Werk & Studie alle pijlers

Loon inhouden vanwege vakantie

27-08-2019 15:55 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag van een bekende van mij waar ik zelf niet helemaal uitkom.
Deze persoon is in juni begonnen bij zijn huidige werkgever, na zijn proeftijd zou hij 4 weken op vakantie gaan. Vakantie was al geboekt en werkgever was akkoord. In contract staat dat salaris wordt doorbetaald tijdens vakantie.
Vandaag is het salaris gestort, deze is fors lager. Het argument van HR is dat zij in overleg met hem zijn salaris hebben gekort en gecompenseerd hebben met zijn vakantiedagen en hij dus niet meer in de min staat.
Hij heeft nu een fors tekort en komt daarmee in de knel met zijn vaste lasten. Mag HR dit zomaar zonder toestemming doen?
Mijn kennis wil het liefst gelijk opzeggen en per 1 september niet meer daar werken (hij heeft al een andere aanbieding in de tussentijd gekregen).
Normaal heb je natuurlijk 1 maand opzegtermijn. Hoe strikt is dit juridisch? en kan hij verder hier nog wat mee? (niet lid van vakbond of verzekerd)
Alle reacties Link kopieren
Als hij al buiten zijn proeftijd zit heeft hij uiteraard te houden aan de opzegtermijn. Alternatief is dat ze er samen uitkomen en de werkgever akkoord gaat met zijn vrij directe vertrek.
Alle reacties Link kopieren
Is het een jaarcontract? Is het bij de werkgever zelf of via een uitzendbureau? Is het dat er vakantie uren moeten worden opgebouwd of zijn die al toegekend.

Bij een uitzendcontract waarbij je meer uren krijgt naarmate je meer werkt, kun je inderdaad dit soort constructies krijgen. Want er zijn nog niet voldoende vakantie uren gemaakt dan om het uit te kunnen betalen.

en zeker stoppen per 1 september, alleen maar vanwege het feit dat je niet EN vakantie EN geld krijgt voor 4 weken terwijl je er net koud werkt is natuurlijk van de zotte. Welkom in de echte wereld!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het is een half jaar contract (bij werkgever, geen uitzendbureau) werkgever is zelf akkoord gegaan met vakantie (deze was al geboekt). De bedoeling was dat hij daarna zijn uren zou opbouwen met extra werken (wat hij ook dagelijks doet).
De intentie was iig een commitment voor een lange periode. De werkgever lapt nu de regels aan zijn laars en zegt ook nog dat dit in zijn contract staat (wat dus duidelijk niet correct is).
Proeftijd is al voorbij, deze was voorbij voordat hij op vakantie ging.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit kan. Als je ergens nog niet lang werkt heb je nog niet voldoende vakantie dagen.

Is vrij gebruikelijk.

Of je moet al die vakantie dagen in de min willen staan. Maar dit kan betekenen dat je volgende zomer niet voldoende dagen hebt om op vakantie te gaan.

Ik kreeg de 2e maand ergens werken ook maar 1 week uitbetaald. Verder 3 weken vakantie. Het is niet anders. Dan moest hij geen vakantie opnemen als dit financieel niet kon qua vaste lasten.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 27-08-2019 16:11
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij een nieuwe baan heb je precies hetzelfde probleem, als je snel na in dienst treden op vakantie gaat. Je hebt nog geen vakantie dagen opgebouwd.
Bij een half jaar contract heb je op het eind geen 4 weken vakantie opgebouwd.

Dus ze hebben het te weinig aan opgebouwde vakantie ingehouden gok ik?


Het goedkeuren van verlofverzoek is een losstaand iets van het gratis weggeven van vakantiedagen die je nog niet hebt opgebouwd of gaat opbouwen in dat jaar/half jaar.
Arizona15 schreef:
27-08-2019 16:06
Het is een half jaar contract (bij werkgever, geen uitzendbureau) werkgever is zelf akkoord gegaan met vakantie (deze was al geboekt). De bedoeling was dat hij daarna zijn uren zou opbouwen met extra werken (wat hij ook dagelijks doet).
De intentie was iig een commitment voor een lange periode. De werkgever lapt nu de regels aan zijn laars en zegt ook nog dat dit in zijn contract staat (wat dus duidelijk niet correct is).
Proeftijd is al voorbij, deze was voorbij voordat hij op vakantie ging.

Vier weken vakantie bouw je niet op in een half jaar natuurlijk. Hadden ze vooraf duidelijker een afspraak over moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom meteen opzeggen? Vraag gewoon aan hr of je toch min vakantie dagen mag. En het geld uitbetaald.
Gele_Suikerspin schreef:
27-08-2019 16:08
Bij een nieuwe baan heb je precies hetzelfde probleem, als je snel na in dienst treden op vakantie gaat. Je hebt nog geen vakantie dagen opgebouwd.
Dat hoeft niet, je werkgever kan het parkeren als min.
En later met wel opgebouwde vakantieuren verrekenen.

Dat gebeurt eigenlijk meestal zo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 16:10
Dat hoeft niet, je werkgever kan het parkeren als min.
En later met wel opgebouwde vakantieuren verrekenen.

Dat gebeurt eigenlijk meestal zo hoor.
Ik ken het alleen maar andersom.

Als in het verhaal van TO, geen verlenging van het half jaar contract komt, zit hij aan het einde van het contract met inhoud van salaris.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 27-08-2019 16:13
21.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je haalt een paar dingen door elkaar.

Vakantie was akkoord. Natuurlijk, die is al geboekt. Dus in overleg met de werkgever kon die gewoon doorgaan.

Vakantie dagen worden doorbetaald. Natuurlijk, als je er genoeg hebt opgebouwd. Uiteindelijk komt het neer op ongeveer vijf en een halve week vakantie per jaar. Je kennis werkt pas sinds juni, dus is er om en nabij een weekje vakantie opgebouwd. De rest ´betaal´ je zelf.

Dan dat tekort ivm de vaste lasten. Nou wil ik niet heel vervelend doen, maar als je van 1x te weinig salaris zo zwaar in de min komt, dan is vakantie geen goed idee.

Mag hr dat ´zomaar´ doen. Hoewel ik het discutabel vind, mag het (bij mijn weten) wel. Een werkgever hoeft niet te betalen wat er niet is gewerkt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als hij ontslag wil nemen, had hij die dagen sowieso moeten betalen. Het is niet zo slim van je kennis.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je niet al vakantiedagen hebt als je op vakantie gaat en net nieuw bent begonnen. Maar er is niet afgesproken dat ze het salaris zouden korten. De afspraak is dat hij het zou "bijwerken".
De reden van willen opzeggen is vanwege meer van dit soort akkefietjes (afspraken niet nakomen)
Gele_Suikerspin schreef:
27-08-2019 16:12
Ik ken het alleen maar andersom.

Kan, maar het is toch vaak dat ze bij een verlofaanvraag die langer is dan al opgebouwd, gewoon kijken naar wat je kon kan opbouwen binnen dat contract. En dan later verrekenen.

Maar in TO's geval was 4 weken op 6 maanden sowieso niet opgebouwd. Dus ergens had er een verrekening plaatsgevonden. Nu alles of na 6 maanden het tekort.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-08-2019 16:10
Dat hoeft niet, je werkgever kan het parkeren als min.
En later met wel opgebouwde vakantieuren verrekenen.

Dat gebeurt eigenlijk meestal zo hoor.
Bij ons in elk geval wel ja. Ik heb zo vaak mensen die in april/mei beginnen, en dan in de zomer wel gewoon 2-3 weken vrij hebben. Die hebben ze dan nog niet ‘opgebouwd’, maar die opbouw mogen ze achteraf doen, of bij uit dienst treden terug betalen. Je gaat toch niet ineens een half maandloon inhouden oid, lang niet iedereen kan dat zomaar opvangen.

Wat idd zou kunnen is dat in dit geval de vakantiedagen niet toereikend zouden zijn. Dat ze dus de maximale opbouw hebben genomen in dat half jaar, en dan de rest alvast verrekend hebben. Dat vind ik geen nette manier van doen, maar het kan. Degene die de vakantie goedkeurt is vaak niet degene die over verlofsaldo’s gaat etc.
Arizona15 schreef:
27-08-2019 16:14
Ik snap dat je niet al vakantiedagen hebt als je op vakantie gaat en net nieuw bent begonnen. Maar er is niet afgesproken dat ze het salaris zouden korten. De afspraak is dat hij het zou "bijwerken".
De reden van willen opzeggen is vanwege meer van dit soort akkefietjes (afspraken niet nakomen)
En wat zei HR en zijn werkgever toen hij dat aangaf? Dat hij de uren die hij sowieso tekort zou komen na 6 maanden zou bijwerken?
Als dat al zo kan.

En altijd eerst een andere baan hebben voor je gaat opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een halfjaar contract bestaat geen proeftijd. Dus dat klopt al niet.
Als hij wil stoppen (per direct) moet hij daarover in gesprek gaan. Als beide partijen het eens zijn over direct vertrek, dan kan dat prima.

Verder klopt dat vakantiedagen worden doorbetaald, maar natuurlijk alleen als je die hebt opgebouwd.
In een half jaar bouw je geen 4 weken verlof op, dus dat die uren verrekend worden is niet heel gek. Maar: daar had hij zelf heel duidelijk zwart op wit afspraken over moeten maken (als hij uren zou gaan overwerken om te compenseren)

Is er een handboek of CAO waar dergelijke situaties in omschreven staan?
Alle reacties Link kopieren
Hij had wel geld om 4 weken op vakantie te gaan (toen hij boekte had hij wel werk?) en nu komt hij in de financiële problemen? Wat er nu ook gaat gebeuren, je vriend moet toch echt gaan proberen dat zijn financiële zaakjes op orde zijn en dat er een buffer is.

In half jaar bouw je geen 4 weken vakantiedagen op. Waarschijnlijk is er dus een miscommunicatie geweest. Fijn dat de werkgever in ieder geval die 4 weken vrij heeft goed gekeurd.

De overuren zullen wel verrekend worden in de komende maanden. NADAT hij deze gewerkt heeft.

Komt hij nu in de financiële problemen, dan gaan praten met de baas om een voorschot te krijgen op zijn salaris.

Opzeggen kan niet zo maar, daar zijn voorwaarden aan verbonden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vergis mij, het is een 7 maanden contract.
Uiteraard heeft hij HR hierover gesproken, maar die komen er nu op terug.
Het is een bedrijf zonder CAO, dus daar kan hij niet op terugvallen.

Bij ons mag je ook op vakantie en parkeren we je min uren zodat je die kan opbouwen en verrekenen die eventueel op het moment dat je uit dienst gaat (ik ken het eigenlijk niet anders).

Hij heeft al een andere aanbieding waar hij as maandag kan beginnen, maar wil dit eerst even afdichten.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja goede les voor mijn kennis, zet alles zwart op wit in plaats van te vertrouwen op afspraken. Zuur maar het is niet anders.
Arizona15 schreef:
27-08-2019 16:22
Ik vergis mij, het is een 7 maanden contract.
Uiteraard heeft hij HR hierover gesproken, maar die komen er nu op terug.
Het is een bedrijf zonder CAO, dus daar kan hij niet op terugvallen.

Bij ons mag je ook op vakantie en parkeren we je min uren zodat je die kan opbouwen en verrekenen die eventueel op het moment dat je uit dienst gaat (ik ken het eigenlijk niet anders).

Hij heeft al een andere aanbieding waar hij as maandag kan beginnen, maar wil dit eerst even afdichten.
Hij heeft gewoon een opzegtermijn
gizzmo-returns schreef:
27-08-2019 16:27
Hij heeft gewoon een opzegtermijn
Ja, die eventuele proeftijd ( mag dat uberhaupt inderdaad) is hij sowieso al door. Met 4 weken vakantie.


Dus hij kan alleen opzeggen met 1 maand of helemaal niet tussentijds. Welke van de 2 het is staat in zijn contract.
Kan dus helemaal niet nu of maandag weg.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 16:38
14.05% gewijzigd
En les voor hem. Alles op papier laten zetten volgende keer. Ook dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Proeftijd mag, ik dacht dat hij een 6 maanden contract had, maar het is een 7 maands. Opzeggen mag tussentijds, met inachtneming opzegtermijn van 1 maand.
Dank voor alle reacties, ik zal dit aan hem terugkoppelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven