Werk & Studie alle pijlers

Werken als doktersassistente, hoe is dat?

23-08-2019 13:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op de studie doktersassistente (bbl). Het andere topic hierover geeft mij niet de antwoorden die ik zoek, vandaar nu een eigen topic.
Mijn vragen gaan niet zozeer over de studie maar wel over het werk zelf. Ik zou het leuk vinden als er hier mensen zijn die hier meer over willen vertellen.

- wat vind je leuk aan het werk?
- wat zijn de mindere dingen?
- hoe is de werkdruk en hoe komt dit?
- Hoe gemakkelijk is het om na een studie aan het werk te komen? (Zit zelf in regio Drenthe). En maakt leeftijd hierbij veel uit?
- zijn er veel verschillen tussen werken op een dokterspraktijk en werken op een poli?

Zelf ben ik zo’n 10 jaar geleden afgestudeerd als maatschappelijk werker (MWD) en ben werkzaam als ambulant begeleider. Het zal dus in mijn geval om een omscholing gaan.
Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je je wilt omscholen.
Hier (Randstad) is ontzettend veel vraag naar DA’s. Als je nu solliciteert kun je maandag beginnen bij wijze van.

De leuke dingen vind ik het patientencontact, je eigen spreekuur met medisch technische handelingen en de afwisseling. Op een rustige middag kun je zo drie spoedgevallen achter elkaar krijgen. De stress moet je wel liggen.

Minder leuk is dat patienten steeds mondiger worden en veeleisender. Belangrijk dus dat je sterk in je schoenen staat. De werkdruk bij de DA ligt hoog door bovengenoemde en omdat het op een dag gewoon erg druk kan zijn terwijl je dagelijkse taken gewoon doorgaan. Wat wel fijn is is dat je om 17.00 uur gewoon klaar bent en nooit thuis werkt.

Persoonlijk vind ik het werk bij een huisarts veel leuker door meer afwisseling en verschillende taken. Op een poli doe je toch vaker dezelfde handelingen en heb je over het algemeen hetzelfde soort patiënten.
Alle reacties Link kopieren
Oh en leeftijd maakt hier in ieder geval niets uit!
Beatrice1982 schreef:
23-08-2019 13:58
Wat goed dat je je wilt omscholen.
Hier (Randstad) is ontzettend veel vraag naar DA’s. Als je nu solliciteert kun je maandag beginnen bij wijze van.

De leuke dingen vind ik het patientencontact, je eigen spreekuur met medisch technische handelingen en de afwisseling. Op een rustige middag kun je zo drie spoedgevallen achter elkaar krijgen. De stress moet je wel liggen.

Minder leuk is dat patienten steeds mondiger worden en veeleisender. Belangrijk dus dat je sterk in je schoenen staat. De werkdruk bij de DA ligt hoog door bovengenoemde en omdat het op een dag gewoon erg druk kan zijn terwijl je dagelijkse taken gewoon doorgaan. Wat wel fijn is is dat je om 17.00 uur gewoon klaar bent en nooit thuis werkt.

Persoonlijk vind ik het werk bij een huisarts veel leuker door meer afwisseling en verschillende taken. Op een poli doe je toch vaker dezelfde handelingen en heb je over het algemeen hetzelfde soort patiënten.
Wat een dooddoener. Daar hebben onderwijzers, supermarkt medewerkers, winkel personeel, bouwlui en weet ik veel wat nog meer toch ook last van.

Bij mijn huisarts zitten 3 assistenten. En natuurlijk draaien die hun eigen spreekuur (trombose, en griepprikken, dat soort dingen), maar die krijgen juist alle ruimte om een praatje te maken met de patiënt, zodat de patiënt zich gezien voelt, zich geen nummertje voelt, en niet schaamt om met zijn/haar problemen (hoe klein dan ook) naar de praktijk te komen.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
23-08-2019 15:04
Wat een dooddoener. Daar hebben onderwijzers, supermarkt medewerkers, winkel personeel, bouwlui en weet ik veel wat nog meer toch ook last van.
Waarom is dat een dooddoener?
Als een doktersassistente merkt dat haar werk daardoor pittiger wordt, heeft ze er toch niks aan als ze denkt: dat hebben mensen in de bouw ook, of mensen achter de kassa bij de super?

Lijkt me inderdaad voor alle mensen in de zorg best lastig, dat iedereen (en ik zelf dus ook) wat bij elkaar googlet en er een diagnose bij bedenkt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
23-08-2019 15:04
Wat een dooddoener. Daar hebben onderwijzers, supermarkt medewerkers, winkel personeel, bouwlui en weet ik veel wat nog meer toch ook last van.
Ze vraagt wat de minder leuke kanten van het werk zijn en dat hoort er tegenwoordig helaas bij. Je hebt blijkbaar geen idee wat een schreeuwende of dreigende patient aan je telefoon of balie met je kan doen. Good for you :)
Beatrice1982 schreef:
23-08-2019 16:37
Ze vraagt wat de minder leuke kanten van het werk zijn en dat hoort er tegenwoordig helaas bij. Je hebt blijkbaar geen idee wat een schreeuwende of dreigende patient aan je telefoon of balie met je kan doen. Good for you :)
En wat ben jij goed in voorbarige conclusies trekken...
Doe je dat altijd in patiënten contact, zo direct conclusies trekken? want dan is een triage cursus misschien een goed idee qua bijscholing...

Ik bedoelde meer te zeggen, dat gebeurd in iedere beroepsgroep. Dat is een maatschappelijk verschijnsel, en niet specifiek voor het werk van een doktersassistente. En naar mijn mening vroeg ze om nadelige kanten van het vak van doktersassistentes.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
23-08-2019 16:57
En wat ben jij goed in voorbarige conclusies trekken...
Doe je dat altijd in patiënten contact, zo direct conclusies trekken? want dan is een triage cursus misschien een goed idee qua bijscholing...

Ik bedoelde meer te zeggen, dat gebeurd in iedere beroepsgroep. Dat is een maatschappelijk verschijnsel, en niet specifiek voor het werk van een doktersassistente. En naar mijn mening vroeg ze om nadelige kanten van het vak van doktersassistentes.
Inderdaad, en die gaf ik. Zullen we het ieder bij ons eigen beroep houden?
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
23-08-2019 16:57
En wat ben jij goed in voorbarige conclusies trekken...
Doe je dat altijd in patiënten contact, zo direct conclusies trekken? want dan is een triage cursus misschien een goed idee qua bijscholing...

Ik bedoelde meer te zeggen, dat gebeurd in iedere beroepsgroep. Dat is een maatschappelijk verschijnsel, en niet specifiek voor het werk van een doktersassistente. En naar mijn mening vroeg ze om nadelige kanten van het vak van doktersassistentes.
Doe eens even rustig zeg. Beatrice gaf gewoon antwoord op de vraag in de OP, niets meer en niets minder.
En leuk dat anderen er ook 'last' van hebben. Beatrice dus ook, dus geeft ze dat aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties al, leuk!

Wat betreft de mondige en soms ook echt "lastige" mensen, die heb ik in de laatste 10 jaar wel meer meegemaakt. Zou in ieder geval niet iets zijn wat mij afschrikt, maar heel goed om te weten dat het dus ook als assistente wel voorkomt.

Er schieten mij nog meer vragen te binnen:
- In hoeverre mag je eigenlijk je eigen dagen indelen? Of staan er al veel van de werkzaamheden en tijden waarop je ze doet vast? Ben je hier zelf verantwoordelijk voor?
- krijg je een vaste hoeveelheid tijd voor een patiënt? In mijn huidige werk moet letterlijk elke minuut verantwoordt worden en is het steeds strijd om meer tijd te krijgen indien nodig. Hoe werkt dat in een praktijk?
- mijn beeld is dat het werk goed te combineren valt met een gezin ivm de regelmatige werktijden. En inderdaad, om 17.00 trek je de deur dicht en is het klaar. Hoe ervaren jullie die combinatie werk en privé?
- hoe is de hiërarchie binnen een praktijk? Sta je echt onder de huisarts of ben je meer op collegiaal niveau met elkaar aan het werk, met ieder eigen taken?
- en, ook niet onbelangrijk, hoe is het salaris doorgaans? Valt die hoger uit dan vastgelegd in Cao of wordt deze vrij goed nageleefd? En vind je dat de beloning in goede verhouding staat met wat je ervoor doet?

Moet wel zeggen dat hoe meer ik erover te weten kom, hoe enthousiaster ik word!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen even vanaf laptop antwoorden, dat typt wat makkelijker 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven