Werk & Studie alle pijlers

Niet (kunnen) helpen met huiswerk

22-08-2019 16:53 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk zag ik een oud beoordelingsformulier van m'n werkstuk op de basisschool (groep 5, 9 jaar). Op het formulier waren opmerkingen geplaatst. De eesrte luidde: "Ik kan duidelijk zien dat je geen hulp hebt gehad, maar dan mag je wel dubbel trots zijn want bijna iedereen heeft hulp gehad."

De opmerking maakte me weemoedig en ik bedacht me dat ik zelden ben geholpen bij het maken van huiswerk op de basisschool.
Op de middelbare school heb ik ook alles zelf gedaan (daar heb je dan immers de leeftijd voor). Wat ik weleens jammer vond, was dat er nooit iemand was die m'n huiswerk op juistheid en/of inhoud kon controleren. Of taalfouten kon halen uit schrijfproducten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook weinig tot geen hulp hebben gekregen bij het maken van huiswerk (zowel op de basis- als middelbare school). En hoe je dat hebt ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Het enige waar ik hulp bij nodig had was wiskunde.
Daar was mijn vader de aangewezen persoon voor.
Het eindigde alleen altijd in ruzie omdat we voor school de berekeningen op een bepaalde manier moesten doen (berekening moest bij de oplossing staan) en mijn vader dat steevast onzin vond en mij maar zijn manier (hts) op bleef dringen.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit. Mn vader was altijd weg aan t werk, en mn moeder moest 7 kinderen verzorgen. Die hield ook echt niet in de gaten wanneer we school hadden en toetsen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet heugen dat mijn ouders dat deden. Het enige was overhoren of uitleg als het lastig was. Lijkt mij juist ook het punt van huiswerk. De docent is er om oa spelfouten eruit te halen, als je ouders dit doen is het niet meer jouw werk. Plus dan weet de docent juist wat leerlingen lastig vinden.
Ik kreeg ook geen hulp bij mijn huiswerk. Mijn vader was weg, mijn moeder had niet veel opleiding genoten en mijn zus was drie jaar jonger dan ik. Maar ik geloof niet dat ik daar een bepaald gevoel bij had, het was nou eenmaal zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me nog wel dat bij een vriendin haar moeder haar tekeningen inkleurde. Vond het toen al belachelijk en nu nog steeds eigenlijk haha.
Alle reacties Link kopieren
Hulp bij huiswerk is volgens mij iets van tegenwoordig.
Mijn huiswerk, mijn verantwoordelijkheid.

Daarbij hadden mijn ouders niet of nauwelijks middelbare school gedaan, dus konden ze mij helemaal niet helpen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder hielp mij wel en ik doe dat ook met mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit hulp gehad. Mijn ouders hebben geen opleiding gehad. De enkele keer dat ik het nodig had vond ik het wel lastig want vriendinnen konden makkelijk bij familie terecht en ik had dat vangnet niet, maar het heeft me ook wel zelfredzaam gemaakt.
Ik heb in 5 en 6 vwo bijles economie gehad. Verder nooit begeleiding van mijn ouders. Die hebben beide de middelbare school niet afgemaakt. Destijds was dat, in ieder geval in onze buurt, niet heel bijzonder. Er gingen ook niet zoveel kinderen uit de buurt naar het vwo.
Alle reacties Link kopieren
Nooit hulp gehad.
Ach het was zoals het was, maar ik zou het zelf anders doen.
Due-scimmie schreef:
22-08-2019 16:59
Ik kan me niet heugen dat mijn ouders dat deden. Het enige was overhoren of uitleg als het lastig was. Lijkt mij juist ook het punt van huiswerk. De docent is er om oa spelfouten eruit te halen, als je ouders dit doen is het niet meer jouw werk. Plus dan weet de docent juist wat leerlingen lastig vinden.
Docenten kijken hier op vo het huiswerk dus niet na. Alleen als je vragen hebt, dan behandelen ze het huiswerk. Ik kijk het dus wel na....dochter doet BB wat betekent dat ze al veel dingen moeilijk vindt waardoor ik wel controleer of ze het ook snapt.

Vroeger kreeg ik ook geen hulp tenzij ik er om vroeg. Vader werkte veel en moeder had enkel huishoudschool gedaan. Ik heb niets gemist hoor. Dat ging gewoon zo.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 17:14
0.38% gewijzigd
granny71 schreef:
22-08-2019 16:57
Het enige waar ik hulp bij nodig had was wiskunde.
Daar was mijn vader de aangewezen persoon voor.
Het eindigde alleen altijd in ruzie omdat we voor school de berekeningen op een bepaalde manier moesten doen (berekening moest bij de oplossing staan) en mijn vader dat steevast onzin vond en mij maar zijn manier (hts) op bleef dringen.

Letterlijk dit :rofl:
Nooit. Gingen ook nooit iets met mij doen en wisten bij God niet waar ik mee bezig was. Mee eens dat het iets van nu is om kinderen overal mee te helpen en om ze te entertainen. Ik help nu zo min mogelijk. Je moet toch een keer zelfstandig worden.
Mijn ouders hielpen ook niet. Ik vond dat ook vrij normaal. Ik geloof dat mijn ouders alleen mijn broertje hebben geholpen die thuis extra moest oefenen met lezen.
Overigens had ik verder hele warme en betrokken ouders die ons qua niveau ook prima hadden kunnen helpen, maar ons zelfstandigheid leren stond hoog in het vaandel. No way dat mijn moeder 25 keer zou gaan vragen of we ons huiswerk wel gedaan hadden. Scheelt wellicht ook dat we dat zelf ook gewoon deden, ik weet niet wat ze hadden gedaan als we er echt met de pet naar hadden gegooid.
Als ik om hulp had gevraagd hadden ze het vast wel gedaan maar dat vond ik blijkbaar niet nodig.
En van wiskunde begrijp ik niets dus dochter kan ik niet helpen. Ik weet de foefjes wel, maar niet de correcte manier die ze moet laten zien tijdens een toets.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder hielp mij volgens mij altijd wel als ik daarom vroeg. Maar dat was vooral basisschool. Middelbare school was ze niet zo goed mee. Was sowieso al veel zelfstandiger toen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft de huishoudschool niet afgemaakt en had een half dozijn kinderen en mijn vader is met zijn dyslexie ook een halve analfabeet, wel heel jammer dat de leraar mij daarom maar laag advies gaf ook al was de cito score altijd hoog 143/141 groep 7 en groep 8. Ik zou toch niet meer worden dan een huismoeder of huishoudelijke hulp. Ook fijn!

Uiteindelijk helemaal goed gekomen maar ik heb wel altijd erg de drang gehad mij daardoor extra te bewijzen ondanks mijn "stempeltjes". Ik moet mezelf dus wel eens terugfluiten bij mijn bemoeienissen met school perikelen van kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit hulp gehad van mijn ouders. Ik heb daar nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd. Mijn ouders waren best wel intelligente mensen, maar hebben beide niet veel opleiding gehad.
Ik hoorde het ook nooit van klasgenoten trouwens, althans ik kan me er niets meer van herinneren.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Dochter 2 weigerde vorig jaar te plannen. Meerdere keren uitgelegd en proberen te helpen, maar was absoluut niet nodig. Die moest eerst op haar plaat gaan met een dikke vette onvoldoende alvorens ze inzag dat plannen en leren handig is. Tranen met tuiten...maar ze begreep het wel.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt hulp gehad. Soms hielp mijn moeder met overhoren ofzo. Is dat al veel meehelpen?
Vind en vond ik ook niet meer dan normaal.

Mijn ouders controleerden echt niet op juistheid en taalfouten, dan moest ik zelf maar even terug de woorden- en taalboeken in. Vind ik ook normaal trouwens.
.
granny71 schreef:
22-08-2019 16:57
Het enige waar ik hulp bij nodig had was wiskunde.
Daar was mijn vader de aangewezen persoon voor.
Het eindigde alleen altijd in ruzie omdat we voor school de berekeningen op een bepaalde manier moesten doen (berekening moest bij de oplossing staan) en mijn vader dat steevast onzin vond en mij maar zijn manier (hts) op bleef dringen.
Hebben wij dezelfde vader? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit hulp gehad en heb toch de examens gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik herinner me toch nog iets.

Op de middelbare school moest ik bij het vak Textiele Werkvormen een tas maken. Ik had hele creatieve ideeën voor die tas, in mijn hoofd, maar met mijn twee linkerhanden bracht ik er niets van terecht. Mijn moeder heeft me toen uit de brand geholpen en de tas keurig op de naaimachine in elkaar genaaid en gestikt met zakken en rits en applicaties enzo. Ik kreeg toen een 8 voor de tas. (En een 5 voor mijn gedrag tijdens de les...)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-08-2019 17:14
Letterlijk dit :rofl:
He zus :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven