Werk & Studie alle pijlers

Preventief naar bedrijfsarts?

09-10-2019 11:01 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is dat raar? Al tijden voel ik me niet meer gelukkig in mijn huidige werk. Haal er totaal geen voldoening meer uit, voel me mentaal uitgeput. Zelfs op mijn vrije dagen heb ik 0 energie en kom ik tot weinig, behalve vacatures kijken. Maar ook daar zit weinig progressie in. Ik weet niet echt wat ik wil en ben specifiek voor mijn huidige beroep opgeleid, waardoor je ook niet zo makkelijk iets anders kunt doen. Daarom wil ik graag hulp in de vorm van een loopbaantraject. Dit ook overlegd met mijn leidinggevende, maar zij kan hierin naar eigen zeggen niks betekenen. Ik heb alleen recht op een gesprek met P&O, wat ik inmiddels heb gehad, maar waar ik helaas niks aan had. Wel zelf inmiddels contact gehad met een loopbaancoach. Zij heeft een offerte opgesteld, maar dit is een flink bedrag en zal ik dus zelf moeten betalen. Terwijl andere collega’s die zich om de haverklap ziek melden (o.a. burn-out) wel hulp krijgen in de vorm van aangepast werk of hulpmiddelen. Kan ik ook gewoon naar de bedrijfsarts om dit probleem voor te leggen? Want als dit zo door gaat, heb ik het gevoel dat ik straks thuis zit met een bore-out. En dat wil ik juist voor zijn.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:10
14.89% gewijzigd
Je hebt altijd recht op een gesprek met de bedrijfsarts dus dat is zeker niet gek. Maar ik vraag me wel af of in dit geval de bedrijfsarts de aangewezen persoon is om je te helpen.
Wellicht heb je er meer aan om met een loopbaancoach in gesprek te gaan, dat kun je dan zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 11:03
Je hebt altijd recht op een gesprek met de bedrijfsarts dus dat is zeker niet gek. Maar ik vraag me wel af of in dit geval de bedrijfsarts de aangewezen persoon is om je te helpen.
Wellicht heb je er meer aan om met een loopbaancoach in gesprek te gaan, dat kun je dan zelf regelen.

Die heb ik al geregeld, maar moet ik dus uit eigen zak betalen. Terwijl collega’s die zich om de haverklap ziek melden wel hulpmiddelen of aangepast werk krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je gewoon een afspraak (laten) inplannen bij de bedrijfsarts hoor.
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:06
Die heb ik al geregeld, maar moet ik dus uit eigen zak betalen. Terwijl collega’s die zich om de haverklap ziek melden wel hulpmiddelen of aangepast werk krijgen.
Ziekte is natuurlijk wel iets anders dan de situatie waar jij in zit. Zoals ik het bij jou opvat is het echt loopbaangerelateerd en niet gezondheidsgerelateerd. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf vergelijken met andere mensen heeft geen zin. Dat zou ik los laten.

Ben je 45 of ouder? Dan kun je kosteloos een loopbaantraject volgen. Als je googelt, kun je dat vinden.

En anders... dan maar zelf betalen, toch?
Het gaat om jou, om jouw werkgeluk en jouw welbevinden.
Wat eten we vanavond?
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:06
Die heb ik al geregeld, maar moet ik dus uit eigen zak betalen. Terwijl collega’s die zich om de haverklap ziek melden wel hulpmiddelen of aangepast werk krijgen.
Die hebben misschien wel iets onder de leden?
Terwijl jij gewoon je werk niet meer zo leuk vindt dus inderdaad zelf op zoek moet naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 11:08
Ziekte is natuurlijk wel iets anders dan de situatie waar jij in zit. Zoals ik het bij jou opvat is het echt loopbaangerelateerd en niet gezondheidsgerelateerd. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Het gaat wel ten bate van mijn gezondheid. Zoals ik al zei, heb ik bore-out symptomen en daarnaast ook enkele lichamelijke klachten (werkgerelateerd). En heb ik het gevoel dit niet heel lang meer te trekken. Ik wil verzuim juist voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:06
Die heb ik al geregeld, maar moet ik dus uit eigen zak betalen. Terwijl collega’s die zich om de haverklap ziek melden wel hulpmiddelen of aangepast werk krijgen.

Hulpmiddelen en aangepast werk is toch heel iets anders dan een loopbaancoach?

In het eerste geval is het om werk in het huidige bedrijf voort te kunnen zetten, jij wil juist weg?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Jouw insteek is dat je voldoening wil halen uit je werk maar is dat realistisch? De meeste mensen halen geen voldoening uit hun werk, sommige wel en veel mensen af en toe. Uiteindelijk werk je gewoon om geld te verdienen.
Je kunt toch niet de werkgever hier verantwoordelijk voor maken?
Neem gewoon ontslag en ga naar het uitzendbureau, er is werk zat en dan zie je wel waar je overal terecht komt. Misschien blijf je dan ergens hangen waar je het meer naar je zin hebt.
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:13
Het gaat wel ten bate van mijn gezondheid. Zoals ik al zei, heb ik bore-out symptomen en daarnaast ook enkele lichamelijke klachten (werkgerelateerd). En heb ik het gevoel dit niet heel lang meer te trekken. Ik wil verzuim juist voorkomen.
Gezondheidsklachten zijn een goede reden om naar een bedrijfsarts te gaan, maar dat is niet hoe je het in je OP beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-10-2019 11:10
Jezelf vergelijken met andere mensen heeft geen zin. Dat zou ik los laten.

Ben je 45 of ouder? Dan kun je kosteloos een loopbaantraject volgen. Als je googelt, kun je dat vinden.

En anders... dan maar zelf betalen, toch?
Het gaat om jou, om jouw werkgeluk en jouw welbevinden.

Nog geen 45 jaar. Dat doe ik uiteindelijk ook wel, maar vind het toch raar dat je pas hulp krijgt als je je daadwerkelijk ziek meld. Terwijl ik dat juist wil voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
09-10-2019 11:13
Hulpmiddelen en aangepast werk is toch heel iets anders dan een loopbaancoach?

In het eerste geval is het om werk in het huidige bedrijf voort te kunnen zetten, jij wil juist weg?

Het gaat om collega’s met dezelfde soort klachten (burn-our/bore-out). Alleen melden zij zich ziek. Eigenlijk gewoon mensen die niet geschikt zijn voor dit werk, waardoor de rest dus dubbel zo hard moet werken.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:27
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-10-2019 11:14
Gezondheidsklachten zijn een goede reden om naar een bedrijfsarts te gaan, maar dat is niet hoe je het in je OP beschrijft.

Ik word ziek van mijn werk. Ik kom uitgeblust thuis, slaap slecht, ben prikkelbaar. Het vreet me op. Heb daarnaast ook enkele fysieke klachten. Dat is het wel zo’n beetje. Dacht dat het wel duidelijk was, maar niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Ghost, je hoeft je hier niet te verantwoorden. Als jouw mentale of fysieke gezondheid te lijden heeft onder je werk kun je gewoon een gesprek aanvragen. Je kunt je ook gewoon ziek melden met mentale klachten - dan krijg je vanzelf een oproep. Snap dat je het netjes wil doen maar als ze bij jou op het werk niet mee willen denken is dat altijd nog een optie natuurlijk.
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:26
Ik word ziek van mijn werk. Ik kom uitgeblust thuis, slaap slecht, ben prikkelbaar. Het vreet me op. Heb daarnaast ook enkele fysieke klachten. Dat is het wel zo’n beetje. Dacht dat het wel duidelijk was, maar niet dus.
Dan lijkt me een afspraak met de bedrijfsarts inderdaad heel zinvol.
Alle reacties Link kopieren
windring schreef:
09-10-2019 11:14
Jouw insteek is dat je voldoening wil halen uit je werk maar is dat realistisch? De meeste mensen halen geen voldoening uit hun werk, sommige wel en veel mensen af en toe. Uiteindelijk werk je gewoon om geld te verdienen.
Je kunt toch niet de werkgever hier verantwoordelijk voor maken?
Neem gewoon ontslag en ga naar het uitzendbureau, er is werk zat en dan zie je wel waar je overal terecht komt. Misschien blijf je dan ergens hangen waar je het meer naar je zin hebt.

Dat dacht je. Ik ben al jaren op zoek. De frustratie wordt alleen maar groter en m’n zelfvertrouwen kleiner. Dat is ook niet echt bevorderlijk voor mijn welzijn, vandaar ook mijn wens voor een loopbaantraject.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
09-10-2019 11:28
Ghost, je hoeft je hier niet te verantwoorden. Als jouw mentale of fysieke gezondheid te lijden heeft onder je werk kun je gewoon een gesprek aanvragen. Je kunt je ook gewoon ziek melden met mentale klachten - dan krijg je vanzelf een oproep. Snap dat je het netjes wil doen maar als ze bij jou op het werk niet mee willen denken is dat altijd nog een optie natuurlijk.

Dit idd. Ik wil het niet zo, maar zie geen andere uitweg op dit moment.. :( . Wat ook niet meehelpt is dat ik moeilijk mijn gevoelens/emoties kan uiten, waardoor het dus mss overkomt alsof ik gewoon m’n werk niet meer leuk vind en niet wat het met me doet. Hoe k** ik me voel enz. Zo zit ik niet in elkaar om daarmee te koop te lopen.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:36
19.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:21
Het gaat om collega’s met dezelfde soort klachten (burn-our/bore-out). Alleen melden zij zich ziek. Eigenlijk gewoon mensen die niet geschikt zijn voor dit werk, waardoor de rest dus dubbel zo hard moet werken.
Ben je nou jaloers op de collega’s die zich ziek moeten melden?

Ben je ook jaloers op de collega die niet meer kan werken omdat zijn/haar moeder/vader/partner overleden is? Of de collega die zichzelf van het leven wil beroven? Of de collega die thuis zit met kanker?

Of ben je alleen jaloers op de mensen die in jouw optiek niet ziek/zielig genoeg zijn om zich ziek te melden?

Bah.
Ghost79 schreef:
09-10-2019 11:13
Het gaat wel ten bate van mijn gezondheid. Zoals ik al zei, heb ik bore-out symptomen en daarnaast ook enkele lichamelijke klachten (werkgerelateerd). En heb ik het gevoel dit niet heel lang meer te trekken. Ik wil verzuim juist voorkomen.
Dan zoek je een andere baan. Je werkgever is daar niet verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd een gesprek met de Arboarts aanvragen. Die zijn er juist ook om uitval (door zowel lichamelijk en/of psychische klachten te voorkomen.
Verder :hug: .
Entitlement. Daar krijg je vanzelf wel problemen mee ja.
Alle reacties Link kopieren
Ben je ziek of heb je een loopbaan probleem?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben destijds gewoon naar de bedrijfsarts gegaan ter preventie. Van het werk dat ik toen deed raakte ik echt uitgeblust en dat had zeker zijn weerslag op mijn lichaam. Die hebben we toen eerst stabiel gekregen (aangepaste stoel, toetsenbord en fysiotherapie) en niet heel veel later kreeg ik de kans om binnen het bedrijf over te stappen naar een andere functie.
Mijn collega die een bore-out had gehad en tegen een tweede aanschuurde heeft uiteindelijk een andere baan gezocht en gekregen.
TO, zijn er binnen jouw organisatie andere functies die je interessant vindt? Wie weet wat er mogelijk is qua opleidingen en overstappen.
Maar ga eerst nou gewoon langs de bedrijfsarts, niet om een gratis loopbaantraject af te dwingen, maar voor een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
09-10-2019 11:34
Ben je nou jaloers op de collega’s die zich ziek moeten melden?

Ben je ook jaloers op de collega die niet meer kan werken omdat zijn/haar moeder/vader/partner overleden is? Of de collega die zichzelf van het leven wil beroven? Of de collega die thuis zit met kanker?

Of ben je alleen jaloers op de mensen die in jouw optiek niet ziek/zielig genoeg zijn om zich ziek te melden?

Bah.

Wie zegt dat ik jaloers ben? Ik zie alleen dat er met twee maten wordt gemeten. Mensen die zich, om elke scheet die hun dwars zit, ziek melden en altijd lopen te klagen, krijgen wel hulp. En anderen die stilletjes doorploeteren omdat ze hun collega’s niet willen afvallen, maar zich ook k** voelen, krijgen niks. Dat heeft niks met jaloezie te maken. Snap echt niet hoe je daar bij komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven