Werk & Studie alle pijlers

Payroll/ niet betaald na week werken

07-09-2019 00:03 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva's,

ik zit met een vraag over payroll.

Tijd terug postte ik over mijn werk zoektocht. Die is 'goed' afgelopen, ik heb een baan en het betaalt net genoeg.

Echter, gaat het tot nu toe een beetje gek. En heb ik vragen over mijn juridische positie.

De baan is voor 5 maanden, en 30 uur per week. Dit is via de mail gecommuniceerd vanuit de payroll organisatie.

Zelf zit ik nu met een probleem: vorige week (week van 26 augustus) heb ik een week gewerkt. De leidinggevende gaf aan dat hij iedere donderdag per direct mijn uren zou goedkeuren. De donderdag van die week werd mijn collega ziek, het was mijn 10de werkdag pas en ik zou eigenlijk nog ingewerkt moeten worden (al zijn we redelijk ver is er nog best wat, dat ik moet leren). Zelf heb ik die donderdag doorgewerkt.

Iedere vrijdag word ik betaald door de payroll organisatie, echter is de urenbrief niet goedgekeurd. Mijn leidinggevende gaf aan dat ik helemaal niet kon werken zonder mijn collega daar, terwijl ik weldegelijk die uren heb gewerkt! De collega is ook niet gekwalificeerd voor dit werk, maar functioneerde als 'leidinggevend' volgens de leidinggevende.

Ik heb deze baan nodig dus ik wil dit wel open benaderen. Naar mijn collega heb ik aangegeven dat ik het zelf wel aankon, hij vond dat geen probleem en het werk kan ik ook wel aan. Hij vertrok, ik zette mijn administratieve werk voort. Echter was er op die dag verder niemand aanwezig. Het is administratief werk. Ik heb die dag zelfs meer gedaan dan de dagen ervoor.

Ik voel me nogal genaaid omdat mijn leidinggevende beweert dat hij niet kan controleren of ik gewerkt heb, terwijl ik dit wel gewoon heb gecommuniceerd via de mail/ collega!

Ook zit ik nu dus met vragen over een contract voor 5 maanden. Op de site van Rijksoverheid staat dat hier geen proefperiode bij zit, en dat wanneer er afspraken zijn gemaakt over het aantal uren per week (30 uren in dit geval) dit gewoon nagekomen moet worden. Mijn leidinggevende maakt dit namelijk een bespreekbaar punt... ik weet dat ik van mijn kant uitga van vertrouwensrelatie. Het is niet echt fijn dat vertrouwen 'gewoon' niet terug te krijgen.

Deze vraag stel ik omdat ik op deze manier natuurlijk mijn maandlasten niet kan betalen. Het verdient net genoeg, ik hou niet veel over door mijn forse huur.

Kan dit zomaar? Ik vind het bizar en ben eerlijk gezegd best boos! Ik heb die dag gewerkt en dat gecommuniceerd op papier/ mail. Ook vind ik het raar dat de uren die zijn afgesproken 'ter discussie' staan. Dus zou ik graag weten hoe dit zit qua rechten. Ik vind het vooral lullig omdat ik het werk leuk vind en ook al complimenten kreeg van collega's met betrekking tot verantwoordelijkheidsgevoel, inzet en kwaliteit van mijn werk.

Wouter
w198812 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 00:18
1.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*ik ben niet betaald, maar kan titel niet meer aanpassen
Je was neem ik aan gewoon ingeroosterd en je hebt jezelf niet ziek gemeld ofzo. Dan is er toch geen reden om te denken dat je niet gewerkt hebt?!
Alle reacties Link kopieren
dat klopt. Al is dit mondeling afgesproken. Het contract geeft die 30 uur wel aan. Mondeling was de afspraak dat ik die donderdag zou werken. Ik vermoed dat dit ook genoteerd is, al heb ik geen 'expliciet' rooster gekregen. Dat is ook wat ik bedoel met vertrouwensrelatie.
Het hangt een beetje van je contract af. In een uitzendovereenkomst wil nog weleens ‘vermoedelijke urenomvang’ staan. Staat er in de contract een vast aantal uren en bijbehorend salaris? Of een uurloon.

De gewerkte uren moet je gewoon uitbetaald krijgen natuurlijk. Dat je leidinggevende aangeeft dat hij niet kan controleren of je er was lijkt me een hele dikke vette alarmbel.

Ik zou de strijd eigenlijk niet aan willen gaan vijf maanden lang. Waarop je recht hebt heb je recht en daarvoor zou ik wel de discussie aan willen gaan maar: het is een werknemersmarkt. Je kunt overal terecht.

In jouw plaats zou ik voor die vijf maanden liever een simpeler baantje aannemen (callcenter, magazijn) waarbij het wel goed is geregeld dan dit gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch met het werk wat je gedaan hebt aantonen dat je gewoon gewerkt hebt? Of laat het werk wat jij doet geen sporen achter ofzo?

Natuurlijk laat je het er niet bij. Als je werkgever niet over de brug komt, zet dan je rechtsbijstandsverzekering in.
Bij payroll hoef je je uren niet in te vullen want je hebt een contract van een bepaald aantal uur. Daarnaast krijg je deze uren niet per week uitbetaald maar per 4 weken (soms per maand). Als het per 4 weken is dan is de eerstvolgende betaalperiode komende week.

Ben je op uitzendbasis moet je elk uur verantwoorden en aan het einde van de week een briefje inleveren. Dit wordt de week daarop uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Ga in ieder geval niet lopen bellen en stoeien met ze. Maak geen afspraken. Stuur ze een brief met een loonvordering en meld hierin ook de wettelijke boete (werkdag 4 tm 8 te laat betaald 5%, hierna 1% per dag tot max 50%) en wettelijke rente (2%). Schakel als dit niet werkt of als je niet goed weet waarmee te beginnen juridische hulp in.

Ik heb zelf helaas iets vergelijkbaars aan de hand. Ik heb na 12 uur werk ontslag genomen omdat het bedrijf zich niet aan een tal van wetten houdt en nu willen ze me niet betalen. Ik heb een loonvordering gestuurd en nog een herinnering. Hierop kwam geen reactie. Een bevriende advocaat gaat nu een brief sturen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Wennas zegt en geef ook aan dat je weer gaat solliciteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
07-09-2019 07:02
Bij payroll hoef je je uren niet in te vullen want je hebt een contract van een bepaald aantal uur. Daarnaast krijg je deze uren niet per week uitbetaald maar per 4 weken (soms per maand). Als het per 4 weken is dan is de eerstvolgende betaalperiode komende week.

Ben je op uitzendbasis moet je elk uur verantwoorden en aan het einde van de week een briefje inleveren. Dit wordt de week daarop uitbetaald.
Deze informatie is niet correct.
Ook bij payroll kan per week betaald worden, en ook per gewerkt en geaccordeerd uur.
milena1 schreef:
07-09-2019 08:04
Deze informatie is niet correct.
Ook bij payroll kan per week betaald worden, en ook per gewerkt en geaccordeerd uur.
Inderdaad. Ik mag zelfs kiezen of ik het per week of per maand laat uitbetalen.

TO; Je kan toch gewoon door middel van het werk wat je die dag gedaan hebt verantwoorden dat je wel degelijk gewerkt hebt?
Alle reacties Link kopieren
Interessante suggestie, maar iedereen heeft zijn eigen taken. Ik kan natuurlijk het Excel bestand waarin ik heb gewerkt laten zien (dat ik daar bijna klaar mee ben), maar een leidinggevende kan dat niet allemaal exact bijhouden. Ik heb van de dataset die donderdag een flink deel af kunnen krijgen, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet aantonen? Over 1 week moet die dataset af zijn. Dat heb ik begin die week af. Mijn leidinggevende weet natuurlijk niet exact hoever ik er mee ben, en heeft gewoon een takenlijst gegeven. Ik zou het alleen kunnen aantonen mocht er bij iedere verandering in het bestand een datum staan van verandering. Ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen maar sta open voor suggesties.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de suggesties! Ik zal me denk ik nog wel wat verder verdiepen in mijn rechtspositie. Online vond ik dat die gelijk is aan gewone werknemers. Ik moet die uren volmaken anders kom ik niet rond. Als dat niet kan, dan ga ik uiteraard op zoek naar ander werk maar zou het gek vinden als ik die uren ondanks contract niet kan vullen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er maar twee medewerkers? Je zieke collega en jij?
Er is toch wel iemand anders die kan meedelen dat jij gewerkt hebt!.
heb je geen mails gestuurd, bijvoorbeeld aan het begin en het einde van de dag? Log je in op een bedrijfscomputer? Dan zijn begin- en eindtijden ook gelogd.
Waarom moet je je uren doorgeven/die geaccordeerd worden als je gewoon een vast aantal uren hebt?

Nu klinkt het alsof je alleen de uren die je gewerkt hebt betaald krijgt, en het dus ook minder kan zijn.

Ik zou er helemaal klaar mee zijn als ik jou was. Een beetje vertrouwen vanuit de werkgever is ook wel normaal toch? Dat jij zegt ‘ik was er wel toen Truus ziek was’ en de leidinggevende dan zegt ‘oh wat fijn’.’

Klinkt als behoorlijk micromanagement en een onprettige werkomgeving.

Ga op zoek naar wat anders. Nogmaals: het is een werknemersmarkt. Je hebt een opleiding zie ik in je eerdere topic, je kunt zo aan de slag op plekken waar ze wel normaal met hun mensen omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven