Werk & Studie alle pijlers

discussie over bijbanen en tussenjaar

31-08-2019 11:14 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit hier zou plaatsen of onder kinderen.

Ik raakte in de zomervakantie verwikkeld in een ‘discussie’ tussen twee vriendinnen. Beide vriendinnen hebben een dochter die, na het VMBO een MBO opleiding heeft afgerond.

Dochter van vriendin 1 heeft, naast school, altijd bijbaantjes gehad (van schoonmaakwerkzaamheden en werken in een animatie-team op een camping tot werken in een supermarkt). Deze dochter wil nu een tussenjaar nemen, voordat zij aan een HBO opleiding begint. In dit jaar wil ze eerst zoveel mogelijk aan het werk om daarna een lange/verre reis te kunnen maken. Deze dochter heeft alles altijd zelf bij elkaar gespaard, zoals bijvoorbeeld haar rijbewijs en vakanties met vriendinnen.
Dochter van vriendin 2 heeft, naast school, nooit gewerkt. Ouders vonden dat school voorrang had. Zij begint nu direct met een HBO opleiding. Deze dochter krijgt dus altijd alles van haar ouders, zoals haar rijbewijs en geld om met vriendinnen op vakantie te gaan.

De discussie was dat vriendin 2 vindt dat de dochter van vriendin 1 haar eigen glazen ingooit door nu een tussenjaar te nemen. Volgens vriendin 2 zal haar dit op de toekomstige arbeidsmarkt minder gewild maken en zou een tussenjaar ervan getuigen dat ze minder gedreven is om een bepaalde studie te volgen (ze omschreef het zelfs als lui). Daarnaast zal ze dus een jaar ouder zijn als ze haar studie heeft afgerond.

Ikzelf ben van mening dat, juist door altijd te hebben gewerkt, dochter van 1 heeft bewezen dat zij niet te lui is om aan te pakken en verantwoordelijkheid durft te nemen.

Hoe zien jullie dat? Wat is nadeliger bij toekomstige sollicitaties; een tussenjaar of totaal geen werkervaring?
Als ik een werkgever zou zijn, zou ik het gebrek aan werkervaring vervelender vinden. Ik heb jaren bij een winkel gewerkt samen met veel studenten en hier leren ze discipline, omgaan met collegas en klanten, omgaan met verplichtingen etc. Een tussenjaar doen zoveel mensen, totaal geen probleem denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: de dames moeten zich niet met elkaar bemoeien

Maar dan de praktijk, straks hebben ze dus allebei een HBO-opleiding. En dan telt wat je daarvoor deed net meer (en helemaal niet wie het betaalde)
Als ze over vier jaar klaar zijn, telt:
- Diploma gehaald?
- Welke stageplaatsen?
- Afstudeerrichting&opdracht?

En dan begint relevante werkervaring te tellen, stage is dan echt veel belangrijker dan afwashulp oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het veel invloed heeft. De cv van dochter 1 is vast een stuk aantrekkelijker dan die van dochter 2. Iemand die op die leeftijd nog nooit gewerkt heeft zou ik niet snel aannemen. Daarnaast zegt dat ene jaartje niet zoveel. Je hebt vroege en late leerlingen of leerlingen die blijven zitten. Ze komen toch al niet op dezelfde leeftijd van school. Is dochter 2 niet gewoon jaloers.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-08-2019 11:21
Vooropgesteld: de dames moeten zich niet met elkaar bemoeien
Dit.

Iedereen geeft zijn/haar kinderen datgene mee waarvan hij/zij denkt dat dat goed is.
En het gros van de kinderen komt (redelijk) goed terecht, mss eerder ondanks dan dankzij de opvoeding.
En de omgeving moet zich er al helemaal niet mee bemoeien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk niet dat veel werkgevers geven om een tussenjaar tussen mbo en hbo. Wellicht als je na het hbo niet meteen gaat werken dat ze dit als gebrek aan motivatie zien maar wat je hebt gedaan voor je meest relevante studie (voor hen) maakt ze denk ik weinig uit. Een jaar maakt je ook niet veel ouder dan de andere starters. Dus ik zou zeggen laat haar lekker voor dat tussenjaar gaan en laat die andere dochter en baantje zoeken, want helemaal niks gedaan hebben naast je studie staat zeker niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Juf1234. Ik werk zelf in een speciaal traject met MBO leerlingen en ik haal degene die wel een bijbaan hebben er zo uit. Zij weten bij het stagelopen veel beter wat de verwachtingen van een werkgever zijn en hebben ook ervaring met werken in een team en de etiquette op de arbeidsvloer. Voor hen is het stukken makkelijker om een stageplek te vinden. (En zij zijn niet degene die te laat komen omdat 'moeder me niet wakker gemaakt heeft'... deze leerling is 22 :facepalm: ).
Daarbij zal dochter in het tussenjaar in allerlei situaties belanden waar ze zelfstandig beslissingen moet nemen. Alleen maar goed voor haar algemene ontwikkeling en sociale skills.
Als ik als werkgever 2 kandidaten voor me krijg met hetzelfde opleidingsniveau en die ik beiden als persoon zie zitten, dan kies ik voor de dochter die bijbanen had.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Als ze een baan zoeken in de richting van de opleiding tellen vooral het diploma en de stages mee. Lukt dat niet meteen, dan heeft degene met de meeste ervaring de meeste kans op een lagere of ongeschoolde job.

Ik zou geen serveerster, vakkenvuller, afwasser, schoonmaker of cassiere van 22+ aannemen die nog nooit een baan(tje) heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-08-2019 11:21

En dan begint relevante werkervaring te tellen, stage is dan echt veel belangrijker dan afwashulp oid.
Als ze beiden een gelijkwaardige stageplaats hadden dan is het meisje met de werkervaring naast haar studie weer in het voordeel.

Maar je hebt gelijk dat een goede stageplaats belangrijk is.

Tussenjaar kan dan weer in haar nadeel werken. Wijst op besluiteloosheid niet weten wat ze wil.
Niet gedreven en ambitieus.

Zou ze een half jaar naar het buitenland gaan I. P. V. allerlei baantjes te gaan doen dan laat ze weer zien dat ze zelfstandig is en ondernemend.

Niet iedereen die personeel aanneemt vindt dezelfde dingen belangrijk.

Het heeft ook met hun eigen ervaring te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een (4e jaars Hbo) stagiair gehad die alleen maar kort bij een Hema heeft gewerkt. Verder woonde hij thuis en werd alles voor hem betaald, tot z’n telefoonrekening aan toe.
Lieve jongen en hij deed wat je vroeg maar daar bleef dan ook bij. Weinig wereldwijs, zelfredzaam of pro-actief.
Geef mij maar iemand als dochter 1. Zowel makkelijker om mee te werken als om mee te kletsen en een band op te bouwen. Zo’n tussenjaar kan haar veel brengen, geen werkgever die haar daarop afwijst na haar afstuderen.
sugarmiss schreef:
31-08-2019 11:31
Als ze beiden een gelijkwaardige stageplaats hadden dan is het meisje met de werkervaring naast haar studie weer in het voordeel.

Maar je hebt gelijk dat een goede stageplaats belangrijk is.

Tussenjaar kan dan weer in haar nadeel werken. Wijst op besluiteloosheid niet weten wat ze wil.
Niet gedreven en ambitieus.


Zou ze een half jaar naar het buitenland gaan I. P. V. allerlei baantjes te gaan doen dan laat ze weer zien dat ze zelfstandig is en ondernemend.

Niet iedereen die personeel aanneemt vindt dezelfde dingen belangrijk.

Het heeft ook met hun eigen ervaring te maken.

Of juist wel. Onze dochter twijfelde of HBO haalbaar zou zijn en wist nog niet precies wat ze dan zou willen.

Tussenjaar was bedoeld om veel open dagen te bezoeken, om meerdere dagen op meerdere scholen mee te lopen, en om geld te verdienen om die studie te kunnen betalen, zodat er tijdens de studie eventueel minder gewerkt zou kunnen worden.

Ik vind dat een goede beslissing, verkeerde keuzes in opleiding kunnen je veel geld kosten dus gedegen onderzoek levert geld op.

In je tussenjaar kun je zo veel nuttige dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers kijken voornamelijk naar de stageplaatsen. Dat jij als 15-jarige in een supermarkt stond naast je vmbo lessen maakt ze niet zoveel uit.

Tussenjaar lekker nemen, nu heeft ze de tijd om reizen te maken zonder verplichtingen (vrije dagen opnemen, kinderen etc). Mocht de toekomstige werkgever toch vragen naar het "gat" in haar cv en ze onderbouwt haar keuze voor haar reis dan kan ik me bijna niet voorstellen dat de werkgever daar op af knapt.

Ik kan me wel enigszins voorstellen dat een werkgever niet zit te wachten op iemand die een tussenjaar heeft genomen en niks heeft gedaan want 'wist niet wat ik wilde' , maar ook die mensen komen op hun pootjes terecht dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.
nimue_iparis schreef:
31-08-2019 11:38
Ik heb een (4e jaars Hbo) stagiair gehad die alleen maar kort bij een Hema heeft gewerkt. Verder woonde hij thuis en werd alles voor hem betaald, tot z’n telefoonrekening aan toe.
Lieve jongen en hij deed wat je vroeg maar daar bleef dan ook bij. Weinig wereldwijs, zelfredzaam of pro-actief.
Geef mij maar iemand als dochter 1. Zowel makkelijker om mee te werken als om mee te kletsen en een band op te bouwen. Zo’n tussenjaar kan haar veel brengen, geen werkgever die haar daarop afwijst na haar afstuderen.

Dat denk ik dus ook. Het zal niet snel en negatief iets zijn op je cv. Zonder tussenjaar word je niet afgewezen op het ontbreken daarvan, met tussenjaar word je niet afgewezen omdat dat slecht is voor je ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
als werkgever zou ik werkervaring belangrijk vinden. iemand van 22 die nog nooit gewerkt heeft vind ik raar. als ik naar mezelf kijk ben ik enorm gegroeid tijdens mijn bijbaantjes, dat was echt heel goed voor mij.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en dan nog is er meer, ik heb zelf heel veel profijt gehad van:

- Bestuurswerk in studentenverenigingen. Niet alleen wat je er letterlijk leert, maar ook een geweldig netwerk.
- Vrijwilligerswerk, helemaal als het in de richting is van je studie

En dat zijn zaken die je geen geld opleveren en waar je alleen tijd voor ebt, als je financiering krijgt van je ouders

(ik kom uit een tijd, waar je nog kon kiezen om te lenen).
ToosTosti schreef:
31-08-2019 11:40
Werkgevers kijken voornamelijk naar de stageplaatsen. Dat jij als 15-jarige in een supermarkt stond naast je vmbo lessen maakt ze niet zoveel uit.

Tussenjaar lekker nemen, nu heeft ze de tijd om reizen te maken zonder verplichtingen (vrije dagen opnemen, kinderen etc). Mocht de toekomstige werkgever toch vragen naar het "gat" in haar cv en ze onderbouwt haar keuze voor haar reis dan kan ik me bijna niet voorstellen dat de werkgever daar op af knapt.

Ik kan me wel enigszins voorstellen dat een werkgever niet zit te wachten op iemand die een tussenjaar heeft genomen en niks heeft gedaan want 'wist niet wat ik wilde' , maar ook die mensen komen op hun pootjes terecht dus uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Ik zou als werkgever inderdaad wel informeren naar de invulling van dat tussenjaar.

Daarom zou ik mijn kind ook aanraden om na het mbo werk te zoeken op mbo niveau om dat tussenjaar mee te vullen, of in ieder geval een baan te zoeken in de sector van het gevolgde mbo. Ik zou mijn kind afraden om te blijven hangen in de supermarkt als dat niet in de richting van het mbo ligt.

En ik verwacht van mijn kind dat er dan zo veel mogelijk (bijna) fulltime gewerkt wordt tenzij er echt naar open dagen wordt gegaan of meegelopen wordt op scholen.
lilalinda schreef:
31-08-2019 11:48
en dan nog is er meer, ik heb zelf heel veel profijt gehad van:

- Bestuurswerk in studentenverenigingen. Niet alleen wat je er letterlijk leert, maar ook een geweldig netwerk.
- Vrijwilligerswerk, helemaal als het in de richting is van je studie

En dat zijn zaken die je geen geld opleveren en waar je alleen tijd voor ebt, als je financiering krijgt van je ouders

(ik kom uit een tijd, waar je nog kon kiezen om te lenen).

Dat vind ik sowieso goed staan op elk cv. Beetje maatschappelijke betrokkenheid siert iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Laat ze allebei eerst maar eens dat HBO afmaken. In het eerste jaar haakt gemiddeld 50% af. Van de MBO'ers nog veel meer.
Waarom vinden ze zoveel van elkaar? Wat vermoeiend.
En de discussie is nog hypothetisch ook, want dat hbo-diploma moet er eerst maar eens komen, voor beide dochters.
Het zal ook wel met het opleidingsniveau te maken hebben. Ik kan me zo indenken dat bijbaantjes meer gewicht in de schaal leggen bij het solliciteren naar een opleiding op mbo-2 niveau dan wanneer iemand een hbo- of wo opleiding heeft afgerond. Dat heeft niks te maken met waarde-oordelen, maar met het feit dat bijbaantjes in het eerste geval vaak relevante werkervaring opleveren en in het tweede niet.
Alle reacties Link kopieren
Dochter 1 staat er na haar studie beter voor. Ook al zijn het 'slechts bijbaantjes' je leert echt heel veel van werken. Het staat goed op je cv dat je je eigen boontjes dopt en ze iemand kunnen bellen voor referenties.

Goede kans dat zij tijdens haar HBO ook alvast bijbaantjes op een hoger niveau krijgt, omdat ze zo proactief is.

Lekker genieten van haar tussenjaar!

Dochter 2 komt er ook wel hoor, maar die krijgt het nog zwaar als het echte leven begint.
Ik heb alles voor mijn hbo niet eens meer op mijn cv staan (en deze is nog 2.5 kantje). Dus een tussenjaar zou bij mij niet eens te zien zijn. Bijbaantjes heb ik er ook nooit uitgebreid op gehad dus daarin zou voor de dames geen verschil moeten zijn. Als ze beiden dezelfde studie afronden zou het voor mij aan liggen wie gedurende die studie de meest interessante dingen heeft gedaan én wie de meeste levenservaring heeft. Ik heb collega's die al 8 jaar hetzelfde werk doen sinds hun afstuderen, maar ze hebben 0 levenservaring (nooit verhuisd/op kamers, ergens anders gewerkt, vrijwilligerswerk gedaan etc) dus die zou ik niet zo interessant vinden als werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
31-08-2019 11:53
Waarom vinden ze zoveel van elkaar? Wat vermoeiend.
En de discussie is nog hypothetisch ook, want dat hbo-diploma moet er eerst maar eens komen, voor beide dochters.
ook dat
slagingskans van MBO naar HBO is kl)einder dan Havo Hbo (en dat is al onder de 50%
Als dochter 1 besluit toch geen hbo te gaan doen, dan wordt de invulling van dat tussenjaar trouwens nog belangrijker voor haar cv.

Onze dochter heeft uiteindelijk besloten geen hbo te gaan doen. In haar tussenjaar twee banen gehad gerelateerd aan haar opleiding. Bij de eerste baan kom ze niet verder groeien. De tijd wel gebruikt om BHV en EHBO te gaan doen. Bij haar volgende baan was dat wel in haar voordeel. Hier kan ze wel groeien en haar cv liet zien dat ze ambitie had om te groeien.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
31-08-2019 11:31
Als ze beiden een gelijkwaardige stageplaats hadden dan is het meisje met de werkervaring naast haar studie weer in het voordeel.

Maar je hebt gelijk dat een goede stageplaats belangrijk is.

Tussenjaar kan dan weer in haar nadeel werken. Wijst op besluiteloosheid niet weten wat ze wil.
Niet gedreven en ambitieus.


Zou ze een half jaar naar het buitenland gaan I. P. V. allerlei baantjes te gaan doen dan laat ze weer zien dat ze zelfstandig is en ondernemend.

Niet iedereen die personeel aanneemt vindt dezelfde dingen belangrijk.

Het heeft ook met hun eigen ervaring te maken.

Waarom zou een tussenjaar wijzen op besluitenloosheid, niet weten wat je wil, niet gedreven en niet ambitieus? Die dochter kiest hier juist heel bewust voor. Ze weet wat ze wil (lange, verre reis maken), ze is niet bang hier voor te kiezen en voor haar doel te gaan, ze regelt alles zelf, ze financiert alles zelf, ze schaamt zich niet om hier voor allerlei baantjes aan te pakken en de handen uit de mouwen te steken.

Ik zie echt niet in waarom dat lui is, of onzelfstandig of niet ondernemend. Eigenlijk eerder het tegendeel. In een sollicitatiegesprek kun je dat tussenjaar prima uitleggen en kan het ook een pluspunt zijn om te laten zien dat je meer vaardigheden hebt opgedaan dan enkel schoolbankenkennis. Uiteindelijk hebben ze namelijk allebei gewoon datzelfde diploma, dus alles wat extra is kan net dat verschil maken voor een werkgever.

Dat dochter 2 hier niet voor kiest is ook helemaal prima, want iedereen moet gewoon het pad volgen dat bij ze past. Maar ik vind het nogal bekrompen van moeder 2 dat ze de keuze van dochter 1 de grond in boort. Op basis van welke kennis- en ervaring denkt moeder 2 hierover te kunnen en moeten oordelen? Heeft zij jarenlange ervaring in een hr-functie bij verschillende bedrijven of blaat ze maar gewoon wat op basis van angst en vooroordelen?
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven