Werk & Studie alle pijlers

Dagelijkse ruzies binnen familiebedrijf waar ik werk

08-10-2019 23:32 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar werkzaam bij een bedrijf wat gerund wordt door een echtpaar en hun zoon. Ondanks dat het soms lastig is om drie bazen met verschillende meningen te hebben, heb ik hier toch vrij lang met plezier gewerkt. Echter is het de laatste tijd niet meer leuk, en dat is heel zacht uitgedrukt.

Het zit zo: het bedrijf heeft 3 eigenaren: A, B en C. Nu is het zo dat eigenaren A en B hebben besloten dat eigenaar C minder moet gaan werken en sommige werkzaamheden moet gaan laten vervallen (in verband met leeftijd). Mijn collega en ik krijgen hierdoor een hoop verantwoordelijkheid erbij, iets wat we heel erg fijn vinden en waarderen. Er wordt ons als het ware iets toevertrouwd en dat vinden we een heel groot compliment.

Echter is eigenaar C het hier niet mee eens. Dit resulteert in dagelijkse ruzies op de werkvloer. Er wordt naar elkaar geschreeuwd, ze schelden elkaar uit en er wordt met deuren geslagen. Mijn collega en ik werden hier in eerste instantie nooit echt bij betrokken, maar de laatste weken gebeurt het steeds vaker dat ook wij worden 'aangevallen', met name door eigenaar C. Wij krijgen het vertrouwen van eigenaar C niet, er wordt gezegd dat we niets kunnen en we worden op alles aangesproken en aangespoord om te liegen tegen eigenaar A en B. Hier gaan wij natuurlijk niet mee akkoord. Sidenote: eigenaar C zit dagelijks bij ons op kantoor, de andere twee eigenaren niet.

Nu ben ik al twee keer in huilen uitgebarsten op de werkvloer, omdat ik persoonlijk word aangevallen door eigenaar C. Ik krijg hier heel erg veel stress van. Thuisblijven wil ik niet, want ik heb een verantwoordelijkheid en die wil ik graag dragen. Maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ik tegen een burn-out aan hik, dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen.

Er is geen vertrouwenspersoon aanwezig in dit bedrijf, want het is allemaal familie van elkaar. Ik heb eigenaar C al eens op dingen aangesproken, maar dat gaat het ene oor in en het andere oor uit. Als ik vervolgens naar A en B stap, dan ben ik achterbaks. En dan nog: ook al hebben ze iedere dag ruzie, in the end zullen ze altijd voor elkaar blijven kiezen en voor elkaar opkomen.

Andere baan zoeken is natuurlijk een optie, maar er zijn weinig banen in de buurt te vinden in mijn vakgebied. Het werk wat ik doe is ook gewoon hartstikke leuk, alleen ik zit niet meer op mijn gemak op kantoor.

Wat kan ik het beste doen?
Een bondje vormen met je collega en met hem/ haar naar A en B stappen
Toch zo hard en snel mogelijk wegrennen.

Dit spelletje gaat immers nog jaren blijven duren.
Ik heb in een familiebedrijf gewerkt. Ik kan maar 1 ding zeggen: Nooit weer.

Alle privédingen werden er besproken, ruzies inderdaad, geroddeld, een familiebedrijf is lastig om in te werken.
Alle reacties Link kopieren
je zit meer dan 50% van uw tijd op uw werk, dan is een plek waar je uw goed voelt toch wel het minste.
Ik zou heel hard op zoek gaan naar een andere baan. En als ik je zo hoor over huilbuien omdat je persoonlijk aangevallen wordt... Ik zou aangeven dat je hier niet van gediend bent, tegen ab en c tegelijkertijd. Misschien kun je al contact met een bedrijfsarts opnemen, want dit zijn werkomstandigheden waar jij ziek van wordt. Vaak is een bedrijfsarts bij zo'n klein bedrijfje niet makkelijk om laagdrempelig langs te gaan echter....
Alle reacties Link kopieren
Met collega en a, b en c om tafel.
Alle reacties Link kopieren
Tegen A B en C zeggen (samen met collega) dat jullie of de taak krijgen en dan ook de ruimte om deze uit te voeren, of dat jullie de taak teruggeven.
Hoe ze dat met elkaar regelen zoeken ze zelf maar uit.

Daarnaast ook aangeven dat de ruzies de werk sfeer voor jullie verzieken en als dat zo blijft je je genoodzaakt voelt een andere baan te zoeken.

Mededelingen doen dus.
Snoetje-80 schreef:
08-10-2019 23:47
Ik heb in een familiebedrijf gewerkt. Ik kan maar 1 ding zeggen: Nooit weer.

Alle privédingen werden er besproken, ruzies inderdaad, geroddeld, een familiebedrijf is lastig om in te werken.

Ik ook, Nooit meer!

De familie vocht elkaar de tent uit, maar tegenover derden zouden ze elkaar dan weer niet zo snel afvallen. Dus er veranderde nooit iets.

Bij mijn liepen er dan ook nog twee puberzoons doorheen wat het gezin woonde boven het bedrijf. Die jongens aten ook nog eens alles op wat los en vast zat. Meestal zonder te vragen. Dus een keer wat lekkers halen kon alleen als je het direct kon opeten, of het verstopte.
justagirly schreef:
09-10-2019 04:43
Met collega en a, b en c om tafel.

Dit. Het liefst samen met je collega's zodat je een duidelijk punt kunt maken. Hopelijk valt het kwartje dat het op deze manier voor niemand leuk is. Mocht dit niets opleveren en dan zou ik uitkijken naar ander werk.

Persoonlijk zou ik nooit meer bij een familiebedrijf gaan werken, dat is niet fijn weet ik uit ervaring. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ophouden met huilbuien daar, je bent volwassen en geen kind. Andere baan zoeken. Dit verandert niet.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
09-10-2019 06:54
Tegen A B en C zeggen (samen met collega) dat jullie of de taak krijgen en dan ook de ruimte om deze uit te voeren, of dat jullie de taak teruggeven.
Hoe ze dat met elkaar regelen zoeken ze zelf maar uit.

Daarnaast ook aangeven dat de ruzies de werk sfeer voor jullie verzieken en als dat zo blijft je je genoodzaakt voelt een andere baan te zoeken.

Mededelingen doen dus.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
08-10-2019 23:47
Ik heb in een familiebedrijf gewerkt. Ik kan maar 1 ding zeggen: Nooit weer.
dito
zelfde geldt voor zeer betrokken directeur-eigenaar
Doorenvogels55 schreef:
09-10-2019 07:07
Ophouden met huilbuien daar, je bent volwassen en geen kind. Andere baan zoeken. Dit verandert niet.
Ja, want alleen kinderen huilen :nooo: :nut:

Niet heel behulpzame opmerking als TO al zo emotioneel is he.
Maar verder wel eens om zsm een andere baan te zoeken. En onthoud; het ligt niet aan jou TO!!
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
12-10-2019 00:37
Ja, want alleen kinderen huilen :nooo: :nut:

Niet heel behulpzame opmerking als TO al zo emotioneel is he.
Maar verder wel eens om zsm een andere baan te zoeken. En onthoud; het ligt niet aan jou TO!!
Nee het ligt niet aan to maar ik vind dat gehuil id altijd nogal onvolwassen en labiel zeker op het werk. Zie zelden een man staan huilen op het werk. Ik zou mij inhouden als ik to was. Schouders recht en solliciteren.
Snoetje-80 schreef:
08-10-2019 23:47
Ik heb in een familiebedrijf gewerkt. Ik kan maar 1 ding zeggen: Nooit weer.

Alle privédingen werden er besproken, ruzies inderdaad, geroddeld, een familiebedrijf is lastig om in te werken.
Klopt, hier hetzelfde. Nooit weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven