Werk & Studie alle pijlers

Genegeerd worden als nieuweling

06-09-2019 21:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Herkennen jullie het fenomeen dat je nieuw bent op een afdeling maar men je er niet bij betrekt? Momenteel ervaar ik zo’n situatie, word ik niet meegenomen in mailverkeer bijv.

Ik twijfel even, moet je echt eerst de bekende 100 dagen op je handen gaan zitten en dus geduld hebben? Of meteen aan de betreffende personen laten weten dat ik meegenomen wil worden in bepaalde informatie?

Heb eigenlijk helemaal geen zin om als ‘stampvoetend kindje’ aan mensen te moeten trekken maar het kan ook maar meteen duidelijk zijn misschien?

Overigens is echt breed gecommuniceerd dat ik nieuw ben in deze functie dus dat is geen excuus..
Als je belangrijke informatie mist, dan lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je dat wel even meldt. Hoeft niet eens opzet te zijn van je collega's, wie weet gebruiken ze oude adressenlijsten. Dat kan gewoon zakelijk, zonder stampvoeten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je op je handen gaan zitten? Daar ben je toch niet voor aangenomen?

Gedraag je als een professionele collega en communiceer. Vind die alinea over "stampvoetend kind" wel een hoop over je attitude zeggen, misschien moet je daar nog een 2e keer over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Mails zou ik me niet echt aantrekken (vaak meoten ze jou dan nog toevoegen aan de lijst). Als ze vervelend doen in person dan wel werk van maken.
Soms is het niet bewust hoor, ik weet niet altijd wie er nieuw is op de afdeling of ik ben de naam vergeten.

Als diegene naar me toekomt; hè zou je mij de volgende x mee willen nemen in je mail' dan vind ik dat alleen maar fijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet perse cruciale info maar belangrijk genoeg om het aan mijn 2 evenknieen te mailen.

Een adressenlijst ligt het niet aan want is dus maar aan 2 man geadresseerd (die mij vervolgens wel meenemen).

Zeker zou ik het ook zakelijk aan willen geven. Het zit misschien in mij dat ik dan zo’n gevoel krijg van stampvoeten omdat je toch in weze vraagt naar aandacht/erkenning voor je positie. Voelt gewoon niet prettig om daar om te moeten vragen..
Beste Carla,
Sinds 1 september heb ik de taken van Pieter overgenomen/ben ik werkzaam als XXX. Het is daarom handig als je mij meeneemt in e-mailconversaties over cup-a-soup/p&o/belastingregels.
Groeten,
Betty_Slocombe schreef:
06-09-2019 21:18
Beste Carla,
Sinds 1 september heb ik de taken van Pieter overgenomen/ben ik werkzaam als XXX. Het is daarom handig als je mij meeneemt in e-mailconversaties over cup-a-soup/p&o/belastingregels.
Groeten,
Ja zo zou ik het brengen. Gewoon formeel.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
06-09-2019 21:11
Waarom zou je op je handen gaan zitten? Daar ben je toch niet voor aangenomen?

Gedraag je als een professionele collega en communiceer. Vind die alinea over "stampvoetend kind" wel een hoop over je attitude zeggen, misschien moet je daar nog een 2e keer over nadenken.
Uiteraard zou ik dit altijd op een professionele wijze communiceren.

Misschien zaait de metafoor van stampvoeten wat verwarring maar ik bedoel juist vanuit een bepaalde bescheidenheid dat ik niet vervelend wil overkomen bij mijn nieuwe collega’s...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat je met vervelend overkomen bedoelt. Je kunt het toch brengen zoals Betty_Slocombe stelt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedereen die nieuw is dat mee maakt. Je zit nog niet bij je collegas in hun 'systeem'. Ik zou gewoon even vragen bij wie je het beste kan zijn om toegevoegd te worden aan de mailinglijst over xx. Dan komt het goed hoor, niemand gaat daar raar over doen. Je werkt tenslotte bij dezelfde organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft niets met mailinglijsten te maken in het laatste geval. Daar was het gewoon naar mijn 2 collega’s gericht terwijl ik hem in real life al aantal keren heb gesproken in de hoedanigheid van mijn nieuwe functie. Vandaar dat ik mij er wat aan stoor..

Ik ga het in elk geval laten weten dat ik meegenomen wil worden inderdaad.

Dank voor de (snelle) reacties!
Alle reacties Link kopieren
Skylar88 schreef:
06-09-2019 21:14
Het is niet perse cruciale info maar belangrijk genoeg om het aan mijn 2 evenknieen te mailen.

Een adressenlijst ligt het niet aan want is dus maar aan 2 man geadresseerd (die mij vervolgens wel meenemen).

Zeker zou ik het ook zakelijk aan willen geven. Het zit misschien in mij dat ik dan zo’n gevoel krijg van stampvoeten omdat je toch in weze vraagt naar aandacht/erkenning voor je positie. Voelt gewoon niet prettig om daar om te moeten vragen..
Hoe lang zitten die andere er al?
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat je als topictitel een best drastische tekst gebruikt. Genegeerd worden omdat ze nog niet het automatisme hebben je in de cc te zetten?
Of speelt er meer?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Ik zou wat zelfverzekerder gaan worden, het is heel normaal om even zelf achter dat soort dingen aan te gaan, mannen hebben hier nooit last van.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
06-09-2019 22:11
Ik zou wat zelfverzekerder gaan worden, het is heel normaal om even zelf achter dat soort dingen aan te gaan, mannen hebben hier nooit last van.
Waar hebben mannen nooit last van? Genegeerd worden, onzekerheid, ergens niet achteraan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Skylar88 schreef:
06-09-2019 21:42
Het heeft niets met mailinglijsten te maken in het laatste geval. Daar was het gewoon naar mijn 2 collega’s gericht terwijl ik hem in real life al aantal keren heb gesproken in de hoedanigheid van mijn nieuwe functie. Vandaar dat ik mij er wat aan stoor..

Ik ga het in elk geval laten weten dat ik meegenomen wil worden inderdaad.

Dank voor de (snelle) reacties!
Iets/iemand vergeten kan toch gebeuren? Vooral als iemand nieuw is. Daar moet je niet meteen zo zwaar aan tillen.
Ik werk bij een klein bedrijf (6 personen), maandag is er een nieuwe collega begonnen. Bij sommige mails die naar iedereen moest in de CC ben ik hem ook een keer vergeten deze week, niet omdat ik hem de informatie niet gun, maar omdat ik gewend ben om het naar vijf mensen te sturen, dus als er 5 namen in de CC staan verstuur ik het uit automatisme, even wennen dat het er voortaan 6 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gut, ik stuur dat gewoon een mailtje of meld even dat het wel handig is als ze mij voortaan ook even mailen. Meer woorden maak ik er echt niet aan vuil.

Ondertussen ben ik juist campagne aan het voeren om in minder mails meegenomen te worden en aan mensen uit te leggen dat als je me in cc zet, ik het alleen ter info op vat, niet als een vraag om actie. Vinden mensen ook heel lastig :-).

Dus weet waar je aan begint ;-)
Alle reacties Link kopieren
Een collega heeft je dus één keer niet gemaild en je twee directe collega's wel, waarna jouw directe collega's je meteen hebben toegevoegd aan de mailwisseling? Dan word je toch niet genegeerd? Dan zijn je directe collega's juist heel attent en oplettend dat ze jou ook toevoegen, en is degene die als eerste mailde jou gewoon vergeten omdat je nieuw bent/niet aan gedacht jou ook mee te nemen/wist je e-mailadres niet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-09-2019 21:50
Hoe lang zitten die andere er al?
2 en 3 jaar geloof ik..

Nogmaals, het is een collega die heel goed weet dat ik deze nieuwe functie heb. Hij vroeg zelfs hoe het mij bevalt tot nu toe..

Ik ga er verder geen halszaak van maken en zal hem volgende week een mailtje sturen.

In de basis vroeg ik mij meer af of dit herkenbaar is voor mensen in een nieuwe job en waar de balans te vinden tussen geduld en assertiviteit..
Je kan ook even langslopen.
“Hoi Truus, ik kreeg mail X doorgestuurd van Bep. Die informatie is voor mij ook relevant, dus zou je dit soort informatie/mails over dit onderwerp voortaan ook aan mij willlen sturen? Oké, top, dank je!”
Dat is toch geen zeuren?
Skylar88 schreef:
06-09-2019 23:04
2 en 3 jaar geloof ik..

Nogmaals, het is een collega die heel goed weet dat ik deze nieuwe functie heb. Hij vroeg zelfs hoe het mij bevalt tot nu toe..

Ik ga er verder geen halszaak van maken en zal hem volgende week een mailtje sturen.

In de basis vroeg ik mij meer af of dit herkenbaar is voor mensen in een nieuwe job en waar de balans te vinden tussen geduld en assertiviteit..
Maar waar wil je op wachten dan? Tot ze ineens wel aan je denken?
Neem het niet zo hoog op, kans is groot dat het niet bewust was. Vergeet jij nooit iets?
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 23:16
0.24% gewijzigd
Ik vergat dat soms ook bij nieuwe mensen en meestal zei iemand dan wel van je bent X. vergeten. Of X. kwam er zelf mee dat ze de mail nog niet had gehad. Dan stuurde ik de mail nog een keer apart naar haar.

En soms was de leidinggevende iemand vergeten toe te voegen aan een of andere lijst ergens. Zo konden wij in de adresbalk gewoon een naam van een team opgeven en dan ging de mail naar iedereen in dat team.


Kortom geef het gewoon netjes aan en maak het niet groter dan het is.
Alle reacties Link kopieren
Skylar88 schreef:
06-09-2019 23:04
2 en 3 jaar geloof ik..

Nogmaals, het is een collega die heel goed weet dat ik deze nieuwe functie heb. Hij vroeg zelfs hoe het mij bevalt tot nu toe..

Ik ga er verder geen halszaak van maken en zal hem volgende week een mailtje sturen.

In de basis vroeg ik mij meer af of dit herkenbaar is voor mensen in een nieuwe job en waar de balans te vinden tussen geduld en assertiviteit..
Ook al weet hij van jouw nieuwe functie en spreekt hij jou hierover aan dan nog kan hij je vergeten zijn in de maillijst.vaak is het zo geautomatiseerd wie je moet mailen in bepaalde gevallen daar je daar dan niet bij stil staat dat er nu ienand bij moet. Het klinkt nu alsof je er vanuit gaat dat hij het bewust zo heeft gedaan om je buiten te sluiten/ vindt dat je er niet bij hoort.
Waarom meteen zo negatief denken?
Alle reacties Link kopieren
Skylar88 schreef:
06-09-2019 23:04
2 en 3 jaar geloof ik..

Nogmaals, het is een collega die heel goed weet dat ik deze nieuwe functie heb. Hij vroeg zelfs hoe het mij bevalt tot nu toe..

Ik ga er verder geen halszaak van maken en zal hem volgende week een mailtje sturen.

In de basis vroeg ik mij meer af of dit herkenbaar is voor mensen in een nieuwe job en waar de balans te vinden tussen geduld en assertiviteit..
Nou dan is het toch een hele aardige collega, omdat hij interesse toont in hoe je nieuwe baan bevalt? Hij negeert je dus absoluut niet. Je maakt een probleem van iets dat geen probleem is en zelfs helemaal niet bestaat.

Natuurlijk is dit herkenbaar bij een nieuwe baan. Je staat als nieuwe collega nog niet in de juiste mailbestanden, ze weten je e-mailadres nog niet, ze hebben gewoon niet aan je gedacht omdat je net nieuw bent etc. Dit zijn gewoon de normale dingen van een nieuwe baan. Net zoals dat je soms wel een week moet wachten op inlogcodes. Of nog langer. Ik moest twee jaar geleden 3 weken wachten voor ik mijn werklaptop en inlogcodes had. Ik heb ook een collega gehad die verontwaardigd vroeg waarom ik niet op zijn mail had gereageerd. Die had hij een week voordat ik bij de nieuwe baan begonnen was naar mijn nieuwe werke-mailadres gestuurd, terwijl ik daar toen natuurlijk nog niet bij kon (want geen inlogcodes).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven