Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiebrief en uitzendbureau's

08-09-2019 12:57 19 berichten
Ik schrijf meestal een brief maar ik vraag me wel eens af of dat bij uitzendbureau's wel echt nodig is om naast je CV ook nog een uitgebreide sollicitatie brief te schrijven of dat een korte motivatie ook voldoende is. Ik vraag me namelijk ook af of het bedrijf die brief wel ziet.

Heb nu weer een lijstje vacatures waar ik op wil gaan reageren en bij sommigen staat het bedrijf erbij maar bij sommigen dus ook niet.

Hoe doen anderen dat?
Ik heb een aantal keer gehad dat een korte motivatie voor het bureau voldoende was en als ik dan werd voorgesteld aan het bedrijf, een langere motivatiebrief gevraagd werd.
Soms is de korte motivatie genoeg.
En eenmaal werd helemaal geen motivatie gevraagd, werd alleen mn cv naar het bedrijf gestuurd.

Maar, doe es gek: je kunt ook bellen om te vragen wat ze willen.
Je wil de baan toch graag? Een beetje moeite doen mag dan best wel, hoor.
Toen ik werkloos dreigde te raken maakte ik afspraken bij diverse uitzendbureaus. Een soort sollicitatie gesprek maar dan met de bureaus zodat het koppelen aan vacatures makkelijker ging. Dan hoefde je helemaal geen brieven te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een uitzendbureau en het is per bureau en soort profiel een beetje verschillend wat er binnen komt qua sollicitaties. Bij ons zijn we al blij als er überhaupt een motivatie van langer dan 1 zin bij zit. Ik zou een korte motivatie bijvoegen met daarbij de opmerking dat je jouw motivatie graag persoonlijk verder toelicht. Mocht een uitgebreidere motivatie voor het bedrijf gewenst zijn dan hoor je dat tzt wel.
Afhankelijk van hoe graag ik iets wil zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zeker een motivatie meesturen. Vooral als je wellicht op het eerste gezicht iets afwijkt van de ideale kandidaat. Of als je denkt dat men dat zou kunnen denken.
Nu al lang vast werk, maar in het verleden hééél veel ge-interimd. Vooral als men jong is, is interim dé kans om ervaring op te doen en uit te zoeken en te ondervinden wat men het liefste doet.

Mijn mening is dat je niet zozeer het bedrijf moet overtuigen maar wel het interimburo. Die worden door een bedrijf geacht de beste kandidaat voor de vacature uit te zoeken. Eigenlijk is in eerste instantie het uitzendburo jouw werkgever en nadien natuurlijk het bedrijf.

Als ik een vacature zag, dan ging ik persoonlijk naar het uitzendburo om me voor te stellen. Dat hoefde na een tijd niet meer, want dan kenden ze me al wel en was telefoneren voldoende om mijn interesse voor een vrije job te bewijzen. Wat ik ook deed, als ik wist dat op een vrijdag mijn interimjob eindigde, dan hing ik de woensdag van die week al aan de lijn met het interimburo om te zeggen dat ze opnieuw iets moesten zoeken voor mij vanaf de maandag die volgde. Meer dan anderhalf jaar van de ene interim naar de andere kunnen gaan omdat ik 'er zelf achterzat'. Want als je voor dat je interim eindigt, al belt voor een volgende, dat geeft een positief beeld. En dat willen ze: mensen die willen werken. Dus, hou het niet bij een brief (of desnoods een brief die je aan hen persoonlijk afgeeft), maar trek een leuk outfitje aan en presenteer je op je best tegenover diegene die de taak heeft te beslissen wie de vrije job krijgt.

Ik wens je succes en hoop dat na goed wat ervaring door interim, je op één of andere plaats kan blijven 'plakken'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit iets gehad aan uzb's. Ze beloven gouden bergen maar werk vinden ho maar. Ik zou bedrijven zelf aanschrijven.
Mijn mening is dat je niet zozeer het bedrijf moet overtuigen maar wel het interimburo.
Mee eens Mammezel. En als je een goed verhaal hebt, maakt dat het voor het bureau ook weer makkelijker om de keuze voor een kandidaat aan de klant te motiveren. Uiteindelijk zijn zij ook liever lui dan moe, en zo kun je ze de woorden als het ware in de mond leggen met een korte motivatie.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 14:51
0.51% gewijzigd
Een motivatie schrijf ik altijd maar iedere keer als ik een hele brief schrijf vraag ik me af of dat wel nodig is. Ik bedoel zo'n UZB heeft zoveel vacatures enzo.

En een paar jaar geleden liep ik ook wel eens binnen bij een UZB omdat ik een leuke vacature had gezien maar werd steeds weggestuurd met "reageer online en we bellen je dan eventueel voor een gesprek". Heb laatst wel een gesprek gehad bij een UZB toen ik me in ging schrijven maar ook dat wil men vaak gewoon online is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Er is werk genoeg waarom dan nog via een uitzendbureau gaan werken.
Ja, natuurlijk is dat tegenwoordig online. Dan kan er ook breder gezocht worden en sta je meteen mooi in de database met al je gegevens.

Maar een motivatie voor een functie hoeft niet meteen een heel uitgebreide brief te zijn. Hoe korter, hoe beter. In de uitzendwereld moet men snel schakelen.
Superhuisvrouw schreef:
08-09-2019 14:46
Er is werk genoeg waarom dan nog via een uitzendbureau gaan werken.
Omdat veel bedrijven personeel zoeken via een UZB misschien?
Als ze je dwingen om je online in te schrijven, dan doe je dat. Maar niemand kan je verbieden om te zeggen, ik kom me voorstellen, zodat jullie ZIEN wie ik ben, hoe ik me weet te gedragen, te kleden, ....

Op één of andere manier moet jij (nou, moet, van mij MOET je niks, maar toch) je onderscheiden van de andere kandidaten. Ik trok me daar niks van aan als ze lieten zien dat ze het tijdverlies vonden als ik binnenkwam. Al gaven ze me maar de job om van me af te zijn tijdens hun uren, maar ik wilde werk! Je zal toch op één of andere manier het verschil moeten maken met de andere kandidaten, want er zitten veel vissen in de vijver. En (maar niet verder vertellen :-D ) ik had ook wel de indruk dat na een aantal interimopdrachten, ik vééééél makkelijker een nieuwe interimaanbieding kreeg omdat ze wisten dat ze op me konden rekenen, ik mijn werk goed deed, en zij - bij wijze van spreken - zonder dat ze veel moeite moesten doen, een goede kandidaat naar dat bedrijf stuurden. (Wil absoluut niet over mezelf blazen want ik heb ook slechte eigenschappen hoor). Als je jezelf een beetje kunt 'binnenwerken' bij dat interimburo, dan wordt je na een tijd - net zoals ik toen - bijna een 'vaste' interim. En krijg je het veel makkelijker om aan de slag te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
08-09-2019 14:46
Er is werk genoeg waarom dan nog via een uitzendbureau gaan werken.
Omdat veel bedrijven in eerste instantie eerst werven via uzb.
Althans, in de sector waarin ik werk is dat wel zo.
Ja in de sector waar ik zoek is het ongeveer 80% UZB/ 20% rechtstreeks. Ik heb nu 8 vacatures waar ik op aan het reageren ben en het is 50/50 nu.
Het punt is dat de mensen die in de zichtbare vestigingen zitten lang niet altijd over alle functies gaan. Daar kan een hele andere accountmanager op zitten. Dus je beperkt jezelf nogal als je je richt op degene die je daar treft. Het één sluit het ander niet uit, maar online goed reageren en registreren is echt onmisbaar voor het vindbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar die motivatiebrief is dan toch ook heel kort als je niet weet op welke functie/bij welk bedrijf je solliciteert? Dan is het een algemeen ‘ik wil werken’ briefje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja klopt en soms staat er het bedrijf wel bij, of kan ik aan de hand van de tekst achterhalen welk bedrijf het is maar dan staat er nog heel beknopt wat de functie is. Dan ga ik wel even kijken wat voor bedrijf het is en dergelijke maar dan nog vraag ik me af: Moet ik dan in mijn brief vermelden waarom ik bij bedrijf X. wil werken of kan ik gewoon mijn motivatie voor de functie vermelden. Ik zet er dan wel altijd in dat ik solliciteer naar de functie bij bedrijf X en dat dat bedrijf me wel aanspreekt maar om daar dan een heel verhaal bij te typen. Heeft diegene die kandidaten selecteert daar wel tijd voor/zin in om dat allemaal te lezen?

Op het moment gaat er vacature langs verschillende Uitzendbureaus, ook zo irritant want dan twijfel ik of ik alweer erop zou reageren terwijl ik bij een ander UZB al een afwijzing heb gehad en veel UZB's werken tegenwoordig samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven