Werk & Studie alle pijlers

Zzp'ers die vanuit huis werken

27-08-2019 14:14 48 berichten
Zijn er hier meer zzp'ers zijn die vanuit huis werken? Hoewel ik de vrijheid fantastisch vind, worstel ik ook weleens met mijn dagindeling. Simpel gezegd: hoe verder weg de deadline, hoe verder weg de discpline.

Ondertussen even de was en de afwas wegwerken is praktisch, maar hoe doseer je dit soort dingen? En op dinsdagochtend naar het park kunnen is fantastisch, maar wanneer sta je het jezelf toe en wanneer niet?

Lijkt me leuk om hier wat te kletsen met mensen die zelf hun tijd kunnen indelen.
Check. Herkenbaar. Aan de ene kant wil ik die vrijheid niet kwijt en zou ik never nooit strak van 9 tot 5 willen werken. Aan de andere kant zou het allemaal wel wat efficiënter kunnen.

Wat mij helpt: de app self control op mijn Mac, die ik dan instel op bijvoorbeeld een uur, en in dat uur kan ik dan dus niet op Facebook, Viva etc (zelf in te stellen). Daarna 'mag' ik dan weer een rondje langs de velden.

En ik beloon mezelf ook. Sowieso door na een afgeronde klus pas een factuur te sturen (ik heb veel losse kleinere klussen). Maar ook door met mezelf af te spreken dat ik iets leuks mag doen (aflevering van serie kijken, even lopend boodschappen doen, ergens koffie drinken) als een bepaalde klus af is. En daar heb ik dan wel de discipline voor.

Maar er zijn genoeg dagen dat ik van plan enorm veel te gaan doen en eindig met een uurtje hard werken en verder andere hóógnodige dingen.
Ja, dat laatste hier dus ook! Ik werk aardig door als ik een stevige deadline heb, maar kom moeilijker op gang als deadlines verder weg zijn of wanneer ik eigenlijk tijd zou moeten steken in acquisitie, website bijwerken, nieuwe producten ontwikkelen, etc.

Die beloningsstrategie probeer ik ook wel toe te passen. En ik merk dat je eigenlijk veel productiever bent als je weinig tijd hebt. Dan ga je alles heel efficiënt doen. Als iets ook best morgen kan, dan verlummel ik zo een paar uur...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een kantoor buitenshuis maar daar zijn net zo veel verleidingen op het gebied van werkontwijkend gedrag. En soms werk ik nog thuis. In de praktijk deel ik dus, ook al werk ik buiten de deur, nog steeds altijd mijn eigen tijd in en daar maak ik ook flink gebruik van.

Maar wat dingen die voor mij goed werken:
-Afspraken probeer ik vaak in de ochtend te plannen zodat ik daarna 'aan' sta.
-de 'go fucking work' app in chrome (blokkeert verleidelijke websites)
-de forest app op mn telefoon
-en vooral: ik deel mijn dag vooraf in als to do lijsten in mijn agenda. Ik deel dus echt in wanneer ik wat aan het doen ben en hoe lang ik daar mee bezig ben. Als ik besluit om een uur/dagdeel/dag vrij te nemen dan verplaats ik die taken dus naar een ander moment in mijn agenda.
-zorgen voor afwisseling in een dag tussen taken en activiteiten.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

wat ik bedoel met afwisseling: ik zorg dat ik elke dag uit alle 4 quadranten iets doe
Alle reacties Link kopieren
Vooral moeite mer ritme en structuur..
Hoe sta je toch niet te laat op? en vanaf welke tijd pak je dan ook echt vrij..

soms lijkt het alsof je de hele dag/nacht maar bezig bent met werk .. Terwijl dat natuurlijk niet zo is maar tocht voelt het vaak zo omdat je geen vaste werktijden hebt en zelfs even tijd nemen om te sporten zit er dan geen eens in bij mij vaak en daar baal ik wel van dat zelfs dat niet lukt.

Een dag indeling maken is gewoon erg lastig want ik hou me er nooit aan en maak geen afspraken met mezelf, als dat alles zelf kunt bepalen en in de hand hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat sowieso wel hielp is om niet meer aan de keukentafel te werken, maar echt in mijn werkkamer. Bovendien heb ik op mijn laptop twee accounts, een om te werken en een voor privé. Op mijn werkaccount zit ik niet op social media als het niet nodig is, niet op het forum etc. Daar werk ik alleen maar.

Qua tijd is het hier soms lastig omdat sommige dingen 's avonds moeten worden gedaan. Dat doe ik dan direct na het eten, maar vaak ben ik dan ook wel moe.

Administratie en factureren doe ik een keer per week op een vast moment.
Seriously?
Ik werk aan de keukentafel. En maar heel weinig uur. Ik zorg dat ik of in de ochtend meteen na de schooltijd aan de slag ga. Of ik doe het als de kinderen naar bed zijn of een combinatie ervan.

Ik zorg dat ik niet te dicht op een deadline ga zitten. Maar ik schuif ook nog wel eens een dagje als mij dat beter uitkomt. Bij dingen van school ( helpen of taxieen) of doe ik dat bijna niet meer. Bleef bezig.
Lekker vroeg vol goede moed beginnen- zeker lastige of saaie zaken direct in de ochtend doen. Geregeld ben ik dan vroeg genoeg klaar om een middagje te lummelen of iets leuks te doen. Eigenlijk werk ik van 8:00 tot 13:00 met ijzeren discipline, dan s middags en evt s avonds een beetje intermittend, of niet. Maar goed, startend nog, dus het is ook hoeveel werk er is.
Pinda-Kaas schreef:
27-08-2019 14:29
-en vooral: ik deel mijn dag vooraf in als to do lijsten in mijn agenda. Ik deel dus echt in wanneer ik wat aan het doen ben en hoe lang ik daar mee bezig ben. Als ik besluit om een uur/dagdeel/dag vrij te nemen dan verplaats ik die taken dus naar een ander moment in mijn agenda.
-zorgen voor afwisseling in een dag tussen taken en activiteiten.
Ja, ik denk dat ik dat ook maar eens moet gaan proberen. Vind het alleen best lastig als je die afspraak alleen met jezelf maakt en niemand het ziet of merkt als je er weer van afwijkt.
MeredithGrey schreef:
27-08-2019 14:43
Wat sowieso wel hielp is om niet meer aan de keukentafel te werken, maar echt in mijn werkkamer. Bovendien heb ik op mijn laptop twee accounts, een om te werken en een voor privé. Op mijn werkaccount zit ik niet op social media als het niet nodig is, niet op het forum etc. Daar werk ik alleen maar.
Dat soort dingen getuigen sowieso al van discipline. Ik werk overal in huis eigenlijk wel. Ook weleens in de tuin. Of in het café als het zo uitkomt. Enige wat niet meer van mezelf mag is liggend op de bank werken...
tigri schreef:
27-08-2019 14:56
Lekker vroeg vol goede moed beginnen- zeker lastige of saaie zaken direct in de ochtend doen. Geregeld ben ik dan vroeg genoeg klaar om een middagje te lummelen of iets leuks te doen. Eigenlijk werk ik van 8:00 tot 13:00 met ijzeren discipline, dan s middags en evt s avonds een beetje intermittend, of niet. Maar goed, startend nog, dus het is ook hoeveel werk er is.
Dit klinkt mij ook wel goed in de oren. Je bent gewoon niet acht uur lang productief. Ik denk dat je inderdaad veel meer werk verzet als je vijf uur achter elkaar goed doorwerkt en dan niks meer doet dan wanneer je de hele dag een beetje vol lummelt.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
27-08-2019 15:33
Dat soort dingen getuigen sowieso al van discipline. Ik werk overal in huis eigenlijk wel. Ook weleens in de tuin. Of in het café als het zo uitkomt. Enige wat niet meer van mezelf mag is liggend op de bank werken...
Ja maar het werkt voor mij wel. Niet alleen om aan het werk te gaan, maar ook dat ik 's avonds de deur dicht kan trekken en dan ook echt vrij heb. Werk is in de werkkamer, prive is de woonkamer zeg maar.

Overigens werk ik ook wel eens bij mijn ouders, maar dan heb ik ook de voorkeur naar de werkplek boven. En het café doe ik ook wel eens;)
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Plannen. Hoeveel uren moet je maken per jaar? Verdeel dit per maand en per week, en plan je week.

Je bent niet verplicht om elke maandagochtend, dinsdag de hele dag etc te werken.

Het is wel belangrijk om te weten hoeveel uur je bezig bent met, administratie, acquisitie, opdrachten, etc Maak een week / maandplanning. Heb je staan dat je maandagochtend 4 uur aan een opdracht zou werken, en het is mooi weer. Dan verschuif je die 4 uren naar dinsdagavond bijvoorbeeld. Je verliest zo geen werktijd, en je hoeft je niet schuldig te voelen.

Sommige mensen vinden het fijn om zo de hele week te plannen. Zo veel uren sporten, hobby, huishouden, gezin, ontspanning, etc etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
27-08-2019 15:31
Ja, ik denk dat ik dat ook maar eens moet gaan proberen. Vind het alleen best lastig als je die afspraak alleen met jezelf maakt en niemand het ziet of merkt als je er weer van afwijkt.
Discipline, heb ik zelf ook jaren over gedaan om op te bouwen.
Tot ik begon te merken dat op tijd met goede moed beginnen me uiteindelijk minder energie en tijd kostte
Ik heb nogal piek- en dalperiodes qua drukte maar tot later dan 16.00 werk ik zelden meer (alleen als ik voor de klas sta)
's avonds en en in de nacht werken ben ik lang geleden mee opgehouden, alleen nog in uitzonderlijk drukke periodes komt dat voor.

Meestal begin ik nu tussen 9 en 10 uur met een kop koffie, en dat is echt een fijn moment geworden. Maar een paar jaar terug kon ik rustig tot 12/13 uur blijven lummelen en dan voelde ik me eigenlijk de hele dag slecht en schuldig. En vervolgens ga je een stuk minder efficient en productief aan de slag. Nu heb ik tegen die tijd het meeste werk al achter de rug.

Ik zoek ook altijd een balans tussen doorwerken en stoppen en maak daar bewuste keuzes in. Neem ik nu een middag vrij of ga ik vast verder met mn to do lijst zodat ik verderop in de week meer ruimte heb. Maak ik dit nog even af, of stop ik nu zodat ik morgen direct iets heb om op te pakken. Dat soort afwegingen.
Ik ben ooit eens uit de bus gekomen bij een wetenschappelijk onderzoek als extreem avondmens. Toen ik nog voor een werkgever werkte had ik daar ook echt last van: 6.30 of 7.00 uur opstaan geeft me de hele dag fysieke klachten, ook als ik dat braaf dag in dag uit doe.

Nu als ZZP'er heb ik een heel omgekeerd leven van de meeste mensen en dat vind ik echt prima: ik word laat wakker (10 uur of zo), ga dan eerst serie kijken, koffie drinken, lummelen, rommelen in huis etc. Pas rond 13 uur begin ik met werken en ik werk dan door, met onderbreking voor eten (vaak wel anderhalf uur of zo), tot een uur of 22. Daarna chill ik dan nog even voor ik rond 1.30 ga slapen. Deze uren ben ik echt het productiefst en het gebeurt soms zelfs wel eens dat ik door ga tot 2 uur 's nachts. Heerlijk: alles is stil, iedereen slaapt, geen telefoontjes op appjes meer en dan lekker doorknallen tot het af is.

Maar vrijwel iedereen om mij heen vindt dit dus raar en ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst in je huis een goede en rustige werkplek voor jezelf creëren.

Verder proberen om een 'normaal' werkritme na te streven. 's Avonds en in de weekenden zo min mogelijk - behalve bij deadlines - en zoveel mogelijk overdag doen.

Ook zorgen voor goede afleidingen zoals sport e.d..
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkt een vast ritme het best. Elke dag om dezelfde tijd opstaan en direct in actie komen. Als ik begin met lummelen, houd ik er vaak niet meer mee op.

De dag zelf deel ik niet in (ik moet flexibel kunnen zijn) maar ik heb wel bepaalde afspraken met mezelf. Een aantal taken doe ik wel elke dag aan het begin of juist het eind van de dag, en ik stop dus niet voordat dit gedaan is. En ik heb bijvoorbeeld de afspraak met mezelf dat ik rapportages en facturatie ed nooit uitstel. Vandaag ben ik bij een klant geweest, dus morgen begin ik met de rapportages en factuur, daarna uren bijwerken en km’s, dan door met de vaste taken, enz.

Wat mij in het begin ook hielp, was om mijn urenstaat voor de belastingdienst als “target” bij te houden. Ik had berekend hoeveel uur ik dagelijks moest werken om aan de uren-eis te voldoen, en hield elke dag bij hoeveel uur ik werkte. Dan zie je al snel of je tekort komt, of wat extra tijd voor jezelf kunt nemen.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
27-08-2019 16:12
Verder proberen om een 'normaal' werkritme na te streven. 's Avonds en in de weekenden zo min mogelijk - behalve bij deadlines - en zoveel mogelijk overdag doen.
Ik heb een aantal opdrachten die in de avond zijn, maar verder probeer ik me hier ook zoveel mogelijk aan te houden. Alle “moeten-klussen” wil ik tijdens kantooruren doen, zodat ik in de avonden en weekenden vrij ben om alleen “willen-klussen” op te pakken of zonder schuldgevoel heerlijk helemaal niks te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit ook. Heb soms ook dagen of avonden van 8 uur buiten de deur. Dan probeer ik mijn dagen zoveel mogelijk vrij te plannen en ik probeer ook te zorgen dat ik niet en in de avond en overdag werk. Afgelopen tijd was dat soms niet te voorkomen, maar dan deed ik het direct na mijn werk op locatie (dat kon). Dan hoefde ik thuis niet meer aan het werk.

Een goede planning is hier wel belangrijk. Ik heb zelf een googleagenda gemaakt, waar ik per opdrachtgever een kleur geef en mijn werk invul. Zo kan ik snel zien of ik ergens nog tijd voor heb of niet.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
@NummerZoveel hoe houd jij je uren bij?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
27-08-2019 21:00

Wat mij in het begin ook hielp, was om mijn urenstaat voor de belastingdienst als “target” bij te houden. Ik had berekend hoeveel uur ik dagelijks moest werken om aan de uren-eis te voldoen, en hield elke dag bij hoeveel uur ik werkte. Dan zie je al snel of je tekort komt, of wat extra tijd voor jezelf kunt nemen.

Ja dit werkte voor mij ook, en als bijgevolg werd ik dus veel efficienter
En sowieso handig, want al 3 mensen in mijn omgeving hebben een steekproef controle gehad waar ze moesten aantonen dat ze aan de norm voldeden
Ik word ook blij als ik terugkijk in mijn agenda en zie wat ik allemaal heb gedaan het afgelopen jaar, is voor mij echt motiverend
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar allemaal. Ik had nu al willen beginnen, maar moet nog opstaan :$ Heb daar de afgelopen week wat meer moeite mee. Overigens werk ik ook vaak voor een klant op locatie, dus dan speelt het niet. Thuiswerken vind ik daarom heerlijk.

Ik hou mijn uren bij in een excelbestand dat ik van internet heb geplukt. Ideaal, kan je per klant en activiteit rekenen, direct of indirect, kilometers. Werkt heel makkelijk.
Such fun!1
MeredithGrey schreef:
28-08-2019 08:38
@NummerZoveel hoe houd jij je uren bij?
Femke Hogema had een excelbestand dat je gratis kon downloaden. Weet niet of ze dat nog steeds heeft. Ik vond hem minder handig, mede omdat het een nogal zwaar bestand was. Maar misschien vinden anderen hem wel heel praktisch.
Alle reacties Link kopieren
O volgens mij heb ik die idd! Merk niets van dat zware bestand? Werk op Macbook.

O en ik zit inmiddels aan m'n bureau hoor ;)
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven