Werk & Studie alle pijlers

2 banen

23-08-2019 18:34 14 berichten
verwijderd ivm privacy
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 31-08-2019 14:17
96.17% gewijzigd
Tuurlijk mag jij zelf weten wat je doet, maar zij mogen ook dingen verwachten. Aan jou de keuze.
Dan neem je toch gewoon een week ontslag bij B, tekent contract bij A en na een week ga je terug in dienst bij B?

Iedereen tevreden.


En zwijg in de toekomst bij A over job B.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-08-2019 18:46
En zwijg in de toekomst bij A over job B.
Je bent vaak verplicht om nevenfuncties te vermelden, dus dat kan niet.
Ik vind het wel logisch dat ze niet willen dat je structureel meer dan 40 uur werkt, dat is namelijk in niemands belang.
Wil je beide banen ook echt houden of wil je B best opzeggen als je de 40 uur zekerheid hebt van A.?

Ik heb een vriendin die had ook twee banen. Eentje was een bijbaantje in het weekend die ze al vanaf haar 16de had ofzo. Toen vroeg een andere werkgever ook of ze die weekend baan op wilde zeggen, heeft ze niet gedaan en mocht toch komen werken om na een maand of 2 weer buiten geknikkerd te worden. Ze heeft die weekend baan pas opgezegd toen ze zekerheid had met een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
De werkgever is verplicht om zich aan de arbeidstijdenwet te houden, ook als jij naast jouw dienstverband nog elders werkt. Bij een fulltime contract is het zo goed als onmogelijk om daarnaast nog een parttime contract van 10 uur te hebben, en met beide banen binnen de grenzen van de wet te blijven. En de werkgever kan er een hele flinke boete voor krijgen als de grenzen van die wet overschreden worden. Het is dus niet zo gek dat de werkgever jou vraagt die baan op te geven nu je een fulltime contract aangeboden krijgt.
Trotter schreef:
23-08-2019 18:49
Je bent vaak verplicht om nevenfuncties te vermelden, dus dat kan niet.
Ik vind het wel logisch dat ze niet willen dat je structureel meer dan 40 uur werkt, dat is namelijk in niemands belang.
Volgens mij mag dat ook bij wet niet aangezien je rust dagen moet hebben. Als de inspectie erachter komt dat iemand te weinig rustdagen heeft ofzo dan volgt er een boete voor de werkgever. Heb wel eens gehoord dat een werkgever dat kreeg omdat een werknemer naast het gewone werk net iets teveel vrijwilligerswerk deed.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-08-2019 18:49
Je bent vaak verplicht om nevenfuncties te vermelden, dus dat kan niet.

Klopt. Vaak staat het in het contract, maar als het er niet in staat, dan ben je in een situatie als deze alsnog verplicht het te melden op grond van goed werknemerschap.


Ik vind het wel logisch dat ze niet willen dat je structureel meer dan 40 uur werkt, dat is namelijk in niemands belang.

Eens.
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Op lange termijn is het ook niet verantwoord om jou 50 uur per week te laten werken.
Als uitzendkracht hoeven ze jou misschien niet te betalen als je ziek thuis zit. Als je bij hen in dienst bent, gaat het ze geld kosten en zijn ze zuiniger op je.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rusttijden
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.

https://www.triplaw.nl/nieuws/een-werkn ... tijdenwet/
Om te voorkomen dat een werknemer te zwaar belast wordt, regelt de Arbeidstijdenwet (“de ATW”) de maximale werktijden en minimale rusttijden van werknemers. De ATW heeft tot doel werknemers te beschermen tegen té lange werkdagen. Daarom bevat de ATW regels over hoeveel uur een werknemer mag werken, hoeveel recht hij heeft op pauze of rust en hoeveel nachtarbeid en oproepdiensten de werknemer mag verrichten. De inspectie SWV controleert of werkgevers de ATW naleven. Doen zij dat niet, dan kan de inspectie boetes opleggen die kunnen oplopen tot meer dan € 10.000,=.

ATW REKENT PER WERKNEMER, NIET PER DIENSTVERBAND
In de praktijk blijkt veel onduidelijkheid te bestaan over de ATW. Werkgevers gaan er vaak van uit dat wanneer zij de werktijden vaststellen binnen de grenzen van de ATW, zij geen risico lopen een boete opgelegd te krijgen. Dit is niet het geval. De inspectie beoordeelt niet per dienstverband of de werktijden voldoen aan de ATW, maar per werknemer. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld twee banen heeft van in totaal 70 uur per week, kan sprake zijn van een schending van de ATW. Zelfs als de werknemer bij iedere werkgever binnen de grenzen van de ATW blijft, kan de combinatie maken dat de ATW wordt geschonden. De inspectie kan in zo’n geval beide werkgevers boetes opleggen.

Hoe duidelijk wil je het hebben?
Trotter schreef:
23-08-2019 18:49
Je bent vaak verplicht om nevenfuncties te vermelden, dus dat kan niet.
Ik vind het wel logisch dat ze niet willen dat je structureel meer dan 40 uur werkt, dat is namelijk in niemands belang.
Bij veel bedrijven heb je eerst schriftelijk toestemming nodig van het bedrijf voordat je nevenfuncties mag bekleden tijdens je arbeidscontract bij het bedrijf.
Wat een onzin eigenlijk he. Een intensieve studie of heftige sport naast je fulltime baan mag wel. Ook ondernemers werken zo vaak veel meer uren.
Een bijbaantje of vrijwilligerswerk waar je misschien wel juist energie van krijgt mag niet.

Ik heb jaren meer dan 40 uur per week gewerkt, idd ook bij meerdere werkgevers. Heeft nooit een haan naar gekraaid.
Ik zou het dus gewoon verzwijgen en mocht het te zwaar worden zelf zorgen dat je minder gaat werken.
verwijderd ivm privacy
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 31-08-2019 14:17
96.93% gewijzigd
verwijderd ivm privacy
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 31-08-2019 14:17
96.74% gewijzigd
Letsgetlosttonight schreef:
28-08-2019 17:26
Maar 55 uur is de grens toch? Dus dan zit ik daar nog onder?
Als ik zo de regels lees van de ATW dan doet werkgever A sowieso iets niet goed aangezien wij ook werken met een bereikbaarheid die 1 persoon 7 dagen lang heeft (maandag tot maandag) naast zijn werkweek. Dat zou dan ook niet mogen?
Nee, je zit er niet onder. Ga eens goed lezen, het gaat om gemiddelden per 4 en per 16 weken. Ook moet je verplicht een weekendrust hebben etc etc. Het staat allemaal hier. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rusttijden.

Bereikbaar zijn is niet hetzelfde als verplicht en altijd moeten werken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven