Werk & Studie alle pijlers

Veel Rijles gehad

07-10-2019 22:59 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet helemaal of ik hier op het juiste adres ben, maar wil het toch even van me afzetten.

Ik heb rijles sinds maart.
heb er nu al zo 60 uur gereden in lessen van 2 uur.
Nu begin ik me wel druk te maken.
mijn theorie loopt af in mei en dan wil ik het wel hebben.

Ik zit nu de heletijd te praktiseren dat ik praktijk examen steeds ga falen. en dan die theorie opnieuw moet doen.
er gaan soms tijdens de les nog wel eens wat dingen fout enzo.

Moest dit even kwijt bij onbekende mensen die een onzijdige mening kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Overstappen andere rijschool?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
In mei? Dat is nog 7 maanden.

Komt goed. Niet opgeven, anders is het weggegooid geld.
Je bent niet de enige die veel lessen nodig heeft gehad.
Die theorie moet je sowieso toch kennen (en kunnen toepassen) dus wat is de ramp - behalve misschien financieel - als je die opnieuw zou moeten doen?

Kennelijk ben je er de 1ste keer doorgeraakt, dus dan moet de 2de keer ook wel lukken.


Het rijden zelf ... Wat zegt je rij-instructeur daarover?
Alle reacties Link kopieren
een onzijdige mening nu voel ik me geroepen natuurlijk :proud:

mag je bijna afrijden? waarom zoveel lessen nodig gehad, door onzekerheid in rijden en daardoor fouten maken? zo ja dan gaat dar je natuurlijk niet helpen bij praktijkexamen... maar eraf komen is lastig, probeer er minder mee bezig te zijn en bedenk je... ECHT leren rijden doe je pas NA het behalen van examen.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
07-10-2019 23:10
Overstappen andere rijschool?
Nee die man geeft prima les.
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
07-10-2019 23:16
een onzijdige mening nu voel ik me geroepen natuurlijk :proud:

mag je bijna afrijden? waarom zoveel lessen nodig gehad, door onzekerheid in rijden en daardoor fouten maken? zo ja dan gaat dar je natuurlijk niet helpen bij praktijkexamen... maar eraf komen is lastig, probeer er minder mee bezig te zijn en bedenk je... ECHT leren rijden doe je pas NA het behalen van examen.
Het zijn vooral kleine foutjes. maar die wel structureel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
07-10-2019 23:16
een onzijdige mening nu voel ik me geroepen natuurlijk :proud:

mag je bijna afrijden? waarom zoveel lessen nodig gehad, door onzekerheid in rijden en daardoor fouten maken? zo ja dan gaat dar je natuurlijk niet helpen bij praktijkexamen... maar eraf komen is lastig, probeer er minder mee bezig te zijn en bedenk je... ECHT leren rijden doe je pas NA het behalen van examen.
Ik heb nog wat probleempjes met doorstroming. bijvoorbeeld doorrijden bij kruispunten en het inkijken ervan.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil nu wel binnenkort examen aanvragen. een faal-angst examen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent alleen maar bezig met dat examen wel/niet halen en hoeveel lessen. Ik hoop voor je dat je dat een beetje kan loslaten. Uiteindelijk gaat het erom dat jij veilig de weg op kunt. Als je dat gevoel zelf niet hebt: dan moet je vooral geen examen nog doen. Met zulke onzekerheid kan je echt beter een paar lessen meer nemen, dat je er iets zekerder in staat. En ja zo een examen blijft spannend en een momentopname, maar als jij tijdens je rijles al niet het gevoel hebt dat je het rijden voldoende beheerst, dan wordt zo een examen nog lastiger natuurlijk.

Je hebt het over fouten. Alleen er zit een verschil tussen slordige foutjes en gevaarlijke fouten. Gevaarlijk zou je wat mij betreft geen examen mogen doen (al denken sommige rij-instructeurs er anders over), onhandigheid wordt wel beter na het behalen van je rijbewijs. Er zit nou eenmaal een gigantisch verschil tussen een stoepje raken bij een bochtje achteruit of een fietser van rechts over het hoofd zien. Een stoepje zal je tijdens het examen door de meeste examinatoren (je hebt er uiteraard lamballen tussen zitten, maar dat heb je zelf niet in de hand) vergeven worden. Ook als je meerdere van dat soort foutjes maakt, mits je wel vertrouwen wekt in hoe je rijdt en je enige zelfreflectie heb.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
08-10-2019 00:21
Je bent alleen maar bezig met dat examen wel/niet halen en hoeveel lessen. Ik hoop voor je dat je dat een beetje kan loslaten. Uiteindelijk gaat het erom dat jij veilig de weg op kunt. Als je dat gevoel zelf niet hebt: dan moet je vooral geen examen nog doen. Met zulke onzekerheid kan je echt beter een paar lessen meer nemen, dat je er iets zekerder in staat. En ja zo een examen blijft spannend en een momentopname, maar als jij tijdens je rijles al niet het gevoel hebt dat je het rijden voldoende beheerst, dan wordt zo een examen nog lastiger natuurlijk.

Je hebt het over fouten. Alleen er zit een verschil tussen slordige foutjes en gevaarlijke fouten. Gevaarlijk zou je wat mij betreft geen examen mogen doen (al denken sommige rij-instructeurs er anders over), onhandigheid wordt wel beter na het behalen van je rijbewijs. Er zit nou eenmaal een gigantisch verschil tussen een stoepje raken bij een bochtje achteruit of een fietser van rechts over het hoofd zien. Een stoepje zal je tijdens het examen door de meeste examinatoren (je hebt er uiteraard lamballen tussen zitten, maar dat heb je zelf niet in de hand) vergeven worden. Ook als je meerdere van dat soort foutjes maakt, mits je wel vertrouwen wekt in hoe je rijdt en je enige zelfreflectie heb.
Nee het zijn geen fouten die het verkeer in gevaar brengen. Het zijn dingen zoals de ruime bochten en te langzaam over kruispunten rijden en soms vergeet ik goed voor me uit te kijken. maar mijn instructeur durft wel met zn ogen dicht bij mij in de auto te zitten om het zo maar te zeggen.
Mei is nog heel ver weg hoor.

Zelf heb ik ook ontelbaar veel lessen gehad en meerdere examens. Ik raakte steeds meer verkrampt. Ben toen een jaar gestopt met lessen. Toen andere instructeur genomen die mij vooral vertrouwen gaf dat ik het kon. En theotieexamen opnieuw gedaan zonder problemen. Toen in een keer geslaagd!

Daarna weinig gereden, maar toen ik een eigen auto kocht wel 2 lessen genomen om.er weer in te komen. Maar sindsdien rij ik overal naar toe zonder in de stress te schieten. Heerlijk die vrijheid
Alle reacties Link kopieren
ik zit mezelf volgensmij teveel op te fokken. ik ben heel druk in mn hoofd in de trand ‘ik moet hem voor 2020 hebben’

ooka heb ik er 6 uur opzitten. dat hoeft niet uit te maken denk ik zo.

Maar sla tijdens oefen-examens met instructeur vaak wel dicht. dan krijg ik een soort tunnelvisie volgens hem.
Alle reacties Link kopieren
maar als je in mei examen mag doen heb je je rijbewijs toch sowieso niet voor 2020? ik snap je stress niet zo, je bent niet de enige die er lang over doet (heb zelf wekelijks les gehad van juli 97 tot september 99, 6 examens gedaan en idd 2 keer theorie. dat is financieel prut ja, maar verder niet. ik rij dus nu 20 jaar alleen en heb nog nooit een ongeluk gehad of schade gereden. echt rijden leer je pas als je alleen rijdt, en dan rijdt je echt anders als met een instrukteur naast je. het komt ook met jou wel goed, zeker omdat het nog heel lang duurt voor het mei is. succes!
davidson2000 schreef:
08-10-2019 00:28
Nee het zijn geen fouten die het verkeer in gevaar brengen. Het zijn dingen zoals de ruime bochten en te langzaam over kruispunten rijden en soms vergeet ik goed voor me uit te kijken. maar mijn instructeur durft wel met zn ogen dicht bij mij in de auto te zitten om het zo maar te zeggen.
Dat zijn wel gevaarlijke fouten.

Een te ruime bocht ; je kan een tegenligger (frontaal) raken.

Te langzaam over een kruispunt; een tegenligger die wel maximum snelheid rijdt kan je raken.

Vergeten voor je uit te kijken; je kan dus nog niet anticiperen op dingen die zouden kunnen gebeuren.

En dat is niet erg, daar zijn rijlessen voor je instructeur grijpt in als dat nodig is. Als je straks zonder instructeur in de auto zit kan die niet meer ingrijpen.
Echt, tot mei is nog 7 maanden. Voor die tijd opgaan voor het examen zal heus wel gebeuren/lukken
Klinkt alsof je er nog niet klaar voor bent, als ik het zo lees. Niet alleen vanwege je onzekerheid, maar ook vanwege je vaardigheden. Die zijn nog niet goed genoeg. Dat geeft niet.
Laat het aantal lessen los. Doe je best en je vaardigheden zullen echt beter worden. Bij de een duurt het 60 lessen, bij een ander 120 lessen. Relax.
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
08-10-2019 07:04
Dat zijn wel gevaarlijke fouten.

Een te ruime bocht ; je kan een tegenligger (frontaal) raken.

Te langzaam over een kruispunt; een tegenligger die wel maximum snelheid rijdt kan je raken.

Vergeten voor je uit te kijken; je kan dus nog niet anticiperen op dingen die zouden kunnen gebeuren.

En dat is niet erg, daar zijn rijlessen voor je instructeur grijpt in als dat nodig is. Als je straks zonder instructeur in de auto zit kan die niet meer ingrijpen.
Echt, tot mei is nog 7 maanden. Voor die tijd opgaan voor het examen zal heus wel gebeuren/lukken
bij de kruispunten vind hij dat ik te lang de zijstraten inkijk (bebouwde kom)
Een kruispunt waar ik voorrabg heb op bijvoorbeeld een 50 of 80 weg raas ik zo voorbij.

Met die bochten heb je gelijk in, al is het dat ik net de verf-streep raak.

anticiperen gaat redelijk goed wel. is meer dat ik geen ‘plan’ heb, wat ga ik doen als...

je hebt zeker een punt.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
08-10-2019 07:00
maar als je in mei examen mag doen heb je je rijbewijs toch sowieso niet voor 2020? ik snap je stress niet zo, je bent niet de enige die er lang over doet (heb zelf wekelijks les gehad van juli 97 tot september 99, 6 examens gedaan en idd 2 keer theorie. dat is financieel prut ja, maar verder niet. ik rij dus nu 20 jaar alleen en heb nog nooit een ongeluk gehad of schade gereden. echt rijden leer je pas als je alleen rijdt, en dan rijdt je echt anders als met een instrukteur naast je. het komt ook met jou wel goed, zeker omdat het nog heel lang duurt voor het mei is. succes!
Financieel lukt wel. heb zelf genoeg gespaard om ermee te gooien alsof het wc-papier is.

in mei loopt mijn theorie af.

daarom zit ik te stressen.

er zit wel wat in wat jullie allemaal zeggen hier. ik maak me veel te druk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een tussentijdse toets aanvragen dan weet je hoe ze je beoordelen. Dat is best nuttig want dan weet je waar je opmoet letten en of de punten die jij noemt echt zo zwaar wegen. Verder zou ik id een faalangst examen doen. Dat is een stuk fijner. Zo heeft mijn dochter het gedaan.
Ik ben zelf 6 x gezakt, en heb theorie 3x gedaan omdat ie verlopen was.
Na de 6e poging deed de rijexaminator de suggestie dat ik beter kon switchen naar een automaat. Als je niet hoeft te schakelen heb je meer tijd om te kijken en te sturen. In de automaat ben ik in een keer geslaagd. Nadeel is dat je dan niet in een handgeschakelde auto mag rijden, en een automaat is doorgaans iets duurder in aanschaf. Ook tweedehands zijn ze wel genoeg te vinden, maar je kunt niet makkelijk ff een auto van iemand lenen.

Met een paar jaar rijervaring kun je wel altijd alsnog een speciaal examen doen om wel een schakelauto te mogen rijden, maar ik heb dat nooit gedaan. Rij nu alweer bijna 15 jaar.
Ik ben zeven keer op geweest. Hoe vaker ik op ging hoe meer stress ik had. De laatste twee examens zijn een letterlijke waas. Ik kan me herinneren dat ik in stap en weer uitstap. Maar ertussen in is weg.
Toen een jaar gestopt. Nieuwe rijschool.
Daarna meteen geslaagd.
Ik rij al jaren schadevrij. Ben geen fan van autorijden maar doe het wel
Alle reacties Link kopieren
Ohhh ik weet helemaal hoe je je voelt! Het is al lang geleden, maar ik heb zeker zoveel lessen gehad en vijf keer gezakt, en toen kwam de zesde keer een maand voordat mn theorie was verlopen. Heeft me ook klauwen met geld gekost - ik heb achteraf expres nooit uitgerekend hoeveel.

Je hebt zelf al de conclusie getrokken: je maakt je veel te druk. Ben je misschien erg perfectionistisch? Mijn laatste examen was een speciaal examen voor mensen met faalangst. Misschien is dat ook wat voor jou. Ik heb geen faalangst, maar het heeft me wel geholpen te ontspannen. Je ontmoet de examinator in een hotel met een bakje koffie en je kunt overal meer tijd voor nemen. Het examen was erg ontspannen en ik heb geen enkel foutje gemaakt en kreeg complimenten van de examinator.

Daarna heb ik nog heel lang gedacht dat ik een slechte chauffeur ben. Ik rij ook maar zelden. Maar als ik dan weer eens rij (na mezelf daartoe te hebben gedwongen), gaat het eigenlijk best goed. Als ik naar andere automobilisten kijk, doe ik zeker niet voor hen onder. Ik ben wel zo'n brave chauffeur die alle regeltjes keurig naleeft en nooit te hard rijdt. Dat vinden anderen misschien een beetje een bejaarden-stijl.
Alle reacties Link kopieren
Relax! Ik ken het gevoel, maar achteraf kan ik zeggen dat je je druk maakt om niets. Ik heb een jaar gelest, 80 lessen.
Na ongeveer 60 lessen had ik tussentijdse toets, die niet geweldig ging maar waar ik wel voor slaagde en waar ik wat handige inzichten kreeg van de examinator, punten waaraan ik nog extra moest werken werden ineens heel erg duidelijk. Dat zou ik je dus zeker aanraden om te doen!
Ik zakte de eerste keer, was ik een tweede keer gezakt dan had ik waarschijnlijk ook mn theorie opnieuw moeten halen, maar hoe erg is dat nou echt? Dat is bij jou nog heel ver weg, zal vast niet gebeuren!
Mijn rijbewijs halen kostte heel wat meer dan de aanschaf van mijn eerste auto, maar het is het zo waard!
De fouten die je noemt, zijn geen kleine foutjes, maar essentiële zaken die echt foutloos moeten gaan. Dat wil dus zeggen dat je nog niet klaar bent om het zelfstandig te doen.
Een andere rij-instructeur kan met een frisse blik naar jouw rijkunsten kijken en wellicht je helpen om beter te leren rijden.
Alle reacties Link kopieren
Rijles sinds maart? Dat valt toch wel mee. Laat je vooral niet gek maken door mensen die zeggen na 30 lessen in een keer hun rijbewijs te hebben gehaald. Ik heb sowieso het idee dat men tegenwoordig meer les nodig heeft.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven