Werk & Studie alle pijlers

Opleiding aftrekbaar van belasting?

03-09-2019 13:01 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze maand ben ik afgestudeerd aan mijn hbo opleiding. Tevens ben ik vorig jaar begonnen met mijn onderneming. Ik schrijf artikelen voor websites maar houd me voornamelijk bezig met tekenen. Ik maak digitale illustraties van bijvoorbeeld huisdieren.

Nu wil ik graag mijn kennis verbreden. Mijn hbo opleiding bleek ook niet alles te zijn en omdat ik creatief werken heel gaaf vind wil ik meer leren over grafisch ontwerpen. Nog een hbo opleiding kan ik niet betalen. Nu heb ik een hele gave opleiding in Amsterdam gevonden die ongeveer €5350 gaat kosten, wat best een grote uitgave is.

Mijn ideale toekomst is een parttime baan waarin ik o.a. grafisch kan werken en 1 of 2 dagen in de week waarbij ik aan mijn onderneming kan werken, waarbij ik naast tekeningen ook grafisch werk wil gaan aanbieden.

Ik ben echt een rund op het gebied van alles wat met belasting te maken heeft. Ik lees dat je studiekosten kunt aftrekken als deze betrekking hebben op je bedrijf: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

Heeft iemand hier ervaring mee? Krijg je alleen de 21% btw terug of kan je gewoon echt alle kosten van de opleiding terugvragen (dus die 5350)? Ik heb zelf geen boekhouder o.i.d. omdat mijn onderneming nog best klein is, dus als iemand tips heeft bij wie ik terecht kan met deze vraag dan hoor ik dat ook graag!
Alle reacties Link kopieren
Ja, bel de belastingdienst eens.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
wat zegt je accountant of belastingadviseur? Ik ga er vanuit dat je minimaal 1 van deze hebt wanneer je je eigen ondernemen hebt.

Ga anders eens praten met KvK, cursus startende ondernemer volgen, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
03-09-2019 13:04
wat zegt je accountant of belastingadviseur? Ik ga er vanuit dat je minimaal 1 van deze hebt wanneer je je eigen ondernemen hebt.

Ga anders eens praten met KvK, cursus startende ondernemer volgen, etc.
Die heb ik ook niet, ik doe alles zelf. ;)
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:06
Die heb ik ook niet, ik doe alles zelf. ;)

Dat is niet zo slim.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
03-09-2019 13:08
Dat is niet zo slim.
Tja, mijn winst is momenteel nog zodanig laag dat ik dat simpelweg niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:11
Tja, mijn winst is momenteel nog zodanig laag dat ik dat simpelweg niet kan betalen.

Er zijn ook allerlei "gratis adviezen" of bijeenkomsten voor startende ondernemers in elke regio. Ga daar eens heen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Nee je trekt de kosten vd opleiding af van je belastbaar inkomen
Komt er opneer dat je over die 5000ruro geen belasting hoeft te betalen
Hoeveel dat is ligt aan je tarief

Was het.maar waar dat je alles terug zou krijgen
Daarnaast gaat er eerst een bepaald drempel bedrag van af
Weet niet prc hoeveel dat is maar denk rond de 500
Dus dan betaal je over 5000-500=4500 geen belasting en dat krijg je dan terug
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt nooit iets terug van de belasting, maar je mag het aftrekken, dus dat betekent dat je over dat deel geen belasting hoeft te betalen. Simpel voorbeeld, stel je voor dat jij 100 euro per jaar verdient en het belastingtarief is 50%. Dan betaal je dus over dat jaar 50 euro belasting. Stel je nou voor dat jij een opleiding doet die jou 20 euro per jaar kost en je die kosten mag aftrekken. Dan hoef je nog maar over 80 euro belasting te betalen en dus 40 euro i.p.v. 50.

Hoe het precies uitpakt in jouw situatie hangt dus af van jouw inkomen en van het tarief dat jij moet betalen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
03-09-2019 13:34
Je krijgt nooit iets terug van de belasting, maar je mag het aftrekken, dus dat betekent dat je over dat deel geen belasting hoeft te betalen. Simpel voorbeeld, stel je voor dat jij 100 euro per jaar verdient en het belastingtarief is 50%. Dan betaal je dus over dat jaar 50 euro belasting. Stel je nou voor dat jij een opleiding doet die jou 20 euro per jaar kost en je die kosten mag aftrekken. Dan hoef je nog maar over 80 euro belasting te betalen en dus 40 euro i.p.v. 50.

Hoe het precies uitpakt in jouw situatie hangt dus af van jouw inkomen en van het tarief dat jij moet betalen.
Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Ik snap hem nu, dan kan ik helaas niet wat terugkrijgen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:37
Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Ik snap hem nu, dan kan ik helaas niet wat terugkrijgen inderdaad.
Waarom denk je dat je niets kan aftrekken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
03-09-2019 13:38
Waarom denk je dat je niets kan aftrekken?
Ik betaal nu vanwege de Kleine OndernemingsRegeling helemaal geen belasting, en mijn winst over een jaar is een stuk minder dan die €5350 dus ik daar kan ik dan niet zoveel mee.
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:01
Ik ben echt een rund op het gebied van alles wat met belasting te maken heeft. Ik lees dat je studiekosten kunt aftrekken als deze betrekking hebben op je bedrijf: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

Heeft iemand hier ervaring mee? Krijg je alleen de 21% btw terug of kan je gewoon echt alle kosten van de opleiding terugvragen (dus die 5350)? Ik heb zelf geen boekhouder o.i.d. omdat mijn onderneming nog best klein is, dus als iemand tips heeft bij wie ik terecht kan met deze vraag dan hoor ik dat ook graag!

Zo werkt het dus niet, de belastingdienst betaalt echt niet jouw volledige opleiding.

De link uit je OP gaat over studiekosten als aftrekpost (met drempelbedrag van €250) bij je aangifte inkomstenbelasting. Je kunt hier ook gebruik van maken als je gewoon in loondienst bent bij een werkgever en daarnaast zelf een opleiding volgt voor je (toekomstig) beroep. In jouw geval zou je dus de jaarlijkse studiekosten van €5350 als aftrekpost kunnen opgeven, wat betekent dat er €5100 van je inkomsten wordt afgetrokken en je geen inkomstenbelasting betaalt over dat bedrag. Welk percentage dat precies is hangt af van in welke schijf je inkomen valt. Als dat bijvoorbeeld schijf 1 is, dan is dat 36,65% over €5100 dat je minder aan inkomstenbelasting betaalt dat jaar.

Omdat jij inkomsten hebt uit een eigen onderneming, is jouw aangifte inkomstenbelasting niet zo simpel als bij iemand die gewoon het hele jaar in loondienst is bij een werkgever. Bovendien kunnen er andere aftrekposten zijn die mogelijk interessanter voor je zijn, zeker omdat je net begint met je onderneming.

Je hebt zelf duidelijk geen idee en je begrijpt ook de teksten op de website van de belastingdienst niet. Ik zou dit daarom bespreken met iemand voor wie dit dagelijkse kost is, bijvoorbeeld een accountant of belastingadviseur of financieel adviseur (voor zzp-ers). Als het goed is zal je dit meer geld opleveren dan het je kost.

Een slimme ondernemer weet waar zijn/haar kracht ligt en besteedt uit wat hij/zij zelf echt niet kan.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:42
Ik betaal nu vanwege de Kleine OndernemingsRegeling helemaal geen belasting, en mijn winst over een jaar is een stuk minder dan die €5350 dus ik daar kan ik dan niet zoveel mee.
je haalt BTW en inkomsten belasting door elkaar

ik zou je btw aangiftes en inkomstenbelastingaangiftes voortaan maar even na laten kijken door iemand
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:42
Ik betaal nu vanwege de Kleine OndernemingsRegeling helemaal geen belasting, en mijn winst over een jaar is een stuk minder dan die €5350 dus ik daar kan ik dan niet zoveel mee.
Daar weet ik dan weer niets van, ik zou een professional opzoeken die jou daar bij kan helpen. Of bel eens met de belastingdienst.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:42
Ik betaal nu vanwege de Kleine OndernemingsRegeling helemaal geen belasting, en mijn winst over een jaar is een stuk minder dan die €5350 dus ik daar kan ik dan niet zoveel mee.

Heb je geen andere inkomsten dan de winst uit je onderneming? Hoe betaal je dan al je vaste lasten?
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
03-09-2019 13:56
Heb je geen andere inkomsten dan de winst uit je onderneming? Hoe betaal je dan al je vaste lasten?
Ik woon nog bij m'n ouders, dus de weinige inkomsten die ik had waren net genoeg om voor bv. kleding of een nieuw mobiel.
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 14:20
Ik woon nog bij m'n ouders, dus de weinige inkomsten die ik had waren net genoeg om voor bv. kleding of een nieuw mobiel.

Oké. Als je weinig tot geen inkomsten hebt en daardoor al geen belasting betaalt, dan heeft het weinig nut om gebruik te maken van aftrekposten bij je aangifte inkomstenbelasting. Inkomstenbelasting die je niet betaald hebt, kun je ook niet terug krijgen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Bewaar in ieder geval alle bonnetjes. Deze kan je soms voor een deel ook later aftrekken wanneer je onderneming groeit.

Is er op je HBO opleiding geen begeleiding of vakken voor het opzetten van een eigen onderneming? Maak gebruik van die kennis!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je mag studiekosten die bijdragen aan je inzetbaarheid als het gaat over arbeid ook aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. Dus ook als je in loondienst bent zou je de kosten kunnen aftrekken en dat kan ook best wel wat schelen. Die regeling staat hier beschreven: https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... ering-hebt

Daarbij is het zo dat als je aftrekposten hebt die je in een jaar niet kunt gebruiken omdat je te weinig inkomen hebt je deze mag doorschuiven naar een volgend jaar, deze regeling staat hier beschreven: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... den_aftrek

Verder, als je nu aan het werk gaat moet je gelijk even in je agenda zetten dat je over 2 jaar moet kijken of je gebruik kunt maken van de regeling middeling inkomen. Dat kan echt een fijn kadootje zijn van een paar 100 euro. Ik hoop volgend jaar zelfs ruim 1000 euro terug te krijgen wat toch een leuk zakcentje is. Deze regeling staat hier beschreven: https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... rugkrijgen

En hier kun je berekenen of jij er ook voor in aanmerking komt: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html
Alle reacties Link kopieren
Kattekop22 schreef:
03-09-2019 13:42
Ik betaal nu vanwege de Kleine OndernemingsRegeling helemaal geen belasting, en mijn winst over een jaar is een stuk minder dan die €5350 dus ik daar kan ik dan niet zoveel mee.
Het lijkt heel geinig om geen belasting te hoeven betalen omdat je geen winst maakt. Als je kijkt bij de definitie van ondernemer op de site van de belastingdienst staat daar onder andere bij winst maken. Doe je dat niet dan kan je door de belastingdienst worden aangemerkt als geen ondernemer. Ze hebben hier recentelijk zelfs een hele nieuwe unit voor opgezet. Kortom, ik zou eens een gesprek aangaan met iemand die er verstand van heeft. Kan je ook heel wat schelen in eventueel terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
PLUKKIE78 schreef:
03-09-2019 15:50
Het lijkt heel geinig om geen belasting te hoeven betalen omdat je geen winst maakt. Als je kijkt bij de definitie van ondernemer op de site van de belastingdienst staat daar onder andere bij winst maken. Doe je dat niet dan kan je door de belastingdienst worden aangemerkt als geen ondernemer. Ze hebben hier recentelijk zelfs een hele nieuwe unit voor opgezet. Kortom, ik zou eens een gesprek aangaan met iemand die er verstand van heeft. Kan je ook heel wat schelen in eventueel terugbetalen.
Ik maak ook wel winst, maar niet heel veel. Niet genoeg om 5350 af te kunnen trekken van mijn winst in ieder geval. Ik ben dan ook een kleine onderneming, waardoor ik onder de KOR val: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sregeling/
plumplum schreef:
03-09-2019 14:33
Oké. Als je weinig tot geen inkomsten hebt en daardoor al geen belasting betaalt, dan heeft het weinig nut om gebruik te maken van aftrekposten bij je aangifte inkomstenbelasting. Inkomstenbelasting die je niet betaald hebt, kun je ook niet terug krijgen.
dit
je kan de studiekosten wel lenen via de regeling ‘Een leven lang leren’
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, ik heb voor een goedkopere optie gekozen die betaalbaarder is en waarvoor ik niet hoef te lenen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven