Werk & Studie alle pijlers

Ik wil ontslag nemen maar ik durf niet?

02-10-2019 21:51 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al maanden denk ik erover om ontslag te nemen. Dit omdat ik me beperkt voel in mijn baan en de werkdruk de laatste tijd behoorlijk is toegenomen. Los daarvan wil ik er gewoon een tijdje uit: misschien om te reizen, misschien om in het buitenland te gaan werken, misschien om te gaan freelancen.. ik weet het nog niet precies, maar wat ik wel weet is dat ik geen stap verder kom zolang ik niet opzeg.
Nou vind ik het echt enorm lastig om het aan mijn baas te vertellen. Ik weet dat hij me erg mag, dat hij mijn werk waardeert en me graag in het bedrijf wil houden. Eerder twijfelde ik al omdat ik een andere baan voorbij had zien komen die me wel wat leek. Uiteindelijk in overleg toch besloten om te blijven en die baan laten schieten. Nu, een paar maanden later, twijfel ik weer en dit keer is het menens wat mij betreft. Toen ik na mijn zomervakantie terug kwam op het werk had ik er zooo geen zin meer in en dat gevoel is er nog steeds. Ik was er ineens helemaal klaar mee, zeker omdat we steeds meer werk voor de kiezen krijgen en we dit niet terug zien in het salaris.

Lang verhaal kort: ik vind het zo lastig, zeker omdat 1% in me twijfelt aan mijn beslissing en ik bang ben dat mijn baas me gaat overhalen. Want hoe graag ik ook weg wil, ik ben ook bang en onzeker want nu weet ik wat ik heb en de toekomst is onzeker en misschien krijg ik spijt. En ik ben ook bang dat ik ga huilen tijdens dat gesprek, iets wat ik al helemaal niet wil!!

Wie kan mij helpen om deze stap te zetten? Of heeft in een soortgelijke situatie gezeten?
Ik kan je helpen: stel je niet aan!!
Werk is een zakelijke overeenkomst. Ontslag nemen hoort daar af en toe bij. Risico nemen hoort bij het leven. Dus niet zo miepen. Gewoon doen.
Zorg eerst dat je helder krijgt wat je wilt gaan doen en waar je ambities liggen.
Ik zou pas mijn baan opzeggen als ik zeker was van een andere.
Of in jouw geval als de tickets voor de wereldreis er liggen misschien.

Afscheid nemen doet altijd even pijn en hoort bij het leven. Het lijkt mij bij jou verstandig om uit te kijken naar iets anders, gezien je gevoel bij je huidige baan. En dan wel concreet dus.

( En reken maar dat je aardige baas zelf ook weg is als er iets beters op zijn pad komt hoor )
Mail of schrijf een brief naar je baas. Dan ben je duidelijk en serieus.
Als je niet durft dan wil je het (nog) niet graag genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Red je het financieel als je je baan opzegt en een tijdje zonder werk zit? Dan zou ik zeggen: doen!

Ik heb ook ooit ontslag genomen, zonder dat ik enig idee had wat ik daarna zou gaan doen. Ik wist alleen dat ik in die baan alleen maar ongelukkiger werd. Beste beslissing ooit! Ik voelde me daarna enorm opgelucht en had veel meer ruimte in m’n hoofd om na te denken wat ik dan wel wilde.
Ze redden het echt wel zonder jou.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit je financieel? Heb je geen inkomen nodig?
Je baan opzeggen is net zoiets als het uitmaken met je vriendje die heel leuk is maar je bent gewoon niet meer verliefd. Sommige mensen hebben er geen probleem en andere vinden het een ramp. Iemand zei het hier al, schrijf je ontslagbrief en geef die aan je baas.

Eigenlijk ga je voor jouw gevoel een avontuur aan en dat maakt het nog enger, dat is waar je twijfel vandaan komt, spannend is ook eng, eigenlijk betekent dat meteen dat als je dit niet durft, hoe moet dat dan als je alleen wil gaan reizen of een andere baan? Ook rotwerkjes leer je alleen te doen door ze te doen. Succes hoor, niet leuk maar je moet er door heen en ook al begin je te janken, het gaat er om dat je het dan toch gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
kijk eerst of je financieel niet in de problemen komt, uitkering of dat je desnoods even van je spaarboek kunt leven, of zie dat je al job gevonden hebt voor ontslag
Alle reacties Link kopieren
Financieel hou ik het wel een tijdje uit, het lijkt me juist heerlijk om even een paar maanden niet te werken en te kunnen doen wat ik wil. Om daarna dan weer aan de slag te gaan, in een vaste baan of als freelancer.
Zelf vertel ik dit liever aan mijn baas dan dat ik een brief of email schrijf, dat maakt het gelijk ook lastiger. Brief komt daarna natuurlijk alsnog.

Dan nu toch maar een afspraak maken. Ik zal het inderdaad als iets zakelijks moeten zien, dat is mijn baas ook..
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
02-10-2019 22:16
Je baan opzeggen is net zoiets als het uitmaken met je vriendje die heel leuk is maar je bent gewoon niet meer verliefd. Sommige mensen hebben er geen probleem en andere vinden het een ramp. Iemand zei het hier al, schrijf je ontslagbrief en geef die aan je baas.

Eigenlijk ga je voor jouw gevoel een avontuur aan en dat maakt het nog enger, dat is waar je twijfel vandaan komt, spannend is ook eng, eigenlijk betekent dat meteen dat als je dit niet durft, hoe moet dat dan als je alleen wil gaan reizen of een andere baan? Ook rotwerkjes leer je alleen te doen door ze te doen. Succes hoor, niet leuk maar je moet er door heen en ook al begin je te janken, het gaat er om dat je het dan toch gedaan hebt.
Dank je, je hebt gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Je baas heeft dit vaker meegemaakt hoor. Ook al mag hij je, voor hem is dit niet persoonlijk, Hij wil gewoon iemand die het werk goed doet, jij, of iemand anders. Als je het goed wilt afronden dan bepaal je in goed overleg wanneer je stopt en help je je vervanger inwerken. Zou dit helpen om je er beter over te voelen?
Houd het verder zakelijk, ook zodat je zelf niet emotioneel word. Ga op een vrijdagmiddag naar hem toen en zeg iets als, "Ik wil hierbij aangeven dat ontslag wil nemen. Ik heb het hier naar mijn zin gehad, maar wil iets anders met mijn leven. Kunnen we het hebben over een opzegtermijn?" Als hij je toch wil overhalen dan kun je hem vriendelijk afkappen: "Ik weet dat ik de vorige keer toch gebleven ben, maar ik heb de knoop nu echt doorgehakt, ik weet zeker dat ik wegga."
Succes! Ik heb ook een hekel aan zulke momenten en ben veel te loyaal :-P Even doorbijten, daarna ben je erg opgelucht.
Mijn vader zei: "Het kerkhof ligt vol met onmisbaren."

Als je echt, echt een financiële buffer hebt en een half jaar zelfvoorzienend bent, dan kan je een plan uitvoeren.

1. Beslis per wanneer je uit dienst wil. Bijvoorbeeld 1 januari 2020.
2. Schrijf baas een mailtje, dat je morgen met hem wil praten.
3. Schrijf je ontslagbrief.
3. Praat met baas en geef ontslagbrief.

Maar, echt meis, zorg dat je eerst je financiën op orde hebt. Als je reist, terwijl je hier je woning aanhoudt (en dus huur betaalt), dan gaat je geld snel op.
Maud*de*Braose schreef:
02-10-2019 21:57
Ik kan je helpen: stel je niet aan!!
Werk is een zakelijke overeenkomst. Ontslag nemen hoort daar af en toe bij. Risico nemen hoort bij het leven. Dus niet zo miepen. Gewoon doen.
Ja dat is erg makkelijk als je niet in die situatie zit en je elke dag klote voelt als je weer naar je werk moet.
Alle reacties Link kopieren
vergeet niet iedereen is vervangbaar, volgende dag heeft de baas wel een ander gevonden. zijn meer werklozen dan jobs
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vorig jaar gedaan en geen spijt van gehad. Heb wel een opzegtermijn van drie maanden toegezegd, omdat ik alles goed wilde achterlaten en mijn baas genoeg tijd wilde geven om een nieuw iemand te vinden.

De maanden sabbatical is er nooit van gekomen. Na mijn vertrek zat ik helemaal vol qua leuke freelance opdrachten. Dus ik wilde later in 2019 een paar maanden sabbatical nemen. Ook niet helemaal gelukt, al werk ik nu “maar” drie dagen op dit moment omdat ik mijn jaaromzet wel binnen heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen maandag gedaan. Overigens hier wel voor een nieuwe baan. Dooodeng vond ik het! Ook omdat mijn manager in het dagelijks leven al 12 jaar en vriendin is..
Ik wilde haar niet teleurstellen ofzo..

Wat mij hielp was van te voren duidelijk op een rijtje hebben waarom ik weg wilde. Dit een aantal keer tegen mezelf herhalen en het meteen in de ochtend zeggen.. anders zit je er zo tegenaan te hikken.

Succes je kan dit echt!
Alle reacties Link kopieren
Joh doe niet zo slap. Als je ontslag wilt nemen moet je gewoon ontslag nemen. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, mijn broertje en zwager hebben vorig jaar hun baan opgezegd, hebben hun huis verkocht en zijn gaan reizen, 9 maanden de hele wereld over. Terug naar zichzelf en bedenken wat ze nou echt willen in hun leven. Ze zijn net weer terug en het was echt de beste ervaring van hun leven.
Ik gunde ze het ze zo maar hoop ook dat ik zelf ooit die kans nog eens krijg. Ik heb jong kinderen gekregen, zij hebben nog geen kinderen (al willen ze die wel graag, maar kan alleen met een draagmoeder en daar mogen ze zelf niet om vragen) dus nu was hun mogelijkheid en kans.

Dus ik zeg: gewoon doen, als je wil gaan reizen: doen! Als je ongelukkig bent in je werk en je kan het even lijden: doen!

Je zou eerst een mailtje kunnen sturen dat je toch wil stoppen met werken en dat je dat nog wel even mondeling wil toelichten. Dan heb je de eerste angel er even uit en dan kan je het om de goede band toch zelf toelichten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
ah, mooi verhaal suzy! Hier hetzelfde: geen kinderen, relatie net uit, geen koophuis trouwens maar.. ik ben helemaal vrij.! ik wil graag meer van de wereld zien, meer uit mijn leven halen ipv tot mijn 67e in een baan te zitten waarin ik het niet naar mijn zin heb.
Ik ga het echt doen hoor :) Zometeen mailtje de deur uit voor een afspraak, hopelijk lukt het morgen, anders zit ik er het hele weekend mee in mijn maag.
Alle reacties Link kopieren
Zo, mailtje is de deur uit,. De eerste stap is gezet :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je niet gewoon een half jaar vrij om te doen wat je wilt doen? Dan heb je een half jaar de tijd om die reis te maken en/of een andere baan te zoeken.
Als je baas je graag wil houden zijn er vast opties.

Het meer-werk-voor-hetzelfde-geld zou ik overigens wel bespreken. En goed nadenken: waarom vind je je werk niet leuk meer? Is dat omdat je teveel werk hebt, dan kun je eerst proberen om dat op te lossen. Heeft het een andere reden dan is het goed om daar rekening mee te kunnen houden bij het zoeken naar iets anders.

En lukt het niet? Dan ga je alsnog. Ontslag nemen kan in vijf seconden. Zoals mijn collega dinsdag. Die werd boos, riep `ik doe het niet meer´ en dat was dat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je baas weet heus wel dat een gewaardeerde werknemer ook ontslag kan nemen. Ik heb dat zelfs een keer gedaan net op de dag dat ik mijn vaste contract kreeg en hij met net had verteld hoe blij hij met me was etc. En ik had ook een beetje twijfel of ik wel echt weg moest gaan, want ik had het er wel echt naar mijn zin.

Mijn leidinggevende reageerde heel begripvol, hij heeft het me geen moment verweten en ik heb geen moment spijt gehad toen ik weg was. Zoiets is even door de zure appel heen bijten, maar soms moet dat nu eenmaal.

Ik heb het trouwens ook een keer gedaan toen ik ergens pas 5 maanden werkte en mijn manager net moeite had gedaan om mijn contracturen aan te passen. Toen was het ook ontzettend moeilijk om ontslag te nemen. Maar hoewel hij het jammer vond, heeft hij me ook niets verweten. Ik denk dat je je veel te druk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Het is een combinatie van verschillende dingen. Natuurlijk is het vervelend dat we meer moeten werken sinds er iemand uit ons team ontslagen is bij een reorganisatie, maar daar had ik wel mee kunnen leven als ik het werk erg leuk gevonden had, Het is het onregelmatige werken, het altijd oproepbaar moeten zijn zelfs in de weekenden, het altijd op zaterdag moeten werken, de tijdelijke contracten, weinig tijd hebben voor vrienden en familie. Het altijd moeten werken met de feestdagen, weinig vakanties... En ook dat ik vrij wil zijn en niet wil wachten tot mijn pensioen. Dat duurt me te lang en hoe vaak lees je wel niet dat mensen als ze dan eindelijk gepensioneerd zijn ziek worden en/ of overlijden?
Daarnaast weet ik überhaupt niet of ik nog voor een baas wil werken.

Wat ik wel zou willen is freelance werken voor dit bedrijf, dat ga ik ook bespreken. En ik hou sowieso een lange opzegtermijn aan zodat ik genoeg tijd heb om na te denken over wat ik ga doen na mijn ontslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven