Werk & Studie alle pijlers

Werk na amputatie onderarm

28-08-2019 22:10 46 berichten
Goedenavond dames,

Ongeveer twee maanden geleden heb ik tijdens mijn eerste week schoolvakantie een ongeluk gehad waarbij mijn linkeronderarm verloren is geraakt. Dit houdt in dat ik nog 10 tot 15 centimeter onder mijn elleboog over heb.

Ik doe een vierjarige mbo 4 opleiding in een technische richting waarbij er naast denkwerk 90% praktische werkzaamheden worden verricht. Nu ben ik afgelopen week gestart met het laatste jaar van mijn opleiding, ook weet ik dat ik hierna graag een bachelor wil behalen in een net iets andere richting.

Mijn studiebegeleider is erg geschrokken van mijn ongeluk en de gevolgen, echter ziet zij het niet zitten dat ik mijn opleiding voortzet. Dit heeft zij onderbouwt met de mededeling dat ik de praktijk lessen niet meer zou kunnen doen en ook geen eindstage. Nu weet ik uit ervaring dat de praktijklessen best lastig (kunnen) zijn en dat een goed stage adres in de juiste richting makkelijker kan zijn.

Ik weet dat het niet makkelijk zal worden het komende jaar op school, en om door te mogen is dus nu heel erg onzeker. Vanuit het revalidatiecentrum heb ik heel veel handvaten aangeboden gekregen en verrassend genoeg kan ik steeds meer en wordt ik steeds meer zelfredzamer. Ook krijg ik als mijn stomp voldoende genezen is de mogelijkheid om een prothese/protheses aan te laten meten.

Stoppen met school lijkt mij overigens ontzettend zonde, dat zou inhouden dat ik drie jaren weggooi zonder dat ik ook maar een diploma heb kunnen halen.

Ik wil eigenlijk even van mijn afschrijven, met mensen praten die blanco in deze situatie staan. Misschien deskundigen met tips om school te overtuigen om mijn studie voort te mogen zetten of straks in de beroepspraktijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag eergisteren een man (die een groot deel van een arm miste) een fiets op slot zetten.
Ik had niet gedacht dat dat mogelijk was. Maar die gedachte zegt alles over mij en niets over zijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen en handigheid.

Dus als je stagebegeleider zich niet kan voorstellen dat jij iets niet kunt... dat zegt dat niet iets over jou. Wel over zijn voorstellingsvermogen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Heeft jouw opleiding een decaan? Toen ik door omstandigheden na een ongeluk aanpassingen nodig had en mijn SLBer geen poot bleek uit te steken, heeft die decaan mijn studiejaar gered.
Geen ervaring, maar ik vind het raar dat er meteen geadviseerd wordt te stoppen.
Zeker niet zomaar doen hoor! Ik heb meer vertrouwen in het revaludatiecentrum, die weten beter waar ze het over hebben dan die studiebegeleider.
Stel.voor mij part voor om evt te verlengen ivm je revalidatie.
Zet m op hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een heftig verhaal, en wat ontzettend goed van je dat je zo gemotiveerd bent om je opleiding af te ronden!

Heel veel beterschap met je arm.

Als er voor je opleiding geen regels zijn die bepaalde lichamelijke eisen stellen, kan je studiebegeleider hooguit een advies geven. Doe wat jouw het beste lijkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die studiebegeleider even in haar sop gaar laten koken. Ik neem tenminste aan dat ze dit nog niet eerder heeft meegemaakt en dus niet vanuit ervaring spreekt. Bizar dat iemand dit aanraadt. Ik ben zelf ook studiebegeleider, en je bent als begeleider echt niet de aangewezen persoon om dit soort dingen te roeptoeteren.
Tjezus, wat vals
Pergamon schreef:
28-08-2019 22:14
Heeft jouw opleiding een decaan? Toen ik door omstandigheden na een ongeluk aanpassingen nodig had en mijn SLBer geen poot bleek uit te steken, heeft die decaan mijn studiejaar gered.
Onze opleiding werkt met een zorgteam die het een en ander regelen, bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen ivm dyslexie. Bij hen heb ik ook een gesprek aangevraagd. Mede doordat het vakantie is geweest en er nu veel nieuwe leerlingen zijn duurt dit even.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft school geen poot om op te staan als ze iemand weg zouden willen sturen. Dat mag helemaal niet, tenzij een BSA uiteraard of wanneer er echt duidelijke eisen zijn waar je niet aan voldoet. Zou inderdaad met een decaan contact opnemen als die er is. Grotere onderwijsinstellingen hebben vaak ook een afdeling voor studenten met een functiebeperking, die kunnen vaak ook adviseren.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wat ontzettend heftig dat dit je overkomen is maar ik vind je erg positief en sterk overkomen. Erg knap aangezien het vrij recent is.

Word je ondersteund of begeleid door een ergotherapeut en heb je het daar al mee besproken? Een ergotherapeut kan je misschien een heel eind op weg helpen.
Omdat je niet schrijft wat voor opleiding je precies doet vind ik het lastig om mee te denken over de mogelijkheden maar ik zou dat wel kiezen als uitgangspunt en je studiebegeleider vragen dat ook te doen: kijk naar welke mogelijkheden je hebt in de ruimste zin van het woord.
Misschien is het wel verstandig om een tussenjaar te nemen zodat je je kunt richten op verdere revalidatie en het aanmeten van een prothese, in hoeverre is dat mogelijk?
Of hebben ze bij het revalidatiecentrum misschien al eerder iemand in eenzelfde of soortgelijke situatie gehad? Hoe heeft diegene dat opgelost?
Vaucluse schreef:
28-08-2019 22:18
Wat een heftig verhaal, en wat ontzettend goed van je dat je zo gemotiveerd bent om je opleiding af te ronden!

Heel veel beterschap met je arm.

Als er voor je opleiding geen regels zijn die bepaalde lichamelijke eisen stellen, kan je studiebegeleider hooguit een advies geven. Doe wat jouw het beste lijkt!
Onze school stelt geen lichamelijke eisen, deze zijn wel aanwezig voor mensen met een auditieve of visuele beperking. Maar zelfs voor een doof klasgenootje zijn er geen bezwaren en zij komt ontzettend goed met ons mee. Ook heeft de docent geen ervaring met deze mate van beperkingen, dus ook niet het vermogen om in te schatten wat de mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je opleiding in ieder geval moet onderzoeken of en hoe ze je door jouw laatste studiejaar gaan helpen. Ik denk dat het oordeel van bijvoorbeeld het revalidatiecentrum belangrijk ik: hoe goed kun jij -met aanpassingen wellicht- alsnog je opleiding met diploma beëindigen èn hoe reel is het dat je met deze handicap later kunt gaan werken?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Pineapple19 schreef:
28-08-2019 22:20
Onze opleiding werkt met een zorgteam die het een en ander regelen, bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen ivm dyslexie. Bij hen heb ik ook een gesprek aangevraagd. Mede doordat het vakantie is geweest en er nu veel nieuwe leerlingen zijn duurt dit even.

Zeker doen!! Daar zit de kennis en mogelijkheden. Die studiebegeleider laat je maar even links liggen. Tegen mij werd ook(door de studiebegeleider) gezegd "stoppen". Uiteindelijk super goed afgestudeerd en heb de decaan een enorme bos bloemen gegeven voor de steun en meedenken in de mogelijkheden. Die studiebegeleider bleek gewoon totaal incapabel en geen verstand van aanpassingen en mogelijkheden te hebben. Ik heb zijn tekortkomingen niet mijn probleem gemaakt. Ik raad je aan hetzelfdd te doen. Kies mensen die je echt helpen, die kennis hebben en die je steunen.
Luister ook naar het revalidatiecentrum, als zij zeggen dat jij het kan, dan kan je heel veel!
pergamon wijzigde dit bericht op 28-08-2019 22:32
17.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet ontmoedigen door iemand die er meteen zo negatief in staat. Met aanpassingen is veel mogelijk. Ga in gesprek met je opleiding inderdaad via de studentendecaan. Misschien is er specifiek iemand mbt studeren met een beperking (op universiteiten wel).

Misschien een optie om restant van de opleiding in een aangepaste volgorde te doen : starten met theoretische vakken, zodat je kunt werken met de revalidatiearts om je lichamelijk aan te passen aan de nieuwe situatie. Van daaruit verderkijken naar het praktijkdeel.

Mogelijk kunnen zij bemiddelen met doorstroom naar meer theoretische (vervolg)opleiding zonder dat je al de praktijk hebt afgerond.

Ik heb zelf een handafwijking, maar dat is aangeboren en heb ik dus al mijn hele leven en niet allerlei dingen opnieuw moeten aanleren. Ik wil je wel meegeven dat heel veel mogelijk is, soms met kleine aanpassingen/ hulpmiddelen (Ik deed dochter in bad met zo'n badzitje bijv).
SinRostro schreef:
28-08-2019 22:24
Allereerst wat ontzettend heftig dat dit je overkomen is maar ik vind je erg positief en sterk overkomen. Erg knap aangezien het vrij recent is.

Word je ondersteund of begeleid door een ergotherapeut en heb je het daar al mee besproken? Een ergotherapeut kan je misschien een heel eind op weg helpen.
Omdat je niet schrijft wat voor opleiding je precies doet vind ik het lastig om mee te denken over de mogelijkheden maar ik zou dat wel kiezen als uitgangspunt en je studiebegeleider vragen dat ook te doen: kijk naar welke mogelijkheden je hebt in de ruimste zin van het woord.
Misschien is het wel verstandig om een tussenjaar te nemen zodat je je kunt richten op verdere revalidatie en het aanmeten van een prothese, in hoeverre is dat mogelijk?
Of hebben ze bij het revalidatiecentrum misschien al eerder iemand in eenzelfde of soortgelijke situatie gehad? Hoe heeft diegene dat opgelost?
Op dit moment wordt ik vooral ondersteund door een fysiotherapeut en revalidatiearts. Ergotherapie is nog niet ter sprake gebracht. De verwachting is dat er ongeveer 6 tot 8 maanden nodig zijn om te revalideren. Er zit nog veel vocht en littekenweefsel rondom de stomp. Ook zijn mijn spieren en zenuwen doorgesneden en op een andere manier rondom de stomp aangelegd. Vooral van de spieren is het lastig omdat die zijn gebruikt om de uitstulping van het bot te beschermen.

Na deze periode is het mogelijk om een prothese aan te meten. Zeer waarschijnlijk neemt dit traject ook geruime tijd in beslag als er gekozen wordt voor een prothese waarbij enkele handfuncties op basis van de spierbewegingen in de stomp aangestuurd kunnen worden. Hierbij kan gedacht worden aan het maken van een vuist en voorwerpen vastpakken en verplaatsen.
anoniem_64c938e68a44c wijzigde dit bericht op 28-08-2019 23:05
4.21% gewijzigd
Ik denk dat die docent zich vooral rot schrikt en niet goed weet wat nu gezien de vele praktijk-vakken.

Ik zou met iedereen samen rond de tafel gaan en kijken wat mogelijk en haalbaar is.
En desnoods het jaar in 2 splitten en verdelen over 1.5 of 2 jaar.


Opgeven zou ik niet zomaar doen, maar wel iedereen - ook jezelf - aan de situatie laten wennen.
Alle reacties Link kopieren
Respect voor jou!!!!!!!.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de richting die jij doet, en ik probeer te bedenken wat ik er van zou vinden als we ene stagiair met jouw letsel zouden krijgen. Ik geloof dat ik even raar zou staan te kijken (sorry, het is nou eenmaal anders dan verwacht), maar dan weer over zou gaan tot de orde van de dag. Ik heb vaak genoeg mensen gezien met een arm in het gips oid. Dat is even heel lastig, zeker omdat die natuurlijk gewend zijn om met twee handen te kunnen werken. Maar ze worden al snel in elk geval een stuk handiger. In jouw geval zul je ook van een hoop dingen een nieuwe ‘manier’ moeten leren, maar dat moet best kunnen. Misschien dat je in eerste instantie wat langzamer bent, en daardoor wat meer tijd nodig hebt voor de studie (en daar heb je onder deze omstandigheden zeker recht op!), maar ik zie niet echt een reden dat het niet zou kunnen.

Je klinkt zelf positief, dat is al heel goed (en vind ik knap kort na zo’n ongeluk!). Laat je niet uit het veld slaan door iemand die geen zin heeft in moeilijke dingen, en je dus liever weg heeft. Dat het hem/haar meer moeite kost is niet jouw probleem. Inderdaad met de interne mensen gaan praten, en eventueel een ergotherapeut voor specifieke dingen. Het kan soms al heel handig zijn als iemand even meekijkt, en dan ideeën heeft voor hoe het ook zou kunnen.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb t gelezen, zal zo inhoudelijk reageren.
Wat heftig dat je dit is overkomen. Heel erg goed te lezen dat je verder wilt met je opleiding. Daar spreekt zoveel motivatie en doorzettingsvermogen uit. Een school mocht willen dat elke leerling zo gemotiveerd was.
Er zijn zoveel mechanische protheses tegenwoordig, waarbij je versteld staat van wat er allemaal mee mogelijk is.
Als ik jou was, zou ik kijken of er een gesprek mogelijk is met jou, revalidatiecentrum en school. Dan kan revalidatiecentrum ook uitleg geven aan de school over de mogelijkheden die je met prothese straks hebt, welke dingen er nu al mogelijk zijn en meedenken in oplossingen voor de problemen die school eventueel verder nog opwerpt. Ik denk aan ergotherapie of je bijvoorbeeld tot prothese eerst meer op de theoretische kant, eventuele voorwerk voor eindscriptie o.d. richten en praktijk doen als je de prothese hebt.
Stel dat je wat studievertraging op zou lopen, denk dan ook aan de financiële consequenties en hoe je deze zo laag mogelijk kunt houden.
Veel succes bij het verdere revalidatietraject.
Alle reacties Link kopieren
In het noorden van het land hebben de meeste ROC’s een soort decaan speciaal voor gehandicaptenzaken. Mijn ex-schoonvader doet dit op zijn ROC.
Er is echt heel veel mogelijk om je opleiding af te kunnen ronden. Ze mogen je niet zomaar weigeren en vaak kan er een aangepast programma gemaakt worden.
Mijn (andere) ex werkt toevallig in de laboratoriumtechniek en ook mijn zusje.

Verder wil ik je nog wel meegeven dat mocht je wel een andere opleiding moeten / willen gaan doen je dan bij duo kan aanvragen dat je weer met een schone lei begint. Dus die drie jaar prestatiebeurs die je al hebt gehad worden dan kwijtgescholden. Dit kan op basis van medische redenen en evt arbeidsongeschiktheid voor dit beroep.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb even gezocht wat je opleiding inhoudt maar eerlijk gezegd zie ik niet in waarom je dat niet zou kunnen. Ja je hebt je handen nodig maar het fijn motorische zou je iig met je rechterhand kunnen doen, je linkerhand kan straks met prothese ondersteunen, vasthouden, manipuleren etc. (Ben je eigenlijk rechts dominant?) Het is vooral het aanleren van een nieuwe manier van vasthouden etc zoals iemand hierboven ook al zegt, wat extra tijd zal kosten. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Je zit nu dus pas op een kwart van je revalidatie, ik zou vragen of er een ergotherapeut bij kan worden betrokken, het team binnen school wat hier speciaal voor in het leven is geroepen erbij betrekken en samen een stappenplan bedenken. De ergotherapeut kan je, naast het straks oefenen van de motoriek in het dagelijks leven en daar aanpassingen bij bedenken indien nodig, ook een inschatting proberen te maken van wat haalbaar is qua tijdslijn.
Misschien is het inderdaad mogelijk om het leerjaar anders in te delen zodat je, zolang je je prothese nog niet hebt, je theoretisch onderwijs kunt volgen. Zodra je dan je prothese hebt kan je de handvaardigheid die je nodig hebt voor je opleiding in je revalidatietraject laten meenemen. Maar ik verwacht dat dit door het revalidatiecentrum vanzelf wordt opgepakt. Revalidatie hoort er nml om te draaien dat jij jóúw leven weer zo goed als mogelijk kunt oppakken. Wees dus open over wat je wilt kunnen/leren en zie het akkefietje met je slb maar als leermoment voor zowel haar als jezelf: je zal nog vaker tegen mensen aanlopen die je te kort door de bocht gaan beoordelen maar dat zegt meer over hen dan over jou.

Jij komt er wel :high5:
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de revalidatie een ergotherapeut en arbeidsdeskundige betrekken. Die kunnen met je meekijken hoe je deze opleiding af kunt ronden en met de opleiding in overleg over welke onderdelen je in ieder geval moet doen het komende jaar. Er kan bijvoorbeeld ook gekeken naar wat er in jouw specifieke situatie nodig is om door te stromen naar de vervolgopleiding die je voor ogen hebt. Het kan zijn dat je beperkingen hebt voor het beroep waar je nu voor wordt opgeleid, maar minder of niet voor het beroep waar je vervolgopleiding op is gericht. Dat vraagt om een op jou toegespitst onderwijstraject.

Het lijkt niet realistisch om nu je vierde jaar te doen alsof er niks gebeurd is. Je amputatie is nog vers, de stomp moet nog goed helen en je moet nog wennen aan je beperkingen en mogelijkheden.

Op de revalidatie weten ze hoe ze je daarmee kunnen helpen, of ze zoeken het voor je uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lompe studiebegeleider...dat iemand schrikt snap ik, maar om dan gelijk eruit te braken dat je maar met je opleiding moet stoppen :nope:

Ik vind je positief klinken en als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met de opleiding. Ongetwijfeld zul je in het praktijkstuk dalijk tegen dingen aanlopen, dat zal soms ook best frustrerend zijn. Die dingen kun je dan echter wel aangeven bij fysio/revalidatie die je vaak voor een hoop praktische dingen wel trucjes kunnen aanleren (veters strikken met één hand bijv).

Parallel vast contact opnemen met de examencommissie op je school om te kijken of je extra tijd enz voor je praktijkexamens kunt krijgen. Mensen met dyslexie kunnen extra tijd krijgen voor theorie-examens, dan moet er in dit geval toch ook iets te regelen zijn?

Oh, en dan nog een praktische tip: ik ken een vrouw met een stomp (ongeveer dezelfde situatie als bij jou) en zij heeft er met sporten altijd een sok omheen, enerzijds omdat die stomp altijd koud is, anderzijds een stukje bescherming.

Misschien vind je dat straks als het kouder wordt of ook tijdens je praktijkuren op school wel prettig.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je veel kunt met de reacties hier boven en zeker niet opgeven, al is het maar om je huidige opleiding als opstapje te gebruiken richting het hbo.

Tijdens mijn opleiding zat ik in de klas met een meisje met een stomp, al was het bij haar aangeboren. Zei gaf altijd aan ik kan alles wat andere kunnen behalve een sappak openen met een draaidop, want dan knoeide ze. Succes!
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Als dit je laatste jaar is neem ik aan dat je in januari begint met je examens op school en daarna op stage gaat en daar nog examens gaat doen. . Ga eens met de docenten die de examens afnemen in gesprek en laat hun eens kijken of je de examens kunt maken.
Het belangrijkste is dat je de opdrachten kunt opleveren zoals ze horen te zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld een onderdeel in het examen die volgens de originele opzet met fysieke spullen uitgevoerd moet worden, echter is dat ontzettend duur. Wij hebben er dus voor gekozen om het virtueel, dus met software, uit te voeren. De vaardigheden die worden getest en het eindresultaat zijn precies hetzelfde.

Goed dat je een aanvraag hebt gedaan bij het zorgteam, wellicht kun je een keer met de medewerker van het zorgteam, iemand van het revalidatiecentrum, je SLBer en je ouders een keer om de tafel gaan zitten om duidelijk te krijgen wat je examens inhouden en wat er dus van jou verwacht wordt. Wellicht kan de persoon van het revalidatiecentrum aangeven wat je gewoon (gaat) kunnen en waar hij/zij zich wellicht op moet richten tijdens je revalidatie.

Succes!!! Dat diploma gaat er zeker komen!
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven