Werk & Studie alle pijlers

Ik heb mogelijk een burn-out, wat nu?

16-09-2019 10:31 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op werk en privé vlak ben ik emotioneel uitgeput. Ik heb dit al een paar jaar en ik merk dat ik constant niet lekker zit op werk. Ik ben intussen al van verschillende werkgevers gewisseld, denkende dat het aan het bedrijf lag maar intussen begin ik me af te vragen of het niet iets anders is.

Ik ben overwerkt, ik heb sinds mijn 16e altijd gewerkt, naast mijn fulltime studie zelfs fulltime blijven werken om de rekeningen te betalen. Ik merk dat ik altijd moe ben, ik drink gerust 3 energiedrankjes op en dag en ben nog steeds moe. Zin in leuke dingen heb ik amper. Ik kan me er gewoon niet meer toe zetten.

Mijn relatie rommelt ook. Na 10 jaar dreigen mijn man en ik uit elkaar te gaan. Hij heeft me gepusht om een afspraak te maken met de huisarts, die me weer heeft doorverwezen naar een psycholoog. Daar heb ik deze week een afspraak mee.

Op het moment heb ik nergens vreugde. Ik wil niet naar werk, ik wil niet naar huis. Ik zie geen optie om mijn leven te veranderen. Over 4 maanden verloopt mijn tijdelijke contract, waarvan ik verwacht (lees: hoop) dat die niet verlengd wordt zodat ik even wat rust heb. Ik kan dan aan de ww en heb dan na 15 jaar een moment om rust te doen. Ja ik weet dat ww daar niet voor is, maar ik ben nu wanhopig. Het idee dat ik daarvoor nog een paar maanden door moet benauwd me enorm. Zo erg zelfs dat ik overweeg om deze week nog ontslag te nemen, met de opzegtermijn in gedachten (1 maand). Ik trek het niet meer en ben eigenlijk hopeloos.

Ik ben ook bang om de “diagnose” burn-out te krijgen. Wat mag ik dan wel en niet? Ik wil even rusten, maar ik wil vooral er even tussenuit. Even weg uit de omgeving die me nu gek maakt en nadenken over wat ik wil met mijn leven. Ergens in Duitsland of zo. Weg van iedereen. Zou dat mogen? En mag ik dan mijn hobby’s nog wel uitoefenen? Ik schrijf bijvoorbeeld ook voor een blog, iets waar ik nu gewoon de kracht niet meer voor heb maar wat ik ook niet wil opgeven… Hoe zit het met werk? Heb ik recht op ziekteverlof? Moet ik ontslag nemen? Mag mijn werkgever me wel ontslaan als ik langdurig ziek wordt? Want daar moet ik eerlijk gezegd niet aan denken... dan moet ik nadien alsnog terug en ik vraag me dan af of ik die laatste maanden dan beter kan uitzitten.

Ik overweeg zelfs om te vragen voor onbetaald verlof tussendoor, zodat mijn contract wel kan verlopen maar ik ook tussendoor die rust kan krijgen die ik nu echt nodig heb.

Voor ik aan deze heisa begin wil ik weten of ik niet in een hopelozere situatie terecht kom.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de huisarts en doe daar je verhaal.
Sterkte met alles!
swannie12 schreef:
16-09-2019 11:21
Ga naar de huisarts en doe daar je verhaal.
Sterkte met alles!
Heeft TO al gedaan.

@TO, meld je ziek en overleg met de bedrijfsarts.
En ziek melden ipv zelf onbetaald verlof op te gaan nemen.

Je kan ook tijdelijk minder werken dan iov met arboarts. Je hoeft niet meteen helemaal op nonactief. Of aangepast werk ect.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-09-2019 11:24
Heeft TO al gedaan.

Sorry, overheen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt deze week een afspraak met een psycholoog dus ik neem aan dat je dit daar ook voorlegt.
Verder is ziekmelden ook een optie als het niet meer gaat op je werk door hoe je je nu voelt. Je kunt ook aan afspraak maken met de bedrijfsarts om te bespreken hoe nu verder. Misschien dat je werk met wat aanpassingen voor die paar maanden nog wel te doen is. Misschien adviseert die je om nu even helemaal rust te nemen.

Als je ziekgemeld bent, ben je beschermd tegen ontslag maar volgens mij mag je werkgever wel besluiten je contract niet te verlengen.Als ik het goed heb is dat iets anders als ontslagen worden. Maar er is hier vast iemand die de regels daarover beter kent.
Alle reacties Link kopieren
Waarom de WW in? Ik zou je ziekmelden en vanaf nu alles voor je gezondheid. Geef het gerust een jaar en daarna loop je vaak nog tegen grenzen aan.
duizel schreef:
16-09-2019 11:31
Je hebt deze week een afspraak met een psycholoog dus ik neem aan dat je dit daar ook voorlegt.
Verder is ziekmelden ook een optie als het niet meer gaat op je werk door hoe je je nu voelt. Je kunt ook aan afspraak maken met de bedrijfsarts om te bespreken hoe nu verder. Misschien dat je werk met wat aanpassingen voor die paar maanden nog wel te doen is. Misschien adviseert die je om nu even helemaal rust te nemen.

Als je ziekgemeld bent, ben je beschermd tegen ontslag maar volgens mij mag je werkgever wel besluiten je contract niet te verlengen.Als ik het goed heb is dat iets anders als ontslagen worden. Maar er is hier vast iemand die de regels daarover beter kent.
Klopt, contract die eindigd niet verlengen/vernieuwen is wat anders dan iemand ontslaan.
En daar hoeft geen enkele reden voor opgegeven worden.

Ze gaat dan ziek uit dienst als ze aan het einde van contract nog niet beter is. En komt dan ( gedeeltelijk/tijdelijk) in de ZW ipv meteen de WW in.
Geen ontslag nemen! Heb je nergens meer recht op. Ziekmelden hoor! Echt doen. Het klinkt niet fijn voor je en dat je nu rust nodig hebt is niks om je voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren
Als je je ziek meldt kom je na afloop van je arbeidsovereenkomst ook in de ziektewet bij het uwv. Nadat je beter bent start je ww.

Stop per direct met de energiedrankjes. Daar is een tijd geleden een hoop over gezegd en geschreven door artsen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 11:25
En ziek melden ipv zelf onbetaald verlof op te gaan nemen.

Je kan ook tijdelijk minder werken dan iov met arboarts. Je hoeft niet meteen helemaal op nonactief. Of aangepast werk ect.
Ik twijfel hier vooral over omdat ik sterk de behoefte heb om er even uit te gaan. 3 weken in the middle of nowhere, nadenken over wat ik verder moet doen. Het idee dat ik met het ziek zijn thuis moet zitten vind ik ook alleen maar stressvol. Mijn gezinssituatie is alles behalve de rust zelf.

Ik heb geen vakantiedagen meer, dus ik kan helaas die tijd niet zomaar opnemen. Ik bedoel 3 weken onbetaald verlof en dan hopen dat ik de rest kan uitzitten. Dan eindig is waarschijnlijk alsnog in de ww... wat ik een stuk liever heb dan constant met mijn werkgever bespreken hoe het nou gaat. Ik zie hoe dat er bij anderen aan toe gaat. Ik neem liever gewoon ontslag... maar dat kan ik niet betalen
anoniem_390595 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 11:42
7.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog vrije dagen? Wellicht is een weekje weg naar duitsland (of waar dan ook) juist gewoon wat je moet doen als jij daar heel sterk de behoefte toe voelt.

Die energiedrankjes zou ik, als ik jou was, ver weg van blijven. Je krijgt er niet direct meer energie van. Wel kan het je een opgejaagd gevoel geven en bovendien is het behoorlijk slecht voor je gezondheid.

Succes bij de psych en hou je niet onnodig groot. Er is nu juist de rauwe eerlijkheid nodig.
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:39
Ik twijfel hier vooral over omdat ik sterk de behoefte heb om er even uit te gaan. 3 weken in the middle of nowhere, nadenken over wat ik verder moet doen. Ik heb geen vakantiedagen meer, dus ik kan helaas die tijd niet zomaar opnemen. Ik bedoel 3 weken onbetaald verlof en dan hopen dat ik de rest kan uitzitten. Dan eindig is waarschijnlijk alsnog in de ww... wat ik een stuk liever heb dan constant met mijn werkgever bespreken hoe het nou gaat. Ik zie hoe dat er bij anderen aan toe gaat. Ik neem liever gewoon ontslag... maar dat kan ik niet betalen
Wat is er tegen om je ziek te melden?
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:39
Ik twijfel hier vooral over omdat ik sterk de behoefte heb om er even uit te gaan. 3 weken in the middle of nowhere, nadenken over wat ik verder moet doen. Ik heb geen vakantiedagen meer, dus ik kan helaas die tijd niet zomaar opnemen. Ik bedoel 3 weken onbetaald verlof en dan hopen dat ik de rest kan uitzitten. Dan eindig is waarschijnlijk alsnog in de ww... wat ik een stuk liever heb dan constant met mijn werkgever bespreken hoe het nou gaat. Ik zie hoe dat er bij anderen aan toe gaat. Ik neem liever gewoon ontslag... maar dat kan ik niet betalen

Maar je hoeft helemaal niet met je werkgever te bespreken hoe het gaat. Daar heb je een aboarts voor. Daar bespreek je belastbaarheid mee en kijk je wat nodig is. Is dat 3 weken niks en dan opbouwen, kan dat heus wel. En hoef je dus niet bij je werkgever elke dag gaan melden ofzo.
Ik vind heel naief klinken allemaal.

Als je echt een burnout hebt, zijn 3 weken vakantie echt niet toereikend.
En wil je zo naar een nieuwe baan? Waarom zou je geen aanspraak willen maken op het susteem zoals die er speciaal is?
Alle reacties Link kopieren
Als je de ww in gaat, heb je nog aardig wat verplichtingen (terecht). Mijn indruk is dat jij denkt dat die tijd 100% voor jou is, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-09-2019 11:40
Wat is er tegen om je ziek te melden?
Dan ben je toch verplicht om op je huisadres te verblijven?
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:55
Dan ben je toch verplicht om op je huisadres te verblijven?
Nee hoor, daar kun je afspraken over maken en een gedeelte is misschien al vastgelegd in je arbeidsovereenkomst of de CAO.
Alle reacties Link kopieren
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:55
Dan ben je toch verplicht om op je huisadres te verblijven?

Nee dat ben je niet. Ik kreeg tijdens mijn burn-out juist het advies om leuke dingen te gaan doen. Voor zo ver dat mogelijk was qua energie. Ik moest opnieuw ontdekken waar ik wel blij van werd en energie van kreeg.

Echt, meld je ziek. Pak je rust.
I told you walking was idiotic.
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:55
Dan ben je toch verplicht om op je huisadres te verblijven?

Nee hoor. Je mag zelfs op vakantie. Je mag buiten huppelen, je mag bij een ander verblijven. Dat thuisblijven is echt achterhaald.
Als het je herstel maar niet in de weg staat en je het bespreekt/aangeeft op de juiste plekken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 12:00
42.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 11:42
Maar je hoeft helemaal niet met je werkgever te bespreken hoe het gaat. Daar heb je een aboarts voor. Daar bespreek je belastbaarheid mee en kijk je wat nodig is. Is dat 3 weken niks en dan opbouwen, kan dat heus wel. En hoef je dus niet bij je werkgever elke dag gaan melden ofzo.
Ik vind heel naief klinken allemaal.

Als je echt een burnout hebt, zijn 3 weken vakantie echt niet toereikend.
En wil je zo naar een nieuwe baan? Waarom zou je geen aanspraak willen maken op het susteem zoals die er speciaal is?
Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp het niet helemaal. Ik weet niet wat ik precies moet doen, maar ik weet wel dat ik het niet ga trekken om al die tijd thuis te zitten. Daar is mijn persoonlijke situatie niet echt goed voor. Vandaar dat ik een tijdje uit dit milleu wil, plek waar niemand me kan bereiken. Ik roep maar 3 weken, maar misschien langer of korter. Als ik niet met werk zat dan zou ik het liefst morgen al vertrekken...
Je kan ook een vaststellingsovereenkomst met je werkgever vaststellen. Zo kom je in de ww, maar ook dan mag je er niet zomaar even tussenuit en moet dat met het uwv afgestemd worden.

En ziek zijn, betekend niet aan huis gekluisterd he. Zeker niet bij een burn out, dat duurt maanden voordat je hersteld bent. Maar echt lange vakantie zal ook wel niet mogen. Dit zal je met je werkgever moeten overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
16-09-2019 11:43
Als je de ww in gaat, heb je nog aardig wat verplichtingen (terecht). Mijn indruk is dat jij denkt dat die tijd 100% voor jou is, klopt dat?
Je moet 1x per week een sollicitatie uitsturen toch? Ik weet het inderdaad niet, maar zolang ik niet dagelijk naar kantoor hoef en ik geen druk voel iets anders te zoeken dan vind ik het prima... Ik ben zelfs nu al aan het zoeken naar iets anders, maar ik denk dat ik het probleem dan alleen maar opschuif
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 11:59
Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp het niet helemaal. Ik weet niet wat ik precies moet doen, maar ik weet wel dat ik het niet ga trekken om al die tijd thuis te zitten. Daar is mijn persoonlijke situatie niet echt goed voor. Vandaar dat ik een tijdje uit dit milleu wil, plek waar niemand me kan bereiken. Ik roep maar 3 weken, maar misschien langer of korter. Als ik niet met werk zat dan zou ik het liefst morgen al vertrekken...
https://www.newlifefoundation.com/th/

Een tip. Hier kan je werken aan je herstel in een hele fijne, geweldige omgeving. Ben er zelf geweest dus mocht je meer info willen dan stuur maar een privé bericht.

Alleen kan dit natuurlijk niet zomaar, maar dit verblijf is wel beter te 'verkopen' aan bijv. Uwv. Het is echt werken aan herstel.
LoveAndWar888 schreef:
16-09-2019 12:02
Je moet 1x per week een sollicitatie uitsturen toch? Ik weet het inderdaad niet, maar zolang ik niet dagelijk naar kantoor hoef en ik geen druk voel iets anders te zoeken dan vind ik het prima... Ik ben zelfs nu al aan het zoeken naar iets anders, maar ik denk dat ik het probleem dan alleen maar opschuif
Minimaal vier per vier weken. En verder kunnen er meer verplichtingen bijkomen. Ziek melden is in jouw geval een betere weg.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is je thuis situatie? Heb je een man, kinderen? Waarom is het daar zo onrustig dat je daar niet zou kunnen blijven als je je ziek meld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven