Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs sollicitatiefrustaties

07-09-2019 10:16 126 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenning.
Ik ben op dit moment heel gefrustreerd, verdrietig, zeg maar gerust ongelukkig.

Ik heb 6 jaar geleden mijn pedagogiek diploma (hbo) behaald. Ik heb kort gewerkt ivm met ziekte en zwangerschap. Vorig jaar heb ik nog een korte lerarenopleiding (kopopleiding) afgemaakt zodat ik ook les kan geven.

Ik woon in Heerlen en ik wil graag het onderwijs in maar ik kan gewoon geen vacatures vinden! In eerste instantie zocht ik specifiek zodat ik ook de kinderen kon wegbrengen en eventueel ophalen maar daar ben ik ook van terug gekomen!

Ik wil gewoon werken! Ik heb het idee alsof ik de boot heb gemist en het helemaal niet meer gaat lukken! Onderwijs zou toch juist easy moeten zijn ivm met het tekort maar de combi pedagogiek met bevoegdheid wordt nergens gevraagd lijkt het.

Ik vind het niet erg om te reizen zolang het maar niet 100 km enkele reis ofzo is.
Ik denk dat ik even van mezelf wilde afschrijven want mijn omgeving wordt ook gek van mij omdat ik hier zo intensief mee bezig ben. Elke dag vacatures checken, tegen iedereen zeggen dat ik werk zoek, somber voelen.

Heeft er iemand hier eventueel tips? Zoals ik al zei vind ik reizen niet erg.
Het VO en MBO hebben mijn voorkeur natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor welk vak heb jij een VO bevoegdheid? Dat lijkt me nogal relevante informatie.

Het vak "pedagogiek" is geen vak in het VO, dus als je daar een bevoegdheid voor hebt, zoek je naar een baan die in dit land niet bestaat. Op het MBO wel, maar dan zoeken ze vaak mensen met specifieke werkervaring (bijv kinderopvang) om die vakken te geven, zodat leerlingen meteen kennismaken met het werkveld.
Je hebt geen bevoegdheid voor een schoolvak in het VO?
Alle reacties Link kopieren
Op de meeste mbo-scholen zitten ze te springen om mensen heb je die allemaal gecontacteerd in je omgeving? Ook door ze gewoon op te bellen? Met die kopopleiding voor jouw vooropleiding mag je toch leraar omgangskunde zijn?
violetskies wijzigde dit bericht op 07-09-2019 10:48
23.20% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Voor welk vak ben je bevoegd les te geven? Jouw diploma pedagogiek is niet relevant voor een lerarenvacature.. die heb je namelijk niet nodig om les te kunnen geven.
Met een opleiding pedagogiek + bevoegdheid kun je niet zoveel in het vo. Dus dan wordt het mbo en daarvan zijn er minder. De meeste vacatures zijn er ook in het voorjaar.
Heb je al eens contact opgenomen met mbo's gewoon om te vragen hoe zij jouw diploma's waarderen, of ze wel eens vacatures hebben waarvoor je in aanmerking komt en zo ja, om te vragen of je eens mee kunt lopen?
Fijn al reacties!

Ja mijn voorkeur gaat uit naar het mbo maar ik mag bijvoorbeeld ook maatschappijleer geven. Ik baal nu een beetje van mijn bevoegdheid omdat ik nu merk dat ik er bijna niks mee kan! Terwijl we tijdens de studie bijna een garantie voor een baan kregen! Nu blijkt het voor mijn gevoel dus gebakken lucht.

De tips mbo’s in de buurt contacteren ga ik zeker doen. Ik sta open voor nog meer tips. Zoals ik al zei vind ik reizen geen probleem, ik merk dat er in limburg gewoon niet zoveel is. Maar we hebben pas een huis gekocht hier en ik vind het toch wel fijn wonen hier ivm de rust.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:02
Fijn al reacties!

Ja mijn voorkeur gaat uit naar het mbo maar ik mag bijvoorbeeld ook maatschappijleer geven. Ik baal nu een beetje van mijn bevoegdheid omdat ik nu merk dat ik er bijna niks mee kan! Terwijl we tijdens de studie bijna een garantie voor een baan kregen! Nu blijkt het voor mijn gevoel dus gebakken lucht.

De tips mbo’s in de buurt contacteren ga ik zeker doen. Ik sta open voor nog meer tips. Zoals ik al zei vind ik reizen geen probleem, ik merk dat er in limburg gewoon niet zoveel is. Maar we hebben pas een huis gekocht hier en ik vind het toch wel fijn wonen hier ivm de rust.

Vacatures voor maatschappijleer zijn (volgens mij) zelden een volledige baan en worden (althans hier op de VOs die ik ken) vaak opgevuld door bijvoorbeeld een docent geschiedenis die wat variatie wil en de maatschappijleer-opleiding er bij heeft gedaan. Dat iets mag, betekent niet dat je de meest gewilde kandidaat bent, zeg maar. (ik zou zelf ook kiezen voor de multi-inzetbare docent met ervaring en niet voor iemand met pedagogiek die "het ook mag")

Overigens beloven opleidingen natuurlijk altijd gouden bergen. Daar zou ik zeker niet klakkeloos vanuit gaan.
Bedankt mensen ik zie dat dus ook hier mijn opleidingen niet echt nuttig worden gezien, ik schrijf duidelijk in de OP dat ik er goed doorheen zit maar kennelijk vinden enkelen dat niet voldoende.
Ik begrijp ook dat maatschappijleer niet een kernvak is, maar het gaat mij juist om het “schreeuwende” tekort in het onderwijs en niet alleen wat de opleidingen beloven.
Je zou toch juist denken dat ik met mijn opleidingen dus ook breed inzetbaar kan zijn.
Dus je komt het onderwijs niet in tenzij je bergen met ervaringen hebt of alleen kernvakken kan geven. Misschien kan ik dan beter naar andere functies kijken, waar ik al helemaal geen diploma voor heb dus dat klinkt ook weer hopeloos.

Bedankt voor de bruikbare tips ik ga mbo scholen contacteren met open sollicitaties.
anoniem_63736707d8e53 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 11:32
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het schooljaar is begonnen, dus de meeste plekken zijn vervuld. Je komt nu alleen nog maar op plekken waar docenten zijn uitgevallen. De beste periode om in het onderwijs te solliciteren is het voorjaar. Je zou je CV op kunnen sturen naar de onderwijs stichtingen in jouw regio.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kun je mij misschien iets vertellen over hoe jij met een kopopleiding maatschappijleer mag geven? Ook op het VO (havo/vwo) of alleen op het vmbo of mbo? Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Zie zelf de link pedagogiek en maatschappijleer niet 123 héél duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:02
Fijn al reacties!

Ja mijn voorkeur gaat uit naar het mbo maar ik mag bijvoorbeeld ook maatschappijleer geven. Ik baal nu een beetje van mijn bevoegdheid omdat ik nu merk dat ik er bijna niks mee kan! Terwijl we tijdens de studie bijna een garantie voor een baan kregen! Nu blijkt het voor mijn gevoel dus gebakken lucht.

De tips mbo’s in de buurt contacteren ga ik zeker doen. Ik sta open voor nog meer tips. Zoals ik al zei vind ik reizen geen probleem, ik merk dat er in limburg gewoon niet zoveel is. Maar we hebben pas een huis gekocht hier en ik vind het toch wel fijn wonen hier ivm de rust.
Ik denk niet dat je veel kans maakt om op een mbo te worden aangenomen. Wat ook nog in je nadeel werkt, is dat je nauwelijks werkervaring hebt. Je zou ook op een vacature in het po, vo of mbo kunnen solliciteren en dan daarnaast in deeltijd studeren voor je bevoegdheid daarvoor.

Dat je dacht een baan te kunnen vinden waarbij je nog zelf eerst je kinderen kan wegbrengen en zelf weer ophalen is wel heel erg naïef. Je moet ‘s ochtends meestal op tijd al aanwezig zijn en je kunt ‘s middags niet zomaar wegrennen. (Ik ga er vanuit dat je bedoelt naar school brengen en ophalen en niet de opvang)
fizz wijzigde dit bericht op 07-09-2019 11:37
14.34% gewijzigd
Ja maar er is toch een tekort? Als alle plekken gevuld zijn in het begin van het schooljaar dan lijkt mij het mij toch duidelijk dat er dan geen tekort is. Of ben ik nou gek?
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:31
Bedankt mensen ik zie dat dus ook hier mijn opleidingen niet echt nuttig worden gezien, ik schrijf duidelijk in de OP dat ik er goed doorheen zit maar kennelijk vinden enkelen dat niet voldoende.
Niet voldoende wat? Voldoende genoeg om aan het werk te mogen? Dat is natuurlijk een beetje gek.


Actief solliciteren ipv vacatures afwachten. Ik zie dat je al contact gaat opnemen, dat is een goede stap. Overigens zou je misschien ook in aanmerking kunnen komen als vertrouwenspersoon/counselor op een grotere middelbare school of op een mbo opleiding les geven met je ervaring vanuit de pedagogiek
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:34
Ja maar er is toch een tekort? Als alle plekken gevuld zijn in het begin van het schooljaar dan lijkt mij het mij toch duidelijk dat er dan geen tekort is. Of ben ik nou gek?
Er is voornamelijk een groot tekort aan basisschool leraren. Ook op het VO zijn er niet mega veel docenten maar naar mijn idee nog niet zo erg dat er gesproken wordt over een 4-daagse lesweek.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:34
Ja maar er is toch een tekort? Als alle plekken gevuld zijn in het begin van het schooljaar dan lijkt mij het mij toch duidelijk dat er dan geen tekort is. Of ben ik nou gek?
Er is een tekort aan docenten in bepaalde vakken zoals bijvoorbeeld Nederlands en Duits. Je zou wel op zo’n vacature kunnen solliciteren, maar dan zul je toch je bevoegdheid in dat vak moeten behalen. Je zal met jouw vooropleiding voor een aantal modules dan wel vrijstellingen kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
07-09-2019 11:35
Niet voldoende wat? Voldoende genoeg om aan het werk te mogen? Dat is natuurlijk een beetje gek.


Actief solliciteren ipv vacatures afwachten. Ik zie dat je al contact gaat opnemen, dat is een goede stap. Overigens zou je misschien ook in aanmerking kunnen komen als vertrouwenspersoon/counselor op een grotere middelbare school of op een mbo opleiding les geven met je ervaring vanuit de pedagogiek
TO heeft bijna geen werkervaring, dus ik denk niet dat ze veel kans maakt bij dergelijke functies.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-09-2019 11:42
TO heeft bijna geen werkervaring, dus ik denk niet dat ze veel kans maakt bij dergelijke functies.
Hmm, dat is waar. Alhoewel je met een afgeronde studie pedagogiek gerust aan het werk kan als vertrouwenspersoon alleen is dat bij lange na geen fulltime baan.
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:34
Ja maar er is toch een tekort? Als alle plekken gevuld zijn in het begin van het schooljaar dan lijkt mij het mij toch duidelijk dat er dan geen tekort is. Of ben ik nou gek?

Het grootste tekort zit in het po, in de Randstad. Jouw wensen, je bevoegdheid en je woonplaats sluiten niet aan.

Dat er voor jou geen passende vacature is betekent niet dat er geen tekort is.
ToosTosti schreef:
07-09-2019 11:35
Overigens zou je misschien ook in aanmerking kunnen komen als vertrouwenspersoon/counselor op een grotere middelbare school of op een mbo opleiding les geven met je ervaring vanuit de pedagogiek
Vertrouwenspersoon is op de meeste middelbare scholen geen functie, maar een taak.

TO, ik snap dat het frustrerend is, maar je schiet niets op met jezelf aanpraten dat het heel erg is dat er zo'n lerarentekort is, maar niemand jou hebben willen. Het is wat het is, en het is niet een persoonlijke aanval op jou.
Ook de reacties hier die aangeven dat je niet de meest geschikte opleiding hebt om een baan te vinden in het onderwijs, zijn niet bedoeld om jou slechter te laten voelen. Het zijn ervaringen vanaf de werkvloer, zie het als een reality-check voor je, niet als een aanval.
Het grootste lerarentekort zit bij de basisscholen, maar daar solliciteer je niet, dus geen wonder dat je daar niet van profiteert.

Ga informatie inwinnen bij mbo's of er mogelijkheden zijn en als die er niet zijn, vraag dan welke opleiding je zou moeten hebben om wel mogelijkheden te creëren en ga daar mee aan de slag. Misschien maak je dan in het voorjaar meer kans op een baan die je echt graag wil.
En meldt je aan bij bureaus die vervanging regelen indien docenten ziek worden, dan kan je langs die weg misschien vast wat werkervaring opdoen.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
07-09-2019 11:46
Hmm, dat is waar. Alhoewel je met een afgeronde studie pedagogiek gerust aan het werk kan als vertrouwenspersoon alleen is dat bij lange na geen fulltime baan.
Op de meeste scholen worden er docenten aangesteld als vertrouwenspersoon.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:31
Bedankt mensen ik zie dat dus ook hier mijn opleidingen niet echt nuttig worden gezien, ik schrijf duidelijk in de OP dat ik er goed doorheen zit maar kennelijk vinden enkelen dat niet voldoende.
Ik begrijp ook dat maatschappijleer niet een kernvak is, maar het gaat mij juist om het “schreeuwende” tekort in het onderwijs en niet alleen wat de opleidingen beloven.
Je zou toch juist denken dat ik met mijn opleidingen dus ook breed inzetbaar kan zijn.
Dus je komt het onderwijs niet in tenzij je bergen met ervaringen hebt of alleen kernvakken kan geven. Misschien kan ik dan beter naar andere functies kijken, waar ik al helemaal geen diploma voor heb dus dat klinkt ook weer hopeloos.

Bedankt voor de bruikbare tips ik ga mbo scholen contacteren met open sollicitaties.
.


Ik zeg nergens dat je opleiding niet nuttig is, maar dat je op de verkeerde plek zoekt. Dat is wel even wat anders. Er is een tekort, maar niet in jou regio. Ik raad je aan om realistisch te kijken naar jouw regio + breed in te zetten met je opleiding en je niet te richten op docentschap VO/MBO alleen
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 11:31
Bedankt mensen ik zie dat dus ook hier mijn opleidingen niet echt nuttig worden gezien, ik schrijf duidelijk in de OP dat ik er goed doorheen zit maar kennelijk vinden enkelen dat niet voldoende.
Ik begrijp ook dat maatschappijleer niet een kernvak is, maar het gaat mij juist om het “schreeuwende” tekort in het onderwijs en niet alleen wat de opleidingen beloven.
Je zou toch juist denken dat ik met mijn opleidingen dus ook breed inzetbaar kan zijn.
Dus je komt het onderwijs niet in tenzij je bergen met ervaringen hebt of alleen kernvakken kan geven. Misschien kan ik dan beter naar andere functies kijken, waar ik al helemaal geen diploma voor heb dus dat klinkt ook weer hopeloos.

Bedankt voor de bruikbare tips ik ga mbo scholen contacteren met open sollicitaties.
Op welke functies ga je dan solliciteren met die open sollicitaties? Ga je in je sollicitatiebrief ook vermelden dat je bereid bent om een eventuele aanvullende/benodigde studie te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Je zit in de verkeerde regio.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
07-09-2019 11:36
Er is voornamelijk een groot tekort aan basisschool leraren. Ook op het VO zijn er niet mega veel docenten maar naar mijn idee nog niet zo erg dat er gesproken wordt over een 4-daagse lesweek.
In het VO is vooral een tekort aan Wiskunde en NaSk docenten. Ook Nederlands wordt veel gevraagd. Maatschappijleer zijn volgens mij bijna nooit vacatures voor. Dat wordt vaak intern opgelost. Als ik jou was zou ik MBO's proberen en anders zij-instromen in het onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven