Werk & Studie alle pijlers

Mag je als verpleegkundige kaartje sturen naar je patient?

05-10-2019 09:35 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hbo-verpleegkundige in opleiding. Gisteren had ik op stage (in het ziekenhuis) een gesprekje met een man die volgende week een heftie operatie moet ondergaan, hij ziet hier erg tegenop. Het gesprekje was kort, maar wel mooi. Ik heb echt met hem te doen, kan hem nu ik thuis ben niet echt uit mijn hoofd zetten.

Het liefst stuur ik hem volgende week een kaartje ter bemoediging.

Maar ik vroeg me af of zoiets wel mag?

Ik zou dan namelijk wel zo 'brutaal' moeten om zijn adres op te zoeken, ik ken hem nauwelijks, waar bemoei ik me mee..
Misschien iemand uit medische wereld die hier tips voor heeft? Of iemand anders? ;)

Zou jij in deze situatie een kaartje sturem?

Totaal aantal stemmen: 165

Ja (4%)
Nee (94%)
Ik weet het niet goed (2%)
anoniem_391266 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:37
2.52% gewijzigd
nee
Als je er een goede band mee hebt wel maar iemands adres ervoor moeten zoeken is not done, privacywet enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgesproken voorstander van het opheffen van al die soort ge- en verboden.
Ik vind het gewoon een lief gebaar, lekker doen dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nee!

Je gaat nog vaker zulke gesprekken hebben. Professionele distantie houden. Ik zou me erg ongemakkelijk voelen als ik van iemand van het verplegend personeel ineens een kaartje op mijn privé-adres zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet in de medische wereld, dus ik kan het fout hebben, maar ik neem aan dat de privacy wetgeving AVG hier ook van toepassing is. Dat zou betekenen dat je alleen een adres mag gebruiken als dit nodig is voor het uitvoeren van je functie. Zo klinkt het niet, dus ik denk dat je het adres ook niet op had mogen zoeken.
Nee, professionele afstand houden.

Officieel had je zijn adres helemaal niet mogen opzoeken, want dat had je niet nodig om je werk uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Nee!!

Het is naar maar ik denk dat je nog zal moeten leren wat professionele afstand te houden want hij zal niet de laatste patiënt zijn waarvan je je het lot aantrekt.

Bovendien, je mag niet zomaar in een dossier kijken, zijn regels voor.

Wat je wel kan doen, als je volgende week weer stage loopt, even bij hem langs gaan. Als vpk bij patiënt.
Nee. Niet professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-10-2019 09:59
Ik ben uitgesproken voorstander van het opheffen van al die soort ge- en verboden.
Ik vind het gewoon een lief gebaar, lekker doen dus.
Ik ben een uitgesproken voorstander van privacy wetgeving, maar ik vind het sowieso een lief gebaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging er wel vanuit dat het kaartje gestuurd wordt naar deze mijnheer in het ziekenhuis, niet naar zijn huisadres.
Niet de hele OP gelezen dus.

Blijft wat mij betreft dat 'professionele distantie' best wat minder mag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zie zelden zo veel dezelfde mening als nu :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een lief idee. Maar: inderdaad de AVG. Die is er niet voor niets dus je mag zijn adres NIET gebruiken.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-10-2019 10:05
Ik ging er wel vanuit dat het kaartje gestuurd wordt naar deze mijnheer in het ziekenhuis, niet naar zijn huisadres.
Ik neem aan dat ze zijn huisadres heeft opgezocht, het adres van het ziekenhuis zal ze niet op hoeven zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem kan je hem natuurlijk wel een kaartje sturen. Maar dat is op de grens. Of anders naar de afdeling (ook anoniem) waar hij opgenomen wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Solomio schreef:
05-10-2019 10:05
Ik ging er wel vanuit dat het kaartje gestuurd wordt naar deze mijnheer in het ziekenhuis, niet naar zijn huisadres.
Niet de hele OP gelezen dus.

Blijft wat mij betreft dat 'professionele distantie' best wat minder mag.

Op zich eens, maar als ik in TO's schoenen stond en nog in opleiding was, zou ik het niet doen, want bang dat het gevolgen zou kunnen hebben voor mijn stage.
Alle reacties Link kopieren
Zijn huisadres mag je niet opzoeken dus daar kun jij niets naar toe opsturen. Als hij in het ziekenhuis ligt en je bent in de gelegenheid om hem nog een extra hart onder de riem te steken kan dat wel.

Ik zou je gevoel en dilemma wel in de opleiding bespreken. Dit hoort bij de zorg en het is fijn als je een manier vindt om hier goed mee om te gaan. Er open over zijn helpt daarbij.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-10-2019 10:07
Op zich eens, maar als ik in TO's schoenen stond en nog in opleiding was, zou ik het niet doen, want bang dat het gevolgen zou kunnen hebben voor mijn stage.
Dit. En zeker als TO het adres opgezocht heeft in de ziekenhuisgegevens. Dan is ze echt fout bezig geweest en dat is genoeg om per direct van stage gegooid te worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
In de privacy-wetgeving heb je al een misstap begaan door zijn adres op te zoeken. Je hebt een gesprek gehad met deze man, maar lees geen behandelrelatie. Dit kan leiden tot ontslag op staande voet. Niet doen dus, erg onverstandig.
Heel lief!

Ook het einde van je baan trouwens als meneer privacy een dingetje vindt
Is het opzoeken van zijn adres als geen overtreding?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
05-10-2019 10:11
In de privacy-wetgeving heb je al een misstap begaan door zijn adres op te zoeken. Je hebt een gesprek gehad met deze man, maar lees geen behandelrelatie. Dit kan leiden tot ontslag op staande voet. Niet doen dus, erg onverstandig.
Dit. Iemands adres opzoeken gaat al flink over de grens van het toelaatbare en kan jou in grote problemen brengen.
Nee, alleen als de patient zelf zijn adres had gegegeven kan je het overwegen. Vind dat trouwens best kunnen als je iemand echt al een tijdje verzorgt en kent. En je dus dat adres van die persoon zelf heeft.

Is het een patient die je amper kent en niet zelf een adres van hebt gekregen, nee.

Dus zeker niet doen. Je mag dat soort data niet opzoeken en dat heb je echt wel geleerd in je opleiding. Dus ga je als je een beetje slim bent dat kaartje natuurlijk niet sturen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:18
29.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat mag en kan niet. Hoe graag je dat ook zou willen doen. Ik zou dat ook graag willen doen hoor, maar het is niet professioneel.

Je bent zo ‘brutaal’ geweest om zijn adres op te zoeken. Formeel gezien heb je de wet overtreden (en in ieder geval de regels van het ziekenhuis) , want hebt gegevens van iemand opgezocht waar je niets had te zoeken. Je was immers ietwat brutaal. Hiermee heb je de privacywetgeving overtreden.

Nogmaals: ik snap je gevoel, dat het bij je blijft en er misschien onschuldig uitziet. Maar stel nu dat deze meneer het helemaal niet kan waarderen en het bij je werkgever neerlegt? Daar kan het ziekenhuis en jij een hoop gedoe mee krijgen. Je bent in opleiding en misschien wat naïef geweest. Niet meer doen! Wil je weten hoe je hiermee om moet gaan? Vraag je leidinggevende. Ow en vooral niet zeggen dat je zijn adres hebt opgezocht.

Enne..... je bent een mooi mens, want je ziet de mens achter de patiënt. Dus je hebt een goed beroep gekozen. Daar mag je trots op zijn.
elledriver wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:18
5.81% gewijzigd
Gatekeeper* schreef:
05-10-2019 10:14
Is het opzoeken van zijn adres als geen overtreding?
Nogal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven