Werk & Studie alle pijlers

Altijd koud op kantoor

03-09-2019 10:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar is mijn werkgever verhuisd naar een nieuw huurpand. Zij huren een verdieping (begane grond) in een pand waar meerdere bedrijven gehuisvest zijn.

Er bleken meerdere dingen niet te kloppen in het pand. Zo kwam er tocht door kieren van de deuren naar buiten etc. dit is inmiddels wel aangepast. Vroeger was de begane grond de kantine van het gebouw. Door muren te plaatsen is er een kantoorruimte van gemaakt. De verwarming/airconditioning is centraal geregeld.

Sinds we hier zitten is het ontzettend koud in ons pand. Wat betreft temperatuur valt het mee, maar de lucht die geblazen wordt uit de sleuven in het plafond is 17 graden, waardoor de gevoelstemperatuur veel lager ligt en wij continu in de tocht zitten.

Mijn werkgever heeft de beheerder van de het pand hier bij betrokken, maar tot op heden is er geen verbetering. Meerdere bedrijven zijn meerdere keren langs geweest om te onderzoeken en komen tot dezelfde conclusie. Er komt koude lucht uit de sleuven, vandaar de koude. De verwarming is centraal geregeld. Wanneer wij het koud hebben, hebben de bedrijven boven het aangenaam. Wanneer wij het aangenaam hebben hebben de bedrijven boven het snikheet...

Werkgever maakt er nu eindelijk serieus werk van, neemt nu juridische stappen naar de beheerders. Echter: dat is alweer maanden geleden en er is nog niets verandert. We zijn een klein bedrijf, <20 man. Het grootste deel daarvan werkt vaak thuis. In de functie van mij en directe collega's is dat niet echt gebruikelijk (onmogelijk ook niet, maar het is gewoon nooit zo geweest).

Nu begin ik het echt zat te worden. Deze zomer hebben wij (zelfs met de hitte buiten) met dekentjes over onze benen gezeten, sjaals om. Ik ben snotverkouden en wordt vooral heel moe van de koude. Ik kleed me er echt op, maar dat lukt ook niet altijd als het buiten lekker weer is (en ik reis met OV naar mijn werk, dus heet!). We hebben nu een straalkachel staan, dat helpt iets maar dat maakt de lucht ook erg droog, dus ook niet ideaal.

Ik ben net terug van vakantie en merk alweer dat ik met tegenzin naar 'dat koude pand' ga sochtends. Ik weet niet welke opties ik heb, ik weet niet of ik mag "eisen" dat ik thuis werk tot het is opgelost. Ik denk dat het namelijk nog lang niet opgelost is, aangezien het laatste nieuws is dat het 'gewoon een heel lastig en langlopend probleem is' aldus de technische dienst.

Ik heb begrip voor mijn werkgever, ik heb begrip voor de situatie maar ik begin echt last te krijgen van de continue koude. Wat mag men in zo'n geval vragen/ verwachten van een werkgever?
pennenbak wijzigde dit bericht op 03-09-2019 10:53
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
een keer is genoeg
Je word niet verkouden van kou. Maar van virussen. Die mensen verspreiden.

En verder valt er niet zo veel te eisen. Zolang je kan typen en niet bevriest of omvalt van de hitte voldoen ze aan de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou onder mn bureau een elektrisch kacheltje zetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lucifer2018 schreef:
03-09-2019 10:53
Je word niet verkouden van kou. Maar van virussen. Die mensen verspreiden.

En verder valt er niet zo veel te eisen. Zolang je kan typen en niet bevriest of omvalt van de hitte voldoen ze aan de voorwaarden.
Maar als je het constant koud hebt, ben je wel vatbaarder voor virussen.
SallySpectra* schreef:
03-09-2019 11:13
Maar als je het constant koud hebt, ben je wel vatbaarder voor virussen.
Doe je een vest aan en een warme broek.
Alle reacties Link kopieren
Dit gebeurt er wanneer mensen kantoorruimte maken van ruimtes die daar niet voor bedoelt zijn. Ik ken t van mijn vorige werk, gaat niet opgelost worden geloof mij maar. Wij hebben in zomer in winterjas met handschoenen aan gezeten. Dit was een advocatenkantoor, medewerkers hebben het uitgezocht maar weinig aan te doen. Voor kantoorwerk is weinig vastgelegd wat betreft temperatuur, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijsvrij of tropenrooster bij buitenwerk
anoniem_348811 wijzigde dit bericht op 03-09-2019 11:23
32.75% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
03-09-2019 11:18
Doe je een vest aan en een warme broek.
Ja maar dat helpt niet als je stil zit en het is koud.
Mijn handen vriezen er dan op een gegeven moment echt af en daardoor krijg ik het over de rest van mijn lijf ook koud.

TO, ik zou aan de thermokleding gaan: thermo-ondergoed en verder veel wol en laagjes. Verder kan je een warm vest en een thermolegging en wollen sokken op je werk leggen bijvoorbeeld. Dan ligt er altijd iets als je je warme kleding vergeten bent.
Verder veel pauzes nemen om te bewegen zodat je weer warmer wordt, zeker als het buiten warmer is.
Alle reacties Link kopieren
Is er in het pand op de bovenverdiepingen ruimte vrij? Zouden jullie een kleine verhuizing kunnen doen (op kosten van de beheerder uiteraard)?

Anders zou ik opperen om thuis te werken. Als het klimaat op kantoor niet werkbaar is, en thuiswerken prima zou kunnen: waarom niet.

Jouw werkgever doet er al veel aan vind ik. Hij kan niet toveren, en neemt zelfs juridische stappen en heeft straalkachels staan. Ik zou niet weten wat hij nog meer zou moeten doen volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Kan het raam niet open om warme lucht binnen te laten? Ventillatieroosters afplakken?
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
03-09-2019 11:24
Is er in het pand op de bovenverdiepingen ruimte vrij? Zouden jullie een kleine verhuizing kunnen doen (op kosten van de beheerder uiteraard)?

Anders zou ik opperen om thuis te werken. Als het klimaat op kantoor niet werkbaar is, en thuiswerken prima zou kunnen: waarom niet.

Jouw werkgever doet er al veel aan vind ik. Hij kan niet toveren, en neemt zelfs juridische stappen en heeft straalkachels staan. Ik zou niet weten wat hij nog meer zou moeten doen volgens jou?

Hoi,

Dank voor alle reacties! ik reageer even zo.

Ik weet ook niet wat mijn werkgever nog meer zou moeten doen. Zoals ik schreef: Ik heb begrip voor hoe ze dit aanpakken naar de beheerders. Helaas is er op de bovenverdieping geen locatie vrij.

Mijn handen zijn inderdaad ook altijd koud. Ik ga de tip voor thermokleding ook ter harte nemen, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ook ga ik toch een balletje opgooien naar mijn werkgever wat betreft thuiswerken.
Heeft iedereen er last van? Ik heb een aantal vrouwelijke collega’s die ook altijd klagen over kou, en met sjaals of zelfs handschoentjes zitten. De meeste mannen en ik hebben dan nergens last van.
Ik wil wel een keer komen testen. Als ik het koud krijg, is het echt koud :-)
Werkgever wat kleine kacheltjes laten aanschaffen
De hele dag op kantoor zitten in kou/tocht is zeker niet prettig werken. Kun je je warm kleden maar je handen blijven koud en de rest vanzelf ook weer.

Ik heb keer werkplek gehad waar ze ook van roosters hadden boven ons hoofd, hebben wij afgeplakt met tape, hielp goed.
Verder bewegen tussendoor en goed warm kleden.. kijken of thuis werken toch optie is voor bv halve dagen. Je werkgever is in ieder geval wel bezig met het probleem dat is al fijn.
MinkeDeWit schreef:
03-09-2019 11:48
Heeft iedereen er last van? Ik heb een aantal vrouwelijke collega’s die ook altijd klagen over kou, en met sjaals of zelfs handschoentjes zitten. De meeste mannen en ik hebben dan nergens last van.
Ik wil wel een keer komen testen. Als ik het koud krijg, is het echt koud :-)

Zowel jij als mannen zijn niet de norm. TO heeft het koud. Daar heb jij niets mee te maken. Vet balen, TO. Ik zou als het echt erg is, ook een kacheltje meenemen en daar aan zetten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
03-09-2019 11:48
Heeft iedereen er last van? Ik heb een aantal vrouwelijke collega’s die ook altijd klagen over kou, en met sjaals of zelfs handschoentjes zitten. De meeste mannen en ik hebben dan nergens last van.
Ik wil wel een keer komen testen. Als ik het koud krijg, is het echt koud :-)
Nee iedereen heeft er last van. ook de mannen :)
MinkeDeWit schreef:
03-09-2019 11:48
Heeft iedereen er last van? Ik heb een aantal vrouwelijke collega’s die ook altijd klagen over kou, en met sjaals of zelfs handschoentjes zitten. De meeste mannen en ik hebben dan nergens last van.
Ik wil wel een keer komen testen. Als ik het koud krijg, is het echt koud :-)
Heb je wel gelezen?
Met een elektrisch kacheltje is het probleem vast ook opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook op mijn werk gehad. Centraal geregeld en ik zat in een voormalige vergaderruimte. Dus ooit is de luchtverversing ingesteld op 30 mensen die er kort blijven. We waren met 5 mensen die op kantoortijden werkten. Heel vervelend. Ik kreeg er nekklachten van , huiduitslag etc. En mijn werkgever kon er idd ook niets aan doen. Wat bij ons terugdraaien gaf bij anderen problemen. Zelfs mij rosacea is fors verminderd sinds ik van werkplek kon veranderen
Alle reacties Link kopieren
Heb je een magnetron? Zo ja, een kruik meenemen en die steeds opwarmen. Eventueel elektrische voetenwarmers of zo.

Wat erg dat je zo moet werken TO, lijkt me echt verschrikkelijk zo verkleumd te moeten raken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven