Werk & Studie alle pijlers

Wanneer nou eindelijk eens een keer rust?

10-09-2019 23:42 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het allemaal ff niet meer goed. Ik loop vast. Waar en wanneer kan je nou eindelijk eens een keertje rust krijgen? Overal op school wordt er wat van je gevraagd en van je verwacht. Ik ben op. Burn-out. En niet een beetje, ik heb erg heftige weken of dagen gehad. Er is erg veel gebeurt in mn omgeving, crisissituaties, maar daarnaast heb ik ook veel teveel van mezelf gevraagd/veel te hard gewerkt. Dit leidde ertoe dat ik mijn 6vwo niet heb kunnen afmaken, omdat mijn lichaam dat niet meer aankon. Ik ben havo gaan doen. Dit moest op het volwassenonderwijs, het vavo. Er bleven 4 vakken over op havo-niveau. Maar om echt dit jaar te herstellen, leuke dingen te gaan doen en gelukkig te worden, heb ik na veel gepieker, en goed nagedacht, besloten dit jaar maar 2 vakken te gaan doen op havo-niveau. Die andere 2 kwamen dan het jaar erna. Ik heb het programma gehoord van een van die twee vakken en ben geschrokken: Ik moet een hele hoop overdoen en er komen ook een hoop dingen bij (bijvoorbeeld: se-cijfers van 5vwo mogen niet mee (maargoed dat snap ik) en ook de boeken en verslagen voor Nederlands mogen niet mee en ipv daarvan nieuwe boeken lezen en nieuwe verslagen erbij maken in een jaar en dat zijn er een hele hoop). Er wordt voor dat vak op havo-niveau op de VAVO nu meer geeist dan op het VWO op mn vorige school. Ik ben daar verbaasd over. Maar vooral geschrokken. Mensen om me heen zijn van: “maar je doet maar twee vakken” en ik snap heel goed dat mensen die dit lezen misschien denken van wat zeurt ze ofzo ze doet maar twee vakken. Zo weinig. Ja dat is in principe ook weinig en dat had ik vroeger, toen ik al die problemen en fysieke klachten en gebeurtenissen nog niet had meegemaakt ook weinig gevonden... maar dan ga je naar de havo en de vavo, doe je maar 2 vakken en hoef je ook niet meer veel van die vakken... en is dat ook echt het max dat je nu mag doen met je klachten... hoor je opeens wat alle eisen zijn voor dat ene vak. Dus veel meer dan in 5havo op een normale school. Ik maak me zorgen daarover en weet niet goed wat ik doen moet. Over 2 jaar moet ik echt starten aan mn HBO, maar ik heb nog zoveel te werken aan mn problemen en zo hard te werken om gelukkig te worden. Heeft iemand misschien tips voor wat ik het beste kan gaan doen nu? Alvast veel dank!
Alle reacties Link kopieren
Leef nu.
Je moet over 2 jaar helemaal niks. Je kunt een doel stellen, maar pin jezelf er niet zo op vast want het leven is (zoals je al gemerkt hebt) niet maakbaar.
Ik weet dat dit makkelijk gezegd is hoor, maar probeer het los te laten.
.
Alle reacties Link kopieren
Realistisch worden.

Op het hbo wordt er nog meer van je verwacht. Als je dit al niet trekt, dan doe je er goed aan om een andere studiekeuze te maken.

Ga eens praten met een decaan of met maatschappelijk werk om te bepalen wat voor jou haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Meis je bent nog heel erg jong (<20jaar). Je kunt en mag er ook echt voor kiezen om je dit jaar volledig op je herstel te richten en dan volgend jaar (mits je volgend jaar genoeg hersteld bent) weer te gaan richten op school. Bespreek dit met je hulpverlener(s) (ik neem even aan dat je professionele begeleiding hebt).
Alle reacties Link kopieren
Wanneer rust? Op dit stuk als je het voor nu parkeert. Ik denk dat het volgen van die vakken je op dit moment namelijk helemaal niet helpt als ik dit zo lees. Al begrijp ik wel dat het niet perse makkelijk is om dat los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Of ga lekker werken en doe je HBO op latere leeftijd. Ik was ook 28 toen ik weer ging studeren in deeltijd. Beste beslissing ooit.

En wanneer je niets meer moet.....als je met pensioen bent gok ik. Bij studeren heeft men verwachtingen, bij werken net zo. Voor een salaris moet je ook iets opleveren. Face it, zo zit het leven in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
11-09-2019 00:27
Meis je bent nog heel erg jong (<20jaar). Je kunt en mag er ook echt voor kiezen om je dit jaar volledig op je herstel te richten en dan volgend jaar (mits je volgend jaar genoeg hersteld bent) weer te gaan richten op school. Bespreek dit met je hulpverlener(s) (ik neem even aan dat je professionele begeleiding hebt).

Dit
Alle reacties Link kopieren
Zorg goed voor jezelf. Niemand anders gaat dat voor je doen. Het is niet erg als het allemaal even anders loopt dan je had gehoopt. Je hebt een burn-out, ga aan je herstel werken en ga niet over je eigen grenzen heen. Bewaak die goed.. en dat is heel moeilijk, spreek uit ervaring. Maar je hebt maar 1 lichaam. Wees daar zuinig op want je moet er de rest van je leven nog mee doen. Heb je professionele hulp? Breng eens in kaart wat jij precies nodig hebt. Wat zou je willen? Doelen (behalen?), rust? Ik weet zeker dat een maatschappelijk werker o.i.d. samen met jou een plan van aanpak kan maken. De gehele maatschappij draait tegenwoordig om moeten en verwachtingen, dus ik snap goed dat het je allemaal teveel wordt. Doe rustig aan, school is niet het belangrijkste in dit geval. Jíj bent het belangrijkst momenteel. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen vanwaar de keus vavo ipv je eigen middelbare school? Bij de oude middelbare school had je wellicht makkelijker vrijstellingen kunnen krijgen (bijvoorbeeld het lezen van boeken etc / gym) om zo makkelijker het jaar door te komen.
Ik had havo/vwo advies en ben door vanwege ingewikkelde privé dingen naar de mavo gegaan.
Snel gehaald want ik vind het maar niks, had op mijn 15e diploma en toen naar het mbo.
Juist in beweging blijven heeft me gered maar dan wel lekker bezig ipv heel veel met mijn hoofd.
Werkte toen ook veel, veel uitgaan, veel leuke dingen doen.
Juist niet er teveel bij stilstaan of 'dat meisje met al die problemen' zijn, omgevingen opzoeken waar ik op andere dingen werd beoordeeld.
Ik weet niet precies wat de aard van je problemen zijn maar mijn ervaring is dat je juist in beweging moet blijven.
Maargoed, dat is een advies, ik weet niet of je er iets mee kan.
Heb ondertussen meerdere opleidingen afgerond, dus zie ook waar je nu bent niet als eindstation.
Maar thuisblijven nee, ga in ieder geval werken dan.
Alle reacties Link kopieren
Is het vak waar je nu over loopt te piekeren dit jaar of volgend jaar?

Je maakt je nu heel druk, omdat je het niet overziet. Daardoor lijkt het nu een grote berg.

Een paar praktische tips:
- lees de boeken voor Nederlands zo veel mogelijk als luisterboek. Dan kun je ondertussen rusten, je kamer opruimen of een wandeling maken
- ga met een hulpverlener zitten om een planning te maken, zodat deze berg wordt opgedeeld in behapbare blokken.
- zoek een fijne, vaste studieplek. De bieb, bijvoorbeeld, of een hoekje op school ofzo. Op die manier is thuis ook echt thuis, en heb je daar meer rust.
Alle reacties Link kopieren
Veel dank voor jullie reacties!

@ToosTosti ik moest naar vavo als ik havo wilde doen, omdat ik op mn oude middelbare school geen havo meer mocht doen :(

@patchouli_ ik snap dat er op het HBO veel meer van je wordt verwacht. Maar het halen van een havo-diploma is het proberen waard. Verder heb ik 6 jaar VWO gedaan met goede cijfers. Alleen heb ik veel te hard gewerkt (veel meer dan moest) en teveel meegemaakt, waardoor het op een gegeven moment fysiek en mentaal is misgegaan. Maar ik ben dus wel gewend heel veel te werken.. En ik hoop dus dat ik deze 2 jaren tot rust kan komen zodat ik er voor het HBO straks helemaal klaar voor sta
Alle reacties Link kopieren
Heb je een mentor of studiebegeleider op de vavo? Ga samen om tafel zitten om een globale planning te maken. Als je al die eisen in een keer hoort klinkt het als een berg werk, maar opgeknipt in kleine stukjes is het misschien al minder heftig. Als je een goede planning hebt krijg je ook weer meer gevoel van controle, en minder stress.

Ik denk wel dat het goed is om los te laten -hoe jammer ook- dat het leven ooit weer zo zorgeloos en rustig wordt als het ooit was. Daarin heeft Boarn gelijk, er komen helaas weinig momenten waarop er niets van je wordt verwacht. Dat betekent niet dat je aan alle eisen moet voldoen die anderen stellen, pas het aan naar wat werkt voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
11-09-2019 01:19
Of ga lekker werken en doe je HBO op latere leeftijd. Ik was ook 28 toen ik weer ging studeren in deeltijd. Beste beslissing ooit.

En wanneer je niets meer moet.....als je met pensioen bent gok ik. Bij studeren heeft men verwachtingen, bij werken net zo. Voor een salaris moet je ook iets opleveren. Face it, zo zit het leven in elkaar.
Ze mag niet alleen maar gaan werken want ze heeft geen startkwalificatie. Dat is minimaal een mbo2, havo of vwo diploma.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Is een tussenjaar geen optie? En dan 4 vakken in dat tweede jaar? Dat lijkt veel, maar nu zijn 2 vakken al veel omdat je nu je rust nodig hebt. Als je hersteld bent gaan vier vakken je wellicht prima af.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan proberen mn school te bellen en te vragen of ik terug mag en daar dan dus vragen of ik 2 vakken VWO mag doen. Omdat ik dan wel voor dat ene vak veel minder stof heb. Alleen omdat het VWO wordt, neemt mn faalnangst en buikpijn door stress dan weer toe. Maarja omdat de hoeveelheid voor dat ene vak dus veel minder is...... Od is her verschil Tussen havo en vwo wel echt heel groot? Weet iemand dat? Dat hoop ik namelijk... Dan gaat die grote hoeveelheid stof opde vavo misschien sneller dan die kleinere hoeveelheid op het vwo.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niets...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De vavo is eigenlijk havo 4 en havo 5 in één jaar. Daarom lijkt het ook zoveel voor één vak. Maar je kijkt nu naar de hele bult die je dit jaar moet doen. Verspreid dat eens over alle dagen die je hebt en je zal zien dat het echt mee valt.
Verschil is vooral dat ze op je vorige school alles voor je structureerden en dan viel de hoeveelheid ook minder op.
Je had vast ook al boeken gelezen. Gebruik die boeken dan nu ook weer.
Hierboven las ik de tip voor luisterboeken.
Als je voor dit jaar twee talen hebt gekozen om te doen, misschien kan je nog switchen naar een ander vak waarbij je niet ook boeken hoeft te lezen. Dat scheelt veel van hetzelfde doen.

Probeer in ieder geval om niet die hele berg werk voor je te zien en maak er werkbare brokken van. Verder zet gewoon een wekelijks een aantal kruisen in je agenda waarop je iets leuks voor jezelf doet en je niet met moeten bezig bent.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Natuurlijk is het verschil tussen havo en vwo groot. Maar dat is niet zo interessant zolang jij je zo voelt als je nu omschrijft. Neem contact op met de vavo, leg uit waar je mee zit. Niemand heeft er iets aan als je uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
11-09-2019 08:23
Ik kan proberen mn school te bellen en te vragen of ik terug mag en daar dan dus vragen of ik 2 vakken VWO mag doen. Omdat ik dan wel voor dat ene vak veel minder stof heb. Alleen omdat het VWO wordt, neemt mn faalnangst en buikpijn door stress dan weer toe. Maarja omdat de hoeveelheid voor dat ene vak dus veel minder is...... Od is her verschil Tussen havo en vwo wel echt heel groot? Weet iemand dat? Dat hoop ik namelijk... Dan gaat die grote hoeveelheid stof opde vavo misschien sneller dan die kleinere hoeveelheid op het vwo.
Je zegt altijd goede cijfers op het vwo te hebben, dus dan kan je het niveau aan. Nu ben je uitgevallen door drukte, stress en bepaalde gebeurtenissen(?). Neem een jaar vrij en dan denk ik persoonlijk dat vwo nog steeds prima haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je therapie?
Alle reacties Link kopieren
Dank weer voor jullie reacties!

@maida mijn psycholoog en de mensen die mij goed kennen hebben mij geadviseerd geen tussenjaar te nemen.
Over het vwo... Daar heb ik zeker ook nog overnagedacht. Dat zou dan betekenen dat ik 5 vakken vwo zou doen volgend jaar. Als ik herstelt ben, gaat dat wel lukken. Maar ik heb een hoop in te haken van die vakken en het kan ovet een jaar alleen maar op de vavo en dan krijg je dys ook weer te maken met extra vewk stof. Ik weet niet of dat een slimme keuze is voor mij. Maar wel veel dank voor het meedenken!

@Betty_slocombe dank! Ik heb vrijdag een gesprek met mn mentor en dan kannik zeggen dat ik geschrokken ben van de hoeveelheid en mn problemen vertellen. Ik ben wel bang dat niemand t begrijpt. Iedereen zal zeggen "je doet maar twee vakken". Maar het doel van dit jaar was eigenlijk niks doen en de twee rustigste vakken vinden zodat ik weinig hoef te doen en dan blijkt het dus opeens veel meer te zijn. Maar denk jij dan dat het mogelijk is om voor een uitzondering te vragen? Of ze voor mij een programma op maat maken? Dat zullen ze toch nooit doen? En al helemaal niet nu ik twee vakken heb😬.

@Suzyqfive ik hen zeker al boeken gelezen en ook met verslagen. Al meer dan 9. Helaas werkt het op de vavo anders. Je mag die verslagen niet meenemen. Dus je hebt ze soortvan voor niks gemaakt. Verder mag je die boeken ook niet meer lezen. Op de vavo kiest de docent zelf welke boeken (dat zijn dan evenveel boeken ongeveer als je leest in 4havo en 5havo en dan nu in een jaar) je leest en dat zijn dan voor de hele klas dezelfde boeken. Ik maak me gewoon veel zorgen vooral over al die verslagen etc. Dat kost me veel werk en ben bang dat ik niet herstel zo.
Ben niet thuis in het Nederlandse onderwijs, maar als je meer dan 9 boeken al veel vindt, neem je dan niet te veel hooi op je vork?

Goede cijfers in het middelbaar zeggen weinig als je hiervoor al veel moet werken/leren, dit is eig. kinderspel.

Wat is de reden dat je omgeving een tussenjaar afraadt? Is dit omdat je dan zou verzanden en indien zo is het misschien beter om een jaartje te reizen of dadelijk te beginnen met werken (of een combi, actief en andere omgeving ;-) )en later je studies te hervatten, zoals Boarn al aangaf.
Er is geen verplichting om op je 24ste afgestudeerd te zijn, zorg eerst wat voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Voor jezelf zorgen houdt niet per se in helemaal niks meer doen. Voor veel mensen is dat juist helemaal niet goed, en het kan best dat dat voor TO ook zo is.
TO: het lijkt nu enorm veel werk, maar als je de capaciteiten blijkbaar wel had, kun je dit vast wel aan. Er zijn mensen die de hele havo in een jaar doen op vavo, dus het programma kan nooit zo zijn ingedeeld dat dat niet haalbaar is. Dan moet twee vakken ook te doen zijn. Grote kans dat het nu je onzekerheid is waardoor je in paniek raakt zodra je iets moet, en niet de daadwerkelijke hoeveelheid. Als het de helft was geweest, had dat ook als heel veel gevoeld.
Bespreek dit met je psycholoog. Het is helemaal niet zo gek dat na een instorting de eerstvolgende ‘verplichting’ heel erg eng voelt. Maar daar moet je mee om leren gaan, vertrouwen krijgen dat je heus wel iets aan kunt, en niet vanuit doen paniek alles gaan laten. Het liefste zou je nu goed uitrusten, en daarna vol energie en zelfvertrouwen weer aan iets beginnen. Helaas werkt het zo niet. Die energie en dat zelfvertrouwen moeten weer opgebouwd worden, en dat kan alleen maar door wel íets te gaan doen. Maar dat hoef je niet alleen te doen, daar kan en mag je hulp bij vragen van bv je psycholoog, mentor en andere ondersteuners.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk schrik je vooral van het onbekende: je weet niet welke boeken je moet lezen, wat de eisen zijn voor de verslagen en hoe je mentor gaat reageren. En dus vul je alles negatief in: in jouw hoofd moet je nu 9 superdikke en heel ingewikkelde boeken lezen, en er daarna verslagen van minstens 20 pagina’s over schrijven, onder toezicht van een honend docentencorps dat aan jou extra hoge eisen stelt omdat je ‘maar’ twee vakken doet.

Tel daarbij op dat jij eigenlijk had verwacht dat je qua school een rustige versie van je examenjaar zou krijgen (twee vakken, niveau lager) en dat je de teleurstelling dat dat niet het geval is ook even moet verwerken.

Ik snap dat je je even overweldigd voelt. Mail je mentor alvast, of die vrijdag wat extra tijd voor je kan vrijmaken. Bespreek je zorgen en je teleurstelling en vraag om hulp. Je bent echt niet de eerste met dit probleem, en je zult ook niet de laatste zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven