Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan; eerste week beviel niet

05-10-2019 10:08 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik ben vorige week begonnen aan een nieuwe baan. Ik ben aangenomen voor een hogere functie dan wat ik hiervoor deed. Ik had er ontzettend veel zin in, en begon erg positief. De dagen verstreken, afgelopen week, en ik kwam er steeds meer achter dat ik waarschijnlijk een grote fout heb gemaakt. Ik heb mijn vaste baan, bij een stabiele organisatie, maar met weinig uitdaging, opgezegd voor:

- Een functie die waarschijnlijk tegenvalt qua verantwoordelijkheden. Dit maak ik nu al op uit het inwerken, kennismakingsgesprekken met collega’s en als ik kijk naar het werk wat is opgeleverd afgelopen jaren.
- Een rommelige afdeling. Afgelopen jaar / 1,5 jaar zijn er zo’n 6 mensen vertrokken uit dit team. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waarom het verloop zo hoog is.
- Ik ben afzonderlijk door 2 collega’s “gewaarschuwd” dat ik voor mijzelf moet opkomen. Als ik doorvraag voor wie of wat, krijg ik geen duidelijk antwoord. En “Ik moet tegen bepaalde collega’s kunnen”.
- Een manager die ik nog niet heb gezien, en nu 2 weken op vakantie is, zonder een berichtje richting mij. Dus van bovenaf nog geen warm welkom gehad.
- Tijdens het sollicitatiegesprek bleek het geen probleem als ik er geen native in zou zijn, maar nu zie ik dat ik mijn Engels toch nodig moet opkrikken, want rapporten moet ik ook schrijven in het Engels.
- Nu al klagende collega’s die zeuren om hoge werkdruk
En tot slot (inschattingsfout van mijzelf); reistijd is van deur tot deur zo’n 1,5 uur. Ik dacht zo’n 55-60 min.

+ punten zijn:
+ De werkgever staat ontzettend goed op mijn CV.
+ vrijheid van thuiswerken
+ hogere functie (op papier dan)

Tja, Ik kan sinds gisteren alleen maar emotioneel zijn. Een verkeerde inschattingsfout gemaakt.. en dingen die naar mijn idee, veel mooier verteld zijn tijdens het sollicitatiegesprek.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil dit bespreekbaar maken bij mijn manager, maar mogelijk toch verder solliciteren (dichterbij) huis. Of geef ik nu te snel op?

Thanks alvast voor het reageren!
hellohoihi wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:57
0.17% gewijzigd
En terug naar je vorige baan. Is dat nog mogelijk.
een week?????
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je manager nog niet eens gesproken. Dus ik zou even wachten met deze stortvloed aan negativiteit. Die voor een deel bestaat uit dingen die je hebt gehoord, of waarvan je denkt dat het zo zal zijn. Ik zou zeggen probeer het eens een paar maanden en oordeel dan pas. Misschien valt het harstikke mee met die vervelende collega's en mag je de functie vrijer invullen waardoor je hem zelf interessanter kan maken. Uiteraard staat het je vrij om verder te kijken naar andere vacatures. De reistijd alleen al vind ik daarvoor een goede motivatie.
dutchgirly wijzigde dit bericht op 05-10-2019 10:21
Reden: Typo
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geef het een kans, een eerste week is altijd anders en lastig.

Kom je er na 6 maanden / 1 jaar achter dat het echt niets is, dan ga je opzoek naar een andere baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
05-10-2019 10:19
En terug naar je vorige baan. Is dat nog mogelijk.
Nee.. Er is al iemand nieuw aangenomen :-)!
Je werkt er een week! Geef het de kans. Mijn eerste week bij mijn huidige werkgever was ook zeer matig, om het neutraal te formuleren, maar inmiddels zou ik er het liefst voorgoed blijven :)

Als het echt tegen blijft vallen: zie het als cv-opbouw en maak er een periode het beste van.
Alle reacties Link kopieren
En probeer je eigen mening te vormen. Misschien is die collega waar je voor gewaarschuwd bent wel heel aardig, en moet je juist oppassen voor die waarschuwende collega.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog een kat in een vreemd pakhuis, wordt overladen met informatie, goede kans dat je niet lekker geslapen hebt deze eerste dagen, en je manager heb je ook nog niet eens gesproken....
Doe eens een beetje lief voor jezelf en geef alles eerst eens een kans en wat tijd.
Probeer te ontspannen dit weekei de, ga lekker naar de sauna, haal een lekker wijntje voor jezelf, maak een lange boswandeling etc. Maak je hoofd leeg, rust uit, en ga er maandag fris tegenaan.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje even doorzetten hoor.

De verantwoordelijkheid is lager dan he dacht, maar je kan hem nu al niet aan?
Valt vast wel mee. Eerst maar eens een beetje landen op je plek en dan bedenken wat prioriteit heeft.
Iedereen weet toch dat zowel kandidaat als werkgever de dingen vaak iets rooskleuriger voorspiegelen. Het is aan beide partijen om uit te vinden hoe realistisch dat is.

Maar een week is kort. Je zit er nu, maak er wat van. Met had-ik-maar schiet je niets op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb banen gehad waarbij het vanaf dag 1 top was, en banen waarbij het vanaf dag 1 ruk was. Bij die laatste was het een kwestie van solliciteren en intussen gewoon zo goed mogelijk functioneren.

Met name een hoog verloop is vaak niet gunstig, tenzij je in een callcenter zit, waar veel studenten werken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
hellohoihi schreef:
05-10-2019 10:08
- Een functie die waarschijnlijk tegenvalt qua verantwoordelijkheden. Kun je lastig zeggen als je je manager nog niet hebt gesproken
- Een rommelige afdeling. Afgelopen jaar / 1,5 jaar zijn er zo’n 6 mensen vertrokken uit dit team. Dat is een feit en zal vast een oorzaak hebben
- Ik ben afzonderlijk door 2 collega’s “gewaarschuwd” dat ik voor mijzelf moet opkomen. Als ik doorvraag voor wie of wat, krijg ik geen duidelijk antwoord. En “Ik moet tegen bepaalde collega’s kunnen”. Met een korrel zout nemen en zelf bepalen wat je met die info doet.
- Een manager die ik nog niet heb gezien, en nu 2 weken op vakantie is, zonder een berichtje richting mij. Dus van bovenaf nog geen warm welkom gehad. Laat dat mens lekker vakantie vieren. Klinkt als iemand die het werk goed los kan laten.
- Tijdens het sollicitatiegesprek bleek het geen probleem als ik er geen native in zou zijn, maar nu zie ik dat ik mijn Engels toch nodig moet opkrikken, want rapporten moet ik ook schrijven in het Engels. Dat is een uitdaging! Vraag om een cursus
- Nu al klagende collega’s die zeuren om hoge werkdruk Ja joh, dat heb je overal.
En tot slot (inschattingsfout van mijzelf); reistijd is van deur tot deur zo’n 1,5 uur. Ik dacht zo’n 55-60 min. Dat is wel echt jammer

+ punten zijn:
+ De werkgever staat ontzettend goed op mijn CV.
+ vrijheid van thuiswerken
+ hogere functie (op papier dan)

Tja, Ik kan sinds gisteren alleen maar emotioneel zijn. Een verkeerde inschattingsfout gemaakt.. en dingen die naar mijn idee, veel mooier verteld zijn tijdens het sollicitatiegesprek.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil dit bespreekbaar maken bij mijn manager, maar mogelijk toch verder solliciteren (dichterbij) huis. Of geef ik nu te snel op?

Thanks alvast voor het reageren!
Die rommelige afdeling kan zeker lastig zijn en veel vertrekkende collega's kan duiden op gedoe, maar kan ook zomaar heel plausibel zijn. Aan de andere kant geeft jou dat ook alle vrijheid om je werk in te richten zoals jij het graag doet. Verder vind ik de minpunten, op de reistijd na, echt wel meevallen. Ze klinken mij als onwennigheid in de oren. Wacht de komst van je manager af, maar realiseer je ook, dat die na 2 weken vakantie niet direct alle aandacht voor jou heeft. Die heeft ook 2 weken post en vragen van je collega's te verwerken.

Als je jezelf een kans wil geven, zou ik bespreekbaar maken bij de manager, zoals jij zegt eens heel diplomatiek verpakken. Het is echt een slechte binnenkomer wanneer je begint met klagen en vragen over sfeer. Maar goed, als je het al opgegeven hebt is dat niet erg.

De reistijd is echt wel dom trouwens. Hoe komt het dat je je daar zo in vergist hebt? En koop een e-reader als je met het ov reist.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een baan waarbij er flink wat van je gevraagd wordt. Vooral op persoonlijk vlak.
Dus blijkbaar word je niet in een gespreid bedje ontvangen en moet je daar zelf voor zorgen. Aan de bak dus.
Je bent een stabiele organisatie gewend en nu zit je blijkbaar bij een minder stabiele organisatie. Kan ook leuk zijn, maar dan moet je wel actief voor jezelf zorgen.

En een week is natuurlijk heel kort. Heb je een proeftijd? Kijk dan hoe het de komende weken gaat, probeer er zelf iets van te maken en als je het vlak voor het einde van je proeftijd nog steeds allemaal negatief vindt, stap je op.
Je bent er pas een week! Wacht even voordat je meteen conclusies trekt.
Wat betreft de manager: Die is op vakantie. Waarschijnlijk heeft hij/zij het ook druk gehad met afronden voor de vakantie.

Wat betreft de negatieve mensen: Hou er ook rekening mee dat de actieve mensen waarschijnlijk degene zijn die weggaan. De mensen die blijven kunnen soms erg gaan hangen in het negatieve. Misschien deels terecht, zij krijgen te maken met de consequenties van het verloop, maar misschien deels ook gewoon frustratie. Iedereen heeft wel een collega, die alleen zeurt hoe slecht alles is, maar niet naar zichzelf kijkt. Die zullen ook altijd klagen over de werkdruk, terwijl ze wel tijd hebben om een uur per dag op je bureau te zitten zeuren.

Mijn eigen ervaring is dat als je meegaat met de negatieve collega's, het meteen een stuk minder leuk is. Het is voor jezelf vaak veel prettiger als je wat mensen om je heen hebt met een wat positievere insteek. Dat betekent niet dat je zonder kritiek moet doen wat er gezegd wordt, maar zorg ervoor dat die kritiek ergens op gebaseerd is en je weet waar je het over hebt.

Een nieuwe baan is altijd stressvol en spannend en het is maar zelden dat je meteen ontspannen lekker zit te werken. Een week is veel te kort. Je bent moe, je moet nieuwe indrukken verwerken, dus ontspan dit weekend. Laat je volgende week niet meteen van je stuk brengen door negatieve, geheimzinnige mensen. Zodra je manager er is, zal hij/zij vast een gesprek met je plannen.

En van je Engels een beetje opkrikken is ook niemand ooit slechter geworden.
Alle reacties Link kopieren
Laat je in ieder geval niet gek maken door wat anderen zeggen. Sommige mensen klagen ook gewoon altijd, vergeet dat niet.

Ik zou het gewoon op je af laten komen en als het echt niks is na een half jaar oid verder solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen, dank voor de reacties. Mijn reactie tot nu toe: Ik moet idd ook even wennen! Ik heb dit weekend tijd gehad om te reflecteren en zal vanavond mijn bevindingen delen. Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
To, de eerste week valt vaak gewoon tegen omdat alles anders is. Ik denk dat het een deel zal schelen als de manager terug is.

Een hoog verloop kan duidelijk op problemen, maar het kan ook toeval zijn. Ik heb ergens gezeten, waar binnen een paar maanden 4 man weg ging. Eentje ontslagen ivm functioneren. Eentje werkte er al jaren en had een nieuwe uitdagende functie gevonden. Een ander had een kind gekregen en vond een baan dichterbij huis. En de laatste had ook een leukere functie gevonden, niet gezocht, wel voor gevraagd via een kennis, ook dichterbij huis.

Op eentje na, waren ze niet ontevreden over hun huidige functie, maar er kwam gewoon iets leukers op hun pad.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Kan idd zijn dat je moet wennen, 1 week is wel erg kort. Echter is mijn ervaring dat de indruk van de eerste weken meestal klopt. Als het na 2-3 weken nog steeds bevalt, gaat het waarschijnlijk niet beter worden en zou ik op zoek gaan naar iets anders. Stoppen in de proeftijd is ook nog prima te verantwoorden naar een volgende werkgever. Ik lees echter ook een paar dingen die je vooraf had kunnen weten. Volgende keer meer doorvragen/uitzoeken tijdens het sollicitatieproces.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het de eerste week bij een nieuwe werkgever nooit leuk. Dat is voor mij althans nooit een indicatie hoe het later wordt. Dus geef het een kans en kijk over enkele weken nog een keer.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik mag van mezelf de eerste drie tot vier maanden nog helemaal niks vinden van een nieuwe baan. Echt even de kat uit de boom kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist zeggen: vertrouw op je onderbuikgevoel. Als dat je vertelt dat je een grote inschattingsfout hebt gemaakt, dan is dat in mijn beleving ook zo. Tuurlijk heb je in je eerste week, maand, zelfs jaar opstartperikelen, maar die voelen in mijn ervaring toch anders, minder ongrijpbaar.

Ik ben zelf veel te lang blijven hangen in een baan waar ik op dag 1 al wist dat het niet goed zat, en dat heeft me een flinke knauw in m'n eigenwaarde en een enkeltje bijna-burnout opgeleverd. Durfde al bijna niet meer te geloven in een werkplek waar je wel gewoon met plezier naartoe gaat, ondanks de inwerk-uitdagingen. En toch ben ik daar uiteindelijk wel terecht gekomen.

Je kent jezelf het beste, je hoeft niets te bewijzen, en je hoeft je ook niet te verantwoorden naar de buitenwereld.

Sterkte met uitpuzzelen wat je wil!
Alle reacties Link kopieren
nochtans heb ik al gehad dat ik na 1 dag al ben weggelopen uit een bedrijf. en meestal klopt het ook.
Alle reacties Link kopieren
lola29 schreef:
08-10-2019 23:38
Ik zou juist zeggen: vertrouw op je onderbuikgevoel. Als dat je vertelt dat je een grote inschattingsfout hebt gemaakt, dan is dat in mijn beleving ook zo. Tuurlijk heb je in je eerste week, maand, zelfs jaar opstartperikelen, maar die voelen in mijn ervaring toch anders, minder ongrijpbaar.

Ik ben zelf veel te lang blijven hangen in een baan waar ik op dag 1 al wist dat het niet goed zat, en dat heeft me een flinke knauw in m'n eigenwaarde en een enkeltje bijna-burnout opgeleverd. Durfde al bijna niet meer te geloven in een werkplek waar je wel gewoon met plezier naartoe gaat, ondanks de inwerk-uitdagingen. En toch ben ik daar uiteindelijk wel terecht gekomen.

Je kent jezelf het beste, je hoeft niets te bewijzen, en je hoeft je ook niet te verantwoorden naar de buitenwereld.

Sterkte met uitpuzzelen wat je wil!

Ja.. dit is waarom ik op mn 4e dag huilend thuis kwam vorige week. Ik heb al het e.e.a. meegemaakt bij een oud werkgever, waardoor ik bijna een jaar thuis zat. Vandaar dat ik ook zo heftig reageerde. Ik wilde zelfs solliciteren afgelopen weekend!

Maar na al het denken heeft 1 gedachte me toch nu wat rustiger gemaakt: Elke baan is anders. Ook al lijken er weinig grote verantwoordelijkheden, er is een aantal dingen die ik wel graag wil verbeteren. Zoals mijn Engels in taal en geschrift, en presenteren voor groepen. Dus waarom kan ik er dan niet beter het beste van maken (denk ik nu)? En daarnaast is het een grote werkgever, waar ik misschien over een jaar weer op een andere afdeling terecht kan (waar het wellicht wel rustiger is).
Ik hoop dat ik er na een tijdje nog steeds zo in sta..!
That’s the spirit!! :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven