Werk & Studie alle pijlers

Leraar - leerling op social media

18-09-2019 08:56 128 berichten
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker van mensen dat docenten en leerlingen elkaar op sociale media toevoegen. Veel mentoren op de middelbare school hebben een WhatsAppgroep met hun mentorklas (denk even terug aan die docent uit Limburg die per ongeluk zijn hele klas een foto van zijn piemel stuurde). Maar ook hoor ik steeds meer van leerlingen en leraren die elkaar volgen op Instagram, Facebook en dergelijke.

Zelf had ik in mijn studietijd mijn scriptiebegeleider op Facebook, hij had mij toegevoegd, maar verder niet. Op de middelbare school speelde social media nog niet echt. Ik vind het zelf een beetje gek, maar misschien ben ik gewoon ouderwets.

Ik ben benieuwd wat mensen hiervan vinden. Hoe normaal is het en waarom zijn jullie hier voor of tegen? En zijn hier docenten of leerlingen die er zelf ervaring mee hebben?
Ik maak een poll aan, maar ben vooral ook erg benieuwd naar de toelichting!

edit: ik zie een foutje in mijn pollvraag, maar die kan ik niet meer aanpassen: sorry!

Vind jij het normaal als een docent en leerling elkaar op social media te hebben?

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (17%)
Nee (83%)
Ik vind Whatsapp en Instagram/Facebook/Snapchat niet met elkaar te vergelijken.

Een mentorappgroep vind ik logisch.
Alle reacties Link kopieren
Een whatsappgroep vind ik normaal, social media niet. Dat wil zeggen, op de middelbare school. In het hoger onderwijs ga je als (min of meer) volwassenen met elkaar om, dan kan ik me er wat meer bij voorstellen.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan wat jouw interpretatie van een bepaald platform is. Ik gebruik Facebook vooral zakelijk, en WhatsApp, weer vooral om persoonlijke (privé) contacten te onderhouden.

Het ligt ook aan hoe jij het gebruikt. Het kan zowel voordelen als nadelen bieden. De verantwoording van hoe we met elkaar omgaan op wat voor manier dan ook ligt bij de eindgebruikers. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande berichten.

App groep is heel erg handig.

FB/Insta e.d. :nope:
justagirly wijzigde dit bericht op 18-09-2019 09:24
6.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn VO-pubers hebben een whatsappgroep met de mentor (en soms ook met begeleider van een projectgroep)

Sommige docenten en leerlingen volgen elkaar op Instagram (facebook is voor ouwe mensen).

En als ik de kroeg in ga, kom ik En docenten van mijn kinderen tegen En medeklasgenoten (oudste is 18+). Docenten en leerlingen zijn geen aparte diersoorten.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen sociale media. Dan vervagen de grenzen die horen bij de rol die ze vervullen. Het gaat leerlingen toch niks aan wat docent privé allemaal doet en liked
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn sociale media (fb en instagram) sowieso vooral werkgerelateerd dus als studenten mij willen toevoegen of volgen dan accepteer ik dit. Geldt eigenlijk voor de meeste collega's op de opleiding waar ik lesgeef. Maar wij delen dus allemaal sowieso weinig tot geen prive-content. Wat ik niet doe is zelf actief studenten volgen of toevoegen. Hoogstens nadat ze zijn afgestudeerd en ik graag een connectie wil behouden (klein werkveld waarin ze worden opgeleid).

Whatsappen mogen ze mij niet, telefonisch contact alleen in grote nood. Contact gaat via email (dus ook nooit via sociale media!). Met de mentor hebben ze inderdaad een whatsappgroep.
mabelle schreef:
18-09-2019 09:09
Nee geen sociale media. Dan vervagen de grenzen die horen bij de rol die ze vervullen. Het gaat leerlingen toch niks aan wat docent privé allemaal doet en liked

En Whatsapp dan? Ook sociale media en toch erg handig.
De kans dat mijn kinderen hun docenten op FB toevoegen lijkt me vrij klein, want ze doen zoals iedere zichzelf respecterende tiener niets met FB. Wel heeft de klas van zoon een mentor-appgroep, maar dat is juist ontzettend handig. En leerzaam ook, want zo leert zoon goed op te letten dat hij de meer scabreuze linkjes naar de goeie groep doorstuurt, die waar de mentor geen lid van is dus :proud:
Oké wat betreft Facebook: ik ben dus inderdaad ouderwets :facepalm:

Maar over WhatsApp: het is misschien handig bij een eerste uur vrij oid. Maar zou je als leraar in zo'n groep willen zitten? Het lijkt me vreselijk, daar worden dan toch constant dingen in gepost, ook in het weekend? Of zijn de jongeren (naar jullie ervaring) volwassen genoeg om het voor belangrijke mededelingen te houden en niet voor semi-grappige foto's en filmpjes.
Loekie12345 schreef:
18-09-2019 09:26
Oké wat betreft Facebook: ik ben dus inderdaad ouderwets :facepalm:

Maar over WhatsApp: het is misschien handig bij een eerste uur vrij oid. Maar zou je als leraar in zo'n groep willen zitten? Het lijkt me vreselijk, daar worden dan toch constant dingen in gepost, ook in het weekend? Of zijn de jongeren (naar jullie ervaring) volwassen genoeg om het voor belangrijke mededelingen te houden en niet voor semi-grappige foto's en filmpjes.

Nee hoor, dan geef je aan dat ze daar een andere groep voor moeten aanmaken. Gaat op school van mijn dochter prima.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
18-09-2019 09:26
Oké wat betreft Facebook: ik ben dus inderdaad ouderwets :facepalm:

Maar over WhatsApp: het is misschien handig bij een eerste uur vrij oid. Maar zou je als leraar in zo'n groep willen zitten? Het lijkt me vreselijk, daar worden dan toch constant dingen in gepost, ook in het weekend? Of zijn de jongeren (naar jullie ervaring) volwassen genoeg om het voor belangrijke mededelingen te houden en niet voor semi-grappige foto's en filmpjes.
Bij ons op school hebben ze daar een andere groep voor
Alle reacties Link kopieren
Whatsapp lijkt me een stuk makkelijker bij lesuitval dan die telefoonbomen die we vroeger hadden ;-D
Je kan toch afspreken dat de app groep alleen voor praktische zaken gebruikt wordt? Dat is hier ook met de buurt Alert groep met de wijkagent bijvoorbeeld. Iedereen die er iets “gezelligs” i.p.v. iets nuttigs zegt krijgt daar direct een opmerking over.

Facebook lijkt me dan weer niet, heel misschien Instagram als iemand een openbaar profiel heeft en dingen post die je heel interessant vindt (interieur ofzo). Maar ik heb nee gestemd, behalve een mentorapp vind ik het niet direct normaal.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
18-09-2019 09:16
Ik gebruik mijn sociale media (fb en instagram) sowieso vooral werkgerelateerd dus als studenten mij willen toevoegen of volgen dan accepteer ik dit. Geldt eigenlijk voor de meeste collega's op de opleiding waar ik lesgeef. Maar wij delen dus allemaal sowieso weinig tot geen prive-content.
dit. studenten halen er inspiratie uit en soms een netwerk voor stages oid.
Plus What's App: alleen individueel met studenten die ik individueel begeleid. Ik ga niet in klassenapps oid. De klas heeft er zelf meestal wel een.
Loekie12345 schreef:
18-09-2019 09:26
Oké wat betreft Facebook: ik ben dus inderdaad ouderwets :facepalm:

Maar over WhatsApp: het is misschien handig bij een eerste uur vrij oid. Maar zou je als leraar in zo'n groep willen zitten? Het lijkt me vreselijk, daar worden dan toch constant dingen in gepost, ook in het weekend? Of zijn de jongeren (naar jullie ervaring) volwassen genoeg om het voor belangrijke mededelingen te houden en niet voor semi-grappige foto's en filmpjes.
De huidige mentor van mijn zoon maakt al jaren mentor-apps aan voor haar klassen en ze heeft er nog nooit gelazer mee gehad. Voor leuke en ranzige filmpjes hebben ze een tweede klasse-app, zonder mentor. En natuurlijk gaat dat goed, want ze willen echt de mentor niet confronteren met hun blote tieten-gifjes. Het is namelijk een hele potige mevrouw, die mentor :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft de oudste een onzin-groep en een serieuze groep met mentor. Werkt prima. Vooral in de 1e hebben ze vele vragen die andere kinderen ook niet weten. De mentor geeft hier antwoord op. Ze mogen hem ook volgen op insta. Hij zet hier alleen foto's op voor zijn vakgebied, dus leerzaam ;-).
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 13 in de 2e zit ook in een app-groep met haar mentorklas + de mentor dus. Ze hebben daarnaast nog een app-groep voor de andere klets en als ze te veel gaan ouwehoeren in de mentor-app wijst de mentor hen daar op en gaan ze in de andere groep verder. Sowieso heeft dochter voor elke scheet een andere app-groep die net weer anders van samenstelling is dan de andere groepen...

Voor zover ik weet heeft dochter 1 docent op Instagram, maar die heeft een apart account voor leerlingen die haar willen volgen. Haar echte privé-account zitten die dus niet op.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik zie er geen probleem in. Op de meeste Instagram-accounts, die ik ken worden weinig privézaken gedeeld. De privézaken gaan louter via DM en dergelijke constructies. Over Whatsapp worden in de klas afspraken gemaakt.

Vraag aan TO: wat zie je als gevaar?
Op facebook zit sowieso geen enkele scholier.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis heeft wel Insta als docent, maar dan ook alleen vanuit haar rol als docent. Ze deelt dingen die met haar praktijkvak te maken hebben (denk aan een vak als koken en zij deelt recepten en leuke dingen van de school).
...
Star² schreef:
18-09-2019 09:18
En Whatsapp dan? Ook sociale media en toch erg handig.
Whatsapp valt niet onder sociale media.
lise1985 schreef:
18-09-2019 10:28
Whatsapp valt niet onder sociale media.

Zeer zeker wel:

Mobile social media refer to the use of social media on mobile devices such as smartphones and tablet computers. Mobile social media are a useful application of mobile marketing because the creation, exchange, and circulation of user-generated content can assist companies with marketing research, communication, and relationship development.[30] Mobile social media differ from others because they incorporate the current location of the user (location-sensitivity) or the time delay between sending and receiving messages (time-sensitivity). According to Andreas Kaplan, mobile social media applications can be differentiated among four types:[30]

Space-timers (location and time sensitive): Exchange of messages with relevance mostly for one specific location at one specific point in time (e.g. Facebook Places WhatsApp; Foursquare)
Space-locators (only location sensitive): Exchange of messages, with relevance for one specific location, which is tagged to a certain place and read later by others (e.g. Yelp; Qype, Tumblr, Fishbrain)
Quick-timers (only time sensitive): Transfer of traditional social media applications to mobile devices to increase immediacy (e.g. posting Twitter messages or Facebook status updates)
Slow-timers (neither location nor time sensitive): Transfer of traditional social media applications to mobile devices (e.g. watching a YouTube video or reading/editing a Wikipedia article)
Star² schreef:
18-09-2019 10:30
Zeer zeker wel:

Mobile social media refer to the use of social media on mobile devices such as smartphones and tablet computers. Mobile social media are a useful application of mobile marketing because the creation, exchange, and circulation of user-generated content can assist companies with marketing research, communication, and relationship development.[30] Mobile social media differ from others because they incorporate the current location of the user (location-sensitivity) or the time delay between sending and receiving messages (time-sensitivity). According to Andreas Kaplan, mobile social media applications can be differentiated among four types:[30]

Space-timers (location and time sensitive): Exchange of messages with relevance mostly for one specific location at one specific point in time (e.g. Facebook Places WhatsApp; Foursquare)
Space-locators (only location sensitive): Exchange of messages, with relevance for one specific location, which is tagged to a certain place and read later by others (e.g. Yelp; Qype, Tumblr, Fishbrain)
Quick-timers (only time sensitive): Transfer of traditional social media applications to mobile devices to increase immediacy (e.g. posting Twitter messages or Facebook status updates)
Slow-timers (neither location nor time sensitive): Transfer of traditional social media applications to mobile devices (e.g. watching a YouTube video or reading/editing a Wikipedia article)
De meningen daarover verschillen wel, dat klopt. Er zijn dus bronnen te vinden die anders beweren. Het verschil zit hem echter in het gesloten karakter van WhatsApp, en het relatief open karakter van Facebook, Instagram, Twitter etc.
Alecta schreef:
18-09-2019 10:08
Ik zie er geen probleem in. Op de meeste Instagram-accounts, die ik ken worden weinig privézaken gedeeld. De privézaken gaan louter via DM en dergelijke constructies. Over Whatsapp worden in de klas afspraken gemaakt.

Vraag aan TO: wat zie je als gevaar?
Ik zie er niet per se gevaar in. Mijn reden om het topic te openen is dat ik het een gek idee vond, mede omdat het 'in mijn tijd' niet gebeurde (en niet van toepassing was). Als ik hier de reacties lees is dus WhatsApp (in een groep) vrij normaal tegenwoordig en andere kanalen niet.

En over of WhatsApp in de categorie social media valt, dat maakt op zich niet zo veel uit. Ik bedoelde het in mijn vraag in elk geval wel als medium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven