakmedewerker op mijn werk. Ze gaf aan dat de werkdruk bij hun zo hoog was omdat ze te weinig personeel hadden.
Ik zat daar later wat over na te denken en realiseerde mij dat er in zowat alle sectoren personeelstekorten zijn.
In de zorg, het onderwijs, de bouw, de schoonmaak, de detailhandel, de politie, dd belastingdienst. Als ik op de weg zit zie ik overal bedrijfsbusjes met Wij zoeken collega's!. De taxichauffeurs op mijn werk klagen ook over te weinig mensen.
Dus, waar werken al die mensen die we tekort komen dan? Dat de zorg een tekort heeft als iedereen naar het onderwijs rent, snap ik. Maar zover ik weet is er niet een sector die overloopt van de werknemers.

Misschien een domme vraag, dat zal best, maar ik vind het best apart dat 4 jaar geleden mijn contract niet werd verlengd omdat er teveel personeel was en nu trekken ze je nog net niet van de straat als je langs een verpleeghuis loopt.
In IT, communicatie, banken, verzekeringen, non-profit op kantoor (bij bijvoorbeeld Longfonds), advocatuur, als zzp-er enzovoorts. Tenminste, dat zou mijn gok zijn. Ben heel benieuwd naar de andere reacties :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het per sector verschilt. Er is gewoon een overall tekort, niet dat die mensen die toen boventallig waren ergens anders werken waardoor er op andere plekken tekorten zijn.
Wij zoeken developers en zoeken die in het buitenland omdat ze hier niet te vinden / onbetaalbaar zijn.
In de IT zitten ze toch ook te springen om mensen?
-Darkside- schreef:
13-08-2019 20:52
In de IT zitten ze toch ook te springen om mensen?
Dat valt toch wel mee? Volgens mij vooral omdat daar zoveel nieuwe banen zijn gekomen de laatste 10 jaar, door automatisering en digitalisering. Maar wederom: niet gestoeld op enige kennis, gewoon gevoel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet in ieder geval zeker dat er een overschot is aan gymdocenten, docenten in de beeldende vakken en aan secretaresses. Als we een van die vacatures plaatsen, weten we niet hoe we ons door de stapels post heen moeten worstelen :)
non profit en zzp. In beiden geen mensen te kort.
JonathanStrange schreef:
13-08-2019 20:54
Dat valt toch wel mee? Volgens mij vooral omdat daar zoveel nieuwe banen zijn gekomen de laatste 10 jaar, door automatisering en digitalisering. Maar wederom: niet gestoeld op enige kennis, gewoon gevoel ;-)
https://www.techzine.nl/nieuws/409951/b ... ekort.html
Dit is van vorig jaar
-Darkside- schreef:
13-08-2019 20:56
https://www.techzine.nl/nieuws/409951/b ... ekort.html
Dit is van vorig jaar
Ja, ik zie het. Maar ik zie ook dat er dus van 5% tekort naar ruim 25% tekort is gegaan in 3 jaar. Doet me dan toch eerder denken aan te snel groeiende vraag en te weinig aanbod dan aan alleen te weinig aanbod of krimpend aanbod door vertrekkende mensen.
Alle reacties Link kopieren
Banken en verzekeraars willen nog steeds graag mensen kwijt. Ze bieden hun medewerkers omscholingstrajecten naar de zorg en het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn denk ik heel veel nagelstylisten. Zowat iedere dag heb ik wel een foldertje van een nieuw bedrijfje aan huis waar ik mijn nagels zou kunnenlaten doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
13-08-2019 21:05
Er zijn denk ik heel veel nagelstylisten. Zowat iedere dag heb ik wel een foldertje van een nieuw bedrijfje aan huis waar ik mijn nagels zou kunnenlaten doen.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
13-08-2019 21:02
Ja, ik zie het. Maar ik zie ook dat er dus van 5% tekort naar ruim 25% tekort is gegaan in 3 jaar. Doet me dan toch eerder denken aan te snel groeiende vraag en te weinig aanbod dan aan alleen te weinig aanbod of krimpend aanbod door vertrekkende mensen.
Ik werk zelf als salesmanager bij een groot IT bedrijf, en als we mensen zouden kunnen krijgen, zou de omzet flink kunnen stijgen. De markt is er dus wel, maar de mensen niet.
anoniem_360188 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 21:13
35.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-08-2019 21:05
Er zijn denk ik heel veel nagelstylisten. Zowat iedere dag heb ik wel een foldertje van een nieuw bedrijfje aan huis waar ik mijn nagels zou kunnenlaten doen.

En van die guru’s met een 06-nummer die álles voor je kunnen oplossen. Van schimmelnagels, relatieproblemen tot schulden. Maar fatsoenlijke foldertjes kunnen ze niet maken, dat niet.
.
Ik denk dat de vraag niet zozeer is "waar werkt iedereen dan" maar "wat kunnen de mensen die geen baan hebben".

Ook als er grote personeelstekorten zijn, zijn er nog steeds een boel mensen die werkloos zijn. Maar die hebben een kansloos diploma, geen diploma, krijgen het niet voor elkaar om normaal in een werkritme te functioneren of modderen wat aan met een uitzichtloos bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
En naast al die mevrouwen in vertimmerde garages die creatief met acryl bezig zijn, krijg ik zowel analoog als digitaal heel veel spam van coaches.

Sportcoach, lifecoach (wtf), relatiecoach, opruimcoach, communiceer lekkerder met je kind/hond/kat/man coach, enz.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
13-08-2019 21:13
Ik denk dat de vraag niet zozeer is "waar werkt iedereen dan" maar "wat kunnen de mensen die geen baan hebben".

Ook als er grote personeelstekorten zijn, zijn er nog steeds een boel mensen die werkloos zijn. Maar die hebben een kansloos diploma, geen diploma, krijgen het niet voor elkaar om normaal in een werkritme te functioneren of modderen wat aan met een uitzichtloos bedrijf.
Ik denk dat onder mensen die iets relevants kunnen er momenteel geen werkeloosheid is. Dat is het probleem wat we nu hebben. Je zou eigenlijk een paar procent werkeloosheid willen hebben voor een soepele arbeidsmarkt.
Afhaal-pizzeria's.

Elke week 3 folders in de brievenbus.


En ik word inderdaad ook bedolven onder de nagelstylisten, kapsters, make-up artiesten, pedicures, ... Dat wil iedereen blijkbaar wel doen. Sommigen in bij-beroep.

En iedereen noemt zich tegenwoordig therapeut of coach. In alle soorten en maten.
Vraag mij elke keer weer af of ze wel een diploma hebben - de helft niet gok ik - en of ze financieel kunnen overleven.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 21:13
En van die guru’s met een 06-nummer die álles voor je kunnen oplossen. Van schimmelnagels, relatieproblemen tot schulden. Maar fatsoenlijke foldertjes kunnen ze niet maken, dat niet.
Die kreeg ik alleen in een grijs verleden toen ik nog in A’dam woonde. Vooral veel paranormaal begaafde goeroe’s. Je zou denken dat ze toch wel hadden kunnen aanvoelen dat dit niet storm ging lopen maar goed. In A’dam ook heel veel mensen die wel een uurtje hete stenen in je nek wilden leggen of met klankschalen op je los wilden gaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Er zijn regionaal grote verschillen, maar als je een overall zou willen geven dan zijn de zorg, justitie en de energietransitie speerpuntbeleid.
Trouwens ook elke week wel een folder:

Immo-bedrijven die "panden zoeken in de buurt".


Vraag ik me ook echt af hoe die allemaal overleven.
Er staat namelijk niet in elke straat elke week een huis te koop.
Tegenwoordig zijn er overal kappers en volgens mij zijn er ook veel administratief medewerkers.
De bewuste thuisblijfmoeders zijn een soort verloren arbeidspotentieel.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
13-08-2019 21:13
Ik denk dat de vraag niet zozeer is "waar werkt iedereen dan" maar "wat kunnen de mensen die geen baan hebben".

Ook als er grote personeelstekorten zijn, zijn er nog steeds een boel mensen die werkloos zijn. Maar die hebben een kansloos diploma, geen diploma, krijgen het niet voor elkaar om normaal in een werkritme te functioneren of modderen wat aan met een uitzichtloos bedrijf.

Of krijgen nergens de kans om zich om te scholen....
Ik kom uit de administratie (krimpberoep) en wil dolgraag aan het werk, vind minimumloon prima als daar een omscholing naar bv ICT-er aan hangt (ik kom van €3500 en heb WO niveau), maar aangenomen worden? Ho maar.... Het ligt dus net zo goed aan de werkgevers dat ze geen geschikt personeel "kunnen" vinden....
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
En pubers kiezen niet massaal voor een bijbaan. Waar er jaren geleden een soort wachtlijst was om vakken te mogen vullen, is de plaatselijke supermarkt nu naarstig op zoek naar jongeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven