Werk & Studie alle pijlers

Van baan wisselen of wachten?

29-08-2019 08:48 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijd ontevreden op mijn werk. Er zijn weinig doorgroeimogelijkheden, mijn manager vindt iedereen incompetent, het bedrijf heeft geen riching. Dit is erger geworden toen mijn vorige manager vorig jaar opstapte (ook wegens deze redenen) en ik haar steun miste. Ik heb toen gesolliciteerd bij drie andere bedrijven.

Alleen, in die tijd ging ook mijn relatie van 5 jaar uit. Ik besloot me voorlopig op het verwerken daarvan te richten. Door de relatiebreuk moest ik op zoek naar een nieuw huis, dat ik deze maand eindelijk gevonden en gekocht heb. Ik ben nu aan het klussen.

Twee van de bedrijven waar het vorig jaar niks geworden is, hebben me nu wel uitgenodigd voor een andere functie. Dus ik heb begin volgende maand twee sollicitatiegesprekken.

Heel leuk natuurlijk, maar ik vraag me af of het niet te veel is?

In de tussentijd heb ik het liefdesverdriet wel verwerkt en ben ik zelfs een heel leuk persoon tegengekomen die veel beter bij mij past.

Eigenlijk loopt alles op rolletjes dus. Maar ik ben bang dat als ik ook nog mijn baan wissel ik de drie grote pijlers (wonen, relatie, werk?) te veel beweeg.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het ergste dat je kan gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Dat ik overspannen raak, het slecht doe in mijn nieuwe functie, de hypotheek niet kan betalen?

Ik moet zeggen dat dit vannacht toen ik erover dacht erger leek dan nu ik het in een topic schrijf.
Je kan jezelf ook kapotpiekeren en je zelf helemaal tegenwerken.
Alle reacties Link kopieren
Gaan natuurlijk, naar die gesprekken
"nee" zeggen kan altijd nog
ZoeyMaar schreef:
29-08-2019 08:52
Dat ik overspannen raak, het slecht doe in mijn nieuwe functie, de hypotheek niet kan betalen?

Ik moet zeggen dat dit vannacht toen ik erover dacht erger leek dan nu ik het in een topic schrijf.
Je raakt niet zomaar overspannen. Ik zou wel verhuisd zijn voordat je aan je nieuwe baan begint maar verder zie ik geen probleem hoor.
Alle reacties Link kopieren
Overspannen raken kun je ook in je huidige functie, waar je het niet meer naar je zin hebt.

Het 'slecht' doen in je nieuwe functie, daar kom je maar op 1 manier achter. Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan/geprobeerd hebt, dan je eeuwig afvragen 'wat als..'.

En de hypotheek niet kunnen betalen... Ik neem aan dat als het daar op aankomt, je stappen onderneemt en een nieuwe baan zoekt. Je hebt nu ook meerdere keuzes, toch? Dus als de ene optie niet leuk/goed blijkt, dan zijn er nog andere opties.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij raak je juist sneller overspannen als het niet lekker zit bij je baan.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ja, het kan teveel zijn. Maar aan de andere kant, je kunt het ook zien als het doorzetten van een goede flow. De relatiebreuk is natuurlijk rot. Maar je hebt wel mooi een nieuwe woning geregeld, je bent een nieuw iemand tegengekomen. Je werk vindt je niet leuk, dus hoeveel fijner is het als je straks ook op dat gebied iets leukers vindt?

En op sollicitatiegesprek mogen, betekent nog niet dat je de baan neemt. Misschien vind je de voorwaarden niet goed of is er geen klik.

Je wilt toch weg waar je nu zit? Ik zeg gewoon gaan!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lekker unaniem. Als ik het zou lezen zou ik ook zo antwoorden. Dank voor het meedenken.

Ik vind het nu gewoon spannend omdat ik nauwelijks tijd heb te genieten van mijn nieuwe relatie en dan moet ik tussen mijn kluskleren ook nog een nette sollicitatie-outfit gereed houden. Maar op de iets langere termijn gaat dit me wel plezier geven.
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
29-08-2019 09:03
Volgens mij raak je juist sneller overspannen als het niet lekker zit bij je baan.

Dit wou ik ook net typen.

Je weet wat je nu hebt qua werk en dat je daar absoluut niet blij van wordt. Wil je daar genoegen mee nemen? Blijf dan vooral zitten waar je nu zit en skip de gesprekken.

Wil je echter de kans op een fijnere baan, ga dan vooral de gesprekken aan en kijk wat daar uit komt.
Ja, het is een sprong in het diepe, het is onbekend en dat is zeker eng. Maar mocht het nu nóg slechter zijn dan je huidige baan, dan vind je wel weer wat anders :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Je he t al een nieuw huis, je oude relatie verwerkt en een nieuwe, dus dat zit gewoon goed toch?

Je oude baan is niet leuk, een nieuwe baan kan juist wel leuk zijn. Doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Altijd voor de sollicitatie gesprekken gaan. Niet vooraf afwijzen.

Verhuizing heb je gewoon goed gedaan, je bent al toe aan een nieuwe relatie. Dat staat dus weer op de rit. Een nieuwe baan gaat je ook echt wel lukken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wachten tot de omstandigheden ideaal zijn, is niet handig. Je weet niet wat er gaat gebeuren in de toekomst. Even negatief bekeken: misschien gaat je realtie weer uit, misschien word je ziek, of moet je gaan mantelzorgen. Je weet het niet. En dan zit je met die rotbaan.
Juist nu heb je een mooie basis, toch?
En inderdaad, op gesprek gaan kan nooit kwaad. Stap voor stap.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd op gesprek gaan om te kijken wat ze te bieden hebben. Soms zijn mensen heel bang om kwijt te raken wat ze hebben en houden zich daar dan aan vast, schijnveiligheid!
Nieuwe dingen doen is altijd spannend/eng, maar je word er alrijd beter van.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, zo'n topic vol aanmoedigingen. Ik doe inderdaad allemaal dingen die ik jaren heb uitgesteld omdat ik bang was de verkeerde keuze te maken. Nu ga ik wat meer op intuïtie af en heb ik besloten dat iets doen beter is dan niets doen, maar die angst om iets fout te doen is nog niet helemaal weg.

Beide functies zijn wel een iets lager salaris waarschijnlijk, iets langere reistijd en niet per se mijn droombaan - maar wel leuk, doorgroeimogelijkheden en veel beter dan waar ik nu zit.

Eerst maar naar die gesprekken, maar ik heb er wel een goed gevoel over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een soort van gelijke situatie gezeten. Ik ging scheiden en moest naar een andere (huur)woning, daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een andere baan omdat ex en ik allebei bij hetzelfde bedrijf werkzaam waren. Ik zou liegen als ik zeg dat het niet pittig was hoor :) maar het is allemaal goed gekomen, even tanden op elkaar en jezelf voor ogen houden dat het goed komt! Succes!
Alle reacties Link kopieren
To, gewoon gaan proberen! Je kunt het!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Volgende week gesprekken. Laten we er eens vanuit gaan dat het positief uitpakt. Eventueel tweede gesprek, papierwerk, opzegtermijn... voor je het weet ben je een maand verder. Heb je nog vakantiedagen over? Dan kun je die nog gebruiken voor je huis.

Lekker doen joh. Juist nu je in zo'n positieve flow zit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je twijfels wel ik denk niet dat je jezelf perse tegenwerkt door niet nu voor een nieuwe baan te kiezen.
Het ligt heel erg aan hoe je zelf bent. Als je klussen leuk vind is het misschien een vorm van ontspanning naast de nieuwe baan en relatie.
Zelf zou ik er stress van krijgen en ik ben meer van 1 project per keer. Maar je moet het tegen elkaar afwegen; ga je met buikpijn naar je werk en heb je er nachtmerries van? Dan weegt dat zwaarder dan de stress van een nieuwe baan (vind ik). En als het echt een baan is die je heel leuk vindt krijg je er misschien nieuwe energie van.

Ps. Samen klussen is ook leuk, gelijk een goede relatiecheck haha.
Alle reacties Link kopieren
Dankzij jullie enthousiasme zit ik met een nieuw probleem: allebei de gesprekken hebben geresulteerd in een aanbod! Nu moet ik dus een keuze gaan maken. Mochten jullie nog mee willen denken is dat welkom. Functie is bij allebei hetzelfde.

Aanbod A: marktleider in en leuke, internationale branche, hoewel niet helemaal toekomstbestendig. Ik verwacht wel prima doorgroeimogelijkheden voor mij persoonlijk.

Goede klik met de leidinggevenden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een mooie locatie vlakbij treinstation (30 min). We hebben het in augustus al over salaris gehad en heb doorgegeven wat ik nu verdien en wat mijn wens is. Zou allemaal geen probleem zijn, maar het aanbod is een paar honderd euro minder (ook als ik die secundaire voorwaarden omzet in geld).

Ander minpunt is een collega die hetzelfde in een ander land doe, met wie ik veel zou samenwerken, die vertelde dat ze het niet naar haar zin heeft, erg moe is, echt veel vakantie nodig heeft en dat je gelukkig snel kunt doorstappen naar een andere functie. Kan aan haar liggen, maar voelde niet helemaal goed.

Aanbod B: groeiend en innovatief bedrijf in een internationale sector, past qua doelstellingen goed bij wat ik belangrijk vind in het leven. Wel in een regio waar ik ooit als puber van heb gezegd nooit meer te willen wonen vanwege de cultuur. Hoef er ook niet te wonen, maar reistijd is wel 35 min per auto excl files of 30 min trein + 15 min fietsen.

Aardige, open en intelligente collega's, kan ik veel van leren en echt het vak leren. Maar ik zal er een beetje vreemde eend in de bijt zijn denk ik. Salaris is ongeveer gelijk met wat ik nu verdien.

Of natuurlijk toch bij mijn huidige werkgever blijven, maar alleen dat typen geeft me al nare kriebels.
Bij A hol je dus binnen de 2 jaar weer buiten ...

Dan zou ik voor B gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor B gaan. Een eventuele collega geeft slechte signalen af, gaat vaak verkeerd.
Nooit 's nachts over dingen nadenken, lijkt alles veel erger.

Verder vind ik het vooral gemiep dus meer advies heb ik niet. Ja, niet zo miepen en gewoon dóen. Later zie je wel weer verder. Blijven ademen, dan komt de rest ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je bij B een vreemde eend in de bijt zijn? En is dat negatief?

Op basis van wat je hier schrijft zou ik voor B gaan.

Bij A verdien je minder en een collega geeft al bepaalde tekenen. Zegt soms wel wat.

Succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven