Werk & Studie alle pijlers

17 jaar , nog te jong voor opleiding politie of defensie

26-08-2019 16:18 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, Mijn dochter zit nu in Havo 5 dus laatste jaar. Als ze is geslaagd dan is ze pas 17 jaar.
Ze wilt het liefste een vervolgopleiding bij de politie als politiedeskundige maar dan moet je 18 jaar zijn, of heel graag bij defensie richting Marechaussee ook minimaal 17,6 jaar zijn. Dan zou ze een half jaar moeten wachten dat valt mee.

Natuurlijk speuren wij samen internet af wat ze het beste kan doen na haar diploma. ze zou een tussenjaar kunnen nemen maar ook gaan beginnen aan een andere HBO opleiding die al een beetje in haar richting gaat.

Het is natuurlijk ook zo dat ze een voorselectie door moet lopen voor de politie opleiding en defensie dus we weten ook niet of je daar glansrijk door heen komt Dus om een tussenjaar te nemen en dan uiteindelijk niet door de selectie komen is ook zo zonde terwijl je dan al bezig kunt zijn met een HBO opleiding. , Maar wat voor opleiding zou dan een beetje aansluiten ?

Je hebt integrale veiligheidskunde , maar is niet in de buurt dus dan op kamers. Best prijzig voor iets waar je waarschijnlijk toch niet verder mee gaat, of rechten studeren opperde haar decaan en dan proberen om in het eerste jaar je propedeuse te halen.

Misschien zit hier iemand die al eerder met dit bijltje gehakt heeft en heeft een goede tip voor een vervolgopleiding in die tussentijd misschien vind ze de opleiding zo leuk dat ze die afmaakt ( maar ja is ook een kostenplaatje ) en daarna voor de politie of defensie te gaan. Dan is ze ook een paar jaar ouder en sterker voor dit beroep. Hoop dat iemand ons tips kan gaan geven wat het beste is .
Alle reacties Link kopieren
sportopleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker het advies van de decaan opvolgen om rechten te studeren. Mocht het zo bevallen en besluit ze om door te gaan met die opleiding, is er altijd nog een optie om in haar derde of vierde jaar de minor politiekunde in Apeldoorn te volgen. Een studiegenoot van mij heeft dit gedaan en dat beviel erg goed.
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
Op de website van de politie zelf staat dit:

Wat doe je als je graag bij de politie wilt? Anderen kiezen vaak voor een tussenjaar of doen eerst een andere opleiding. Om daarna bij de politie te komen. Met alle studierichtingen doe je ervaring op, leer je wat wel en niet bij je past en kun je daarna met een steviger basis bij de politie komen. Het helpt als je iets kiest in de richting van sociaal werk, veiligheid of rechten.

Ik weet van een kennis dat zij ook graag bij de politie wilde maar ook in eerste instantie niet werd toegelaten vanwege 'te weinig levenservaring'. zij is integrale veiligheidskunde gaan doen maar vond dat helemaal niks en is daarna overgestapt op sociale dienstverlening (of iets in die trant). Daar is ze nu in aan het werk omdat ze bij de politie wederom niet werd toegelaten.


Is criminologie ook nog een optie misschien?
anoniem_371432 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 16:23
2.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rechten studeren na HAVO?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
26-08-2019 16:23
Rechten studeren na HAVO?
Je hebt HBO-rechten, of was dat niet je vraag?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
26-08-2019 16:23
Rechten studeren na HAVO?
je hebt ook HBO rechten (vind ik ook niet gelijk aan "rechten studeren" hoor)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zat in precies dezelfde positie. Zij is vorig jaar gestart met HBO sociaal juridische dienstverlening en heeft ondertussen haar P gehaald. Ze heeft besloten haar studie voort te zetten en waarschijnlijk gaat de politieacademie haar niet eens zien. Ze wil nu toch door in het recht en haar grootste droom nu is officier van justitie. Nog een lange weg, maar dat maakt haar niet uit.

Ik vind het een hele rare vereiste van de politieacademie. HAVO als vooropleiding vragen, maar 18 jaar als leeftijdsgrens. Daarmee gooien ze hun eigen glazen in. Er is al zoveel tekort. Jongeren gaan nu verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
je dochter moet nog tot haar 75ste werken, waarom direct gaan studeren?
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
26-08-2019 16:25


Ik vind het een hele rare vereiste van de politieacademie. HAVO als vooropleiding vragen, maar 18 jaar als leeftijdsgrens. Daarmee gooien ze hun eigen glazen in. Er is al zoveel tekort. Jongeren gaan nu verder kijken.
Ik vind dat juist een opleiding als Politie-academie wel wijs om minstens 18 te eisen
Dan komen de 'kinderen' ook niet te jong in het werkveld terecht
Het is een volwassen-beroep, waarbij weinig aanloop is, direct in het diepe
Tussenjaar.
Tussenjaar werken en reizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel gesolliciteerd voor politiedeskundige als sergeant bij de landmacht.
De voorrondes zijn streng dus ik zal je dochter adviseren om goed op internet te kijken wat onder andere de sporttesten bij hun precies inhouden en er alvast mee aan de slag te gaan als ze bezig is met haar tussenjaar.

Ik zou zelf voor een tussenjaar kiezen. En haar in laten schrijven voor de vacature alerts.
En anders misschien een opleiding richting beveiliging? Ook al is dat volgens mij een tandje lager qua niveau.
lacer wijzigde dit bericht op 26-08-2019 16:33
21.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens navraag doen bij de opleiding zelf!
Het hangt er ook vanaf wat ze eventueel wilt gaan doen als ze niet door de keuringen heen komt. Ik zat ook te denken aan een sport opleiding. Of misschien iets met beveiliging/handhaving , weet niet of daar de leeftijdsgrens lager voor ligt.

Als ze echt nog niet weet wat ze anders wil doen zou ze natuurlijk ook een MBO 4 opleiding kunnen gaan doen. Die zijn vaak wat korter en zal zij misschien wel versneld kunnen doen. Kost minder van je vrije tijd qua studie en heeft ze ook voldoende tijd om zich voor te bereiden op het traject van de politie.
Alle reacties Link kopieren
Integrale veiligheidskunde? Waarom denk je dat dit een goede opleiding is voor je dochter? Het is een vrij algemene opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
26-08-2019 16:27
Tussenjaar.
Met het risico OT te gaan, groot nadeel van een tussenjaar (zie ik nu om me heen, mijn vriendinnen hebben kinderen in die leeftijd), dat het daarna juist lastig is weer aan de studie te gaan.

Een jaar werken,. lekker verdienen, gezelligheid etc. En dan weer (met weinig geld) de schoolbanken in. het is omschakelen. En vaak blijven ze dan hangen. En dat is NU leuk, maar alleen NU, voor de lange termijn niet handig.
Alle reacties Link kopieren
PS: Een aantal studenten Integrale veiligheidskunde hebben bij ons stage gelopen, en dat was nooit een succes. Die hadden zelfs in hun laatste jaar nog geen baan in gedachten. Ze wisten totaal niet wat ze wilden. Het lijkt mij dus geen geschikte opleiding voor iemand die dat al wel weet.
d-purevision wijzigde dit bericht op 26-08-2019 16:33
1.57% gewijzigd
lilalinda schreef:
26-08-2019 16:30
Met het risico OT te gaan, groot nadeel van een tussenjaar (zie ik nu om me heen, mijn vriendinnen hebben kinderen in die leeftijd), dat het daarna juist lastig is weer aan de studie te gaan.

Een jaar werken,. lekker verdienen, gezelligheid etc. En dan weer (met weinig geld) de schoolbanken in. het is omschakelen. En vaak blijven ze dan hangen. En dat is NU leuk, maar alleen NU, voor de lange termijn niet handig.
Ik zou er dan wel een plan op maken. Misschien dingen die ze vast kan doen die relevant zijn voor de opleiding die ze wil etc.
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om de MBO2 variant voor een jaar te doen en daarna door te stromen naar de HBO variant. Misschien zouden jullie dat eens kunnen navragen. Ze doet dan toch al ervaring op en kan kijken of dit iets is wat ze wil.
Blauwbloemetje schreef:
26-08-2019 16:33
Is het mogelijk om de MBO2 variant voor een jaar te doen en daarna door te stromen naar de HBO variant. Misschien zouden jullie dat eens kunnen navragen. Ze doet dan toch al ervaring op en kan kijken of dit iets is wat ze wil.
Mbo2 na havo is wel een hele bijzondere stap.
Alle reacties Link kopieren
Laat haar er in ieder geval voor zorgen dat ze ook een behoorlijke conditie heeft, zonder conditie geen opleiding.
bitje93 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 16:40
0.44% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
26-08-2019 16:34
Mbo2 na havo is wel een hele bijzondere stap.
.
Wat is daar zo bijzonder aan ?
Mijn dochter ging naar mbo 3 na haar havo, ze kon geen geschikte hbo studie vinden.
Nu is ze alsnog bijna klaar met een hbo studie.

Wanneer zij na haar havo gedwongen was door wie dan ook, om tegen haar zin naar het hbo te gaan dan weet ik zeker dat zij nooit een mbo en een hbo diploma gehaald had.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
26-08-2019 16:34
Mbo2 na havo is wel een hele bijzondere stap.
Misschien bijzonder maar het is wel een mogelijkheid om al te proeven aan het vak. En er is ook een MBO4 variant zie ik nu, dus dat zou ook kunnen. Gewoon al een jaar meelopen en ervaring opdoen met allerlei onderdelen. Je zou het altijd kunnen vragen.
Beter dan een tussenjaar en werken en daarna geen zin meer hebben om de schoolbanken in te gaan wat iemand al eerder zei.
Alle reacties Link kopieren
Ze zou ook een jaar high school in het buitenland kunnen doen om extra levenservaring op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
26-08-2019 16:46
Misschien bijzonder maar het is wel een mogelijkheid om al te proeven aan het vak.

MBO2 is meer opvoedkundig dan inhoudelijk, ik zou dat niet doen na een havo. MBO4 lijkt me dan een stuk boeiender.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven