Werk & Studie alle pijlers

Sph of Hbo-V?

22-08-2019 20:26 18 berichten
Ik zit te dubben, welke van de twee?
Vele studies zijn de revue gepasseerd maar ik kom altijd terug op een van deze twee. Het is lastig om een definitieve beslissing te maken maar ik wil nu eindelijk eens de knoop doorhakken.

Werk in richting van jeugdzorg, detentie, blijf van mijn lijf huizen, kraamzorg lijkt me interessant.
Wat verpleegkunde betreft zou ik niet aan het bed willen staan.

Dit topic is misschien vooral om meer inzicht te krijgen wat verpleegkundigen zoal doen die NIET aan het bed staan.

Ik heb in het verleden vrijwilligerswerk gedaan dat aansluit bij wat een sph'er zou doen en dat vond ik leuk en ik was er ook goed in.
Toch denk ik dat verpleegkunde een betere optie is vanwege baangarantie.

Ervaringen, ideeën? Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je sph veel leuker vindt. Met sph komt je ook echt wel aan de bak. Met hbo-v een baan vinden waarbij je (helemaal) niet aan het bed staat, is moeilijker te vinden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de HBO-V ook in de richting van GGZ doen. Dan ben je werkzaam in de psychiatrie/verslavingszorg.
Kan je overigens ook werken als sph'er. Maar dat was het eerste waar ik aan dacht aan als verpleegkundige werken, maar niet aan het bed.
Soumis schreef:
22-08-2019 20:35
Je kan de HBO-V ook in de richting van GGZ doen. Dan ben je werkzaam in de psychiatrie/verslavingszorg.
Kan je overigens ook werken als sph'er. Maar dat was het eerste waar ik aan dacht aan als verpleegkundige werken, maar niet aan het bed.
Ja, zoiets had ik ook al bedacht. Ik ben vooral op zoek naar mensen die als verpleegkundigen werkzaam zijn in bijvoorbeeld psychiatrie. Hoe ziet jullie dag er uit?

Het werk van een sph'er heb ik een beter beeld bij omdat ik zoiets als vrijwilliger heb gedaan.
Bij verpleegkunde denk ik tot nu toe vooral aan ziekenhuizen en verzorgingstehuizen.
Alle reacties Link kopieren
Wijkverpleging, vergeet wijkverpleging niet, maar ook dat is een deel aan het bed.
Alle reacties Link kopieren
Dus V niet....alles wat een V doet wil je niet doen....Waar twijfel je over? Wat je interessant vind is SPH.

Ik proef dat je mogelijk SPV wil worden. Dit doen SPV-ers oa: https://www.mentaalbeter.nl/Items/nl-NL ... leners/SPV
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-08-2019 21:04
39.15% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
HBO-V en dan de functie van coördinerend vplk
Alle reacties Link kopieren
Alles met hbo-v zul je vaak eerst aan het bed moeten, maar het ene bed is het andere niet. Als verpleegkundige bij de GGD doe je echt andere dingen dan in een verpleeghuis en op de poli ook echt anders dan de verpleegkundige binnen een PI. Binnen de GGZ loopt het wel eens door elkaar met begeleidingsfuncties maar hbo-v is gewoon heel breed. Als het ene je niet ligt het andere misschien wel. Wellicht eens meelopen? Ik dacht ooit de operatiekamer op te willen en de IC, toen ik daar was vond ik het vreselijk, alle patiënten onder narcose terwijl mijn passie toch meer ligt bij een wakkere client. Nou dan weet je dat dus. Ik dacht ook altijd nooit de wijkverpleging in te gaan, altijd oude bejaarden onder de douche zetten en steunkousen aantrekken, nou daarin heb ik me ook vergist, deze zijn er natuurlijk maar ik heb cliënten met drain spoelen, katheteriseren, cliënten met MS, cliënten met hoarding, iemand die in een huis zonder water woont en ga zo maar door, ik vind elke dag een avontuur en werk met de situatie zoals deze is, zonder dat ik er een collega kan bijroepen en te vertrouwen op mijn eigen intuïtie terwijl ik vaak samen met client een hoop kan bepalen zonder dat er een manager met protocollen loopt te zwaaien, ik hou er van. Anderen maakt het gillend gek.

Echt, ga meelopen!
Alle reacties Link kopieren
Binnen de verpleegkunde zijn veel functies niet direct aan het bed!
Verpleegkunde is ook breder dan sph.
Voorbeelden van niet direct aan het bed:
- kwaliteitsverpleegkundige / coördinerend vpk
- dagbehandeling
- maatschappelijke zorg, preventie
- werken in de eerste lijn, huisartsenpraktijk
- adviseursfunctie bij bedrijven, gemeenten, organisaties
- de verschillende intramurale GGZ
- ambulante GGZ
- clientadviseur
- bemoeizorg

En ja deze banen zijn direct na je opleiding ook haalbaar.
Je ontkomt er echter niet aan dat je tijdens de opleiding vpk het verpleegtechnisch handelen oefent en er wordt veel aandacht besteed aan anatomie en fysiologie.
Sph heeft dat niet en is vooral gericht op begeleiding en agogiek.
Alle reacties Link kopieren
Blijf alsjeblieft weg bij HBO-V niets is erger dan doodziek in een ziekenhuis te liggen en verzorgt moeten worden door iemand die het eigenlijk niet wil/vies vind.
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
22-08-2019 21:54
Blijf alsjeblieft weg bij HBO-V niets is erger dan doodziek in een ziekenhuis te liggen en verzorgt moeten worden door iemand die het eigenlijk niet wil/vies vind.

Dit idd. Niet aan beginnen als je niet aan het bed wil staan.
HBO-V ook richting GGZ zal je tijdens de opleiding toch véél moet studeren én doen (over) aan het bed. Je kan zeker daarna in functies niet aan het bed werken, bijvoorbeeld in de psychiatrie. Afhankelijk van je werkplek zullen er meer of minder verpleegtechnische handelingen bij je werk komen kijken. Ik heb collega's die psychiatrisch verpleegkundige zijn, zij werken op (deeltijd) klinische afdelingen in de GGZ, dat betekent bij ons onregelmatige werktijden, op de klinische afdeling meer verpleegtechnische handelingen (maar dat is nog niet eens zo veel) dan op de deeltijd (zo goed als geen). In hetzelfde team werken verpleegkundigen en SPH-ers door elkaar in dezelfde functie, alleen doen de SPH-ers niet de verpleegtechnische handelingen.

Maar als ik afga op wat je schrijft lijkt SPH mij passender, behalve mbt kraamzorg. Je hebt het over banenkans, maar ik denk eigenlijk dat je, om te doen wat JIJ wil, meer kans hebt met SPH. HBO-V geeft meer verschillende mogelijkheden, maar dan wel inclusief de meer verpleegkundige functies (dus aan het bed of vergelijkbaar). Terwijl je wel functies uitsluit waar je anders als SPH-er meer kans op maakt of waar je gewoon niet in komt als verpleegkundige.
Alle reacties Link kopieren
Sph

Ik heb hbo v en ja er zijn zeker functies niet aan het bed, misschien ook vrij snel na je diplomering maar je zal je hele opleiding aan het bed staan en de opleiding enkel halen als je dat ook ligt
Alle reacties Link kopieren
Hbov en dan als verpleegkundige werken op het consultatiebureau!
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
22-08-2019 22:31
Sph

Ik heb hbo v en ja er zijn zeker functies niet aan het bed, misschien ook vrij snel na je diplomering maar je zal je hele opleiding aan het bed staan en de opleiding enkel halen als je dat ook ligt
Als je de duale variant doet richting GGZ sta je zeker niet de hele opleiding aan het bed.
Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik de opleiding deed 12 jaar geleden had ik 1 stage in de psychiatrie van 6 weken (ik deed de AGZ‐variant) en voor de GGZ gold dus 1 stage van 6 weken in het ziekenhuis.

Maar misschien is het tegenwoordig veranderd?
Bedankt voor alle reacties. Eigenlijk zegt mijn gevoel ook sph. Dus niet blijven afwegen en die knoop doorhakken!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de forensische psychiatrie als sociotherapeut en de helft van mijn team is verpleegkundige. Het enige verschil in onze functie is dat zij spuiten mogen zetten en big-geregistreerd zijn. De rest is identiek.

Wellicht dat dat in de toekomst anders zal zijn, maar nu dus niet.

Werkgever zelf (enorne organisatie) heeft een lichte voorkeur voor verpleegkundigen. Dwz, de interne opleiding is verpleegkundige en geen social work.
Guts over fear
Klinkt als interessant werk, Fatoe.

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de Sph. Gevoelsmatig ging daar toch duidelijk mijn voorkeur naar uit :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven