Werk & Studie alle pijlers

Wie verdient er eigenlijk minimumloon?

06-10-2019 13:54 121 berichten
In het topic waarin gesteld werd dat bijstand te royaal is, ging het over de verschillen tussen mensen die bijstand krijgen en mensen die minimumloon verdienen. En toen ging ik me afvragen: wie verdient er eigenlijk minimumloon?
Ik heb het gegoogeld maar dan krijg ik artikeltjes als deze: https://www.ad.nl/economie/ruim-een-op- ... ~acc988b7/
Één op 20 werknemers verdient kennelijk minimumloon. In het artikel wordt de horeca als voorbeeld gegeven wat me erg verbaast, ik heb veel horeca ervaring en dat verdiende echt zo slecht niet. Helemaal met fooien erbij zit je ruim boven minimumloon.
Ik kan me wel voorstellen dat jong personeel in bijvoorbeeld supermarkten en winkels minimumloon verdient, je leest ook vaak dat die er door bedrijven uitgewerkt worden als ze 18 en dus te duur worden. Maar dan hebben we het over bijbaantjes, niet over inkomen waar iemand van moet leven.
Ik heb vanaf het moment dat ik mocht werken allerlei baantjes gehad maar ik geloof niet dat ik ooit minimumloon heb verdiend, ook niet toen ik in een winkel werkte of een blauwe maandag in de schoonmaak.

Schoonmakers, timmermannen, hoveniers, allemaal verdienen ze echt ruim boven minimum. Dus ik bedoel het niet als oordeel maar gewoon omdat ik het niet weet: wie werkt er eigenlijk voor het minimumloon?
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Supermarkt en schoonmaakbedrijven hebben een CAO, dus dan ga je toch vanzelf boven minimumloon?
Alle reacties Link kopieren
Sommige bedrijven houden minimumloon aan voor hun productie- en magazijnmedewerkers, dat weet ik wel. (Bij uitzendbureau in die sector gewerkt)
Alle reacties Link kopieren
Uitzendkrachten, taxichauffeurs, schoonmakers, mensen die net beginnen in diverse ongeschoolde banen.
Mijn man verdient op het moment €10,52 als medewerker in een fabriek. Hij is uitzendkracht na diverse jaren zonder betaald werk thuis te zijn geweest.
Hij kon ook voor €9,44 aan het werk als taxichauffeur, zonder toeslagen voor onregelmatig of nachtwerk.
pepermint_patty wijzigde dit bericht op 06-10-2019 14:05
17.21% gewijzigd
https://www.nationaleberoepengids.nl/sa ... n-tot-2000
Alle reacties Link kopieren
Fooi valt niet onder loon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
06-10-2019 14:00
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Supermarkt en schoonmaakbedrijven hebben een CAO, dus dan ga je toch vanzelf boven minimumloon?
Het feit dat er een CAO is met arbeidsvoorwaarden en regels betekent niet automatisch dat elke loonschaal boven het minimumloon is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mensen die het zware werk doen in de bouw, zoals asbest saneerders en slopers.

wordt tegenwoordig bijna alleen nog gedaan door gedetineerden.
wij slapen nooit.
Een kennis heeft ooit is gewerkt bij Xenos. Ze verdiende als 40 jarige echt slecht. Ik weet niet of het miniumloon was. Maar veel meer was het niet.
viva-amber schreef:
06-10-2019 14:03
Fooi valt niet onder loon.
Maar wel inkomen toch?

Dan nog verdien je meestal echt wel meer dan minimum in de horeca is mijn ervaring. Misschien dat je minimum verdient bij een La Place ofzo?

Iemand zei schoonmakers, nou echt niet hoor: schoonmaak verdient best goed! Ik ken een paar taxichauffeurs en die verdienen ook echt geen minimum maar misschien ligt dat aan het deel van het land ofzo?

Productie, ja dat kan ik me voorstellen.
Ik weet niet hoe het nu is, maar een bekende van me was een paar jaar geleden postbezorger en kreeg een minimumloon uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn man met 52 werkloos thuis kwam te zitten, is hij taxivervoer gaan doen, zorgvervoer. Dat was minimum loon en 0 toeslagen. Was zelfs minder dan zn uitkering. Gelukkig was dat maar tijdelijk, daar kan je geen gezin van onderhouden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Volgens mij zegt deze link niets meer dan alle beroepen waarbij je minstens minimumloon verdient, oftewel alle beroepen XD
Productiemedewerkers.
Medewerkers van bedrijven die niet onder een CAO vallen.
Huishoudelijke hulpen
watdachtjehiervan schreef:
06-10-2019 14:08
Een kennis heeft ooit is gewerkt bij Xenos. Ze verdiende als 40 jarige echt slecht. Ik weet niet of het miniumloon was. Maar veel meer was het niet.
Verbaast me dat ze uberhaupt aangenomen is, ik zie in dat soort winkels eigenlijk alleen heel jonge werknemers, en dan één oudere bedrijfsleider erbij.

Wauw dat zorgchauffeur minimum verdient verbaast me echt!!
https://financieel.infonu.nl/geld/12538 ... issen.html
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 14:22
0.00% gewijzigd
quattro-stagioni schreef:
06-10-2019 14:10
Ik weet niet hoe het nu is, maar een bekende van me was een paar jaar geleden postbezorger en kreeg een minimumloon uitbetaald.
https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarde ... tbezorgers
Ja inderdaad, het eerste jaar als postbezorger werk je voor minimumloon. Ik ben postbode geweest en dat was toen wel anders! Die functie is echt uitgekleed.
Alle reacties Link kopieren
Schoonzusje rijdt taxi en krijgt idd ook echt minimum. Dan voel ik me verwend, want voor dat geld zou ik mijn bed gewoon niet uitkomen :-o.

Ook call centers betalen vaak zeer slecht (wel vaak bonussen bij verkopen e.d.). Call center van het UWV, via uitzendbureau ook minimum.
Of ze geven 10 cent meer ofzo, dan 'klinkt' het beter.
Ik werk als huishoudelijke hulp en verdien €10,50 per uur.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat lijstje is volgens mij erg positief hoor.
Ik werk in een winkel maar verdien dat echt niet.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Broodjehagelslag schreef:
06-10-2019 14:19
Ik werk als huishoudelijke hulp en verdien €10,50 per uur.
Ook best laag inderdaad, hoewel je volgens mij ruim een euro boven minimum zit. Toch he, als ik hier een huishoudelijke hulp in wil huren vind ik die niet voor minder dan 12,50 per uur. Zal ook met de locatie te maken hebben misschien?
lientje69 schreef:
06-10-2019 14:22
Nou, dat lijstje is volgens mij erg positief hoor.
Ik werk in een winkel maar verdien dat echt niet.
Lijstje was volgens mij ook verkeerd had het nog niet doorgelezen.
dubbelvla schreef:
06-10-2019 14:17
Schoonzusje rijdt taxi en krijgt idd ook echt minimum. Dan voel ik me verwend, want voor dat geld zou ik mijn bed gewoon niet uitkomen :-o.

Ook call centers betalen vaak zeer slecht (wel vaak bonussen bij verkopen e.d.). Call center van het UWV, via uitzendbureau ook minimum.
Of ze geven 10 cent meer ofzo, dan 'klinkt' het beter.
Tja, als je geen andere keus hebt zul je wel moeten hè?
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden op een callcenter 10,25 en dan was dat nog aardig vergeleken met de amper 9,40 bruto per uur die andere boden.
Uitzendbureau 0 uren contract.

Best een hoop beroepen met dit of een vergelijkbaar salaris zoals je ziet.
En vooral ook niet de leukste banen, doe je dit ft ( wat vaak mentaal zwaar is hele dagen bellen ) dan hou je wat over.
Werk je minder is het inkomen uiteraard ook een stuk lager en er zijn call centers waar ze je niet voor meer dan 6 uur per dag laten werken juist ivm die mentale druk.
Maar echt er zijn echt mensen die voor dit geld de deur uit moeten.

( en dan krijg bepaalde reacties in het topic waar jij naar refereert ;-) )

NB inmiddels verdien ik wel meer maar toch voor velen is een salaris op het minimum het hoogst haalbare.
ClumsyNinja schreef:
06-10-2019 14:22
Ook best laag inderdaad, hoewel je volgens mij ruim een euro boven minimum zit. Toch he, als ik hier een huishoudelijke hulp in wil huren vind ik die niet voor minder dan 12,50 per uur. Zal ook met de locatie te maken hebben misschien?
Als jij ze via een bedrijf inhuurt, krijgt de werknemer niet 1 op 1 die € 12,50 uitbetaald natuurlijk..

Wat dacht je van kosten en een verdienmodel voor het bedrijf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven