Werk & Studie alle pijlers

Het zwarte gat

15-08-2019 11:41 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik lees in dit subforum veel vergelijkbare verhalen met het vraagstuk waar ik al even mee worstel. Ik ben 22 jaar, en studeer komende januari (onder normale omstandigheden) af. Ik heb mijn studietijd thuis doorgebracht, en ben er eigenlijk in enorm tempo doorheen gegaan. Heb altijd mijn werk gedaan en de punten gehaald. Ik heb ook duidelijke toekomstplannen en weet wat ik wil.

Afgelopen februari heb ik tijdelijk de studie stopgezet: ik heb wat heftige dingen meegemaakt waar ik niet over praatte en dus in een depressie belandde. Dit proces duurde 3 jaar, totdat ik hulp zocht afgelopen winter. Inmiddels ben ik bijna weer de oude en ga ik dus binnenkort beginnen met het afstudeerproject.

Een belangrijk gevolg van de depressie is dat ik mij behoorlijk afgesloten heb voor nieuwe vrienden en potentiële partners, nu het weer goed gaat denk ik: sh.t! Wat jammer. Want ik ben niet sociaal ongemakkelijk of verlegen van nature. Dus de combinatie thuisblijven en in de knoop zitten op relationeel gebied heeft er voor gezorgd dat ik het gevoel heb dat ik er goed aan doe om wat ''verloren'' tijd in te halen.

Dan is de vraag....wat als ik straks klaar ben? Het zwarte gat? Heb nog geen verplichtingen aan een partner o.i.d. Dat kan over een paar jaar wel anders zijn. Doorstuderen is geen optie, ik vind het leren zelf echt vreselijk. Maar ik zou graag iets doen waarbij ik op eigen benen moet staan, buiten de comfort zone ben en een sprong in t diepe neem. Werk of vrijwilligerswerk.... Er zijn mensen die bijvoorbeeld als skileraar aan het werk gaan om een voorbeeld te noemen.

Dus lieve mensen, ik vroeg mij af of er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of goede ideeën en adviezen hebben wat te doen na januari. In ieder geval super bedankt voor degenen die de moeite nemen om te reageren. Mij dingen vragen staat natuurlijk vrij.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
gewoon een baan zoeken en een woonruimte , en daarbij een vriendenkring opbouwen is al "sprong in het diepe" genoeg. Om volwassen te worden hoef je echt niet de Mount Everest te beklimmen of de oceaan over te zeilen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
weet je, dat anders straks een hele normale baan al een flinke overgang zal zijn
fulltime werken
irritante collega's. Mannen van 50, die je Facebook gaan uitleggen...
en dan een eigen huishouden, elke dag koken
etcetc

echt hoor, wordt nog een heel gedoetje
Alle reacties Link kopieren
Wat goed om te horen dat het beter met je gaat! Ik ben toevallig net afgestudeerd aan de uni en ben nog jonger dan jij, dus ik weet wat je bedoelt met 'het zwarte gat'. Het gat is alleen zo zwart als jij hem zelf maakt. Zet voor jezelf op een lijstje wat je dromen zijn. Zijn er bijvoorbeeld plekken die je graag wil bezoeken? Ga dan een paar maanden werken om te sparen (weet niet of je spaargeld hebt) en daarna die reizen maken. Of, misschien vindt je wel een baantje waar je kan doorgroeien en fulltime kan blijven werken. Wordt au pair in het buitenland, of maak een groepsreis.

Misschien is een traineeship wat voor jou. Veel bedrijven bieden studenten (vooral uni, weet niet of je uni doet) een kans om een traineeship te volgen en vervolgens fulltime in dienst te treden.

Succes!
Als je vragen hebt, kun je me altijd een PBtje doen
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
15-08-2019 11:50
Zet voor jezelf op een lijstje wat je dromen zijn. Zijn er bijvoorbeeld plekken die je graag wil bezoeken? Ga dan een paar maanden werken om te sparen (weet niet of je spaargeld hebt) en daarna die reizen maken. Of, misschien vindt je wel een baantje waar je kan doorgroeien en fulltime kan blijven werken. Wordt au pair in het buitenland, of maak een groepsreis.

Misschien is een traineeship wat voor jou. Veel bedrijven bieden studenten (vooral uni, weet niet of je uni doet) een kans om een traineeship te volgen en vervolgens fulltime in dienst te treden.
Ik heb geen specifieke plekken die ik wil bezoeken, maar ik ben wel nogal een groot feestnummer. Ik heb de hele studie gewerkt, dus spaargeld is geen probleem. HBO dus traineeship zit er dan waarschijnlijk niet in?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of traineeship er dan niet in zit, maar weet alleen dat het bij uni zeker kan. HBO traineeships zullen er vast ook zijn hoor! Kun je anders je afstuderen niet een half jaartje uitstellen en in de tussentijd stage lopen? Daar bouw je contacten op, werkervaring, en hoef je niet te leren. Daarna kan je dan gaan afstuderen, en vervolgens misschien wel bij het bedrijf waar je stage hebt gelopen aan de slag. Of, gaan solliciteren met een mooie stage op je CV
Alle reacties Link kopieren
Ja, ga als au-pair werken voor een tijdje ( 6 mnd)
Ander land, ben je zeker uit je comfort zone, moet je een andere taal spreken.
Je staat zeker op eigen benen en je neemt echt wel een sprong.....

Als kinderen niet je focus hebben kun je ook vrijwilligerswerk doen in bijv Afrika.
Schooltje bouwen etc.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 22. je kan alles doen wat je wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Au pair in het buitenland (of gewoon in NL)
Ski leraar in Oostenrijk
Een goed doel in Malawi
Duiken in Egypte
Vrijwilligerswerk in je eigen woonplaats
Lid worden van een kook / lees / knutsel / borrel / bingo - clubje

Gewoon ‘iets’ wat je leuk vind. Wat misschien totaal niet aansluit bij je studie. Wat je nooit je hele leven zou willen doen, maar voor tijdelijk prima vind. Kan ook een baan zijn in een totaal anders werkgebied dan jij voor geleerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar in het buitenland in de horeca gewerkt nadat ik na 2 jaar stopte met mijn studie. Heeft mij heel veel goed gedaan. Maar ik zou in jouw geval inderdaad een woning en een baan vinden al uitdaging genoeg vinden. Ik denk dat het best meevalt met dat zwarte gat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven