Werk & Studie alle pijlers

Werkgerelateerde contact met collega's na werktijd

07-09-2019 08:49 70 berichten
Ik werk met een collega wel eens in project-vorm. Ik heb met haar goed contact en we werken over het algemeen goed samen.

Het enkele probleem: ze appt graag na werktijd over het werk. Over dingen die we nog moeten onthouden, niet moeten vergeten, hoe iets is verlopen. Geen dringende zaken die niet kunnen wachten en prima genoteerd kunnen worden tot onze volgende face-to-face contact.

De tijdstippen zijn, in mijn ogen, buitenproportioneel. Gisteren kreeg ik nog om 21:30u een appje. Ik weet dat ze het goed bedoeld, bang is om het te vergeten, maar ik ben niet graag op dit tijdstip nog met het werk bezig. Mijn mening is dat het werk prima binnen onze uren gedaan kan worden.

Ik heb mijn grens lang afgehouden, want leuk, een collega die zich zo inzet voor het bedrijf. Ik zet me ook graag in, maar binnen de uren dat ik op kantoor ben en eventueel waar nodig daarbuiten. Ik heb me te lang afgevraagd of ik niet naar haar standaard moest bewegen, maar ik weet nu dat ik niet zo ben en niet zo zal worden. Ik heb naast mijn werk ook nog een man, kinderen, vrienden en een hobby die heel belangrijk voor me is, en ik in de toekomst mijn werk van wil maken.

Geen concrete vraag, maar ik vraag me af of iemand dit herkent en hoe gaan jullie ermee om? Ik heb nu mijn grens aangegeven, maar moeilijk! Want ze bedoeld het zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Heb er nooit iets van gezegd maar ook nooit buiten werktijd gereageerd. Appjes laat ik ongelezen, meldingen staan uit, ik zie ze daarom niet.
De volgende ochtend op werk bekijk ik ze.

Inmiddels werk ik parttime en heb nu gemerkt dat het ook belangrijk is om dan niet op je thuis dagen toch bezig te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 collega, die daar ook een handje van heeft, uiteindelijk op"mute" gezet. Zo zie ik de berichten in elk geval niet direct binnenkomen en kan ik er zelf voor kiezen wanneer ik ze lees.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dit toch vriendelijk tegen haar zeggen?
Je kunt die berichtjes toch negeren totdat je ze wel wil lezen. Reageren ook pas wanneer jij het wilt.
Als ik dingen voor het werk niet wil vergeten dan mail ik het naar mijn werkmail en app ik niet naar mijn collega's. Zo vergeet ik het niet.

Heb je een zakelijke of privé mobiel? Als het je privé nummer is zou ik aangeven dat je het liever niet hebt. Dat je zakelijk en privé wat gescheiden wilt houden. Je privé mobiel staat immers altijd aan.

Zakelijk gewoon uit zetten na 17 uur.
Andersom schreef:
07-09-2019 09:01
Je kunt die berichtjes toch negeren totdat je ze wel wil lezen. Reageren ook pas wanneer jij het wilt.
Daar zou ik dus moeite mee hebben. Ik ben zo'n kneus die altijd controle wil houden en dus reageer.
Muten! Waarschijnlijk gebruikt ze WhatsApp gewoon als post-it. Zo van, nu denk ik eraan, even noteren.
Inderdaad gewoon zeggen.

Zij is zich er waarschijnlijk niet zo van bewust, een appje is makkelijk omdat je het dan niet vergeet.
Gewoon aangeven dat jij het vervelend vindt om in je vrije tijd werkgerelateerde apps te ontvangen op je (privé?!)telefoon en vraag of ze naar je werk-emailadres wil mailen als ze toch iets wil sturen.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
07-09-2019 09:06
Muten! Waarschijnlijk gebruikt ze WhatsApp gewoon als post-it. Zo van, nu denk ik eraan, even noteren.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
07-09-2019 09:07
Inderdaad gewoon zeggen.

Zij is zich er waarschijnlijk niet zo van bewust, een appje is makkelijk omdat je het dan niet vergeet.
Gewoon aangeven dat jij het vervelend vindt om in je vrije tijd werkgerelateerde apps te ontvangen op je (privé?!)telefoon en vraag of ze naar je werk-emailadres wil mailen als ze toch iets wil sturen.
Los het gewoon op door haar berichten alleen van x tot z te laten binnen komen. Dat bespaard je een hoop gedoe.
Ik ben überhaupt tegen het gebruik van Whatsapp voor werkdoeleinden en heb daarom nog nooit gereageerd op zo'n app, alleen tijdens werktijd gemaild met een antwoord. Dan begrijpen ze vrij snel dat je Whatsapp gebruik niet op prijs stelt. Een 'post-it' kan ze ook in haar notes of eigen email opslaan.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
07-09-2019 09:06
Daar zou ik dus moeite mee hebben. Ik ben zo'n kneus die altijd controle wil houden en dus reageer.
Mooi leerdoel, dat afleren...
Alle reacties Link kopieren
Heb je een aparte werkmobiel? Dan gewoon na werktijd uitzetten.

Appt ze op je privé mobiel? Dan zou ik haar laten weten dat je dit niet wil.
Ik heb ook ooit een collega gehad die mijn privenummer had en dit ook steeds flikte. Heb op den duur gezegd dat ik haar zou blokkeren als ze het nog één keer deed. Het is niet meer gebeurd.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-09-2019 09:14
Mooi leerdoel, dat afleren...
Aan de andere kant hoef jij ook niet andermans to do-lijstje te worden.

To, je kan best zeggen dat je dat liever niet via de app krijgt, maar dat ze alles heus naar je werkmail mag sturen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 09:21
0.34% gewijzigd
Telefoon uit na werktijd, probleem opgelost
Polsjef schreef:
07-09-2019 09:06
Daar zou ik dus moeite mee hebben. Ik ben zo'n kneus die altijd controle wil houden en dus reageer.


Huh? Wat heeft dat met controle willen houden te maken? Je kunt berichtjes toch gewoon niet lezen?



TO, ik zou haar muten buiten werktijd. Als het gaat om dingen die niet vergeten moeten worden, is het blijkbaar voor haar een soort notitie. En jij moet er pas wat mee als je op je werk bent, dus er is geen enkel bezwaar om haar berichtjes niet te lezen buiten werktijd.
Mevrouw75 schreef:
07-09-2019 09:16

To, je kan vest zeggen dat je dat liever niet via de app krijgt, maar dat ze alles heus naar je werkmail mag sturen.


Prima alternatief
Ik heb mijn collega’s gezegd dat ik ‘s avonds soms wel mijn werkberichten lees, maar er nooit iets mee doe tenzij het heel leuk is of van levensbelang. Dat vond niemand raar of vervelend.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-09-2019 09:12
Los het gewoon op door haar berichten alleen van x tot z te laten binnen komen. Dat bespaard je een hoop gedoe.

Hoe pas je dat aan?
Alle reacties Link kopieren
Juist om die reden heb ik een zakelijke en een privé telefoon en de zakelijke telefoon staat alleen aan tijdens werktijden. Het privénummer is privé en er is één collega die dat heeft en die het alleen in zeer dringende gevallen zal gebruiken.
De meeste dingen die ik buiten werktijd ontvang (app/mail) zijn duidelijk dingen die iemand anders niet wil vergeten, of iemand die zijn mailbox aan het doorploegen is. Daar reageer ik dus verder ook niet op.

Ik werk wel met veel verschillende tijdszones, dus ik krijg ook weleens echt dringende dingen. Die pak ik wel gelijk op. Bij mij hoort dat bij mijn baan. Dat is een nadeel, maar ik heb dan ook weer veel flexibiliteit in mijn baan, dat is dan weer het voordeel.
Polsjef schreef:
07-09-2019 09:06
Daar zou ik dus moeite mee hebben. Ik ben zo'n kneus die altijd controle wil houden en dus reageer.
Je verliest geen controle als je later reageert. Sterker nog, als je steeds meteen reageert heb je júist geen controle. Dan ben je speelbal van andermans maildrang.

Bovendien leidt reageren vaak tot meer mails en reacties.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 09:59
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je zoiets simpels al niet kunt bespreken met je collega, hoe werken jullie dan in hemelsnaam samen? Of is jullie werk het bouwen van ieder z'n eigen blokkentoren?
Alle reacties Link kopieren
milena1 schreef:
07-09-2019 09:30
Als je zoiets simpels al niet kunt bespreken met je collega, hoe werken jullie dan in hemelsnaam samen? Of is jullie werk het bouwen van ieder z'n eigen blokkentoren?

Mijn collega "vergeet" altijd dat ik het niet wil hebben. Die heb je er ook nog tussen zitten. Dus na 3x vragen heb ik haar op mute gezet. Bevalt prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven