Werk & Studie alle pijlers

Hoe kan ik nog een studie in wiskunde behalen?

23-08-2019 15:31 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben van VMBO naar de universiteit geklommen en kwam op de universiteit achter dat economie, sociologie en wiskunde, studies waren die ik al eigenlijk altijd al had willen studeren. Ik heb zojuist een bachelor in economie afgerond en moet nog twee jaar om mijn diploma in sociologie te krijgen. Ik was ook begonnen met wiskunde, maar met drie studies tegelijk was wiskunde net iets te veel op dat moment.

In september begin ik een twee jarige onderzoeksmaster in cognitieve en klinische neurowetenschap. Dus na twee jaar, als alles goed gaat, heb ik de bachelors economie en sociologie afgerond. Ik ben nu echter net 27 jaar geworden en na twee jaar ben ik dan dus 29. Omdat ik van VMBO ben gekomen en nogal wat persoonlijk omstandigheden had, had ik nogal wat studievertraging opgelopen en omwegen. Ik heb een enorme passie voor wiskunde en op de basisschool was ik er altijd uitstekend in, maar omdat ik hele erge problemen had met taal en geschiedenis en al die dingen, werd ik zelfs naar kader/basis toegestuurd.

Ik zou heel graag nog een bachelor in wiskunde willen afronden. Ik heb echter geen zin meer om fysiek naar school te gaan om in de werkcolleges me tijd en energie te verdoen tussen tieners die telkens door de les heen praten. Het kost veel energie en ik leer veel sneller als ik alleen thuis zit en het allemaal zelf uitzoek. Ik dacht dus om een soort van online thuis studie te volgen, maar ik kan er geen vinden voor de studie wiskunde. Weet iemand toevallig of zoiets bestaat voor de studie wiskunde? Eventueel in Nederland of het buitenland?
Alle reacties Link kopieren
Open Universiteit
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je bereiken met een bachelor in wiskunde? Gaat het je om het papiertje, wil je de kennis voor een bepaalde baan hebben of wil je gewoon graag tijd ermee doorbrengen? Online zijn namelijk ook allerlei cursusssn te vinden (Coursera, kahn academy etc)
En goed van je dat je je eigen weg hebt gevonden!
Je kunt ook kijken naar een deeltijdstudie. Daar zit je wel in de les, maar niet tussen de pubers.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2019 15:37
Open Universiteit
Ze bieden geen wiskunde studie aan.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-08-2019 15:39
Wat wil je bereiken met een bachelor in wiskunde? Gaat het je om het papiertje, wil je de kennis voor een bepaalde baan hebben of wil je gewoon graag tijd ermee doorbrengen? Online zijn namelijk ook allerlei cursusssn te vinden (Coursera, kahn academy etc)
En goed van je dat je je eigen weg hebt gevonden!
Veel theorieën binnen de economische wetenschap zijn gebouwd op wiskundige theorieën. Veel van deze wiskundige theorieën worden niet uitgelegd of bewezen binnen de economie studie. Door een wiskundige kennis te hebben op bachelor niveau, zou de economische wetenschap voor mij veel breder en toegankelijker zijn. Zo zou ik veel meer onderzoeken kunnen lezen en begrijpen en dus veel breder onderzoek doen in mijn toekomstige carrière richting professor kant op. Dit geldt tevens voor onderzoek binnen de sociologie waar natuurkundige en wiskundige modellen en theorieën gebruikt worden om sociale fenomenen te onderzoeken. Deels gaat het me ook om het papiertje om een voorbeeld te geven aan mijn omgeving dat het mogelijk is.

Ik heb Coursera en Khan Academy al doorgekeken maar wat hun daar qua stof en kennis aanbieden is zeer beperkt vergeleken met een bachelor in wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Juf1234 schreef:
23-08-2019 15:40
Je kunt ook kijken naar een deeltijdstudie. Daar zit je wel in de les, maar niet tussen de pubers.
Daar had ik niet aan gedacht, ik heb dat nu gegoogeld en zie dat Universiteit Leiden een deeltijdstudie heeft in wiskunde. Als ik eventueel dicht bij Leiden zal volgen na deze studies die ik volg zal dat zeker een mogelijkheid zijn denk ik, en fijn om te horen dat je dan niet tussen de pubers zit haha. Bedankt voor deze info, dit heeft me blij gemaakt! :)
Alle reacties Link kopieren
Kan je de boekenlijst vragen van een bachelorstudent wiskunde? Dan kan je tenminste die kennis opdoen.
Ghettonoom schreef:
23-08-2019 15:51
Daar had ik niet aan gedacht, ik heb dat nu gegoogeld en zie dat Universiteit Leiden een deeltijdstudie heeft in wiskunde. Als ik eventueel dicht bij Leiden zal volgen na deze studies die ik volg zal dat zeker een mogelijkheid zijn denk ik, en fijn om te horen dat je dan niet tussen de pubers zit haha. Bedankt voor deze info, dit heeft me blij gemaakt! :)
Graag gedaan! Bij mijn opleiding (lerarenopleiding Wiskunde in deeltijd) ben ik de jongste uit mijn klas en ik ben bijna 30. Succes met je zoektocht naar iets leuks!
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
23-08-2019 15:51
Kan je de boekenlijst vragen van een bachelorstudent wiskunde? Dan kan je tenminste die kennis opdoen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar een studie geeft vaak richtlijnen en organisatie in wat wel en niet relevant is voor het behalen van een bachelor kennis en denk niveau in wiskunde. Dat bespaart veel tijd in het zelf uitzoeken, plus je kunt altijd je professor mailen voor als je ergens vastloopt.
Alle reacties Link kopieren
Juf1234 schreef:
23-08-2019 15:55
Graag gedaan! Bij mijn opleiding (lerarenopleiding Wiskunde in deeltijd) ben ik de jongste uit mijn klas en ik ben bijna 30. Succes met je zoektocht naar iets leuks!
Oh wow, dat lijkt me dan juist heel fijn. Ik kon het echt niet uitstaan met deze leeftijd tussen allemaal 18 jarige die hun mond maar niet konden houden wanneer ik probeerde te volgen wat de leraar nou aan het vertellen was haha.
Ghettonoom schreef:
23-08-2019 15:59
Oh wow, dat lijkt me dan juist heel fijn. Ik kon het echt niet uitstaan met deze leeftijd tussen allemaal 18 jarige die hun mond maar niet konden houden wanneer ik probeerde te volgen wat de leraar nou aan het vertellen was haha.
Dat probleem heb ik totaal niet. Ik heb een gezellige groep mensen om me heen waarmee ik een dag per week studeer, maar tijdens de lessen is het altijd stil en iedereen wil graag opletten. De schooldagen zijn wel extreem lang bij mijn studie, van 09.30 uur tot 20.30 uur.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat je, omdat je al een bachelor Sociologie hebt afgerond, het instellingscollegegeld moet betalen voor een nieuwe bachelor.
Alle reacties Link kopieren
Juf1234 schreef:
23-08-2019 16:01
Dat probleem heb ik totaal niet. Ik heb een gezellige groep mensen om me heen waarmee ik een dag per week studeer, maar tijdens de lessen is het altijd stil en iedereen wil graag opletten. De schooldagen zijn wel extreem lang bij mijn studie, van 09.30 uur tot 20.30 uur.
Maar als ik het goed begrijp doe jij ook een deeltijdstudie? Ik dacht dat een deeltijdstudie juist veel minder uren waren en dat het wel langer duurt voordat je je diploma hebt behaald. Of heb je minder dagen les maar dat een school dag wel langer is dan normaal?
Alle reacties Link kopieren
ItsMarielle schreef:
23-08-2019 16:05
Hou er wel rekening mee dat je, omdat je al een bachelor Sociologie hebt afgerond, het instellingscollegegeld moet betalen voor een nieuwe bachelor.
Ja, dat wist ik al! Haha. Toch bedankt voor de info! :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien richting ecometrie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-08-2019 16:11
Misschien richting ecometrie?
Econometrie is heel erg gericht op het wiskundige deel van statistiek. Dat het de wiskunde tak die ik het minst leuk vind en vaak het slechts in was haha. Dus econometrie is niet echt mijn ding.
Mag ik iets heel anders vragen? Je doet dus straks een bachelor en een master tegelijkertijd, hoeveel collegegeld betaal je dan? Is nog van invloed dat je al een bachelor hebt afgerond?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-08-2019 16:17
Mag ik iets heel anders vragen? Je doet dus straks een bachelor en een master tegelijkertijd, hoeveel collegegeld betaal je dan? Is nog van invloed dat je al een bachelor hebt afgerond?
Klopt. Ik betaal één keer collegegeld van 2083 euro. Ik heb het betaald aan de Universiteit van Amsterdam en heb daar tegelijkertijd een verklaring van betaald college geld aangevraagd en die verstuurd naar Maastricht University en dat werd goedgekeurd. Hoe en wat allemaal daar nog van invloed is of afhankelijk weet ik niet. Ik belde met de UvA en MU en DUO om het allemaal voor de zekerheid na te vragen of ik maar 1 keer college geld hoef te betalen en ik kreeg overal een uitgebreid uitleg over waarom ik maar 1 keer hoef te betalen, die ik al vergeten ben, maar wel allemaal zeiden dat het prima zo is dat ik maar één keer collegegeld hoef te betalen.

Ik doe wel een tweejarige onderzoeksmaster, hierdoor krijg ik nog een jaar extra studiefinanciering en gratis OV. Dus ik weet niet of dat toevallig invloed erop heeft gehad.
Bedankt voor de info. Mijn dochter gaat ook een tweede bachelor starten, maar het was nog onzeker of ze dan haar (eenjarige) master moet uitstellen. Hopelijk werkt het voor haar ook zo.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-08-2019 16:36
Bedankt voor de info. Mijn dochter gaat ook een tweede bachelor starten, maar het was nog onzeker of ze dan haar (eenjarige) master moet uitstellen. Hopelijk werkt het voor haar ook zo.
Daar weet ik heel weinig over helaas. Beste zou dan zijn om uw dochters onderwijsinstelling te bellen of DUO om dat na te vragen voor zekerheid!
Alle reacties Link kopieren
Misschien het overwegen waard om ook een bachelor Nederlands te halen ? Volgens mij is dat op vmbo-nivo blijven hangen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
23-08-2019 17:02
Misschien het overwegen waard om ook een bachelor Nederlands te halen ? Volgens mij is dat op vmbo-nivo blijven hangen.
lullige opmerking aangezien to ook al aangaf dat taal en geschiedenis nooit haar sterkste vakken waren. Ieder z'n ding. Ik vind hoofdrekenen al lastig en to gaat een universitaire wiskunde studie doen. Ieder z'n talent.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet wat je wil horen, maar ik vraag me af of het nodig is een extra bachelor te doen. Ja, een extra papiertje is cool, maar de hoge leeftijd waarop je dan afgestudeerd bent doet dat misschien weer een beetje teniet (geen kritiek op je lange proces, super dat je dat gedaan hebt!) Maar voor de bühne iets doen lijkt me geen goede motivatie. En ook geen 8000 euro waard.

Je zegt dat je verder wilt in de wetenschap. Dan voegt die extra bsc niet perse veel toe, omdat je tijdens je promotietraject ook nog heel veel kunt leren. Ik ben zelf ook een PhD gaan doen op het raakvlak van twee vakgebieden, waarvan ik de ene helemaal niet kende en dus volledig zelf tot me moest nemen. Dat is zwaar, maar geeft je ook de gelegenheid de specifieke kennis op te doen die je nodig hebt, niet de brede algemeenheid van een Nederlandse bachelor.
stokbootje wijzigde dit bericht op 23-08-2019 17:33
Reden: aanvulling
1.75% gewijzigd
Bitje93 schreef:
23-08-2019 17:02
Misschien het overwegen waard om ook een bachelor Nederlands te halen ? Volgens mij is dat op vmbo-nivo blijven hangen.
En jij hebt ook minstens wiskunde en economie gestudeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven