Werk & Studie alle pijlers

MBO4 via NTI kleinere banenkans?

04-10-2019 14:10 24 berichten
Hoi,

Ik wil graag een opleiding MBO4 persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen willen volgen, ik wil graag in de gehandicaptenzorg werken.
``Vroeger`` heb ik weleens gehoord dat het niet aan te raden is om een opleiding te volgen via NTI/LOI etc (thuisstudie), omdat werkgevers liever hebben dat iemand een normale MBO opleiding heeft gedaan, dus in de schoolbanken.
Is dit tegenwoordig nog zo?
Of heeft iemand er ervaring mee dat er ook mensen aangenomen worden die een NTI diploma hebben, in deze sector?
De kans dat iemand het afmaakt via de NTI is vele malen kleiner dan via reguliere weg. Daarnaast is dit een opleiding die je vooral in praktijk moet leren. Dat zal de NTI vast ondervangen met wat stage opdrachten, maar ik denk dat je lastiger binnenkomst op een stageadres via de NTI dan via een reguliere school .

Zijn er geen vacatures genoeg in die richting? Dat je werken en leren combineert?
Ik werk daarbij in een instelling voor meervoudig gehandicapten. :-).
Dus het wordt inderdaad werken-leren
Eviva1983 schreef:
04-10-2019 14:15
Ik werk daarbij in een instelling voor meervoudig gehandicapten. :-).
Dus het wordt inderdaad werken-leren

Waarom dan niet een BBL variant kiezen? Is de instelling waar je werkt geen erkend leerbedrijf?
PoesinBoots schreef:
04-10-2019 14:20
Waarom dan niet een BBL variant kiezen? Is de instelling waar je werkt geen erkend leerbedrijf?
Ja is een erkend leerbedrijf,dus ik kan kiezen voor een NTI studie of gewoon regulier MBO onderwijs.
Mijn voorkeur gaat alleen zelf uit naar NTI, omdat dit nog makkelijker te combineren is met mijn gezin.
Alle reacties Link kopieren
De personeelstekorten zijn inmiddels zo groot, dat werkgevers al lang blij zijn als er iemand komt met een diploma. Zij hebben niet veel te kiezen momenteel.

Zodra er wel weer iets te kiezen is, hebben ze liever iemand van een reguliere opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk datje in de gehandicaptenzorg wilt werken!

Ik doe nu dezelfde opleiding via de LOI en ben fulltime aan het werk als woonbegeleider op een LVB+ locatie.

Mijn ervaring is dat deze vorm van leren veel discipline, zelfsturing en motivatie vergt en dat hierdoor veel mensen afvallen. Dit past echter juist perfect bij mij en de opleiding gaat mij dan ook voor de wind.

Ik denk dat het heel erg ligt aan de werkervaring die je tijdens de opleiding opdoet, en hoe je het vervolgens weet te brengen op een sollicitatiegesprek. Als je veel praktijkervaring hebt, wat je waarschijnlijk wel opdoet omdat je aan het werk bent, is de opleiding voornamelijk een aanvulling op wat je dagelijks al doet. Als je de opleiding via deze leerweg dan ook daadwerkelijk afmaakt, is dat juist een pluspunt omdat het laat zien dat je kunt plannen, discipline hebt en kunt doorzetten zonder externe sturing of motivatie.

De opleidingen moeten tegenwoordig gewoon aan landelijke eisen voldoen om een erkend diploma af te mogen geven. Inhoudelijk zou dit dus niets af moeten doen aan de waarde van je diploma.

Het enige probleem dat ik kan bedenken, is dat nog niet alle bedrijven of potentiële werkgevers hiervan op de hoogte zijn en het nog steeds gezien wordt als een "cursusje". Maar als je je keuze stevig kunt onderbouwen en je met praktijkervaring kunt laten zien dat je echt wel wat in huis hebt, voorzie ik geen problemen in de nabije toekomst. De gehandicaptenzorg staat te springen om mensen!

Voor mij is het in ieder geval de beste keuze geweest die ik ooit heb gemaakt!
Eviva1983 schreef:
04-10-2019 14:21
Ja is een erkend leerbedrijf,dus ik kan kiezen voor een NTI studie of gewoon regulier MBO onderwijs.
Mijn voorkeur gaat alleen zelf uit naar NTI, omdat dit nog makkelijker te combineren is met mijn gezin.
Ik denk dat dat moeilijker te combineren is met een gezin. Bij en reguliere school moet je naar school. Die tijd is voor je opleiding.
Bij NTI moet het tussendoor en tussendoor loopt met een gezin altijd vol met gymkleren wassen, boodschappen doen, traktaties maken of een ziek kind. De kans dat je daar voldoende tijd voor kunt maken zonder gestoord te worden is heel klein, tenzij je een ijzeren discipline hebt.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
04-10-2019 14:21
Ja is een erkend leerbedrijf,dus ik kan kiezen voor een NTI studie of gewoon regulier MBO onderwijs.
Mijn voorkeur gaat alleen zelf uit naar NTI, omdat dit nog makkelijker te combineren is met mijn gezin.
Als je werkgever het goed vind dat je de opleiding via NTI volgt dan is dat minder een probleem dan dat nog niet in het werkveld werkt.
Klopt Wilma, werkgever vindt het goed, maar ik wil misschien in de toekomst nog ergens anders gaan werken :-)
Maillootje schreef:
04-10-2019 14:40
Wat leuk datje in de gehandicaptenzorg wilt werken!

Ik doe nu dezelfde opleiding via de LOI en ben fulltime aan het werk als woonbegeleider op een LVB+ locatie.

Mijn ervaring is dat deze vorm van leren veel discipline, zelfsturing en motivatie vergt en dat hierdoor veel mensen afvallen. Dit past echter juist perfect bij mij en de opleiding gaat mij dan ook voor de wind.

Ik denk dat het heel erg ligt aan de werkervaring die je tijdens de opleiding opdoet, en hoe je het vervolgens weet te brengen op een sollicitatiegesprek. Als je veel praktijkervaring hebt, wat je waarschijnlijk wel opdoet omdat je aan het werk bent, is de opleiding voornamelijk een aanvulling op wat je dagelijks al doet. Als je de opleiding via deze leerweg dan ook daadwerkelijk afmaakt, is dat juist een pluspunt omdat het laat zien dat je kunt plannen, discipline hebt en kunt doorzetten zonder externe sturing of motivatie.

De opleidingen moeten tegenwoordig gewoon aan landelijke eisen voldoen om een erkend diploma af te mogen geven. Inhoudelijk zou dit dus niets af moeten doen aan de waarde van je diploma.

Het enige probleem dat ik kan bedenken, is dat nog niet alle bedrijven of potentiële werkgevers hiervan op de hoogte zijn en het nog steeds gezien wordt als een "cursusje". Maar als je je keuze stevig kunt onderbouwen en je met praktijkervaring kunt laten zien dat je echt wel wat in huis hebt, voorzie ik geen problemen in de nabije toekomst. De gehandicaptenzorg staat te springen om mensen!

Voor mij is het in ieder geval de beste keuze geweest die ik ooit heb gemaakt!
Bedankt voor je uitgebreide bericht :-)
Wat leuk dat je deze opleiding doet! en ook aan het werk bent in dit werkvlak, hoe bevalt het werk je?
Leuk te horen dat de opleiding je goed bevalt, dat biedt perspectief.
Hoe lang doe je de opleiding al?

Ik denk ook wel dat alles valt en staat bij het onderbouwen tijdens het sollicitatiegesprek en vaak staan ze te springen om mensen in de zorg.
Jij bent nu ook al aangenomen dus, in de gehandicaptenzorg.

Hoeveel uur per week ben je bezig met studeren? en valt het goed te combineren?
Waarom heb je deze leerweg verkozen boven een reguliere BBL studie?

Mijn voorkeur gaat uit naar een thuisstudie ipv 1 hele dag per week in de schoolbanken, omdat ik dan in mijn eigen tijd kan studeren.
jo12345 schreef:
04-10-2019 14:36
De personeelstekorten zijn inmiddels zo groot, dat werkgevers al lang blij zijn als er iemand komt met een diploma. Zij hebben niet veel te kiezen momenteel.

Zodra er wel weer iets te kiezen is, hebben ze liever iemand van een reguliere opleiding.
Dit denk ik ook! zeker in de zorg.
Malinois schreef:
04-10-2019 14:41
Ik denk dat dat moeilijker te combineren is met een gezin. Bij en reguliere school moet je naar school. Die tijd is voor je opleiding.
Bij NTI moet het tussendoor en tussendoor loopt met een gezin altijd vol met gymkleren wassen, boodschappen doen, traktaties maken of een ziek kind. De kans dat je daar voldoende tijd voor kunt maken zonder gestoord te worden is heel klein, tenzij je een ijzeren discipline hebt.
Over een half jaar heb ik twee kinderen op school, dus kan tijdens schooltijd studeren.
Daarnaast 20 uur werken, maar voornamelijk een slaapdienst van 15 uur.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
04-10-2019 14:55
Bedankt voor je uitgebreide bericht :-)
Wat leuk dat je deze opleiding doet! en ook aan het werk bent in dit werkvlak, hoe bevalt het werk je?
Leuk te horen dat de opleiding je goed bevalt, dat biedt perspectief.
Hoe lang doe je de opleiding al?

Ik denk ook wel dat alles valt en staat bij het onderbouwen tijdens het sollicitatiegesprek en vaak staan ze te springen om mensen in de zorg.
Jij bent nu ook al aangenomen dus, in de gehandicaptenzorg.

Hoeveel uur per week ben je bezig met studeren? en valt het goed te combineren?
Waarom heb je deze leerweg verkozen boven een reguliere BBL studie?

Mijn voorkeur gaat uit naar een thuisstudie ipv 1 hele dag per week in de schoolbanken, omdat ik dan in mijn eigen tijd kan studeren.
Graag gedaan hoor! Ik heb zelf ook veel gegoogeld tijdens het oriënteren op m'n opleiding, omdat er natuurlijk nogal wat spookverhalen de ronde doen over thuisstudies. Heb toen helaas weinig bruikbare of recente ervaringen kunnen vinden, dus vandaar dat ik nu graag reageer!


Het werk bevalt me super, ik vind het echt ontzettend leuk en het ligt me heel goed. Het is lekker afwisselend en ik heb veel contact met de cliënten, waar ik inmiddels een goede band mee heb. Je krijgt zo veel terug voor je inzet! Ik ga echt met plezier naar m'n werk.

De opleiding bevalt me inderdaad ook goed, ik vind het flexibele eraan heel fijn. Ben in februari begonnen en ben inmiddels op 50% van de lesstof (heb een periode wat meer tijd gehad voor school, nu ligt het juist even wat meer stil omdat ik het erg druk heb). Een groot deel van de vakken heb ik al afgerond en ik ben nu voornamelijk bezig met stage-opdrachten. Deze doe je allemaal op je werkplek dus je leert er echt veel van, wat ook onmiddellijk toepasbaar is.

Voor mij valt het heel goed te combineren, precies wegens de redenen die jij zelf ook aangeeft: je zit niet met een vaste lesdag waarop je naar school moet en afhankelijk bent van het tempo en niveau van je klasgenoten, maar kunt in vrije momenten zelf met je opdrachten aan de slag. Daarbij functioneer ik ook gewoon niet zo goed in een klas, omdat ik informatie veel beter tot me neem als ik het lees en je op school toch voornamelijk zit te luisteren naar een docent terwijl ik bijgeluiden probeer buiten te sluiten (ADHD haha). Dit kost me zoveel energie dat ik me daarna helemaal niet meer op de opdracht kan concentreren.

Gemiddeld ben ik er per week denk ik zo'n 8 uur mee bezig, los van de momenten dat ik op mijn werk aan stage-opdrachten kan zitten. Die tel ik dan even niet mee, omdat ik dat soms onder werktijd kan / mag doen. Soms heb ik twee weken waarin ik me goed kan concentreren, veel tijd heb en heel productief ben. Dan sluit ik met gemak een vak af in die periode. Maar soms zit ik gewoon even niet zo lekker in m'n vel of spelen er andere dingen, waardoor ik misschien een paar weken niet aan school toekom. Dit is dan gelukkig geen probleem, omdat ik het later weer kan compenseren door wat meer te doen.

Als jij in een sollicitatiegesprek kunt laten zien dat je al langere tijd in de gehandicaptenzorg werkt als volwaardig begeleider, waarbij je goed kunt onderbouwen waarom je deze opleiding via thuisstudie bent gaan doen en kunt aantonen dat je beschikt over alle nodige competenties om het werk goed te kunnen uitvoeren, zou ik het heel raar vinden als je afstandsopleiding een dealbreaker zou zijn.


Wel wil ik graag nogmaals benadrukken dat het echt Heel. Veel. Discipline. vergt! Er is letterlijk 0,0 externe motivatie vanuit de opleiding en je moet alles zelf uitzoeken, hebt geen deadlines waar je je aan moet houden en alles moet vanuit jouzelf komen. Als dit twijfels oproept dan zou ik er nog eens goed over nadenken, maar ik vind dit zelf juist erg prettig :)


Laat maar weten als je nog meer vragen hebt, happy to help! Zou zelf tijdens m'n oriëntatie graag zoiets hebben gelezen haha, dus goed dat er nu ook een topic over is!
Mallootje,
Nogmaals ontzettend lief dat jij zo uitgebreid je ervaring wil delen, daar heb ik veel aan :heart: je verhaal geeft me motivatie om hier ook voor te gaan!.
Wat leuk dat je zonder dit diploma ook binnen bent gekomen in de gehandicapten zorg.
Ik heb maandag mijn tweede gesprek dus heb goede hoop dat ik ook aangenomen wordt en wilde me direct oriënteren op de mogelijkheden qua opleiding, de leidinggevende raadde al een thuisstudie aan als mogelijkheid.
Ze vinden een klik met de clienten belangrijker dan binnenkomen met papiertje, was dit bij jou ook zo? Want meestal heb je wel diploma nodig

Ik heb precies hetzelfde als jij. Zelf studeren spreekt me meer aan dan in de klas. Ik heb namelijk ook ADHD! :) .
Er is trouwens bij "psyche" een topic over adhd, misschien vind je het leuk om mee te schrijven.
Kwam erachter dat veel adhders graag in de zorg/ welzijn werken.

Ik denk dat ik wel discipline heb, wil het echt heel graag. Het lijkt me zo dankbaar werk en iedereen zegt; het is echt iets voor jou :) . leuk om te horen!.
Vanaf april volgend jaar heb ik er ook echt tijd voor, want heb dan twee kinderen op school.

Welk studietempo heb jij gekozen? En waarom gaf LOI de doorslag?
Ik denk echt goede keus, zorg heeft veel mensen nodig en volgens mij kun je met veel verschillende doelgroepen werken na deze opleiding. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer morgen even, Eviva!
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
04-10-2019 14:44
Klopt Wilma, werkgever vindt het goed, maar ik wil misschien in de toekomst nog ergens anders gaan werken :-)
Maar dan heb je naast je diploma ook een boel werkervaring, dat is minstens zo belangrijk.
Ik heb goede ervaringen met LOI Hogeschool en ondervond er alleen maar voordelen van dat ik een opleiding via de LOI deed.
Zeker waar Wilma, daar heb je gelijk in!

Lise ook tijdens sollicitatie geen problemen mee ondervonden?
Welke sector als ik vragen mag?
Eviva1983 schreef:
07-10-2019 13:40
Zeker waar Wilma, daar heb je gelijk in!

Lise ook tijdens sollicitatie geen problemen mee ondervonden?
Welke sector als ik vragen mag?
Integendeel, werkgevers vonden het juist een blijk van motivatie en doorzettingsvermogen.
lise1985 schreef:
07-10-2019 13:44
Integendeel, werkgevers vonden het juist een blijk van motivatie en doorzettingsvermogen.
Dat Klinkt goed!
"Vroeger" dacht men nog wat negatief over thuisstudies.
Alsof het zomaar een cursusje is.
Geheel onterecht natuurlijk want het diploma moet aan alle standaard eisen voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
05-10-2019 14:13
Mallootje,
Nogmaals ontzettend lief dat jij zo uitgebreid je ervaring wil delen, daar heb ik veel aan :heart: je verhaal geeft me motivatie om hier ook voor te gaan!.
Wat leuk dat je zonder dit diploma ook binnen bent gekomen in de gehandicapten zorg.
Ik heb maandag mijn tweede gesprek dus heb goede hoop dat ik ook aangenomen wordt en wilde me direct oriënteren op de mogelijkheden qua opleiding, de leidinggevende raadde al een thuisstudie aan als mogelijkheid.
Ze vinden een klik met de clienten belangrijker dan binnenkomen met papiertje, was dit bij jou ook zo? Want meestal heb je wel diploma nodig

Ik heb precies hetzelfde als jij. Zelf studeren spreekt me meer aan dan in de klas. Ik heb namelijk ook ADHD! :) .
Er is trouwens bij "psyche" een topic over adhd, misschien vind je het leuk om mee te schrijven.
Kwam erachter dat veel adhders graag in de zorg/ welzijn werken.

Ik denk dat ik wel discipline heb, wil het echt heel graag. Het lijkt me zo dankbaar werk en iedereen zegt; het is echt iets voor jou :) . leuk om te horen!.
Vanaf april volgend jaar heb ik er ook echt tijd voor, want heb dan twee kinderen op school.

Welk studietempo heb jij gekozen? En waarom gaf LOI de doorslag?
Ik denk echt goede keus, zorg heeft veel mensen nodig en volgens mij kun je met veel verschillende doelgroepen werken na deze opleiding. :)

Graag gedaan hoor, ben heel blij dat je er iets aan hebt! :)

Hoe ging je gesprek gisteren, heb je al iets gehoord??


Bij ons was het inderdaad zo dat je grondhouding t.o.v. de cliënten het belangrijkst was, ook omdat we nogal een complexe doelgroep hebben. Je moet stevig in je schoenen staan haha. Wel was het zo snel mogelijk willen halen van een diploma uiteraard een vereiste maar daar ben ik nu dus mee bezig!

En als jij ook ADHD hebt dan herken je waarschijnlijk m'n andere factor ook wel: niet kunnen concentreren op commando! Bij mij is het niet zo dat ik me tijdens de les kan concentreren en dat na de les weer uit kan zetten... het kost me veel moeite om ergens mee te beginnen maar als ik eenmaal bezig ben, ga ik het liefste 5 uur door in een soort van hyperfocus haha. En dat strookt ook niet helemaal lekker met klassikaal onderwijs.

Voor de opleiding staat bij de LOI 2 jaar (nominaal), maar je kunt ook versnellen of eventueel juist langer over de opleiding doen (max. 4 jaar). Ik weet nog niet wat het voor mij gaat worden haha. Nu ben ik in ieder geval op de helft, maar we proberen ook zwanger te worden dus wie weet wat er nog tussendoor komt!

En waarom ik voor de LOI heb gekozen? NCOI en Scheidegger waren in ieder geval geen optie vanwege de prijs haha, dus ik heb wel in een ander segment moeten zoeken (NHA / NTI / LOI). Maar waarom ik uiteindelijk voor LOI ben gegaan, gewoon een gevoel denk ik? Daar kan ik niet echt een goede reden voor geven haha. Merk in ieder geval wel dat ik het lekker overzichtelijk vind, de online leeromgeving is heel duidelijk en je wordt goed door het leerpad geloodst. Maar dit kan ik dus niet vergelijken met andere opleiders, misschien is het daar nog wel veel beter.

Ik ben wel heel bewust PB Specifieke doelgroepen en niet Gehandicaptenzorg gaan doen, omdat ik inderdaad het idee heb dat deze opleiding breder is. Ook om mijn opties voor de toekomst wat open te houden :)
hi Maillootje, Ik zie nu pas dat ik heel je bericht gemist heb excuus.
De vraag is of je dit nog gaat lezen nu haha :-)
Ik waardeer je uitgebreide uitleg wel heel erg.
Ik ben aangenomen bij de baan en begin eind november :-)
Hoe is het nu op jouw werk en met de studie?
Ik herken precies wat je zegt qua concentratie en ADHD hoofd, erg lastig bij klassikale bijeenkomsten en daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar een thuisstudie.
Echter, heb ik een andere organisatie (grote woonvorm met verstandelijk gehandicapten in mijn regio) voor de zekerheid aangeschreven om te vragen hoe ze staan tegenover sollicitanten die hun diploma via een thuisstudie hebben behaald.
Ze gaven helaas aan dat ze de voorkeur geven aan regulier onderwijs. o_o o_o
Nu twijfel ik dus wat ik ga doen.
Want ik weet niet hoe zwaar ik hun antwoord moet meetellen.
Ik denk namelijk ook dat als je jezelf goed kan verkopen in een gesprek ze je wel aan nemen, ongeacht op welke manier je het erkende diploma behaald heb,
Hier nog twijfel alom dus.

Hoe gaat het met jouw ADHD in dit vakgebied? loop je nog tegen dingen aan tijdens je werk?
Ik heb me zojuist aangemeld voor de opleiding via NTI :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven