Werk & Studie alle pijlers

Waar werkt iedereen dan?

13-08-2019 20:46 136 berichten
Vandaag had ik een gesprekje met een schoonmaakmedewerker op mijn werk. Ze gaf aan dat de werkdruk bij hun zo hoog was omdat ze te weinig personeel hadden.
Ik zat daar later wat over na te denken en realiseerde mij dat er in zowat alle sectoren personeelstekorten zijn.
In de zorg, het onderwijs, de bouw, de schoonmaak, de detailhandel, de politie, dd belastingdienst. Als ik op de weg zit zie ik overal bedrijfsbusjes met Wij zoeken collega's!. De taxichauffeurs op mijn werk klagen ook over te weinig mensen.
Dus, waar werken al die mensen die we tekort komen dan? Dat de zorg een tekort heeft als iedereen naar het onderwijs rent, snap ik. Maar zover ik weet is er niet een sector die overloopt van de werknemers.

Misschien een domme vraag, dat zal best, maar ik vind het best apart dat 4 jaar geleden mijn contract niet werd verlengd omdat er teveel personeel was en nu trekken ze je nog net niet van de straat als je langs een verpleeghuis loopt.
Rurow schreef:
14-08-2019 13:09
Dat inderdaad, maar voor het kopen van een huis wel laag salaris.
Op kantoor is ook meer flexibiliteit.
Automonteur zijn tijden tussen 8:00 en 17:00, er word meestal nog geklokt, per auto moet er worden geklokt. Pauze tijden staan vast en je word gewoon heel vies. Man is ongeveer verplicht om gelijk te douchen uit zijn werk. Soms zijn er betere dagen dat er niet overal olie vlekken zitten :-D

En eigenlijk als ik zo hier en daar ook op Viva topics lees denk ik dat best veel mensen 2500,- ft salaris echt wel heel laag vinden..
De vivasalarissen zijn niet representatief. Modaal is om en nabij 2800 bruto, en de helft van alle werkenden zit daaronder. Bij mijn werkgever heeft het merendeel van de medewerkers een salaris onder de 3000 bruto. Mijn eigen afdeling is het bolwerk met meerverdieners, met ca 60% die meer dan 5000 bruto verdienen. Als je omgeving bestaat uit automonteurs en winkelmedewerkers spring je er waarschijnlijk uit met 3000 bruto.
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 13:19
De vivasalarissen zijn niet representatief. Modaal is om en nabij 2800 bruto, en de helft van alle werkenden zit daaronder. Bij mijn werkgever heeft het merendeel van de medewerkers een salaris onder de 3000 bruto. Mijn eigen afdeling is het bolwerk met meerverdieners, met ca 60% die meer dan 5000 bruto verdienen. Als je omgeving bestaat uit automonteurs en winkelmedewerkers spring je er waarschijnlijk uit met 3000 bruto.
Zelf zit ik in een vakgebied waarin ik modaal verdien (financieel administratief) maar ik ken inderdaad mensen die daar onder zitten, ook fors boven, maar denk ook wel dat merendeel rond modaal zit.

Denk ook dat vooral de Viva salarissen gemeld worden die fors boven modaal zitten 😁
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 21:13
En van die guru’s met een 06-nummer die álles voor je kunnen oplossen. Van schimmelnagels, relatieproblemen tot schulden. Maar fatsoenlijke foldertjes kunnen ze niet maken, dat niet.
Ohhh, ja, toen ik nog in de grote stad woonde! "Ik Zorg Er Voor Dat U [sic] Ex Bij U Terug Komt". :fortune:

Duvel op, Swami Salami! Weet je hoeveel tijd, geld en moeite het me heeft gekost om er vanaf te komen? :byee:
Alle reacties Link kopieren
Het is al gezegd, maar er is gewoon een gigantische mismatch overal.
Voor sommige functies waar je binnen 'n week iemand zou kunnen inwerken, zoeken ze enkel mensen met diploma's van 3 tot 4 jaar.
Er zijn ook gigantisch veel vacatures waar je gewoon niet... van... kunt... leven.
Erg weinig uren. Alle functies in het onderwijs bijvoorbeeld (vaak parttime functies), winkelmedewerkers (vaak 16 tot 24 uur) en postbezorging (fiets: vaak een paar uurtjes per week, zelfde verhaal voor sorteren).
Alle reacties Link kopieren
Yor2 schreef:
14-08-2019 16:06
Het is al gezegd, maar er is gewoon een gigantische mismatch overal.
Voor sommige functies waar je binnen 'n week iemand zou kunnen inwerken, zoeken ze enkel mensen met diploma's van 3 tot 4 jaar.
Er zijn ook gigantisch veel vacatures waar je gewoon niet... van... kunt... leven.
Erg weinig uren. Alle functies in het onderwijs en de zorg bijvoorbeeld (vaak parttime functies), winkelmedewerkers (vaak 16 tot 24 uur) en postbezorging (fiets: vaak een paar uurtjes per week, zelfde verhaal voor sorteren).
Alle reacties Link kopieren
Heel veel werk wordt verricht in onzinbanen. Werk dat niks oplevert voor degenen die het betalen of de samenleving.
https://www.ad.nl/ad-werkt/enorme-groep ... ~aac56dae/

En de nuttige banen worden vaak slecht betaald of hebben slechte arbeidsvoorwaarden. Of werk nuttig is merk je als ze in staking gaan. Bij stakende buschauffeurs, horecamedewerkers of bouwvakkers zouden we last ondervinden. Bij stakende beleggingsadviseurs of middel-managers niet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
El4ra schreef:
13-08-2019 21:54
Ik ben blij dat je er wtf achter hebt gezet want ik heb totaal geen voorstelling van wat het werk van een lifecoach inhoudt. Iets voor besluitloze mensen?
Ik denk vooral om jou, of je werkgever of verzekeraar, van overbodig geld af te helpen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Yor2 schreef:
14-08-2019 16:06
Het is al gezegd, maar er is gewoon een gigantische mismatch overal.
Voor sommige functies waar je binnen 'n week iemand zou kunnen inwerken, zoeken ze enkel mensen met diploma's van 3 tot 4 jaar.
Er zijn ook gigantisch veel vacatures waar je gewoon niet... van... kunt... leven.
Erg weinig uren. Alle functies in het onderwijs bijvoorbeeld (vaak parttime functies), winkelmedewerkers (vaak 16 tot 24 uur) en postbezorging (fiets: vaak een paar uurtjes per week, zelfde verhaal voor sorteren).
Een basisinkomen zou een uitkomst zijn. Bullshit-jobs verdwijnen en mensen kunnen ook makkelijker van een deeltijd baantje leven.
sanjunipero schreef:
13-08-2019 23:05
Online marketing... Net op zoek naar mijn eerste baan maar overal een stuk of 8 concurrent-sollicitanten. Bijna niet doorheen te komen.
Duidelijk dus een overbodige functie. Omscholen tot loodgieter of automonteur dus :-)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-08-2019 17:21
Heel veel werk wordt verricht in onzinbanen.
Het is te makkelijk om als je iets niet snapt maar meteen te roepen dat het onzinbanen zijn. De meeste banen hebben echt wel nut, het grijpt allemaal in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-08-2019 17:21
Heel veel werk wordt verricht in onzinbanen. Werk dat niks oplevert voor degenen die het betalen of de samenleving.
https://www.ad.nl/ad-werkt/enorme-groep ... ~aac56dae/

En de nuttige banen worden vaak slecht betaald of hebben slechte arbeidsvoorwaarden. Of werk nuttig is merk je als ze in staking gaan. Bij stakende buschauffeurs, horecamedewerkers of bouwvakkers zouden we last ondervinden. Bij stakende beleggingsadviseurs of middel-managers niet.
Hahaha, zul je achter komen!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een beetje de tendens om 'te doen wat je leuk vindt, want dan voelt het niet als werk'. Aldus al die coaches dan. Tuurlijk fijn als dat kan, maar dat lukt lang niet iedereen en bovendien is er ook werk wat met de beste wil van de wereld door niemand 'leuk' gevonden kan worden...

Toch heb ik zelf ook gekozen voor werk wat ik 'leuk' vond. Als je iets leuk vindt, ligt daar bijna vanzelfsprekend ook je kracht. Dat beroep bestaat inmiddels niet meer... dus dan moet je wel verder kijken. Ik heb me omgeschoold maar loop er nu tegenaan dat ik weinig meer heb aan de ooit opgebouwde ervaring die ik had... en dus geen meerwaarde t.o.v. iemand die net van school komt. Neem de automonteur... Ik denk ook dat ik dit beroep niet bijhoud tot m'n 67e, zoveel als er verandert.

Als ik naar m'n kinderen kijk, is er ook wel wat veranderd in mentaliteit. Ze sparen voor iets wat ze willen (een game-computer) en stoppen zodra ze dat binnen hebben. Ze hebben er helemaal geen zin in om vakken te vullen bij AH, als ze op hun zolderkamer het net zo makkelijk kunnen verdienen met een app of website bouwen. Ik zie er gelukkig nog genoeg het wél doen... maar die van mij zien er helaas de noodzaak niet van in. Dan op zaterdagavond maar gamen, kost niks.
Rurow schreef:
14-08-2019 13:48
Zelf zit ik in een vakgebied waarin ik modaal verdien (financieel administratief) maar ik ken inderdaad mensen die daar onder zitten, ook fors boven, maar denk ook wel dat merendeel rond modaal zit.

Denk ook dat vooral de Viva salarissen gemeld worden die fors boven modaal zitten 😁
Ik denk dat er aan vivasalarissen veel bedacht is
oudebaas schreef:
14-08-2019 17:21
Heel veel werk wordt verricht in onzinbanen. Werk dat niks oplevert voor degenen die het betalen of de samenleving.
https://www.ad.nl/ad-werkt/enorme-groep ... ~aac56dae/

En de nuttige banen worden vaak slecht betaald of hebben slechte arbeidsvoorwaarden. Of werk nuttig is merk je als ze in staking gaan. Bij stakende buschauffeurs, horecamedewerkers of bouwvakkers zouden we last ondervinden. Bij stakende beleggingsadviseurs of middel-managers niet.
Het zou tijd worden dat al die life coaches gingen staken ja
-Darkside- schreef:
14-08-2019 21:04
Ik denk dat er aan vivasalarissen veel bedacht is
Of dat er maar paar procent die veel verdienen het melden en degene met modaal salarissen niet 😁
Maar feit is dat de meeste mensen gewoon modaal verdienen ja dat denk ik ook.
@vivinnetje automonteur is nooit uitgeschoold, apk moet elke 2 jaar opnieuw examen voor afgelegd worden en dan nog alle trainingen en cursussen daarnaast zorgt dat de monteurs de juiste kennis blijven behouden. Fysiek is tot je 70e automonteur zijn wel stuk lastiger..
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 21:13
En van die guru’s met een 06-nummer die álles voor je kunnen oplossen. Van schimmelnagels, relatieproblemen tot schulden. Maar fatsoenlijke foldertjes kunnen ze niet maken, dat niet.
Er is dus een schreeuwend tekort naar mensen die folders maken. Anders hadden ze die wel in kunnen schakelen.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Ik werk als docent op een basisschool en wij staan echt de springen om collega’s terwijl paar jaar terug was het nog het omgekeerde. Het ken zomaar veranderen wil ik maar zeggen
Redhat schreef:
14-08-2019 22:46
Er is dus een schreeuwend tekort naar mensen die folders maken. Anders hadden ze die wel in kunnen schakelen.
Toch niet, want zo'n folder kost geld en nagenoeg geen hond die dat geld eraan wil geven.

Al die folder-makers moeten maar gratis werken en tja, van gratis worden helaas geen rekeningen en huur betaald.


(Leuk dus in bij-beroep, maar daar blijft het bij.)
Evenzowantja schreef:
14-08-2019 22:52
Ik werk als docent op een basisschool en wij staan echt de springen om collega’s terwijl paar jaar terug was het nog het omgekeerde. Het ken zomaar veranderen wil ik maar zeggen
Ik ben 15 jaar geleden gescheiden en kwam via internet terecht in een groepje "lotgenoten". Een aantal van hen zocht meer en beter werk of gingen weer werken omdat ze tijdens hun huwelijk "thuisblijfmoeder" waren. Ze kwamen bijna allemaal terecht in de kinderopvang, de zorg en het onderwijs.
Een jaar of wat later, tijdens de crisis, werden deze vrouwen wegbezuinigd.

Ze vonden ander werk in een heel andere branche.

Een aantal van hen, met name ex-zorg en ex-onderwijs, zijn later actief benaderd of ze niet terug wilden komen naar hun oude werk. Vinden jullie het heel raar dat ze antwoordden dat ze daar geen zin in hadden, omdat ze over 5 jaar niet opnieuw op de schopstoel wilden zitten als er weer een bezuiniging aankwam en zij er als last in-first out weer uitgeknikkerd zouden worden?
Marnamai schreef:
14-08-2019 22:58
Toch niet, want zo'n folder kost geld en nagenoeg geen hond die dat geld eraan wil geven.

Al die folder-makers moeten maar gratis werken en tja, van gratis worden helaas geen rekeningen en huur betaald.


(Leuk dus in bij-beroep, maar daar blijft het bij.)
Zolang velen nog een handig neefje hebben die leuk kunnen knutselen op een laptopje en een printertje...
Er zijn in het verleden teveel medewerkers gepromoveerd naar de functie van manager.
Daardoor is er nu een overschot aan managers en een tekort aan medewerkers.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
15-08-2019 08:40
Ik ben 15 jaar geleden gescheiden en kwam via internet terecht in een groepje "lotgenoten". Een aantal van hen zocht meer en beter werk of gingen weer werken omdat ze tijdens hun huwelijk "thuisblijfmoeder" waren. Ze kwamen bijna allemaal terecht in de kinderopvang, de zorg en het onderwijs.
Een jaar of wat later, tijdens de crisis, werden deze vrouwen wegbezuinigd.

Ze vonden ander werk in een heel andere branche.

Een aantal van hen, met name ex-zorg en ex-onderwijs, zijn later actief benaderd of ze niet terug wilden komen naar hun oude werk. Vinden jullie het heel raar dat ze antwoordden dat ze daar geen zin in hadden, omdat ze over 5 jaar niet opnieuw op de schopstoel wilden zitten als er weer een bezuiniging aankwam en zij er als last in-first out weer uitgeknikkerd zouden worden?
Logisch uiteraard. Het is ook tekenend voor het slechte en kortzichtige management dat deze sectoren teistert.

Theamuts schreef:
15-08-2019 09:26
Er zijn in het verleden teveel medewerkers gepromoveerd naar de functie van manager.
Daardoor is er nu een overschot aan managers en een tekort aan medewerkers.
Ook dat. Vaak is een bedrijf een goede ingenieur armer en een middelmatige manager rijker na zo'n promotie. Beter is het om goede vakmensen gewoon meer te betalen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Rurow schreef:
14-08-2019 13:48
Zelf zit ik in een vakgebied waarin ik modaal verdien (financieel administratief) maar ik ken inderdaad mensen die daar onder zitten, ook fors boven, maar denk ook wel dat merendeel rond modaal zit.

Denk ook dat vooral de Viva salarissen gemeld worden die fors boven modaal zitten 😁

Ik weet het wel zeker.

Als er zo weinig automonteurs zijn, dan kunnen ze toch onderhandelen over hun salaris? Of heb ik dat mis?

Overigens zie ik ondernemers miepen dat ze geen personeel kunnen krijgen, in de horeca bijv, en dit zal zo zijn, maar betaal dan wat beter. Als je een paar euro meer per uur geeft weet ik zeker dat ze in de rij staan. Ze moeten keihard werken, soms lange dagen voor een paar centen. Ik vind dat de ondernemers hand in eigen boezem mogen steken. En als jij als ondernemer iets extra's doet voor je personeel zal dit zich in de meeste gevallen terugbetalen.

Dat er over de hele linie tekorten zijn geloof ik helemaal, en als alle restaurants meer betalen lost het probleem niet op, maar hen probleem wellicht wel.
Ik denk dat het een probleem in een vicieuze cirkel is en dat die ook niet opgelost kan worden. Het is niet dat in een bepaalde sector eigenlijk teveel mensen werken maar dat er om tegemoet te kunnen komen aan al onze wensen en behoeften te weinig mensen zijn om dat te kunnen uitvoeren. We willen goed geplaveide straten, artsen, verplegend personeel, goede onderwijzers, koks en obers in de restaurants waar we eten en monteurs die onze kapotte verwarming of auto repareren.

Maar zouden er meer artsen of automonteurs worden aangesteld (of desnoods vanuit het buitenland hier naartoe komen) dan komen die óók met wensen voor goed onderwijs of een kdv voor hun kind en de behoefte om in een restaurant te eten. Waardoor de behoefte aan meer pedagogisch medewerkers, onderwijzers en koks ook weer toeneemt.

Het probleem zit hem niet in de tekorten aan mensen maar in de behoeften en verwachtingen die we van anderen hebben en de manier waarop we ons leven willen inrichten.
Tijd om te snoeien in bullshitberoepen dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven