Werk & Studie alle pijlers

Twijfels: carrière-moederschap combi

27-08-2019 14:23 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames. Ik ben nieuw op het forum, af en toe lees ik wel eens een topic mee maar nu hoop ik zelf ook op advies.

Momenteel werk ik al 6 jaar bij dezelfde werkgever, een heel fijn bedrijf. Ik heb hier een functie die ik eigenlijk niet zo geweldig vind en waarin ik mijn talenten naar mijn gevoel niet genoeg benut, maar waar ik destijds toch mee begonnen ben om allerlei redenen die toen relevant waren. Ik hoopte op termijn te kunnen doorgroeien binnen het bedrijf en er werd me toen ook verzekerd dat dit kon.

In die zes jaar tijd heb ik twee kindjes gekregen. Ik kon na mijn bevallingsverlof meteen minder uren gaan werken d.m.v. ouderschapsverlof, en omwille van de comfortabele uren en flexibele regeling bij ziekte van de kindjes etc., ben ik langer in mijn functie blijven hangen dan in eerste instantie de bedoeling was.

Nu de kindjes wat groter zijn, ben ik echter wel klaar om mijn carrière terug in handen te nemen. Ik weet echter dat er bij mijn huidige werkgever momenteel geen doorgroeimogelijkheden zijn (is al besproken met de personeelsdienst), dus ben ik aan het solliciteren gegaan. Ik kom een heleboel leuke jobs tegen (ondertussen drie gesprekken ingepland), maar voor de interessante functies wordt er expliciet naar een full time gevraagd. Als ik bij een nieuwe werkgever minder uren wil gaan werken d.m.v. ouderschapsverlof, moet ik hier eerst ten minste 12 maanden werken (wetgeving in België), en niet alle werkgevers staan hiervoor te springen.

Dus nu komt het dilemma... Ben ik egoïstisch naar mijn kinderen toe als ik deze stap zet en terug full time ga werken? Zal ik niet snel spijt krijgen van deze beslissing omdat ik dan minder tijd kan doorbrengen met mijn kinderen? Is het niet beter om mezelf weg te cijferen en een job te blijven doen die ik niet graag doe, maar waar ik wel veel flexibiliteit heb naar de kinderen toe?

Ik hoop hier mede-mama's tegen te komen die dit verhaal herkennen... En die hun positieve/negatieve ervaringen hieromtrent willen delen. Andere meningen natuurlijk ook welkom, ik pieker me suf hierover...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vindt men hier op Viva dat je minimaal 3 dagen per week moet werken als je kinderen hebt, maar zeker niet meer dan 4 dagen.

Wat mij betreft: ik kon voordat ik kinderen kreeg al niet fulltime werken, dus gecombineerd met kinderen lukte dat helemaal niet.

Maar in mijn omgeving wisselt het nogal: van thuisblijfmoeder tot (meer dan) fulltime werkend.

Of je spijt krijgt kun je alleen zelf inschatten, je kunt beide kanten op spijt krijgen, dus dat zou ik niet zo belangrijk laten zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wellicht lees ik er overheen, maar ben je alleenstaande moeder?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen alleenstaande moeder, mijn man werkt ook full time maar helpt veel in het huishouden en met de kinderen. Ik denk dat het meer over mijn eigen 'schuldgevoel' gaat zeg maar, dat kan ik niet van me afschudden. Het lijkt wel alsof ik er dan voor zou kiezen om er minder te zijn voor de kinderen. Ik denk nochtans wel dat ik er gelukkiger van zou worden om full time een job te doen die ik echt leuk vind, dan verder te gaan op deze manier...
Gaat de vader maar minder uur werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen? En hoeveel werkt de vader? Is dat een beetje netjes verdeeld, kan hij minder uren werken?
Het is ook weer zowat om nog jaren in dezelfde baan te blijven hangen als je weet dat je meer kan en meer wil.
Tuurlijk is dat niet egoïstisch!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat dit dan een mooi moment is voor je man om wat minder te gaan werken. Kan jij een fulltime baan zoeken zonder dat je kinderen meer op de opvang zitten.
TO, besef je dat Nederland uniek is in het aantal parttime werkende vrouwen?
in de rest van de wereld is het heel gebruikelijk dat vrouwen fulltime werken of ze nu een man hebben of niet. ik wist niet anders toen ik jonger was. mijn moeder heeft haar hele leven fulltime gewerkt met 6 kinderen. mijn zussen werken ook allemaal fulltime. het huishouden draait, het huis is spic en span en er wordt iedere dag lekker gekookt thuis. verder heeft niemand in mijn familie een trauma of slechte jeugd gehad.
kortom: ik snap de issue niet en vind dit allemaal zwaar overtrokken.
Alle reacties Link kopieren
Enne TO: je man "helpt" niet in het huishouden en met de kinderen, hij doet gewoon zijn deel, zoals het hoort. ;)
En nu hup om de tafel om de werkverdeling en taken af te spreken, want als je jarenlang in deze baan blijft hangen word je niet gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is 4, jongste is 2. Vader werkt in de bouw en kan momenteel niet minder uren werken. Maar zoals ik al zei, hij is wel een grote hulp op alle vlakken. Qua opvang enzo zouden we alles wel geregeld krijgen, behalve misschien in de schoolvakanties zou het wat puzzelen zijn (in België gaan de kindjes al naar school vanaf 2,5 jaar). Toch blijft er een stemmetje in mij dat zegt: Je zou zelf zoveel mogelijk voor die opvang moeten instaan, en dit niet moeten uitbesteden aan iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
wij werken ook beide full-time. mijn man zorgt tijdens de ochtend voor hen. ik start om 7u en werk tot 15.15u Zo ben ik om 15.30u aan de schoolpoort als de school uit is. Ze zitten dus nooit in de opvang en toch kunnen we beide gewoon full-time werken. enkel op woensdag namiddag ben ik afhankelijk van mijn schoonouders die de kids van school halen en bijhouden tot half vier/of naar hun sport brengen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
27-08-2019 14:39
TO, besef je dat Nederland uniek is in het aantal parttime werkende vrouwen?
in de rest van de wereld is het heel gebruikelijk dat vrouwen fulltime werken of ze nu een man hebben of niet. ik wist niet anders toen ik jonger was. mijn moeder heeft haar hele leven fulltime gewerkt met 6 kinderen. mijn zussen werken ook allemaal fulltime. het huishouden draait, het huis is spic en span en er wordt iedere dag lekker gekookt thuis. verder heeft niemand in mijn familie een trauma of slechte jeugd gehad.
kortom: ik snap de issue niet en vind dit allemaal zwaar overtrokken.
Dat besef ik maar al te goed, ik besef dat het mijn eigen domme schuldgevoel is dat me in de weg staat...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit niet de juiste plek is om dit te vragen. In Nederland is part time werken veel makkelijker en daarom zullen wij allemaal zeggen: ga allebei 4 dagen werken.
Ik weet dat dat in België moeilijker te regelen is.
Pluisje2 schreef:
27-08-2019 14:39
Oudste is 4, jongste is 2. Vader werkt in de bouw en kan momenteel niet minder uren werken. Maar zoals ik al zei, hij is wel een grote hulp op alle vlakken. Qua opvang enzo zouden we alles wel geregeld krijgen, behalve misschien in de schoolvakanties zou het wat puzzelen zijn (in België gaan de kindjes al naar school vanaf 2,5 jaar). Toch blijft er een stemmetje in mij dat zegt: Je zou zelf zoveel mogelijk voor die opvang moeten instaan, en dit niet moeten uitbesteden aan iemand anders.

Jongste gaat dan toch ook bijna naar school? Eerst even verder lezen...

Prima moment om meer te gaan werken dan.
Ik zou zelf nooit fulltime gaan werken met kinderen. Ik zou dan echt een mindere baan doen waardoor ik er meer kan zijn voor de kinderen.
Liefst zo weinig mogelijk uren, en zoveel mogelijk bij de kinderen en zelf voor ze zorgen.

Zelf heb ik geen vaste baan, ik werk niet buitenshuis, maar ik werk wel vanuit huis en draag zo mijn steentje bij in een soort familiebedrijf en vastgoed.
Alle reacties Link kopieren
gho voor de vakanties valt het wel mee als je wat puzzelt hoor. En als je wat afwisseling in kampjes voorziet gaat het meestal prima. Wij spreken vaak met klasgenootjes af voor de kampjes zodat ze er zeker iemand kennen.
Hier moeten ze meestal een kampje doen tijdens de kerstvakantie, 1 week paasvakantie en ongeveer 4 weken tijdens de grote vakantie
Alle reacties Link kopieren
Pluisje2 schreef:
27-08-2019 14:39
Oudste is 4, jongste is 2. Vader werkt in de bouw en kan momenteel niet minder uren werken.

Wanneer kan hij dat wel, is dat op korte termijn? Misschien kan hij daar over onderhandelen met zijn werkgever.
Pluisje2 schreef:
27-08-2019 14:39
Oudste is 4, jongste is 2. Vader werkt in de bouw en kan momenteel niet minder uren werken. Maar zoals ik al zei, hij is wel een grote hulp op alle vlakken. Qua opvang enzo zouden we alles wel geregeld krijgen, behalve misschien in de schoolvakanties zou het wat puzzelen zijn (in België gaan de kindjes al naar school vanaf 2,5 jaar). Toch blijft er een stemmetje in mij dat zegt: Je zou zelf zoveel mogelijk voor die opvang moeten instaan, en dit niet moeten uitbesteden aan iemand anders.

Want? Geen idee hoe dat in Belgie is maar hier kunnen mannen ook minder uren aanvragen en mag dat alleen bij zwaarwegende bedrijfsbelangen geweigert worden. Die de werkgever hard zou moeten kunnen maken voor een rechter. Dus inhuren van een nieuw iemand of schuiven met roosters ect is dat niet.

TO of een andere forummer uit Belgie die dat weet?


En hulp? Hij heeft een gezin en dus hoort hij zijn 'deel' te doen.

En waarom staat hij niet in voor dat deel opvang? Waarom word hem dat niet aangerekend?

Is dit een echt topic of is dit er een met triggers voor de viva dames?
Pluisje2 schreef:
27-08-2019 14:39
Toch blijft er een stemmetje in mij dat zegt: Je zou zelf zoveel mogelijk voor die opvang moeten instaan, en dit niet moeten uitbesteden aan iemand anders.

Ja luister daar naar. De kinderen zijn maar eenmaal klein en tijd met hen krijg je nooit meer terug.
Ik zou niet willen zitten met dat schuldgevoel. Je kinderen zijn toch het belangrijkste.
Ach het feministisch geneuzel over wat de man allemaal moet doen begint ook weer. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 14:43
Want? Geen idee hoe dat in Belgie is maar hier kunnen mannen ook minder uren aanvragen en mag dat alleen bij zwaarwegende bedrijfsbelangen geweigert worden. Die de werkgever hard zou moeten kunnen maken voor een rechter. Dus inhuren van een nieuw iemand of schuiven met roosters ect is dat niet.

TO of een andere forummer uit Belgie die dat weet?


En hulp? Hij heeft een gezin en dus hoort hij zijn 'deel' te doen.

En waarom staat hij niet in voor dat deel opvang? Waarom word hem dat niet aangerekend?

Is dit een echt topic of is dit er een met triggers voor de viva dames?
In België kan dit ook, vermindering van uren kan wel eenmalig uitgesteld worden en werkgever man heeft al laten kennen dat hij dat momenteel zal doen omwille van de enorme drukte daar. Later is dit waarschijnlijk wel een optie en iets waar mijn man zeker voor openstaat.
Alle reacties Link kopieren
lagirl, TO is van Belgie. hier gaan de kids naar school van 8.30u tot 15.30u. als je als ouders een beetje afstemt kan je dus echt wel beide full time werken en thuis zijn bij de kids als de school uit is. enkel tijdens de vakanties is dit niet het geval maar moet je als moeder dan maar minder werken/een minder uitdagende job gaan doen om de vakanties op te vangen? Als je een beetje afwisselt tussen gezinsvakantie en kampjes enzo is het vaak nog prettig voor de kids. Hier gaan er zelfs vaak kids van leerkrachten die thuis zijn mee naar de weekkampjes om er thuis eens uit te zijn en samen met vriendjes te kunnen spelen
Waterpolo13 schreef:
27-08-2019 14:43
gho voor de vakanties valt het wel mee als je wat puzzelt hoor. En als je wat afwisseling in kampjes voorziet gaat het meestal prima. Wij spreken vaak met klasgenootjes af voor de kampjes zodat ze er zeker iemand kennen.
Hier moeten ze meestal een kampje doen tijdens de kerstvakantie, 1 week paasvakantie en ongeveer 4 weken tijdens de grote vakantie

Dus weg ontspannen vakantie want dan moeten ze nog van allerlei "kampjes" doen.
LAgirl82 schreef:
27-08-2019 14:47
Ach het feministisch geneuzel over wat de man allemaal moet doen begint ook weer. :facepalm:

Ja stom gedoe, een man moet vooral hard werken en 's avonds zijn natje, droogje en sloffen gebracht worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven