Werk & Studie alle pijlers

Studiefinanciering deeltijd universiteit

20-08-2019 12:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo :mrgreen:

Ik had een paar vragen over deeltijd opleidingen. Ik ben van plan om rechtsgeleerdheid te studeren aan de Erasmus universiteit.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen omdat ik dan mijn OV-kaart en tegemoetkoming verlies.
Een aantal maanden geleden wees iemand mij er op, dat je de studiefinanciering kan behouden door je in te schrijven bij een voltijd opleiding. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand of dit überhaupt legaal/mogelijk is?
Is sowieso leenstelsel dus of je leent onder de naam studiefinanciering of onder levenlanglerenkrediet, maakt dat wat uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er het fijne niet van maar als je je inschrijft bij een voltijd opleiding en je bent maar de helft van de tijd aanwezig (want je wilt deeltijd studeren) heb je dan niet een veel grotere kans dat je je diploma niet haalt. Deeltijd studies wordt de stof wat compacter aangeboden.
Plus ik weet niet of er een bepaalde aanwezigheidsplicht is, misschien wel handig om je in te verdiepen anders haal je je vakken sowieso niet als je te weinig aanwezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Opgeven dat je voltijd studeert terwijl je een parttime studie volgt is fraude. Gezien je studiekeuze kun je dat toch zelf ook bedenken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je kan alleen je studiefinanciering behouden als je nog binnen het oude leenstelsel valt. Anders wordt het sowieso lenen.

Je kan je voor 2 opleidingen tegelijk inschrijven maar ik weet dan niet of je wel OV krijgt, mocht dat wel zo zijn heb je er alsnog niet veel aan omdat als je je opleiding niet haalt alsnog je ov moet terug betalen.

Dus het is de keuze of voltijd en wel ov of deeltijd en geen ov...
Je kan overstappen van voltijd naar deeltijd. Echter moet je na een half jaar wel alles terug betalen...

Voor verdere informatie verwijs ik je naar DUO.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-08-2019 12:16
Opgeven dat je voltijd studeert terwijl je een parttime studie volgt is fraude. Gezien je studiekeuze kun je dat toch zelf ook bedenken.
Dat staat er ook niet, je staat gewoon echt ingeschreven voor een voltijd opleiding. Ik heb gehoord dat dit een veel gebruikte constructie is, dus ik was benieuwd hoe dit werkt en of mensen er ervaring mee hebben.
Rooike1996 schreef:
20-08-2019 12:38
Dat staat er ook niet, je staat gewoon echt ingeschreven voor een voltijd opleiding. Ik heb gehoord dat dit een veel gebruikte constructie is, dus ik was benieuwd hoe dit werkt en of mensen er ervaring mee hebben.
Bedenk dat je bij Erasmus als voltijd student ook de plicht hebt om 60 p te halen in je eerste jaar...
Alle reacties Link kopieren
Rooike1996 schreef:
20-08-2019 12:38
Dat staat er ook niet, je staat gewoon echt ingeschreven voor een voltijd opleiding. Ik heb gehoord dat dit een veel gebruikte constructie is, dus ik was benieuwd hoe dit werkt en of mensen er ervaring mee hebben.
Mijn antwoord blijft nog steeds hetzelfde. Inschrijven voor een studie die je niet echt volgt is een vorm van fraude. Dat veel mensen fraude plegen maakt het niet nog niet legaal.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Twee woorden gegoogled, duo schrijft toch geen Chinees: https://duo.nl/particulier/geld-voor-de ... eiding.jsp
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Santaaa schreef:
20-08-2019 12:39
Bedenk dat je bij Erasmus als voltijd student ook de plicht hebt om 60 p te halen in je eerste jaar...
Dit wilde ik ook even aanhalen ja.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik me twee jaar geleden inschreef voor een premaster aan de EUR had ik op studielink de keuze om me óf als deeltijd óf als voltijd student in te schrijven. Ik heb me toen als voltijd student ingeschreven om inderdaad OV en leenrecht te behouden. Dit is geen fraude omdat ik wel de studie volgde, alleen er 2 jaar over wilde doen ipv 1. Nadeel is wel dat de college’s over de hele week verspreid kunnen zijn, terwijl in de deeltijd variant de college’s op een vaste dag vielen. Als je je inschrijft voor een tweede voltijd opleiding die je niet echt volgt zoek je wel het randje op van wat mag denk ik, maar ik weet niet of het ook daadwerkelijk fraude is.

Maar bij de EUR is de BSA inderdaad de volle 60 ECTS dus als je je voltijd inschrijft zul je alle studiepunten moeten halen of je wordt van de opleiding gestuurd na het eerste jaar. Bij andere universiteiten heb je dit niet en zou je je wel voltijd kunnen inschrijven om OV recht te houden. Blijf je wel hetzelfde probleem houden dat de college’s en werkgroepen over de hele week verspreid kunnen zijn
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
20-08-2019 12:44
Toen ik me twee jaar geleden inschreef voor een premaster aan de EUR had ik op studielink de keuze om me óf als deeltijd óf als voltijd student in te schrijven. Ik heb me toen als voltijd student ingeschreven om inderdaad OV en leenrecht te behouden. Dit is geen fraude omdat ik wel de studie volgde, alleen er 2 jaar over wilde doen ipv 1. Nadeel is wel dat de college’s over de hele week verspreid kunnen zijn, terwijl in de deeltijd variant de college’s op een vaste dag vielen. Als je je inschrijft voor een tweede voltijd opleiding die je niet echt volgt zoek je wel het randje op van wat mag denk ik, maar ik weet niet of het ook daadwerkelijk fraude is.

Maar bij de EUR is de BSA inderdaad de volle 60 ECTS dus als je je voltijd inschrijft zul je alle studiepunten moeten halen of je wordt van de opleiding gestuurd na het eerste jaar. Bij andere universiteiten heb je dit niet en zou je je wel voltijd kunnen inschrijven om OV recht te houden. Blijf je wel hetzelfde probleem houden dat de college’s en werkgroepen over de hele week verspreid kunnen zijn
je kan dus ook geen baan nemen doordeweeks want je weet nooit wanneer je naar school moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heeft de Voltijdstudie aan de EUR geen aanwezigheidsplicht? Er zijn ook werkgroepen bijvoorbeeld, daar geldt volgens mij een aanwezigheidsplicht. Waarom zou je sowieso niet gewoon naar de colleges gaan? Dat zijn er ook maar 2 per week ofzo.
viva-amber schreef:
20-08-2019 12:51
je kan dus ook geen baan nemen doordeweeks want je weet nooit wanneer je naar school moet.
Dat is niet waar - het jaarrooster staat allang online.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-08-2019 12:51
je kan dus ook geen baan nemen doordeweeks want je weet nooit wanneer je naar school moet.
Het lijkt mij dat je eerder zit met het maximale bedrag dat je erbij mag werken? Of is dit niet meer van toepassing in het nieuwe stelsel?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-08-2019 12:12
Is sowieso leenstelsel dus of je leent onder de naam studiefinanciering of onder levenlanglerenkrediet, maakt dat wat uit?
Ja, dat maakt uit.
Het gaat om de gratis OV en als je ouders een laag inkomen hebben kun je 396 euro per maand krijgen. Voor beiden geldt dat je dit niet hoeft terug te betalen als je je diploma haalt!
...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-08-2019 12:39
Mijn antwoord blijft nog steeds hetzelfde. Inschrijven voor een studie die je niet echt volgt is een vorm van fraude. Dat veel mensen fraude plegen maakt het niet nog niet legaal.
Nogmaals het gaat daar niet om. Ik heb het hier over een constructie, waar ik weleens wat geruchten over heb gehoord. Vandaar mijn vraag op het forum of iemand hier iets toevallig over weet. Daarbij heeft u het ook nog een verkeerd, er staat nergens dat je bij een opleiding ook daadwerkelijk resultaat moet boeken/aanwezig moet zijn, voor het recht op studiefinanciering. Van Fraude kan je niet spreken aangezien je gewoon ingeschreven staat bij de betreffende opleiding en hier college geld voor betaald. Er wordt niet gelogen over de opleiding.

Er is geen criteria overgegeven. Alleen voelt een dergelijke constructie frauduleus aan omdat je een schijn opleiding volgt, terwijl je het geld gebruikt voor de opleiding, die geen recht heeft op studiefinanciering.

Of het mogelijk is, betwijfel ik zeer aangezien een school verplichtingen stelt aan een student. Vandaar ook mij vraag of iemand hier wat meer over weet te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
20-08-2019 12:44

. Als je je inschrijft voor een tweede voltijd opleiding die je niet echt volgt zoek je wel het randje op van wat mag denk ik, maar ik weet niet of het ook daadwerkelijk fraude is.
Dat vraag ik mij ook af, het lijkt een beetje een grijs gebied te zijn, kan er op Duo in ieder geval niks over vinden.
Rooike1996 schreef:
20-08-2019 14:30
Nogmaals het gaat daar niet om. Ik heb het hier over een constructie, waar ik weleens wat geruchten over heb gehoord. Vandaar mijn vraag op het forum of iemand hier iets toevallig over weet. Daarbij heeft u het ook nog een verkeerd, er staat nergens dat je bij een opleiding ook daadwerkelijk resultaat moet boeken/aanwezig moet zijn, voor het recht op studiefinanciering. Van Fraude kan je niet spreken aangezien je gewoon ingeschreven staat bij de betreffende opleiding en hier college geld voor betaald. Er wordt niet gelogen over de opleiding.

Er is geen criteria overgegeven. Alleen voelt een dergelijke constructie frauduleus aan omdat je een schijn opleiding volgt, terwijl je het geld gebruikt voor de opleiding, die geen recht heeft op studiefinanciering.

Of het mogelijk is, betwijfel ik zeer aangezien een school verplichtingen stelt aan een student. Vandaar ook mij vraag of iemand hier wat meer over weet te vertellen.
Recht op studiefinanciering geeft wel degelijk een verplichting: het halen van je diploma binnen de gestelde 10 jaren.

Dat kan helemaal niet in de constructie die jij hebt bedacht. Bij het niet halen van je studiepunten krijg je namelijk na een half jaar een negatief studieadvies en aan het eind van het jaar wordt je dan van de opleiding geknikkerd.
Alle reacties Link kopieren
Het halen van je diploma is geen verplichting om het te krijgen. Als je binnen 10 jaar je diploma niet haal, moet je het gewoon terug betalen, dan is het geen gift meer.

Dat klopt. In deze constructie loop je denk ik eerder vast door de instelling dan de wet.
Rooike1996 schreef:
20-08-2019 16:09
Het halen van je diploma is geen verplichting om het te krijgen. Als je binnen 10 jaar je diploma niet haal, moet je het gewoon terug betalen, dan is het geen gift meer.

Dat klopt. In deze constructie loop je denk ik eerder vast door de instelling dan de wet.
De instelling houdt zich gewoon aan de Wet op het Hoger Onderwijs, dus het is wel degelijk de wet die je constructie laat vastlopen.
Rooike1996 schreef:
20-08-2019 16:09
Het halen van je diploma is geen verplichting om het te krijgen. Als je binnen 10 jaar je diploma niet haal, moet je het gewoon terug betalen, dan is het geen gift meer.

Dat klopt. In deze constructie loop je denk ik eerder vast door de instelling dan de wet.
Maar je krijgt toch sws geen gift meer? Of zit je nog in het oude leenstelsel? Of gaat gaat het alleen om ov hier.
Je wilt dus een deeltijdstudie volgen en bij een voltijds inschrijven? Rechtsgeleerdheid? Succes met het behalen van je 60 studiepunten dan maar. Kans is vrij groot dat je dan in december al een negatief BSA hebt. Want je zult die tentamens wel moeten maken én halen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je een deeltijdopleiding gaan doen en niet voltijd? Als je daarnaast wilt gaan werken, lijkt het me een slecht idee om je bij de voltijd variant in te schrijven. Je moet 60 punten in een jaar halen en mag maar twee herkansingen per jaar maken. Heb je meer herkansingen nodig, krijg je een negatief BSA mag je drie jaar niet op de opleiding komen.
Werkgroepen hebben vaak een aanwezigheidsverplichting. Je mag bijvoorbeeld een werkgroep missen en anders kun je het tentamen niet maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven