Werk & Studie alle pijlers

Gedoe over werkdagen ivm feestdag van bedrijf

15-08-2019 15:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus kwam vandaag met het volgende. Ze werkt 4 dagen, ma t/m do. Nu bestaat het bedrijf binnenkort een X aantal jaren, waardoor er een feestdag wordt georganiseerd op een maandag. Echter blijft er die dag natuurlijk wel werk liggen. De feestdag wordt door het bedrijf niet echt als 'werkdag' beschouwd. Met andere woorden, zij werkt ma t/m do maar er wordt nu van haar verwacht dat zij die week vrijdag ook werkt om de gemiste dag in te halen. Mensen die di t/m do werken krijgen ook geen dag 'vrij' van het werk, was het argument van het bedrijf. Wat vinden jullie hier van?
Alle reacties Link kopieren
Onzin, gewoon een vrije dag van werk.
Als er een feestdag op maandag valt hoef je dat ook niet in te halen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wordt er van haar verwacht dat ze aanwezig is? Zo ja dan is het een werkdag voor haar. Nee, dan is het haar keuze of ze gaat of niet.
Maar erg netjes vind ik het niet van het bedrijf
Als het een optie is om niet deel te nemen aan het feest en gewoon te werken op de maandag, is er niets aan de hand.

Als het een verplicht feest is, klopt er niets van.
Alle reacties Link kopieren
Wil ze graag naar het feest omdat ze zin heeft in het feest? Dan dag ruilen en vrijdag werken ipv maandag zodat ze naar het feest kan.

Kan het feest haar gestolen worden en is het bedrijf open? Dan gewoon gaan werken.

Kan het feest haar gestolen worden maar is het bedrijf gesloten? Dag ruilen en de maandag dus vrij nemen en niet naar het feest gaan. Maar in dit laatste geval zou ik de werkgever wel duidelijk maken dat het uitermate vreemd is dat mij onmogelijk wordt gemaakt om te werken op mijn werkdag maar ik vervolgens wel verwacht wordt extra te komen. Mensen die van di t/m vrij werken wordt het werken immers ook niet onmogelijk gemaakt dus dat die geen vrije dag krijgen is een kulreden.
sinrostro wijzigde dit bericht op 15-08-2019 15:43
5.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is een verplicht feest. Ik heb haar geadviseerd die vrijdag niet naar het werk te gaan, maar ze gaf aan dat dit 'not done' was binnen het bedrijf. Daarna ging ik toch aan mezelf twijfelen. Het argument van het bedrijf zit natuurlijk wel iets in: de mensen die 4 dagen werken en niet op maandag werken, hebben nu ook een 5 daagse werkweek (incl 1 dag feest dan).
Alle reacties Link kopieren
Neem toch aan dat dat ook niet verwacht wordt van de mensen die fulltime werken? Die hoeven toch niet op een zaterdag terug te komen.


Complete onzin dit. Dan moeten ze dat feest maar in het weekend organiseren als ze er geen werkuren verloren mee willen laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen OR?
(of bel even de vakbond)
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
15-08-2019 15:41
Het is een verplicht feest. Ik heb haar geadviseerd die vrijdag niet naar het werk te gaan, maar ze gaf aan dat dit 'not done' was binnen het bedrijf. Daarna ging ik toch aan mezelf twijfelen. Het argument van het bedrijf zit natuurlijk wel iets in: de mensen die 4 dagen werken en niet op maandag werken, hebben nu ook een 5 daagse werkweek (incl 1 dag feest dan).
Ja daag, verplichten maar verwachten dat iemand extra komt? Dat moet ook maar net kunnen. Parttimers werken niet altijd parttime zodat ze lekker kunnen ‘niksen’, soms hebben ze gewoon verplichtingen op die dag :!:
Zoals iemand na jou terecht aangeeft: hoe doen ze dat dan met fulltimers?
Als een feestdag niet op je werkdag valt, mag je m dan ook op een andere dag inhalen?
Ik vraag me af of het bedrijf dit wel kan eisen.
Krijg je die maandag ook gewoon normaal betaald of is het een verplicht feest in je eigen tijd. Bij het laatste mag het zowiezo niet zomaar denk ik.

Misschien eens navraag doen bij het juridisch loket?
Alle reacties Link kopieren
Moet ze voor 2de paasdag en 2de pinksterdag ook terugkomen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin zeg. Hoe willen andere collega's dat doen die in hetzelfde schuitje zitten?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Zelfde bedrijf als bij deze TO?

werk-studie/vrije-dag-vervalt-bij-feest ... ges/440548

En moeten fulltimers nu op zaterdag werken?
Verplicht ergens aanwezig zijn voor je werkgever is werken.
Alle reacties Link kopieren
als het feest een 'verplichting' is, dan is het een werkdag, dan kan de werkgever je vragen een dag Extra te komen. Maar dan krijg je die dag uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
15-08-2019 16:11
Verplicht ergens aanwezig zijn voor je werkgever is werken.
Dit. Niet meer of minder.
Alle reacties Link kopieren
En de parttimers die van di tm do werken, en nu ook op maandag moeten komen, moeten een dag extra betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
15-08-2019 15:41
Het is een verplicht feest. Ik heb haar geadviseerd die vrijdag niet naar het werk te gaan, maar ze gaf aan dat dit 'not done' was binnen het bedrijf. Daarna ging ik toch aan mezelf twijfelen. Het argument van het bedrijf zit natuurlijk wel iets in: de mensen die 4 dagen werken en niet op maandag werken, hebben nu ook een 5 daagse werkweek (incl 1 dag feest dan).
Waarschijnlijk is het al gezegd, maar ik zie het andersom. Als het een verplichte dag is, komen de anderen die normaal op maandag vrij zijn een extra dag. Die dient dat gecompenseerd te worden door bijvoorbeeld die week een andere dag vrij te krijgen. En je zus komt dan gewoon net als anders maandag t/m donderdag. Degenen die op maandag werken, lopen sowieso altijd al vrije dagen mis, al heeft dat er in dit geval niet eens iets mee te maken.

De werkgever heeft het slim bekeken: zo komt iedereen een extra dag. Heel oneerlijk als je het mij vraagt.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 15-08-2019 17:14
1.20% gewijzigd
Hoe zit dat dan met de fulltimers? Moeten die dan zaterdag komen werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou weigeren. Het bedrijf bedenkt dat ze op maandag een feestje gaan vieren. Leuk en aardig maar ze kunnen werknemers niet verplichten dan op een andere dag te verschijnen omdat ‘er werk blijft liggen’. Bedrijf weet dit van tevoren dus kunnen ze er ook voor zorgen dat er voor die maandag geen werk ingepland staat. Als je zelf een vrije dag opneemt dan moet je dat werk toch ook niet inhalen? Nu neemt het bedrijf een vrije dag op, dan moeten ze daar zelf ook de consequenties van dragen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt niet voor niets ma tm do. Wellicht staan er op vrijdag andere verplichtingen; zorg voor kinderen, mantelzorg of vrijwilligerswerk. Werkgever kan dit echt niet eisen. Dan werk je gewoon op maandag en ga je niet naar dat feest.
ik geef mn bek ook maar een douw
En de mensen die fulltime werken TO?
Alle reacties Link kopieren
En hoe bedoel je dat het not done is binnen het bedrijf? In de praktijk betekent dit dus dat niemand er iets van durft te zeggen. Zo hou je dit soort dingen in stand.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ze moet gewoon zeggen dat ze elke vrijdag potten bakt. Het gaat niemand een reet aan wat zij op de vrijdag doet. Maar extra werken? Nee. Laat ze maar komen. Ze staat volledig in haar recht. Ze werkt vrijdag niet en het is niet meer dan normaal dat zij elke vrijdag dus al wat anders heeft staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit niet juist en het zou door mijn werkgever ook niet op deze manier aangevlogen worden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven