Werk & Studie alle pijlers

vragen over zij-instromen naar de zorg

11-09-2019 12:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

heb even een nieuw account aangemaakt, omdat ik voor mijn omgeving herkenbaar ga worden wanneer mensen gaan loepen. Ik wil graag instromen naar de zorg. Maar ik mis wat informatie en ik hoop dat iemand van het forum mij van advies kan voorzien.

Sinds enige tijd weet ik dat ik graag in de zorg wil gaan werken. Op eigen initiatief heb ik enkele volle dagen meegelopen in verschillende afdelingen. Dit vond ik heel erg leuk en daardoor weet ik nu zeker dat ik graag een deeltijdopleiding wil gaan volgen. Werken en leren tegelijk dus. Ik heb een jong gezin (1 en 3).

Ik heb een mbo en hbo diploma in een hele andere richting (media). Ik wil graag verpleegkunde gaan doen. Omdat ik leren leuk vind zou een deeltijd studie hbo-verpleegkunde het meest logisch zijn, maar ik heb het idee dat hierin geen werk-leertrajecten worden aangeboden. De mensen die ik gesproken heb zeggen dat mensen op de deeltijd methode altijd eerst mbo verpleegkunde doen en daarna hbo-verpleegkunde (verkort). Op mijn vraag waarom dat is, heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen. Weet iemand van jullie dat?

En kan ik met bijvoorbeeld een verzorgende IG diploma ook aansluitend deeltijd hbo-v doen (4 jaar)?

Voor wie in de zorg werken, hoe is dat bij jullie geregeld voor zij-instromers?

b]* Update[/b]


Ik heb aankomende vrijdag een toelatingstoets voor combi opleiding Verzorgende-IG en Maatschappelijk Werk 3 (in 2 jaar tijd). Als ik de toets haal, heb ik ook een baan volgens zij-instroom traject. Dan krijg ik ook beter betaald dan als leerling zijnde.

Krijg ik net een mail van een thuiszorg zorggroep dat ik op sollicitatie mag voor HBO-V. En begint het twijfelen weer.

Het gesprek met de thuiszorg is op 30-10 zijn en 7-11 hoor ik dan of ik door ben of niet.
De toelatingstest (VIG) is dus aankomende vrijdag en dan kan ik volgende week een arbeidsovereenkomst tekenen voor verzorgende IG en per 1-11 beginnen.
Vandaag is de contactpersoon van de thuiszorg niet bereikbaar. Ik ga morgen bellen of het gesprek vervroegd kan worden, maar ik vrees dat het voor het besluit op 7-11 niets zal uitmaken.

Wat zouden jullie doen?
dansenindewind wijzigde dit bericht op 21-10-2019 12:23
Reden: update
25.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ig is niveau 3, dat sluit niet aan op hbo.

Maar er zijn toch heel veel vacatures voor duaal hbo v?
Alle reacties Link kopieren
Meld je hier even aan voor 2 gratis coachingsgesprekken om je op het goede spoor te zetten: https://www.sterkinjewerk.nl/
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hbo bbl is zeker mogelijk. Bel eens wat potentiële werkgevers, wrs kunnen die je meer vertellen.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
11-09-2019 13:26
Ig is niveau 3, dat sluit niet aan op hbo.

Maar er zijn toch heel veel vacatures voor duaal hbo v?
Het klopt dat het niet aansluit, maar ik heb al een startkwalificatie om hbo-v (duaal 4 jaar) te kunnen doen.

Ik heb de vacatures voor duaal hbo v nog niet kunnen vinden. Mogelijk is de timing niet goed, omdat de schooljaren pas net zijn begonnen en in oktober/november weer vacatures uitgezet gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
milena1 schreef:
11-09-2019 13:36
Meld je hier even aan voor 2 gratis coachingsgesprekken om je op het goede spoor te zetten: https://www.sterkinjewerk.nl/
Succes!
Dank je, hier heb ik al een gesprek gehad maar ik ben nog niet veel wijzer. Wellicht is een tweede gesprek een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
11-09-2019 13:52
Hbo bbl is zeker mogelijk. Bel eens wat potentiële werkgevers, wrs kunnen die je meer vertellen.
Ik heb al een aantal organisaties gebeld in mijn regio en allen gaven aan dat ze de opleiding alleen aanbieden aan interne mensen die al mbo-v hebben behaald.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties trouwens.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
11-09-2019 13:58
Ik heb al een aantal organisaties gebeld in mijn regio en allen gaven aan dat ze de opleiding alleen aanbieden aan interne mensen die al mbo-v hebben behaald.
Wat gek. Ik ken twee grote werkgevers in mijn omgeving weer dit wel mogelijk is. Vaak begin je het eerste jaar als gewone student. En dan vanaf jaar 2 ga je in dienst. Misschien regio gebonden dan?
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
11-09-2019 13:58
Ik heb al een aantal organisaties gebeld in mijn regio en allen gaven aan dat ze de opleiding alleen aanbieden aan interne mensen die al mbo-v hebben behaald.
Wat gek. Ik ken twee grote werkgevers in mijn omgeving weer dit wel mogelijk is. Vaak begin je het eerste jaar als gewone student. En dan vanaf jaar 2 ga je in dienst. Misschien regio gebonden dan?
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
11-09-2019 14:03
Wat gek. Ik ken twee grote werkgevers in mijn omgeving weer dit wel mogelijk is. Vaak begin je het eerste jaar als gewone student. En dan vanaf jaar 2 ga je in dienst. Misschien regio gebonden dan?
Helaas kan ik het financieel niet veroorloven om de eerste 1 á 2 jaren een bol variant te volgen. Hier in de regio van bv een aantal ziekenhuizen maar dat lukt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
In welke regio woon je?
Alle reacties Link kopieren
Liever niet qouten, zodat ik het later kan verwijderen.

Ik woon in regio *poef*
dansenindewind wijzigde dit bericht op 21-10-2019 12:11
Reden: privacy
7.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
11-09-2019 13:58
Ik heb al een aantal organisaties gebeld in mijn regio en allen gaven aan dat ze de opleiding alleen aanbieden aan interne mensen die al mbo-v hebben behaald.
Ik herken dit in mijn omgeving. Wat ik ook aangeboden zie worden is een HBO-v leer/werkplaats voor studenten vanaf hun tweede/derde jaar. Dan neemt de werkgever de kosten dus over. Maar compleet vergoed en gefaciliteerd omscholen naar de zorgsector op HBO niveau zie ik eigenlijk nooit.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen kijken bij Capabel. Daar heb ik gesolliciteerd voor VIG. Zij bieden opleidingen aan en koppelen je dan ook aan een werkgever. Ik dacht dat ze ook HBO opleidingen aanbieden.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Heb je het ook geprobeerd bij de thuiszorg en de gehandicaptenzorg?
Alle reacties Link kopieren
Wat jij wil is vrijwel onmogelijk in een ziekenhuis. De reden dat mbo-v-ers de deeltijd hbo-v doen, is omdat zij dus al verpleegkundige zijn, en naast hun studie als verpleegkundige kunnen werken. Zij zijn dus gewoon inzetbaar op een afdeling. Als zij-instromer kun je niet bij aanvang van je opleiding in dienst als verpleegkundige, want je hebt (nog) geen BIG registratie. Daarvoor is de duale hbo-v. Inderdaad vaak eerste 1 of 2 jaar voltijd, daarna leren-werken. Dan heb je dmv stages een basis gelegd, waarmee je je in het ziekenhuis verder kan ontwikkelen naar de eindkwalificatie. En draai je dus volledig mee in de bezetting. (Bovendien is het ziekenhuis helemaal geen goede leerplek om de basis te leren)
In jouw wenselijke situatie zoek je naar een werkgever die jou bij start van je opleiding wil aannemen als vpk in opleiding (met bijbehorend loon) maar de werkgever het eerste jaar alleen maar investeert, omdat je de basis nog moet opbouwen. En dus niet inzetbaar bent als medewerker op een afdeling. Vanuit werkgeversperspectief is dit heel onaantrekkelijk.

Mijn advies, ga eens in gesprek met hogescholen en ziekenhuizen over de duale variant. Afhankelijk van de arbeidsmarkt, zijn sommige werkgevers bereid om een vorm van compensatie voor het eerste jaar voltijd te bieden.
Of anders toch eerst mbo-bbl en dan door naar hbo verkort.
Alle reacties Link kopieren
Gatochpoetsen schreef:
11-09-2019 15:41
Ik herken dit in mijn omgeving. Wat ik ook aangeboden zie worden is een HBO-v leer/werkplaats voor studenten vanaf hun tweede/derde jaar. Dan neemt de werkgever de kosten dus over. Maar compleet vergoed en gefaciliteerd omscholen naar de zorgsector op HBO niveau zie ik eigenlijk nooit.
Bedankt voor je reactie. Het sterkt mijn idee dat het beginnen met deeltijd hbo-v erg moeilijk tot onmogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Winky1978 schreef:
11-09-2019 18:19
Je zou kunnen kijken bij Capabel. Daar heb ik gesolliciteerd voor VIG. Zij bieden opleidingen aan en koppelen je dan ook aan een werkgever. Ik dacht dat ze ook HBO opleidingen aanbieden.
Dank je wel voor deze tip. Deze kende ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
11-09-2019 18:29
Heb je het ook geprobeerd bij de thuiszorg en de gehandicaptenzorg?
Beide nog niet. Het is niet eenvoudig om een dag mee te mogen lopen ivm privacy van cliënten. Op dit moment is het gelukt op revalidatie, pg en somatiek. Een van deze organisaties bied ook thuiszorg maar hierbij is meelopen niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Noetje schreef:
11-09-2019 18:55
Wat jij wil is vrijwel onmogelijk in een ziekenhuis. De reden dat mbo-v-ers de deeltijd hbo-v doen, is omdat zij dus al verpleegkundige zijn, en naast hun studie als verpleegkundige kunnen werken. Zij zijn dus gewoon inzetbaar op een afdeling. Als zij-instromer kun je niet bij aanvang van je opleiding in dienst als verpleegkundige, want je hebt (nog) geen BIG registratie. Daarvoor is de duale hbo-v. Inderdaad vaak eerste 1 of 2 jaar voltijd, daarna leren-werken. Dan heb je dmv stages een basis gelegd, waarmee je je in het ziekenhuis verder kan ontwikkelen naar de eindkwalificatie. En draai je dus volledig mee in de bezetting. (Bovendien is het ziekenhuis helemaal geen goede leerplek om de basis te leren)
In jouw wenselijke situatie zoek je naar een werkgever die jou bij start van je opleiding wil aannemen als vpk in opleiding (met bijbehorend loon) maar de werkgever het eerste jaar alleen maar investeert, omdat je de basis nog moet opbouwen. En dus niet inzetbaar bent als medewerker op een afdeling. Vanuit werkgeversperspectief is dit heel onaantrekkelijk.

Mijn advies, ga eens in gesprek met hogescholen en ziekenhuizen over de duale variant. Afhankelijk van de arbeidsmarkt, zijn sommige werkgevers bereid om een vorm van compensatie voor het eerste jaar voltijd te bieden.
Of anders toch eerst mbo-bbl en dan door naar hbo verkort.
Dank je voor je reactie. Hier in deze regio bieden de ziekenhuizen alleen stages aan aan bol studenten. Ook zijn er trajecten waarbij je overstapt van bol naar bbl in het derde leerjaar.

Inmiddels denk ik ook dat ik liever start met mbo-v. Ik werd eerder aan het twijfelen gebracht door iemand van het Roc die nogal stellig zei dat ik hbo-v moest gaan doen, omdat de kans groot is dat ik mij ga vervelen op het mbo.

Ik hoop inderdaad dag ik een werkgever vindt die in mij wil investeren. Daar gaan ze absoluut profijt van krijgen. :lol:
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
11-09-2019 14:12
Helaas kan ik het financieel niet veroorloven om de eerste 1 á 2 jaren een bol variant te volgen. Hier in de regio van bv een aantal ziekenhuizen maar dat lukt dus niet.
Ik heb geen idee wat het eerste jaar kost en kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou dan toch echt overwegen om het eerste jaar zelf te betalen. Een jaar deeltijd naar school ect daarnaast werken. En daarna in dienst als leerling verpleegkundige. Lijkt me een hele goede investering voor je toekomst.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
11-09-2019 23:11
Ik heb geen idee wat het eerste jaar kost en kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou dan toch echt overwegen om het eerste jaar zelf te betalen. Een jaar deeltijd naar school ect daarnaast werken. En daarna in dienst als leerling verpleegkundige. Lijkt me een hele goede investering voor je toekomst.
Het zelf betalen van de studie is het punt niet. Er zijn regelingen zodat ik weer collegegeld mag betalen en geen instellingsgeld. Fulltime studeren lijkt mij erg moeilijk icm jong gezin en het vinden van betaald en flexibel werk.
Interessant topic.

HBO-V is zeker mogelijk na VIG niveau 3, ik heb het meer gezien in mijn omgeving. Doorslaggevend is echter een goede vooropleiding (minimaal HAVO). Realiseer je echter dat het één van de zwaarste HBO opleidingen is. Je zit al snel aan 15 tot 20 uur huiswerk in de week, naast je baan. Je moet je afvragen of dat haalbaar is naast een jong gezin.

Daarbij komt, dat (in mijn ogen althans) op dit moment HBO-V weinig meerwaarde heeft tov een kwalificatie niveau 4. Zie hiervoor ook alle recente gebeurtenissen bij de beroepsvereniging V&Vn.

In jouw situatie zou ik je aanraden eerst niveau 4 te doen en daar nog HBO-V aan vast te plakken mocht je tegen die tijd nog ambities hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
12-09-2019 10:42
Interessant topic.

HBO-V is zeker mogelijk na VIG niveau 3, ik heb het meer gezien in mijn omgeving. Doorslaggevend is echter een goede vooropleiding (minimaal HAVO). Realiseer je echter dat het één van de zwaarste HBO opleidingen is. Je zit al snel aan 15 tot 20 uur huiswerk in de week, naast je baan. Je moet je afvragen of dat haalbaar is naast een jong gezin.

Daarbij komt, dat (in mijn ogen althans) op dit moment HBO-V weinig meerwaarde heeft tov een kwalificatie niveau 4. Zie hiervoor ook alle recente gebeurtenissen bij de beroepsvereniging V&Vn.

In jouw situatie zou ik je aanraden eerst niveau 4 te doen en daar nog HBO-V aan vast te plakken mocht je tegen die tijd nog ambities hebben.
Dank je wel voor je reactie. Ik denk ook niet dat hbo-v nu de juiste keuze is. Liever over n jaar of twee wanneer beide kinderen naar school gaan.

Vandaag heb ik de website van capabel bekeken. En daar bieden ze mbo-4 aan in 15 maanden. Voorwaarde is verzorgende-IG. Dus ik vrees toch dat ik eerst niveau 3 moet behalen en dan pas door kan. Of via het Roc 4 jaar mbo-v.

Waar mijn frustraties zitten is dat ik al een mbo opleiding gedaan heb jaren geleden. Dat was een bol variant, 4 jaar. En we hadden op woensdagochtend 11 uur al weekend. Het tempo was zooooooo sloom en traag, dat je er vanzelf gedemotiveerd door raakt. Ik ben midden 30, wil gewoon aanpakken en doorpakken. Niet dat geneuzel en getreuzel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven