Werk & Studie alle pijlers

En nu wil ik het weten!

03-09-2019 12:46 281 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het zoveelste topic waarin een man (ja, het is altijd de man gek genoeg) zogezegd geen ouderschapsverlof op kan nemen wil ik nu toch weleens weten in welke functies dat nou echt waar is. Ik neem die uitspraken namelijk meestal niet serieus, ik geloof gewoon niet dat ál die mannen waar het van gezegd wordt daadwerkelijk ouderschapsverlof aangevraagd hebben, laat staan dat het daadwerkelijk en zwart op wit geweigerd is. Dus brand aub los, in welke specifieke functies/gevallen kan het écht niet?
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook niet.
Ik ken niemand bij wie het niet kan. Mijn man heeft het al jaren. Nog een half jaar en dan is het feestje dan eindelijk klaar. En dan wil hij niet meer terug naar 40 uur, maar blijft dan op 32 zitten.

Om mij heen ook allemaal mannen die de kinderen ophalen, brengen, bij de zwemles zitten. En dat zijn niet uitkerings trekkende sjappies, maar gewoon mannen met van die bruine schoenen, goede broek met bruine riem en overhemd, goed verzorgd. Dus ik lees graag mee!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Goeie vraag inderdaad, ik wacht het ook af.
Misschien bedoelen mensen die dat zeggen dat ze het zelf financieel niet kunnen dragen om ouderschapsverlof op te nemen? Lang niet alle werkgevers bieden betaald ouderschapsverlof aan. Mijn man en ik kunnen wel ouderschapsverlof opnemen, maar dan is dat onbetaald en financieel is het voor ons niet haalbaar om daar gebruik van te maken. Waarom? Omdat we dan de vaste lasten niet kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Financieel misschien? Of nog geen jaar in dienst

Ik denk dat mensen niet snel zullen zeggen dat ze dat financieel niet aankunnen en dat ze dan zeggen dat het niet kan zonder te zeggen waarom niet.
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag!

Het enige wat ik kan bedenken is iemand die op de vaart zit / militair op missie. Dus mensen die voor hun werk een aantal weken / maanden van huis zijn.
every journey starts with a single step
Ook benieuwd. Hier totaal geen probleem. Werken beide niet meer fulltime sinds we kinderen hebben. Heerlijk! Ik heb intussen mijn contract laten aanpassen en neem voor een paar uur nog ouderschapsverlof op voor ons tweede kindje. Man is nog niet door het verlof van onze eerste heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof zelf dat er geen 1 functie is waarin het niet zou kunnen.. Als vrouwen minder kunnen werken dan mannen ook. Ik denk wel dat heel veel mannen het als excuus gebruiken. Er zullen vast werkgevers zijn die er niet blij van worden, dat is wat anders, maar niet kunnen ?
Bij defensie is het in sommige functies erg moeilijk tot onmogelijk. Door uitzending, oefening of onregelmatig werk.
Mijn man kon gelukkig wel ouderschapsverlof opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Is toch gewoon bij wet geregeld? Volgens mij is het minimum 3 dagen, maar dat mag dan wel onbetaald zijn geloof ik. Werkgevers hoeven dus niet verplicht door te betalen.


Even opgezocht:
De Wet arbeid en zorg geeft daarnaast drie dagen ongeclausuleerd onbetaald ouderschapsverlof dat de werkgever niet mag weigeren. Werknemers die van deze regeling gebruik wensen te maken, moeten hun werkgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
Het zijn altijd andere die dan die uren extra moeten overwerken/invullen het zelfde als dat mensen met kinderen in schoolvakanties vrij nemen, de mensen zonder kinderen moeten persee doorwerken omdat andere collega's vrij hebben.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
03-09-2019 12:53
Goede vraag!

Het enige wat ik kan bedenken is iemand die op de vaart zit / militair op missie. Dus mensen die voor hun werk een aantal weken / maanden van huis zijn.
Zelfs dan kan het. Bij defensie kan dit prima, alleen loop je missies mis.. tja.. dat is dan maar net wat je wil.
Die één jaar regeling is er niet meer trouwens. Financieel is het inderdaad wel een ding. Bij ons is het bij beide onbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
03-09-2019 12:53
Bij defensie is het in sommige functies erg moeilijk tot onmogelijk. Door uitzending, oefening of onregelmatig werk.
Mijn man kon gelukkig wel ouderschapsverlof opnemen.

Het kan wel maar het gaat tenkoste van je leuke functie.. zo simpel is het (veel defensie mensen in mijn familie). Marine is wel erg lastig. maar het kan wel
Hoeveel bouwvakkers ken je die het opgenomen hebben? Hoe wordt er tegen parttimewerkende automonteurs aangekeken? En andere traditioneel nogal mannelijke bedrijven?
Ik weet van een automonteur die 10 jaar geleden parttime werkte en bij een reorganisatie als enige ontslagen werd, en nergens anders meer een baan vond. Zijn vrouw is toen fulltime gaan werken, en de taakverdeling bevalt hun nu erg goed, dus de laatste jaren heeft hij niet meer gesolliciteerd volgens mij.

Ik ken ook iemand met een hele mooie functie bij Apple. Hij kan het er vast wel door drukken maar dat betekent wel een stop op zijn carrière. Ik kan me voorstellen dat meer Amerikaanse bedrijven geen begrip hebben voor carrièremensen die niet fulltime willen werken.
raindance schreef:
03-09-2019 12:54
Is toch gewoon bij wet geregeld? Volgens mij is het minimum 3 dagen, maar dat mag dan wel onbetaald zijn geloof ik. Werkgevers hoeven dus niet verplicht door te betalen.


Even opgezocht:
De Wet arbeid en zorg geeft daarnaast drie dagen ongeclausuleerd onbetaald ouderschapsverlof dat de werkgever niet mag weigeren. Werknemers die van deze regeling gebruik wensen te maken, moeten hun werkgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.


De werkgever mag het niet weigeren maar kan het je (daarna) wel erg lastig maken binnen het bedrijf. Helaas.
Maar die mannen liegen dan to?
Alle reacties Link kopieren
Niet kunnen is natuurlijk op meerdere manieren uitlegbaar. Dat het echt niet kan voor de functie, of dat het vanuit het bedrijf zo erg niet wordt gewaardeerd dat je moet vrezen voor je functie.

Mijn man werkt bij een nogal ouderwets bedrijf waar parttime werken en ouderschapsverlof niet normaal waren toen wij kinderen kregen (oudste is nu 15). Als je dat echt ging doorzetten daar, kon je bij het hogere management op gesprek komen en was je carriere voorbij. Dan kun je het wettelijk eisen, maar je bereikt er niets mee op de lange termijn. Ze trokken wel 1 lijn: ook vrouwen werden geacht full-time te werken.

Gelukkig is dat bedrijf inmiddels wel wat moderner aan het worden, maar parttime werken en ouderschapsverlof opnemen is daar zeker niet de norm.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-09-2019 12:56
Hoeveel bouwvakkers ken je die het opgenomen hebben? Hoe wordt er tegen parttimewerkende automonteurs aangekeken? En andere traditioneel nogal mannelijke bedrijven?
Ik weet van een automonteur die 10 jaar geleden parttime werkte en bij een reorganisatie als enige ontslagen werd, en nergens anders meer een baan vond. Zijn vrouw is toen fulltime gaan werken, en de taakverdeling bevalt hun nu erg goed, dus de laatste jaren heeft hij niet meer gesolliciteerd volgens mij.
Mijn man werkt ook in de autobranch en zijn baas wil gewoon geen parttimers. Zijn nieuwe collega werd alleen aangenomen als hij afzag van zijn vrije woensdagmiddag.
Man heeft door omstandigheden wel om de week vrijdagmiddag vrij gekregen maar dat is het maximaal haalbare.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-09-2019 12:57
De werkgever mag het niet weigeren maar kan het je (daarna) wel erg lastig maken binnen het bedrijf. Helaas.
Ja, dat kan. Maar, als een werkgever moeilijk doet over 3 dagen verlof ivm een kindje, dan kunnen ze de pot op. Voor zo'n bedrijf hoef ik dan niet te werken hoor. Genoeg werkgevers die wel een hart hebben.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
03-09-2019 12:51
Dat snap ik ook niet.
Ik ken niemand bij wie het niet kan. Mijn man heeft het al jaren. Nog een half jaar en dan is het feestje dan eindelijk klaar. En dan wil hij niet meer terug naar 40 uur, maar blijft dan op 32 zitten.

Om mij heen ook allemaal mannen die de kinderen ophalen, brengen, bij de zwemles zitten. En dat zijn niet uitkerings trekkende sjappies, maar gewoon mannen met van die bruine schoenen, goede broek met bruine riem en overhemd, goed verzorgd. Dus ik lees graag mee!
En hoe kleden die uitkerings trekkende sjappies zich dan volgens jou?
In de maritieme wereld is het nogal ongewoon. Aangezien je een vast verlof schema hebt, dus x maanden weg, en dan komt er voor dezelfde x maanden een ander. En dan moet ineens iemand heel kort tussendoor komen, of je moet rouleren over de vloot.

Voor de rest denk ik sommige takken van defensie, de 'geheime diensten' van Nederland, en mensen die voor grote bedrijven vaak voor een x maanden op project in het buitenland worden gedetacheerd, bv scheepsbouwers op werven, of SAP professionals in een nieuw chinees magazijn.

of artsen zonder grenzen, of het rode kruis.
Als het onbetaald ouderschapsverlof is dan snap ik wel dat dat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft behoorlijk moeten drammen, maar heeft t als projectleider ICT wel voor elkaar gekregen. De vrees dat hij anders weg zou gaan was toch groter. Carrière technisch maakt het ook niet uit, hij gaat als een speer.
Inmiddels zijn er meer mannen in het bedrijf die parttime werken. Ik denk dat het een kwestie is van wennen voor de werkgever, maar dat t in de meeste functies heus wel haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft toen dochter klein was 1 dag per 2 weken opgenomen, maar daar werd wel moeilijk over gedaan. Ook toen hij een keer zorgverlof moest opnemen voor dochter, volgens zijn werkgever moest ik dat maar regelen. In dit geval was ik toevallig ook ziek, 40 graden koorts en niet in staat voor dochter te zorgen, maar dan nog. Maar nee, het was onze keuze dat ik als vrouw ook bleef werken....

Hij werkt daar inmiddels niet al lang meer en onze kinderen zijn zo groot dat ouderschapsverlof niet meer van toepassing is.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven