Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs en balans houden voor mijzelf

17-10-2019 11:29 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Sinds 3 jaar werk ik Als docent in het mbo als zij-instromer. Heb het er naar m'n zin. Vooral het contact met studenten en ze op weg helpen vind ik leuk.
De eerste jaren waren woelig al kwam dit zeker niet alleen door het onderwijs (alleen en verhuizing nieuwe stad, geen kip kennen). Inmiddels ben ik meer gesetteld al heb ik regelmatig, vooral zoals nu, op m'n vrije dag, dat ik mij zo moe voel dat er gewoon niets uit mij komt. Nu is dit voor een keer niet zo erg, het komt toch iets vaker voor dat ik een dag in het weekend gesloopt ben en afspraken af moet zeggen omdat ik kapot ben.

Ik vraag mij af of mensen uit het onderwijs dit herkennen. Zou het leuk vinden eens te sparren hoe jullie dit doen/aanpakken, werk, privé en het houden van de balans.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
In zekere zin wel herkenbaar, maar dat gevoel nam wel af met de jaren. Ik houd zelf de balans door heel zorgvuldig te kiezen wat ik doe. Dus ik zeg niet tegen alles ja. En ik probeer bij het voorbereiden van mijn lessen ook efficiënt aan de slag te gaan, dus niet allerlei materiaal zelf te maken etc., als dat ook op een andere, snellere manier kan. Ook bij het nakijken van toetsen probeer ik het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ben dus ook heel kritisch op het aannemen van allerlei extra taken etc.
Thuis ben ik thuis. Dat betekent niet dat ik niet werk, in tegendeel, maar ik reserveer ook tijd voor sporten, tijd doorbrengen met mijn gezin etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Zeker in het begin heel herkenbaar. Je moet inderdaad heel duidelijk je grenzen aangeven, maar ik denk dat dit in meerdere beroepen het geval is. Ik werk zelf 4 dagen in het voortgezet onderwijs en ben enorm blij met mijn ene vrije dag.

Ik zorg er in ieder geval voor dat ik mijn lessen zo veel mogelijk klaar heb liggen en ik probeer (examentijd en proefwerkweken daargelaten) de grens tussen thuis en werk zo goed mogelijk te bewaken. Dus niet nakijken in het weekend of op vrije dagen als ik het kan voorkomen. Bij het maken van toetsen probeer ik ze nakijkvriendelijk te houden, maar daar heb ik wel het compleet verkeerde vak voor helaas.

Ik probeer in vakanties ook minimaal 1 dag helemaal vrij te houden om uit te rusten, de overige dagen werk ik vaak vooruit met lesvoorbereidingen etc. Daarmee heb ik weer meer ruimte tijdens de normale werkweken.

Ik moet zeggen dat ik de balans op die manier best aardig gevonden heb. Er zijn natuurlijk momenten dat het pittig is en de werkdruk erg hoog ligt, maar over het algemeen vind ik het zo best prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef helaas ook een vak dat zich niet leent voor meerkeuze vragen etc, Dat zou het nakijken echt wel makkelijk maken. Maar ik gebruik Excel om de scores op te tellen bijvoorbeeld, dat scheelt toch weer tijd. En ik merk ook wel dat ik in de loop der jaren wat routine heb opgedaan, waardoor ik niet elke les tot in puntjes vanaf 0 hoef voor te bereiden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar zeker... maar typ er later even meer over, dus nu even tvp.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren is het zeker herkenbaar. Strikt scheiden werk-privé doe ik ook. Ik lees geen werkmail in het weekend of vakantie. Mijn 06 nummer heeft slechts een select groepje collega’s, ik wil geen appjes over school/leerlingen. Op die manier voorkom je een hoop afgeschoven taken (“Ik heb je toch een mail gestuurd om 23.00 op vrijdag, waarom is dat niet al opgepakt om 07.30 op maandag?”/“Ik heb je een appje gestuurd over leerling x”). Als mensen weten dat dit geen nut heeft gaan ze sneller zelf hun shit oplossen i.p.v. alles over het hek naar jou te gooien. En je bent niet 24/7 in je hoofd ermee bezig.

Qua taken: vooral vooruit plannen. En prioriteiten stellen en handhaven. Jammer voor die afdelingsleider met zijn geweldige plannen maar de lessen gaan voor. Heel leuk die nieuwe visie maar die leerlingbespreking gaat voor. Pleur maar een eind op met je veilige/gezonde/sociale/milieubewuste/drugsvrije/rookvrije/wat ze nu weer verzinnen school, dat overleg met die ouders van leerling x gaat voor.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? Want op een gegeven moment moet, denk ik, iedereen accepteren dat het weekend is om bij te komen en niet meer om te feesten.
Ik vond mijn ouders vroeger zo oud als ze dat zeiden en nu ben ik 40 en snap ik het helemaal. Maar misschien heb ik dat fout hoor.
Ik hou mijn weekenden dus heel rustig en gebruik de vele vakanties (want dat zijn het toch wel) om veel leuke dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn collega's die het 'druk' hebben in het onderwijs, creëren dat zelf ook voor een deel. Zo ging mijn collega delen van een boek kopiëren voor alle leerlingen, omdat anders de leerlingen zoveel boeken mee moesten slepen. Dus kijk eens heel kritisch naar je werkzaamheden en probeer een andere oplossing te vinden voor werkzaamheden die je veel tijd en energie kosten. Vraag eens rond; misschien hebben je collega's wel goede tips.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
lemoos2 schreef:
17-10-2019 12:51
Als mensen weten dat dit geen nut heeft gaan ze sneller zelf hun shit oplossen i.p.v. alles over het hek naar jou te gooien.

Dat. Niet teveel bereikbaar zijn want dan gaan mensen hun zooi over de schutting gooien.

Belle73 schreef:
17-10-2019 12:56
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn collega's die het 'druk' hebben in het onderwijs, creëren dat zelf ook voor een deel.

Eens, met de nadruk op 'voor een deel'. Niet alles is te vermijden. Maar ik ken idd wel collega's die een heleboel stress zelf veroorzaken. Ten eerste door dingen te doen die ze helemaal niet hoeven te doen, ten tweede door zelf heel chaotisch te zijn. Die zijn onduidelijk over welke stof getoetst wordt bijvoorbeeld, en krijgen de week voor de toets ineens tientallen mails. Dat hebben die mensen dan wel zelf veroorzaakt.
Belle73 schreef:
17-10-2019 12:56
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn collega's die het 'druk' hebben in het onderwijs, creëren dat zelf ook voor een deel. Zo ging mijn collega delen van een boek kopiëren voor alle leerlingen, omdat anders de leerlingen zoveel boeken mee moesten slepen. Dus kijk eens heel kritisch naar je werkzaamheden en probeer een andere oplossing te vinden voor werkzaamheden die je veel tijd en energie kosten. Vraag eens rond; misschien hebben je collega's wel goede tips.

Dat is op sommige scholen ook een soort gewoonte geworden. Een feest organiseren op het eind van het schooljaar. Met spelletjes en eten etc.

Enorm veel werk maken van dingen als Kinderboekenweek, Week van het Geld, Sint en Kerst over de top vieren, de school versieren op een manier waar de Bijenkorf jaloers op kan zijn.

Bij ons geldt: Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg. Hou het klein, hou of maak het simpel.

Wij sluiten het schooljaar af met, koffie, thee en limonade voor ouders en kinderen.

Door alles klein te houden is het weinig werk in voorbereiding en in opruimen. Toch zijn het waardevolle momenten omdat de inhoud wel goed is. Dat wordt door onze ouders enorm gewaardeerd en door onszelf ook.
Herkenbaar, ik heb echter de luxe part time te werken. Full time zou ik gek worden.
Elke week weer een nieuwe hysterie (te veel leerlingen! Te weinig leerlingen! Te hoge absentie! Project dit en dit moet ook want daar krijgen we geld voor! Dit moet NU geregeld worden anders staan er drie collega's op straat! Stage moet helemaal anders! Waarom is alles rond stage anders! Etc.)
Plus dat het bij ons onrustig is en sommige collega's daar heel vervelend van worden qua zichzelf profileren.
Om over het continu maar de show te moeten trekken voor meutes in begin zeer onwillige leerlingen
(ik heb geen boeken, ik heb geen geld, bent u weleens in Amerika geweest juf, daar ga ik volgende week heen) maar niet te spreken.
Ik heb nu de luxe om als een soort one trick pony in dienst te zijn door omstandigheden en dat is lekker rustig, dat hou ik denk ik zo.
Oh dat is dus de truc: creer een eigen gebiedje waar jij en eventueel een aantal zeer selectief uitgekozen collega's deskundig in zijn, ontzorg je team op dat gebied en je hebt een heerlijk leven.
Hoe gaan jullie om met dingen die (last minute) slecht geregeld worden waardoor je ze in je schoot geworpen krijgt maar waarbij je eigenlijk niet kunt weigeren omdat dat heel negatief op jezelf afstraalt en je daar op korte termijn gezeik mee krijgt?

Mijn man zegt : in het honderd laten lopen dan leren ze het vanzelf.

Ik "durf" dat niet te laten gebeuren omdat het slecht is voor mijn reputatie onder ouders en leerlingen. Mijn reputatie onder collega's kan me dan weer wat minder schelen ;)
TO, hoeveel dagen per week werk je?

Sommige docenten werken parttime, met bijvoorbeeld een eigen bijlesbureau erbij. (Individueel bijles geven is vaak minder stresserend dan lesgeven aan een groep pubers.)
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
25-10-2019 22:10
Hoe gaan jullie om met dingen die (last minute) slecht geregeld worden waardoor je ze in je schoot geworpen krijgt maar waarbij je eigenlijk niet kunt weigeren omdat dat heel negatief op jezelf afstraalt en je daar op korte termijn gezeik mee krijgt?

Mijn man zegt : in het honderd laten lopen dan leren ze het vanzelf.

Ik "durf" dat niet te laten gebeuren omdat het slecht is voor mijn reputatie onder ouders en leerlingen. Mijn reputatie onder collega's kan me dan weer wat minder schelen ;)
Ik maak zelf een prioriteit van dingen die direct invloed hebben op het proces in de klas. De rest zoeken ze dan maar uit. Het leren van de leerlingen is voor mij het belangrijkste, de rest wat minder. Kun je misschien een voorbeeld gegeven?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven