Werk & Studie alle pijlers

Blonde vraag over ADV en parttime werken (overheid)

14-08-2019 17:59 30 berichten
Ik werk al jaren in een sector waar op een andere manier met werktijden gerekend wordt, maar ben me nu aan het oriënteren op andere functies. Mogelijk wordt het iets bij de overheid waar vaak een 38-urige werkweek is.
Ik ben dus niet goed bekend met hoe het werkt met ADV, maar wil wel vooraf een beetje weten waar ik eventueel aan toe ben.

Als je fulltime werkt maar er is op papier een 38-urige werkweek, bouw je dus 2 uur per week ADV-uren op en die kun je, naast je vakantiedagen, als verlof opnemen.

Als je dan bijvoorbeeld 32 uur werkt, krijg je dan 32/40e salaris en ook naar rato ADV-dagen? of krijg je 32/38e salaris (dus meer) zonder ADV-dagen? Zijn daar vaste regels voor of is dat per organisatie verschillend? Of kun je kiezen hoe je het geregeld wil hebben?
Overheid 36 uur en geen adv uren. Die zijn bij ons afgeschaft bij de cao onderhandelingen.
....
anoniem_339707 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 18:06
Reden: Dubbel
95.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je 32 uur werkt krijg je 32/38 salaris. Althans was bij mij zo (niet overheid).Maar je krijgt geen extra vakantiedagen dan hoor.
Ik werkte 40 uur, fulltime was 38. Kreeg voor 38 uur betaald en elke week 2 extra vakantieuren.
Alle reacties Link kopieren
Vrije dagen is echt minimaal bij de overheid....geen 13e maand...wel tijd voor tijd
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
14-08-2019 18:15
Vrije dagen is echt minimaal bij de overheid....geen 13e maand...wel tijd voor tijd
Dat heet nu IKB (CAR-UWO). Welke overheid bedoelen we eigenlijk? Want die is niet over 1 kam (vooralsnog) te scheren.
Rijksoverheid of lagere overheid? Verschillende arbeidsregelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij Defensie als burger (is ook overheid toch) en ook 32 uur, ik krijg geen ADV.
Je kan wel uren kopen (voor iemand die 32 uur werkt is dit 80 uur volgens).
Ik weet niet bij welk onderdeel van de overheid je zou willen werken, maar bij de gemeente is fulltime 36 uur, geen ADV dagen. Je kan bij veel gemeenten wel extra uren maken om die later (in hetzelfde jaar) weer op te nemen. Met leeftijdsverlofuren e.d. erbij (verschilt per gemeente) ongeveer 168 uur verlof voor een fulltimer. Verder het IKB (voorheen o.a. het vakantiegeld, de eindejaarsuitkering en wat extra verlofuren bij elkaar) ter hoogte van 17,05% van je bruto maandsalaris dat je maandelijks opbouwt en naar eigen inzicht kan inzetten (uitbetalen, verlofuren kopen, opleiding van bekostigen, etc.).
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 18:35
1.24% gewijzigd
Robinson schreef:
14-08-2019 18:14
Als je 32 uur werkt krijg je 32/38 salaris. Althans was bij mij zo (niet overheid).Maar je krijgt geen extra vakantiedagen dan hoor.
Nee, dat snap ik. Je krijgt óf verhoudingsgewijs hoger salaris óf extra vrije tijd, niet allebei :) Bij jouw werkgever is het dus een hoger salaris.
FallonFerchVirico schreef:
14-08-2019 18:22
Ik werk bij Defensie als burger (is ook overheid toch) en ook 32 uur, ik krijg geen ADV.
Je kan wel uren kopen (voor iemand die 32 uur werkt is dit 80 uur volgens).
Ik heb een functie gezien bij Defensie die mogelijk interessant is, dus ik ben benieuwd hoe het daar dan werkt. Als je 32 uur werkt dan krijg je dus 32/38 uitbetaald? En wat houdt het kopen van uren dan in?
_Branwen_ schreef:
14-08-2019 18:24
Verder het IKB (voorheen o.a. het vakantiegeld, de eindejaarsuitkering en wat extra verlofuren bij elkaar) ter hoogte van 17,05% van je bruto maandsalaris dat je maandelijks opbouwt en naar eigen inzicht kan inzetten (uitbetalen, verlofuren kopen, opleiding van bekostigen, etc.).
Oh dat is ook interessant, dat kende ik niet. Ik leer een hoop bij :)
Ik werk ook bij de Rijksoverheid. Als je 40 uur werkt krijg je 4 compensatieuren per week, op te nemen naar eigen inzicht. Eindejaarsuitkering is 8,3%, wat praktisch een dertiende maand is. Vanaf volgend jaar wordt bij ons ook het IKB ingevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 32/38 uur, maar als je 32 uur werkt dan is je contract 32 uur en krijg je ook voor 32 uur betaald.
Daarnaast kan je ook uren kopen, dan lever je maandelijks een x bedrag in en krijg je vrije uren.

Ik kan je Defensie absoluut aanraden! Ik vind het een goede werkgever, werk er al bijna 20 jaar met plezier, eerst als militair en nu als burger.

Ook leuk trouwens om te weten is dat je als burgermedewerker bij Defensie een zogenaamde Inkomenstoeslag Burgerpersoneel ontvangt. Dit is een soort tegemoetkoming in de zorgkosten en voor iemand die 38 uur werkt is dit een bedrag van ongeveer 130,- per maand. Werk je minder, dan krijg je een iets lager bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur, 70%, en ik krijg ook 70% van de adv dagen, bovenop mijn vakantiedagen.
Wij hebben 13 adv dagen en ik 9,1 dagen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik werk officieel 28 uur maar krijg er 26 betaald volgens mij en de rest in verlofuren.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog weinig organisaties die voor parttimers ADV hebben opgenomen. Meestal is het inderdaad contract en uitbetaling voor 38 uur maar je werkt 40 uur waardoor je wekelijks 2 uur ADV opbouwt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijvoorbeeld een contract van 30.2 uur maar werk 32 dus bouw alsnog adv op, ook al werk ik parttime.
Geen peil op te trekken dit dus, zo ongeveer elke organisatie doet het anders. Mijn verwachting dat er een soort uniforme regeling voor was, was veel te simplistisch ;-D
Dank voor de antwoorden in elk geval :)
Alle reacties Link kopieren
Ik kon kiezen, soort van. Maximum of minimum aantal uren adv. Ik werk nu 28 uur en krijg 24 uur uitbetaald ofzo. De rest bouw ik in de week op. Ik kon ook minder adv opbouwen, maar ik heb aan het eind van het jaar altijd tekort.
Later is nu
Fluithaas schreef:
14-08-2019 19:16
Geen peil op te trekken dit dus, zo ongeveer elke organisatie doet het anders. Mijn verwachting dat er een soort uniforme regeling voor was, was veel te simplistisch ;-D
Dank voor de antwoorden in elk geval :)


Nee hoor, het is best wel uniform.
Als je 32 uur werkt, er staat 32 uur in je contract en je krijgt 32 uur uitbetaald krijgt, bouw je geen ADV op.
Als je 34 uur werkt, er staat 32 uur in je contract en je krijgt 32 uur uitbetaald, dan bouw je per week 2 ADV-uren op.
En als je 32 uur werkt, er staat 30 uur in je contract en je krijgt 30 uur uitbetaald, dan bouw je ook per week 2 ADV-uren op.

Want niet uniform is, is of het is toegestaan dat je iedere week standaard 2 uur meer werkt dan je contract om zo ADV-uren op te mogen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde constructie heb ik ook op het werk, geen overheid.

Bij 40 uur werken krijg je 100% van het maandsalaris, en bouw je per week 2 uur ADV op, op jaarbasis 13 dagen dus.
Bij 32 uur werken krijg je 80% van het maandsalaris, en bouw je 80% van de 13 ADV dagen op, dus 10,4 dagen.


Wij kunnen trouwens kiezen of we mét of zonder ADV willen.
Iemand die 3 dagen werkt, mét behoud van ADV die staat voor 60% op papier.
Iemand die 3 dagen werkt, zonder ADV die staaf voor 63,nogwat% op papier. Per saldo iets meer salaris dus, maar minder dagen.
Marana schreef:
14-08-2019 20:04
Nee hoor, het is best wel uniform.
Als je 32 uur werkt, er staat 32 uur in je contract en je krijgt 32 uur uitbetaald krijgt, bouw je geen ADV op.
Maar dat hangt er toch van af wat "32 uur uitbetaald" precies inhoudt? Een salaris is meestal een bedrag op basis van fulltime werken. Stel dat iemand die 40 uur werkt 5000 euro krijgt (fictief bedrag, dat rekent even makkelijk), dan zou iemand die 32 uur werkt daar 80% van krijgen, dus 4000. En de fulltimer spaart als het een 38-urige werkweek is dus 2 uur per week ADV op. De 32-uur werker krijgt dan iets minder ADV-uren.

Maar als degene die 32 uur werkt voor 32 uur betaald krijgt op basis van een 38-urige werkweek dan verdient hij dus 32/38e oftewel 84% van een fuiltime salaris, oftewel 4210 euro. Maar dan krijgt hij geen ADV-uren, want in zijn salaris zit al verrekend dat de werkweek korter is dan 40 uur.

Zoals jij het zegt klinkt het alsof er een uurloon is en je salaris is dan aantal werkuren*uurloon. Maar de banen waar ik naar kijk daar staat geen uurloon bij, maar maandsalarissen. Dus dan is de vraag hoe je het uurloon van dat maandsalaris afleidt.

Misschien een ander referentiekader, omdat ik het anders gewend was, maar ik zie aan de antwoorden hierboven dus ook dat er nogal verschillend ingevuld wordt hoe werkgevers met die verschillen omgaan. De ene werkgever heeft een 36-urige werkweek met veel ADV-uren, de andere verdisconteert het al in het salaris, en weer andere hebben een keuzepakket waar je kunt kiezen of je tijd of extra geld wil.
Wat piepp zegt dus ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wat is officieel fulltime bij Defensie? 36 of 38 uur?

Salarisbedragen zijn gebaseerd op dat fulltime salaris.
Is 36 uur fulltime en werk jij volgens contract 32 uur, dan krijg je 32/36 of 88,9% van dat salaris.

Dan adv. Als 36 uur fulltime is en iemand werkt 38 uur, dan bouwt die 2 uur adv op. Hij krijgt nog steeds voor 36 uur betaald.
Werk jij volgens contract 32 uur en in de praktijk ook, dan krijg je die 32 uur betaald en geen adv uren. Werk je in de praktijk echter 34 uur, dan bouw je 2 adv uren op, je salaris is nog steeds gebaseerd op 32 uur.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Fluithaas schreef:
14-08-2019 20:17
Maar dat hangt er toch van af wat "32 uur uitbetaald" precies inhoudt? Een salaris is meestal een bedrag op basis van fulltime werken. Stel dat iemand die 40 uur werkt 5000 euro krijgt (fictief bedrag, dat rekent even makkelijk), dan zou iemand die 32 uur werkt daar 80% van krijgen, dus 4000. En de fulltimer spaart als het een 38-urige werkweek is dus 2 uur per week ADV op. De 32-uur werker krijgt dan iets minder ADV-uren.

Maar als degene die 32 uur werkt voor 32 uur betaald krijgt op basis van een 38-urige werkweek dan verdient hij dus 32/38e oftewel 84% van een fuiltime salaris, oftewel 4210 euro. Maar dan krijgt hij geen ADV-uren, want in zijn salaris zit al verrekend dat de werkweek korter is dan 40 uur.

Zoals jij het zegt klinkt het alsof er een uurloon is en je salaris is dan aantal werkuren*uurloon. Maar de banen waar ik naar kijk daar staat geen uurloon bij, maar maandsalarissen. Dus dan is de vraag hoe je het uurloon van dat maandsalaris afleidt.

Misschien een ander referentiekader, omdat ik het anders gewend was, maar ik zie aan de antwoorden hierboven dus ook dat er nogal verschillend ingevuld wordt hoe werkgevers met die verschillen omgaan. De ene werkgever heeft een 36-urige werkweek met veel ADV-uren, de andere verdisconteert het al in het salaris, en weer andere hebben een keuzepakket waar je kunt kiezen of je tijd of extra geld wil.

BIj maandsalarissen voor 38 uur krijg je 32 uur betaald als je 32/38e van het loon krijgt. Dat kun je dus gewoon zo toepassen op mijn voorbeeld verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven