Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen naar de voor-en nadelen van het vak kijken.

Je hebt het over kinderen, dat suggereert dat je doel doelgroep basisschool is.
Gezien de werkdruk, het salaris en de contacten met ouders zou ik altijd voor het VO kiezen, maar ik ben bevooroordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ja, salaris is wel een ding. In het VO kun je nog 1e grader worden en dan verdien je echt niet slecht (als je uiteindelijk LD’er wordt, want dat is nog weleens een ding, is het helemaal niet slecht).
Mevrouw75, ben jij leraar? Kun jij wat de voor- en nadelen van jouw vak zijn?
Ik heb het inderdaad over kinderen, maar op het vo praten ze ook over de kinderen. Vandaar dat ik het zo benoem.

Betty_Slocombe, werk jij in het vo? Zo ja, wat zijn voor jou de voor- en nadelen?
Wat is een LD'er?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze beide opleidingen een tijd gedaan en ze zijn echt wel heel verschillend. In de lerarenopleiding Nederlands zit vind ik een stuk meer diepgang. Het is vooral vanaf het derde jaar veel lesgeven, maar inhoudelijk leer je ook veel. Bij de pabo miste ik dat heel erg. Een beetje liedjes zingen of met materiaal dat je op straat vindt een les verzinnen, dat doet mij weinig. En de stof die je de kinderen leert, kende ik allemaal al. Dan heb ik liever literatuurgeschiedenis en ingewikkelde grammatica, om maar een voorbeeld te noemen.

Aan de andere kant vond ik het lastig om les te geven aan middelbare scholieren, omdat ze vaak niets wíllen leren. Je bent dus heel erg bezig ze te motiveren in plaats van lesstof over te brengen. Op een basisschool zijn de kinderen natuurlijk heel anders, het is maar net waar je voorkeur ligt.
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:25
Mevrouw75, ben jij leraar? Kun jij wat de voor- en nadelen van jouw vak zijn?
Ik heb het inderdaad over kinderen, maar op het vo praten ze ook over de kinderen. Vandaar dat ik het zo benoem.

Betty_Slocombe, werk jij in het vo? Zo ja, wat zijn voor jou de voor- en nadelen?
Ik heb nog nooit in het basisonderwijs gewerkt, dus ik kan niet vergelijken. Voor mij zijn de voordelen van mijn baan ten opzichte van wat ik weet van het basisonderwijs het salaris, de inhoud van het vak (ik deel graag kennis) en de doelgroep (ik vind basisschoolkinderen best aardig, maar ik ben niet geschikt dagelijks professioneel met ze om te gaan).
pamelacourson schreef:
18-08-2019 09:27
Ik heb ze beide opleidingen een tijd gedaan en ze zijn echt wel heel verschillend. In de lerarenopleiding Nederlands zit vind ik een stuk meer diepgang. Het is vooral vanaf het derde jaar veel lesgeven, maar inhoudelijk leer je ook veel. Bij de pabo miste ik dat heel erg. Een beetje liedjes zingen of met materiaal dat je op straat vindt een les verzinnen, dat doet mij weinig. En de stof die je de kinderen leert, kende ik allemaal al. Dan heb ik liever literatuurgeschiedenis en ingewikkelde grammatica, om maar een voorbeeld te noemen.

Aan de andere kant vond ik het lastig om les te geven aan middelbare scholieren, omdat ze vaak niets wíllen leren. Je bent dus heel erg bezig ze te motiveren in plaats van lesstof over te brengen. Op een basisschool zijn de kinderen natuurlijk heel anders, het is maar net waar je voorkeur ligt.
Dit is dus precies mijn twijfel. Ik heb gemerkt dat ik wat meer diepgang in een opleiding erg prettig vind, maar de kinderen op de basisschool zijn wel wat meer 'leergierig'.
Betty_Slocombe schreef:
18-08-2019 09:28
Ik heb nog nooit in het basisonderwijs gewerkt, dus ik kan niet vergelijken. Voor mij zijn de voordelen van mijn baan ten opzichte van wat ik weet van het basisonderwijs het salaris, de inhoud van het vak (ik deel graag kennis) en de doelgroep (ik vind basisschoolkinderen best aardig, maar ik ben niet geschikt dagelijks professioneel met ze om te gaan).
Mag ik vragen welk vak jij geeft en op welk niveau jij lesgeeft? Ik heb zelf meelopen op het vmbo. Dat vond ik wel pittig. Deze kinderen hadden weinig tot geen interesse in Nederlands.
Betty_Slocombe schreef:
18-08-2019 09:21
Gezien de werkdruk, het salaris en de contacten met ouders zou ik altijd voor het VO kiezen, maar ik ben bevooroordeeld.

Kijkend naar de kinderen zou ik PO kiezen, maar ik ben dan ook bevoordeeld.
Andersom schreef:
18-08-2019 09:31
Kijkend naar de kinderen zou ik PO kiezen, maar ik ben dan ook bevoordeeld.
Ja, lekker dan! :-D

Wat zijn voor jou de redenen om voor het po te kiezen?
Leraar VO heeft meer status, en je kunt meer verdieping aanbrengen in je vak. Alles bij elkaar lijkt het mij geen keuze, maar kennelijk zijn er ook mensen die voor PO zouden kiezen.
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:30
Mag ik vragen welk vak jij geeft en op welk niveau jij lesgeeft? Ik heb zelf meelopen op het vmbo. Dat vond ik wel pittig. Deze kinderen hadden weinig tot geen interesse in Nederlands.
Ik zit in een luxepositie, ik geef les in de bovenbouw van havo en vwo. Daar heb je ook wel motivatieproblemen, maar die zijn absoluut niet vergelijkbaar met die in het vmbo. Tegelijkertijd zijn pubers overal pubers. Je moet het wel leuk vinden daar mee om te gaan.
Betty_Slocombe schreef:
18-08-2019 09:35
Ik zit in een luxepositie, ik geef les in de bovenbouw van havo en vwo. Daar heb je ook wel motivatieproblemen, maar die zijn absoluut niet vergelijkbaar met die in het vmbo. Tegelijkertijd zijn pubers overal pubers. Je moet het wel leuk vinden daar mee om te gaan.
Ik vond het inderdaad pittig met de vmbo leerlingen, maar die pedagogische 'uitdaging' spreekt mij ook juist weer aan. Sparren over zorgleerlingen, kijken welke aanpak past, etc.
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:33
Ja, lekker dan! :-D

Wat zijn voor jou de redenen om voor het po te kiezen?

Ik ben onderwijsassistent en heb in beide stage gelopen.

De kinderen zijn voor mijn de belangrijkste reden om voor het PO te kiezen. Groep 3, 4, 5 vind ik de leukste leeftijd. En speciaal groep drie. De groei die de kinderen meemaken in groep drie. Waarbij ze ook vaak fysiek flink groeien en waar na een halfjaar de wijsheid van hun koppies is af te lezen.

Op de eerste dag groep drie zitten ze verwachtingsvol nog als kleuters in je lokaal en zo na de kerst zal je ze echt niet meer verwarren met een kleuter.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
18-08-2019 09:25
Mevrouw75, ben jij leraar? Kun jij wat de voor- en nadelen van jouw vak zijn?
Ik heb het inderdaad over kinderen, maar op het vo praten ze ook over de kinderen. Vandaar dat ik het zo benoem.

Betty_Slocombe, werk jij in het vo? Zo ja, wat zijn voor jou de voor- en nadelen?
Ik geef geen Nederlands, maar de overeenkomst (op dit niveau iig) is dat ons vak niet echt serieus genomen wordt, ‘want ik kan het al’, heel anders dan wiskunde of natuurkunde bijv. Ik ben echt geschikt voor pubers, dus dat heeft het vo als voordeel boven bo, met pubers kun je best interessante gesprekken voeren en ze kunnen lekker sprankelen in al hun heftigheid. Als je van extreme input houdt is een middelbare school een goede plek. Vakinhoudelijk (ik geef op erk C2 niveau les) word ik soms ook nog uitgedaagd, dat was op het mbo bv helemaal niet, en de onderbouw ook niet meer.

Daartegenover staat dat ik elke dag heftig vind, maar ik ben niet echt een uitbundige extravert. Ik word natuurlijk al een oude slome tut, maar het vele schakelen tussen klassen en niveaus (1e na een 6e bv), van overleg naar les naar volgend gesprek etc, kan ik soms wat moeilijker aan. Je eigen klas, als die tenminste lekker loopt;), lijkt mij veel rustiger. Maar goed, ik hoef maar 1 vak te geven.

Oudercontact ben ik heel slecht in, daarom zou bo mij dan weer niks lijken.

Mijn salaris vind ik intussen meer dan prima en het allerleukste aan een middelbare school (deze) is dat ik eigenlijk alles ken proberen wat ik leuk vind. Wil ik toneelspelen dan kan dat, mee op suvivalkamp en meedoen, skiën, gedichten schrijven en daar feedback op, lessenserie over mijn favoriete tv-programma, muziek, zet wat op, probeer wat en het kan.
MinkeDeWit schreef:
18-08-2019 09:34
Leraar VO heeft meer status, en je kunt meer verdieping aanbrengen in je vak. Alles bij elkaar lijkt het mij geen keuze, maar kennelijk zijn er ook mensen die voor PO zouden kiezen.

Leraren zijn bij uitstek mensen die niet statusgevoelig zijn.

Ik ken ze niet.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 09:47
2.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-08-2019 09:42
Leraren zijn bij uitstek mensen die niet statusgevoelig zijn.
Jawel hoor. De grote meerderheid misschien niet, maar je zal maar statusgevoelig zijn.

Een totaal gebrek aan status is ook niet leuk en zelfs leraren merken dat.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 09:46
33.93% gewijzigd
Bij mij was het al jaren duidelijk dat ik het ouderwijs in zou gaan. Echter twijfelde ik enorm tussen docent maatschappijleer en basisleraar. Ik ben naar een open avond geweest en ben toen in gesprek gegaan met de studenten. Hier kwam voor mij persoonlijk erg naar voren dat ik voor de pabo wilde gaan. Ik ben nu dan ook pabostudente. Vergis je niet, het ligt heel erg aan de opleiding qua het krijgen van lessen. Zo heb ik een jaar op een school gezeten waar we echt alles zelf moesten knutselen, zingen, ontdekken zoals het op de basisschool gaat. Nu zit ik echter op een ondere hogeschool en gaat het er totaal anders aan toe, want nu krijgen we echt leerstof of het kind en hoe goed les te geven. Zeker de pabo draait veel om ervaring opdoen in het lesgeven, dus je maakt veel uren voor de klas.
Ik ga over een tijdje (wanneer ik afgestudeerd ben) de keuze maken om een jaar langer door te studeren voor docente geschiedenis. Want met een pabo-diploma en dat jaartje verder ben je bevoegd om voor de onderbouw op het middelbaar te staan.
Ook heb ik veel gepraat met mensen die vanuit het basisonderwijs naar het middelbaaronderwijs zijn gegaan. Deze zeggen allemaal dat het grootste verschil de werkdruk en het salaris is.
Alle reacties Link kopieren
Allebei niet. Lesgeven is 1/10 van je werk. De rest is administratie, ouders, begeleiding, zorg, projecten opzetten, vergaderen (eindeloos)... Meelopen is goed, maar je krijgt niet de ‘real teacher experience’. Dus als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken! Succes!
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
18-08-2019 09:43
Allebei niet. Lesgeven is 1/10 van je werk. De rest is administratie, ouders, begeleiding, zorg, projecten opzetten, vergaderen (eindeloos)... Meelopen is goed, maar je krijgt niet de ‘real teacher experience’. Dus als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken! Succes!
Dat krijg je nooit, tot je een jaar zelfstandig lesgeven erop heb zitten.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 09:48
0.23% gewijzigd
Andersom schreef:
18-08-2019 09:40
Ik ben onderwijsassistent en heb in beide stage gelopen.

De kinderen zijn voor mijn de belangrijkste reden om voor het PO te kiezen. Groep 3, 4, 5 vind ik de leukste leeftijd. En speciaal groep drie. De groei die de kinderen meemaken in groep drie. Waarbij ze ook vaak fysiek flink groeien en waar na een halfjaar de wijsheid van hun koppies is af te lezen.

Op de eerste dag groep drie zitten ze verwachtingsvol nog als kleuters in je lokaal en zo na de kerst zal je ze echt niet meer verwarren met een kleuter.
Wat jij schrijft, vind ik ook mooi om te zien. Maar als ik dan denk dat ik les moet geven aan kleuters, dan denk ik: neuh...
Ik ken best wat statusgevoelige leraren, overigens.
AngelEyes0192 schreef:
18-08-2019 09:43
Allebei niet. Lesgeven is 1/10 van je werk. De rest is administratie, ouders, begeleiding, zorg, projecten opzetten, vergaderen (eindeloos)... Meelopen is goed, maar je krijgt niet de ‘real teacher experience’. Dus als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken! Succes!

Het is wel iets meer hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven