Werk & Studie alle pijlers

zzp'er worden in de zorg

11-10-2019 12:46 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik steeds meer neig naar voor mezelf te beginnen in de zorg. Of eigenlijk weet ik het wel zeker. De werktijden en de nachten breken me op en ik wil de vrijheid hebben om nee te kunnen zeggen. Ik wil mijn eigen clienten uitzoeken, mijn eigen tijd indelen en ik wil geen baas meer die me regels op legt. En niet onbelangrijk: ik wil meer verdienen. Ik zit nu aan mijn top in mijn branche en ik vind het totaal niet in verhouding staan met wat ik doe.
Ik weet dat ik geen ziektegeld krijg en geen vakantiegeld en geen pensioen opbouw en dat allemaal zelf moet regelen. Verder hoef ik geen dure auto of briefpapier ik wil gewoon zo beginnen eigenlijk. Een kleine klantenkring heb ik al wel. Maar er is zo'n tekort dat ik me daar niet zo'n zorgen om maak.

Maar waar begin je? Ik heb mijzelf als voorlopig doel gesteld om over 2 maanden zelfstandig te gaan. Inschrijven bij de kvk zal ik als eerste moeten doen. En dan?

Wie werkt hier als zelfstandige in de zorg en kan je me een beetje op weg helpen. Hoe regel je je bijscholingen, je km vergoeding, je herregistratie etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar misschien nog wel iets om over na te denken. Je klanten hebben het recht om te klagen bij een klachten/geschillencommissie waar je je dus ook bij aan moet sluiten. Als iemand nu ontevreden is, heb je nog een werkgever die achter je staat maar straks ook niet meer.


https://www.ikgastarten.nl/mijn-branche ... -9-stappen
Vol reclame van de Rabobank maar er staat bijv. ook in dat je dossiers moet bewaren. Hoe zie je dat voor je?

Misschien wat mensen benaderen via LinkedIn?
Alle reacties Link kopieren
Schrijf een ondernemingsplan. Daar moet je al flink aan de bak om alles te bedenken. En laat het dan nakijken door iemand die vaker schiet op ondernemingsplannen.

Hoe krijg je betaald? Wie moet daar achteraan? Hoe kom je daar?
Je moet verder zelf je bijscholingen en km vergoedingen bijhouden. Zelf je verzekeringen regelen, pensioen, afdracht belastingen en al die dingen die nu je werkgever voor je doet.

een goed begin is dus om alles op papier te zetten en uit te zoeken wat je nog niet weet. En als je het denkt te hebben, erop te laten schieten om het beter te maken. Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
De redenen die je opsomt om zzp'er te worden zijn nogal naïef ... . Er spreekt weinig kennis van zaken uit.

Weinig kans dat je als zzp'er meer gaat verdienen dan in loondienst. Je verdient misschien wel meer, maar ook hogere kosten waaronder voor verzekeringen en marketing/ website/ acquisitie, meer administratie, persoonlijk risico (aansprakelijkheid), meer zorgen, onregelmatig inkomen (moeilijker om bijv. een hypotheek te krijgen), grens tussen werktijd en vrije tijd/ vakantie vervaagd.

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken en wellicht ook de mogelijkheden nagaan om je huidige positie bij je huidige werkgever te verbeteren of contact leggen met een andere werkgever.

Verder ook afhankelijk van je huidige situatie. Woon je bijv. naar je zin, ben je wel/ geen kostwinnaar etc..
Alle reacties Link kopieren
Ik ga per 1-11 starten. Ik heb dan naast mijn verpleegkundige diploma ook al 3 jaar een lopend bedrijfje in de fotografie. Dus ik was al voorbereid.
Om enige zekerheid te hebben, he ik mij ingeschreven bij een bemiddelingsbureau. Dat kan je doen of niet net wat je zelf wilt. Inmiddels heb ik een grote opdracht al binnen gesleept bij 1 bedrijf. Ik had al een kvk nr. Naast dat heb ik mij ingeschreven bij solopartners voor de klachten afhandeling. En groepsverzekering ben je verplicht. Scholing ben je ook zelf verantwoordelijk voor. Maar joh neem facebook en Google op zzp in de zorg.

Naast dat verdien je idd bruto meer meer onthoud ook dat zeker de helft aan de kant moet. Buffer, sparen, aov verzekering, pensioen sparen etc. Veel mensen vergeten deze zaken. Verdiep je daar eerst even in. Mocht je vragen hebben mag je mij altijd een pb sturen.
Ik werk als ZZPer via een stichting (woonhuis voor meervoudig gehandicapten).
Ik word betaald vanuit het PGB van de bewoners, dus ik word uitbetaald door de SVB.
Geen inschrijving bij KVK nodig, moet alleen wel zelf afdrachten doen en verzekeringen regelen.
Ik heb een goede boekhouder
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als zzper in de zorg. Mijn klanten haal ik uit mijn netwerk of via linked in.
Ik verdien meer en waardeer de vrijheid. Tuurlijk zitten er haken en ogen aan maar ik ben blij met mijn keuze.
Ik laat mij doorgaans wel steeds voor een wat langere tijd inhuren bij een organisatie (bv zwangerschapsverlof overbruggen) dat vind ik prettiger. Ik word ook wel eens benadert voor een losse dienst maar daar heb ik geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor vaak van zzp’ers dat zij begonnen zijn via een bemiddelingsbedrijf en vanuit daar steeds meer autonoom geworden. Zo hadden zij op het begin iets om op terug te vallen totdat de zaken liepen en zij zelf voldoende kennis en inzicht hadden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zonder investeringen voor mezelf gaan beginnen. Ik heb geen maatschap of bemiddelingsbedrijf nodig want er is meer dan zat werk, ik denk dat ik juist eerder nee moet gaan verkopen (wat ik dus ook wil want ik wil mijn eigen klanten kunnen uitkiezen en minder uren werken voor hetzelfde geld)

Ik snap dat je meer verdient omdat je apart moet zetten hoor. Maar dan nog hou je meer over en zeker meer vrijheid. Dat is me meer waard dan het uurloon.
Ik werk me nu helemaal naar de tyfes en als het nog lang zo doorgaat ga ik er aan kapot. Dat is niet wat ik wil, ik moet wat anders. Dus de tijd is daar dat ik de knoop doorhak. Waarom wachten.
Dat is de reden dat ik informatie zoek. Geen dingen als: doe het niet en lees je goed in, want dat inlezen is juist de reden van dit topic.
Wie is er hier zelfstandige in de zorg en waar loop je tegen aan en wat zijn de voordelen en waar moet ik allemaal aan denken. Vertel het me! Raad het me niet af want ik zet het toch door! De beslissing is genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelfstandige in een andere branche. Dat mensen niet aan je mouw gaan trekken en je nee kan zeggen kan je al vergeten.
Je blijft ook naar iemands pijpen dansen, want, klant is koning.
Ik werk sinds 2017 als zzp’er in de zorg en heb gekozen om via een buro te werken zodat ik zelf geen contracten hoef op te stellen en weinig hoef te netwerken. Dit buro vraagt €30,- kosten als ik in die maand gewerkt heb. Ik krijg daar veel voor terug, o.a. hun Facturatie-systeem en de mogelijkheid tot bijscholing. Voor vragen kan ik bij ze terecht.
Je mag een PB sturen als je wil.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
11-10-2019 18:58
Ik ben zelfstandige in een andere branche. Dat mensen niet aan je mouw gaan trekken en je nee kan zeggen kan je al vergeten.
Je blijft ook naar iemands pijpen dansen, want, klant is koning.
Dat klopt maar ik kan wel degelijk nee zeggen tegen het maken van meer uren dan ik aankan, bepaalde onregelmatigheid en nachtdiensten. Ik neem echt geen klanten aan die ik niet leuk vind of geen klik mee voel. In doe de intake zelf en daarna beslis ik of ik met ze in zee wil. Ik kan op veel meer zaken nee zeggen dan nu als loonslaaf. Als zelfstandige heb je wel degelijk meer vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
11-10-2019 19:01
Dat klopt maar ik kan wel degelijk nee zeggen tegen het maken van meer uren dan ik aankan, bepaalde onregelmatigheid en nachtdiensten. Ik neem echt geen klanten aan die ik niet leuk vind of geen klik mee voel. In doe de intake zelf en daarna beslis ik of ik met ze in zee wil. Ik kan op veel meer zaken nee zeggen dan nu als loonslaaf. Als zelfstandige heb je wel degelijk meer vrijheid.
Je bent altijd vrij en je bent nooit vrij.
Je moet na werkuren alles verder zelf regelen. De administratie na werktijd, de continuïteit van je werkzaamheden. Inplannen dat je op vakantie wilt moet je zo inpassen dat het kan. En de gelden daarvoor zelf sparen, want dan heb je geen inkomsten.
En ik dacht ook (andere branche) dat ik zelf wel nee zou kunnen zeggen, maar puntje bij paaltje wil je ook niet te vaak nee zeggen, want dan zoekt de opdrachtgever wel een ander. Als je goed werk levert, dan volgt het werk, maar bij nee zeggen verdwijnt dat werk ook weer. En die balans kan je hoofdbrekens opleveren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Tegenvraag: hoe moeilijk kan het zijn?
Hoeveel tijd kost die administratie echt?

Ik denk erover me van de week alvast bij kvk in te schrijven. Naam heb ik (bijna), site te maken en loge te verzinnen. Kan allemaal (bijna) gratis en dan visite kaartjes neerleggen hier en daar en eerst nog even wat weken werken, per de zoveelste baan opzeggen en gewoon doen!!
Er is echt wel werk. Daar hoef ik niet bang voor te zijn. Twijfel is zonde van je tijd. Anderen kunnen het ook dus ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus dit jaar begonnen en kreeg ook vooral te horen van doe het niet. Nou tot nu toe valt het allemaal nogalmee. Ik doe zelf mijn boekhouding ( hier ben ik handig mee) heb wel een bureau ingeschakeld voor de verzekeringen. Dat is zeker duur maar dat weegt echt niet op tegen de voordelen.
Ik ben nog geen uur per week bezig met mn administratie, maar ik stuur dan ook maar drie facturen per maand. De uren houdt ik in een app bij.

Het moeilijkst vindt ik misschien wel vakantie. Opeens ben ik me dan bewust hoe duur dat is!
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen raden het je vooral allemaal af. Ben ik redelijk ongevoelig voor. Ik zoek vooral ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Je focust je wel erg op de voordelen.

Of deze stap verstandig is, hangt sterk af van je persoonlijke situatie. Heb je een huis vol dure kinderen of niet van toepassing, leeftijd, is er een partner met een (goed) vast inkomen, is er spaargeld, woon je in een fijn koophuis of wil je ooit nog eens een keer verhuizen en heb je dan een hypotheek nodig, kun je zo nodig toe met minder inkomsten etc..

Het is geen afraden, maar het is een grote stap om ondernemer te zijn. Denk daar niet te licht over. Veel zzp'ers die werknemer waren, keren weer terug naar werknemerschap of zouden dat eigenlijk heel graag willen, maar lukt niet.

Neem je de stap, geniet van de reis en ga er dan voor. Zo is het ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een verdienende partner, huis, geen verhuisplannen en kan met mijn inkomen voorlopig wel vooruit. ook als het een tijdje flink minder wordt.
Maar dat wordt het gewoon niet. Dat weet ik zeker.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
11-10-2019 13:40
De redenen die je opsomt om zzp'er te worden zijn nogal naïef ... . Er spreekt weinig kennis van zaken uit.

Weinig kans dat je als zzp'er meer gaat verdienen dan in loondienst. Je verdient misschien wel meer, maar ook hogere kosten waaronder voor verzekeringen en marketing/ website/ acquisitie, meer administratie, persoonlijk risico (aansprakelijkheid), meer zorgen, onregelmatig inkomen (moeilijker om bijv. een hypotheek te krijgen), grens tussen werktijd en vrije tijd/ vakantie vervaagd.

Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken en wellicht ook de mogelijkheden nagaan om je huidige positie bij je huidige werkgever te verbeteren of contact leggen met een andere werkgever.

Verder ook afhankelijk van je huidige situatie. Woon je bijv. naar je zin, ben je wel/ geen kostwinnaar etc..
Jij werkt niet in de zorg, dat is duidelijk :biggrin:

@to: schrijf je gewoon in bij Pidz met een reëel uurtarief (hulp: 38, vig 43, niv 4 48).
Heb je het scoren van opdrachten en de Facturatie al bijna geregeld. Zij kunnen je met de rest ook verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
12-10-2019 00:49
Ik heb een verdienende partner, huis, geen verhuisplannen en kan met mijn inkomen voorlopig wel vooruit. ook als het een tijdje flink minder wordt.
Maar dat wordt het gewoon niet. Dat weet ik zeker.
Dat is dan inderdaad een luxe positie om zzp'er te worden. Doen!
Alle reacties Link kopieren
Van specifieke zaken die met de zorg te maken hebben, heb ik geen verstand.

Maar wat een paar van je vragen betreft:
Kilometers noteer je doorgaans op de nota. Dus daar komt (bijvoorbeeld) te staan:
-aantal gewerkte uren: 100 x tarief per uur: 40 (= 4.000,-)
-aantal kilometers: 65 x km-prijs: 0,19 (= 12.35) - is Totaal: 4012.35
-BTW ad 0,21 % (842,59) = Totaal nota: 4854.94

De BTW draag je (doorgaans 1 x per kwartaal) af en over die 4012.35 betaal je belasting en premies volksverzekeringen.

Als je je huidige baan opzegt, is er dan nog een concurrentiebeding waar je rekening mee moet houden?
Ik start per 1 nov een baan al zzper bij een vaste opdrachtgever (4 contracten )
Natuurlijk zijn er risico's. Je kunt ziek worden etc.
Maar ik heb niet eens een AOV genomen.
Er zit nogal een verschil in of je zelf kostwinner bent of niet.
Ik ben geen kostwinner, mijn man wel, hij is dan ook goed verzekerd.
Wij redden het ook op één salaris dus ik durf het risico wel te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bijna zelfde situatie als ik dus.

Dank voor de tips trouwens iedereen. Ik schrijf de hele tijd mee dus ik sla alles op!!
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
12-10-2019 06:58
Jij werkt niet in de zorg, dat is duidelijk :biggrin:

@to: schrijf je gewoon in bij Pidz met een reëel uurtarief (hulp: 38, vig 43, niv 4 48).
Heb je het scoren van opdrachten en de Facturatie al bijna geregeld. Zij kunnen je met de rest ook verder helpen.
Brutale vraag en wil het topic niet overnemen maar heb jij ook een reëel uurtarief voor niveau 5? Ik lees daar wisselende zaken over. Ik zit nog in de beginfase van oriënteren!

To; excuses voor de vraag maar leek mij een uitlezen kans. Ik wens je echt heel veel succes en plezier. Ik begrijp je goed, het is soms echt te gek in loondienst!
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem hoor en iedereen is hier welkom.

De zorg in loondienst is drama. Als ik niet voor mezelf ga dan stop ik er helemaal mee en ga ik in een kledingboetiekje staan voor 10 uurtjes in de week ofzo.
Ik ben helemaal afgebrand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven