Werk & Studie alle pijlers

invulling pauze

14-08-2019 09:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit mbt pauzetijden en de invulling van je eigen pauzes.

werken in een productiebedrijf, productiepersoneel (in fabriek) valt onder een CAO, kantoorpersoneel niet.

In personeelsregelement staat letterlijk vermeld:
- kantoorpersoneel heeft recht op een half uur pauze bij 8 gewerkte uren
- productiepersoneel valt onder CAO en heeft 1 uur pauze per dag (2x een kwartier en 1x een half uur)
- hoe je de pauze indeelt, mag je zelf weten (dit staat er letterlijk in zo)

Wat tegenstrijdig is met bovenstaande is dat al het kantoorpersoneel ook geacht wordt om een uur pauze te nemen en dat er ook gewoon 1 uur pauze wordt 'afgeboekt' van de kloktijden (pauzes hoeven niet geklokt te worden dus stel dat men van 8 tot 17 uur klokt, er standaard 1 uur pauze zal worden afgetrokken).

Complete afdelingen gaan in dat uurtje in de kantine zitten en wil niet gestoord worden, sommigen lopen in dat uurtje een blokje om.

1 collega gaat zwemmen in het zwembad wat hier op nog geen km vandaag zit. Hij is altijd netjes binnen het uur ook gewoon weer terug.

Nu heeft de directie aangegeven dat zwemmen niet toegestaan is. Hij mag dus niet meer zwemmen terwijl anderen wel een blokje om mogen of een uur in de kantine mogen blijven zitten.

Collega is boos en vind het oneerlijk. Welke rechten heeft hij of staat de werkgever in zijn recht?
Alle reacties Link kopieren
Geen flauw idee van rechten maar welke reden is er gegeven?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf mag weten hoe je je pauze indeelt.. dan lijkt het me niet terecht dat je niet mag zwemmen. Hoe weet de directie eigenlijk dat iemand gaat zwemmen en niet gewoon een blokje om is gelopen? En met welke reden mag het niet?

Waarom wordt er bij kantoorpersoneel niet slechts een half uur afgeboekt? Lijkt mij maar niks om standaard een uur pauze te moeten nemen.
Pauze is eigen tijd. Lijkt me niet dat het bedrijf mag bepalen hoe je dat invult.
In je pauze mag je ook naar huis als je wil om bv te eten, is eigen tijd.
Ze zouden een goede reden moeten geven om het te verbieden.
Alle reacties Link kopieren
De reden die er wordt gegeven: je bent dan niet bereikbaar (is helemaal niet nodig voor zijn functie en daarnaast heeft hij een directe collega waarmee hij dit kan afstemmen. Andere afdelingen zijn in zijn geheel niet bereikbaar dus dit is een non argument in zijn ogen) + dat kunnen we niet toestaan want dan gaat straks iedereen zwemmen, fitnessen, etc in zijn/haar pauze.

In dit geval had een collega zich versproken en gaf aan directeur aan dat persoon x aan het zwemmen was dus hij hem even niet kon bellen.

Ik werk zelf nog niet zo heel lang bij deze werkgever maar ik merk dat iedereen het normaal vind dat er een uur pauze wordt afgeschreven... de meeste mensen weten ook niet wat er precies in het personeelsreglement staat.
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar dat het een probleem is dat iemand sport tijdens de pauze. Dat zouden juist meer mensen moeten doen. Maar een uur hangen bij de Mac zou dan wel oké zijn. 🙄
violetskies wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:03
22.54% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt her alleen verbieden als hij zijn werk niet meer kan doen erna.
Het komt over als een persoonlijke mening van een HR-er?
Als hij niet betaald wordt heeft werkgever er ook vrij weinig over te zeggen. Zijn tijd, zijn activiteit. Heb ook eens een werkgever gehad van wie ik alleen in de kantine mocht pauzeren en niet naar buiten mocht, want ik moest wel bereikbaar zijn als er een klant belde. Heb toen gezegd dat dit geen enkel probleem was, maar dat ik dan wel iedere dag een half uur eerder naar huis ging, want ik werd maar voor 8 uur betaald en niet voor 8,5.
Maar hij neemt voor de rest van de dag geen pauze begrijp ik?
En pauze is pauze de directeur wacht maar even.
Ik heb een keer, toen ik nog jong en naief was, ergens gewerkt waar ik in de pauzes de telefoon moest blijven beantwoorden. Dat zijn dan dus geen pauzes.
De lg kan niet eisen dat medewerkers in hun pauze bereikbaar zijn, want dan hoeven ze zich niet met het werk bezig te houden.
violetskies schreef:
14-08-2019 10:02
Wat bizar dat het een probleem is dat iemand sport tijdens de pauze. Dat zouden juist meer mensen moeten doen. Maar een uur hangen bij de Mac zou dan wel oké zijn. 🙄
Dan ben je sociaal bezig met je collega's denk ik. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Pauze is eigen tijd. Dus collega mag gewoon zwemmen. Als werkgever wil dat hij bereikbaar is, zullen ze hem in de pauze door moeten betalen.
2019 schreef:
14-08-2019 10:05
Dan ben je sociaal bezig met je collega's denk ik. :proud:
Als dat de motivatie is kun je het natuurlijk ook omdraaien: Laat iedereen mee zwemmen in de pauze. Ben je meteen maatschappelijk bezig als bedrijf :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me hier zelf geloof ik gewoon vrij weinig van aan trekken en gewoon gaan. Als je je zwemtas in de auto laat liggen heeft niemand dat door. En als iemand het vraagt, zeg je dat je een blokje om gaat lopen. Zolang er geen problemen ontstaan met bijv. bereikbaarheid zal er vermoed ik geen haan naar kraaien. Of gaat de directeur achter collega aanlopen om te zien waar hij heen loopt?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
TijdvoorTaart schreef:
14-08-2019 10:07
Als dat de motivatie is kun je het natuurlijk ook omdraaien: Laat iedereen mee zwemmen in de pauze. Ben je meteen maatschappelijk bezig als bedrijf :-)
:O
Wedden dat daar dan commentaar op komt.
Alle reacties Link kopieren
Pauze is eigen tijd dus de directie heeft niets te zeggen over wat je dan doet. Zeker daar men die tijd ook niet betaald. Wat een star piep bedrijf uit het jaar 0 trouwens.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
14-08-2019 10:07
Als dat de motivatie is kun je het natuurlijk ook omdraaien: Laat iedereen mee zwemmen in de pauze. Ben je meteen maatschappelijk bezig als bedrijf :-)
De baas bepaalt niet wat je doet in vrije tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het klinkt bijna als een soort sociaal werkplaats.
Alle reacties Link kopieren
O jee, je zal maar eens fitte werknemers krijgen.
Ik denk dat zwemmende collega gelijk heeft, zolang het gedoogd wordt dat alle medewerkers ook een uur ergens buiten pauze mogen hebben.

Maar men kan teruggrijpen op de voorwaarden en de pauzes terugzetten op een half uur voor kantoorpersoneel. Kan iedereen wel weer vroeger naar huis.
En dat uur pauze voor productie klopt natuurlijk ook niet. Voor productie staat er een half uur plus twee keer een kwartier, omdat het werk onderbroken moet worden na twee uur, vanwege de belasting.
viva-amber schreef:
14-08-2019 10:09
De baas bepaalt niet wat je doet in vrije tijd.
Dat weet ik, maar een werkgever kan het altijd stimuleren. Ik snap ook niet zo goed waarom buiten wandelen wel mag en zwemmen niet. Klinkt een beetje als werknemertje pesten.
Zou er als baas juist blij mee zijn. Het is inmiddels al genoeg aangetoond dat bewegen en dingen doen waar je blij van wordt de productiviteit bevorderd.
Alle reacties Link kopieren
Als de pauze niet wordt doorbetaald heeft werkgever geen recht van spreken. Al ga je een uur slapen in je auto, zolang je maar op tijd terug bent is er niemand die er iets van mag/kan zeggen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
14-08-2019 10:18
Als de pauze niet wordt doorbetaald heeft werkgever geen recht van spreken. Al ga je een uur slapen in je auto, zolang je maar op tijd terug bent is er niemand die er iets van mag/kan zeggen.
Daar heeft mijn man met zijn werkgever ooit een discussie gehad, werkgever vond dat hij zich sociaal moest gedragen in de kantine terwijl man in de auto rustig een muziekje zat te luisteren, of even zat te bellen.
Zijn momentje van rust was even geen collega's om hem heen.
Alle reacties Link kopieren
Pauzes betalen ze inderdaad niet door.

Er lijken mij geen wettelijke gronden te zijn om dit te verbieden.

Verder vind ik het al raar dat iedereen maar gewoon een uur pauze te slikken heeft.

De opmerking(en) kwam(en) trouwens van de directie en niet van HR. Vraag me af of zij dit weten.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn helaas nog veel werkgevers die denken dat de werknemer blij mag zijn dat ze voor deze o zo geweldige werkgever mogen werken.

En dus worden het bijna een soort tirannen. Ongelooflijk dat je zo met je mensen om kan gaan.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven