Werk & Studie alle pijlers

Zwaarder op de havo dan het vwo

09-10-2019 06:52 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey vanwege een zware burn-out ben ik van het vwo naar het havo gegaan en maar een paar vakjes gaan doen. Dit kon alleen op het vavo. Maar ik heb veel spijt. Ik blijk het nu gewoon veel zwaarder te hebben op de havo vavo! Ik denk dat het dan ligt aan de school en ik hoop erg dat ik havo wel gekund had op een normale school (wordt er zo onzeker van). Ik krijg veel en veel meer huiswerk per vak dan ik ooit kreeg oo het vwo op mn vorige school. Dit maakt dat ik verder ben ingestort. Alles doet pijn. Ik maak me zorgen dat het op vavo havo veel zwaarder is dan op het vwo op mn vroige school. Ik weet niet wat te doen. Mn lichaam heeft veel meer rust en vrije tijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je te vroeg terug bent gegaan? (En niet te missen te hoge verwachtingen hebt?)
Alle reacties Link kopieren
Het erge is.... ik ben niet eens teruggegaan. Ik ben alleen maar doorgegaan. Maar ik moet nou eens mn diploma. Vorig jaar deed ik 6v en nu doe ik paar vakken havo en volgend jaar ook paar vakken havo... kan niet nog een jaar duren😬 dus ik moet maar door😴
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
09-10-2019 07:02
Het erge is.... ik ben niet eens teruggegaan. Ik ben alleen maar doorgegaan. Maar ik moet nou eens mn diploma. Vorig jaar deed ik 6v en nu doe ik paar vakken havo en volgend jaar ook paar vakken havo... kan niet nog een jaar duren😬 dus ik moet maar door😴
Van wie en waarom moet dat?

Jij moet niks!
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
09-10-2019 07:02
Het erge is.... ik ben niet eens teruggegaan. Ik ben alleen maar doorgegaan. Maar ik moet nou eens mn diploma. Vorig jaar deed ik 6v en nu doe ik paar vakken havo en volgend jaar ook paar vakken havo... kan niet nog een jaar duren😬 dus ik moet maar door😴
Waarom kan het niet nog een jaar duren? Omdat je honderd bent en over 2 maanden in het graf ligt?

Dan nog zou ik het vooral alleen maar zonde van je tijd vinden om je zo druk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulp voor je burnout? Daar dit zo snel mogelijk bespreken
Alle reacties Link kopieren
liekelaalieke schreef:
09-10-2019 07:02
Het erge is.... ik ben niet eens teruggegaan. Ik ben alleen maar doorgegaan. Maar ik moet nou eens mn diploma. Vorig jaar deed ik 6v en nu doe ik paar vakken havo en volgend jaar ook paar vakken havo... kan niet nog een jaar duren😬 dus ik moet maar door😴
Je moet niets, ja je MOET jezelf serieus nemen..een burnout is niet even 1,2,3 weg...
lollypopje schreef:
09-10-2019 07:04
Van wie en waarom moet dat?

Jij moet niks!
Nou ja. Misschien heeft ze leerplicht en dan moet je.
ClumsyNinja schreef:
09-10-2019 07:33
Nou ja. Misschien heeft ze leerplicht en dan moet je.
Voor minderjarigen met leerplicht is er een schoolarts. Deze werkt samen met leerplicht en kan dus een uitkomst bieden.

TO Heel veel sterkte en denk aan je gezondheid!
Als je een burn out hebt kan je wel vrijstelling krijgen hoor. To ik zou eens kijken wat de mogelijkheden zijn en stoppen met doorgaan. Eerst maar eens goed herstellen. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ga eens spreken met je huisarts en schoolarts . In België bestaan er opties, vb Bednet of tijdelijk onderwijs aan huis via school als je langdurig ziek bent. Bij een ziektebriefje van je huisarts moet je je geen zorgen maken over leerplicht voor. Wat in NL bestaat weet ik niet, maar er zullen vast opties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je een burn out opgelopen en zijn die omstandigheden veranderd? Want als je stressfactoren nog aanwezig zijn, dan zit dat je herstel in de weg.

Heb je hulp, begeleiding?
Alle reacties Link kopieren
Je moet geen diploma halen, je moet een startkwalificatie halen. En als je overgangsrapport van 5 naar 6 VWO niet al te slecht was heb je die.

Misschien kun je eens kijken naar de opleidingen die passen bij jouw startkwalificatie en die hele vavo laten zitten, een paar maanden iets totaal anders gaan doen (vakken vullen, post rondbrengen, in elk geval iets waarbij je niet al te gek veel hoeft na te denken en niet fulltime, maar dat je wel bezig bent) en in september iets gaan doen waar je mee verder kunt.

Ga wel even na wat dat financieel betekent, want als je het jaar niet afmaakt heeft dat consequenties. Weet ik toevallig omdat wij met onze dochter voor een vergelijkbare keus stonden een paar jaar geleden. Was voor ons reden om die hele vavo niet te doen. Diverse klasgenoten hebben het wel gedaan en een groot deel haakte alsnog af. Je bent dus niet de enige die het pittig vindt.
ceylon wijzigde dit bericht op 09-10-2019 07:51
3.17% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Op de vavo is het vaak zo dat je twee jaar in een doet. Dus i.p.v. de stof van natuurkunde voor h5, krijg je ook de stof van h4 erbij. Dat betekent dus idd veel huiswerk per keer. Voor lln die gezakt zijn is dat fijn, want zij kunnen alle schoolexamencijfers opnieuw halen. Voor jou is het dus veel in één keer, ook al doe je gespreid examen. De meeste lln doen ook alleen maar vavo voor de vakken waar ze na het eindexamen geen voldoende voor stonden, dus 3/4 vakken max. Het kan zijn dat jij nu 4/5 vakken hebt?
Maar naar de schoolarts gaan als je het niet trekt!
anoniem_364510 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 07:51
Reden: Spelling
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
09-10-2019 07:50
Je moet geen diploma halen, je moet een startkwalificatie halen. En als je overgangsrapport van 5 naar 6 VWO niet al te slecht was heb je die.
De overgang van 5 vwo naar 6 vwo is geen startkwalificatie volgens de wet op de leerplicht. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of MBO-2 of hoger.

Als het nu te zwaar is kun je wellicht nog een vak minder doen. Ben je door je oude school gedetacheerd op de Vavo? Of heb je jezelf ingeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je gedaan met de adviezen uit je vorige topics? Wat zegt je behandelaar er van?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Overgangsrapport 3 naar 4 havo stond destijds gelijk aan een vmbo-diploma. Is een overgansgdiploma van 5 naar 6 vwo dan niet minimaal een havo-diploma?
Waarom dan alsnog de havo moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
Bespreken met je behandelaar. Als deze vakken op de Vavo volgen ook is wat je behandelaar een goed idee vond, dan is hij of zij ook diegene om je huidige gevoelens mee te bespreken. Want je reactie en het zoveel vinden kan ook echt nog komen door je burnout. Die gevoelens en hoe daar mee om te gaan moet je dus bespreken en mee om leren gaan.
Zijn scholieren nu ook al burn-out? Dat heb ik in mijn tijd nou nooit gehoord. Ook niet onder een andere benaming. Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen de laatste jaren maar burn-out raakt?
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
09-10-2019 09:23
Overgangsrapport 3 naar 4 havo stond destijds gelijk aan een vmbo-diploma. Is een overgansgdiploma van 5 naar 6 vwo dan niet minimaal een havo-diploma?
Waarom dan alsnog de havo moeten doen?

Van 4 naar 5 havo (dacht ik) en dat is nog steeds zo. Mijn dochter doet een MBO opleiding op basis van dat overgangsrapport.

Ze kon kiezen: havo 5 nog eens, vavo of MBO. Havo 5 nog eens zag zij niet zitten, vavo zagen wij niet zitten. Opleidingen bekeken, iets leuks gevonden, klaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-10-2019 09:31
Zijn scholieren nu ook al burn-out? Dat heb ik in mijn tijd nou nooit gehoord. Ook niet onder een andere benaming. Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen de laatste jaren maar burn-out raakt?

www.google.nl
Anders gaat hier de discussie een hele andere kant op en daar heeft TO niks aan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-10-2019 09:31
Zijn scholieren nu ook al burn-out? Dat heb ik in mijn tijd nou nooit gehoord. Ook niet onder een andere benaming. Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen de laatste jaren maar burn-out raakt?

Tijden veranderen... Er zijn tegenwoordig zoveel meer prikkels dan vroeger. Denk aan social media, keuzestress en de hoeveelheid verwachtingen waar je aan moet voldoen. Het leven is veel complexer geworden, steeds meer jongeren raken burn-out. Jouw reactie is niet erg helpend. Er rust al zo’n taboe op.
Bespreek deze gevoelens met iemand op je school. Gaat het om bepaalde vakken of is alles je teveel? Heb je hulp buiten school? School kan en moet je helpen met de dingen die met de schoolvakken te maken hebben, maar hulp voor je burnout moet je echt extern gaan zoeken.

TO zal, zolang ze nog geen 18 is, voltijd naar school moeten. Ze heeft geen "havo-diploma" omdat een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo heeft.
Alle reacties Link kopieren
Fout.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
09-10-2019 08:07
De overgang van 5 vwo naar 6 vwo is geen startkwalificatie volgens de wet op de leerplicht. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of MBO-2 of hoger.

Als het nu te zwaar is kun je wellicht nog een vak minder doen. Ben je door je oude school gedetacheerd op de Vavo? Of heb je jezelf ingeschreven?

Je hebt gelijk. Maar ze kan wel een opleiding gaan doen en die hele vavo laten zitten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven