Werk & Studie alle pijlers

Fout op het werk

17-10-2019 23:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik heb de hele avond al druk op de borst door iets dat vandaag is gebeurd. Op het werk heb ik een stomme fout begaan. Ik had mijn kassa geteld en kasopmaak gedaan. Ik had naar mijn idee teveel briefgeld erin laten zitten en wilde het vanuit mijn goede wil herstellen door mijn kassa opnieuw op te maken maar ik had per ongeluk de eerste afroom meegeteld, waardoor ik dus een kasverschil heb. Ik heb de administratie gebeld en zij moesten wel lachen en zeiden dat ik mij geen zorgen moet maken.

Ik heb gelijk mijn leidinggevende opgebeld met trillende handjes en ik merkte dat ze teleurgesteld was terwijl ze zei dat ze niet boos was. Dit is al de 3e fout in 3 weken tijd. Niet om mij schoon te praten, maar 2 maanden geleden heeft mijn moeder een hartinfarct + hartstilstand gehad en ik heb alles gezien dus ik merk dat ik nu er best wel doorheen zit en ik denk dat ik daardoor niet optimaal presteer op het werk. Ik ben dus echt toe aan vakantie en gelukkig is dat volgende week.

Ik heb een reep chocolade gekocht en een briefje erbij gedaan met ‘Sorry *naam*’ omdat ik mij echt bezwaard en rot voel.

Ik vind het erg lastig om dit los te laten omdat ik niet wil falen. Fouten maakt iedereen maar 3 in 3 weken tijd.. ik heb druk op de borst en heel erg hoofdpijn omdat ik bang ben dat ik mijn functie kwijt zal raken.

Morgen werk ik niet met mijn leidinggevende (even als vandaag) dus dat is ergens fijn, zodat ik even ‘alleen’ ben in een ander filiaal. Maar nogmaals, ik vind het ontzettend lastig dit los te laten, ook al kan ik er niks meer aan veranderen.
Hoe weet je zo zeker dat de leidinggevende teleurgesteld in je was? Misschien had ze gewoon iets anders aan haar hoofd of belde je net op een verkeerd moment.
Bovendien gaat het om een rekenfout, je bent geen geld kwijtgeraakt of iets dergelijks.

Probeer goed te slapen. Dan merk je dat het je morgen beter zal lukken het te relativeren.
Fouten horen erbij hoor. Bij elk werk.
Chocola lekker zelf opeten :)
Alle reacties Link kopieren
iedereen maakt fouten, zelfs de vet betaalde ceo.
Alle reacties Link kopieren
Je bent vast nog heel jong, probeer niet zo op te kijken naar je leidinggevende. Ze is niks bijzonders. Je hebt haar veel te groot gemaakt in je hoofd. Zorg dat je je niet onzeker maakt door anderen veel groter voor te stellen dan ze zijn. Dit gaat jou beperken in je eigen ontwikkeling. Als je niet goed weet hoe je je moet gedragen kijk het dan gewoon af van iemand die er goed in is. Zo leer je het ook. En maak je niet druk om wat iemand van je zou kunnen denken. Jij weet hoe het zit en je hoeft je nooit te verdedigen. Succes
Alle reacties Link kopieren
Oh en inderdaad: de chocola zelf houden en opeten. Je hebt niemand benadeeld! Wel jezelf door je zo druk te maken. Geniet van je chocola.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je er zo mee blijft zitten. Fouten maken kan gebeuren.

Heel veel sterkte, wat je mee maakt is super heftig!
Alle reacties Link kopieren
Jij bent goed bezig. Ik heb geleerd dat als je wat fout doet, je daar eerlijk in moet zijn. Ik heb collega's gehad die zichzelf met hand en tand Zaten te verdedigen. Dat heeft er toe veel problemen op geleverd. Ik heb ook eens een fout gemaakt waar ongeveer €30.000,- mee gemoeid was. Ben direct naar mijn manager gegaan en gezegt dat ik een fout had gemaakt. Er volgde geen discussie omdat die niet nodig was. Je hebt prima gehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt fouten ,ook je leidingevende. Als je niet in je proefperiode zit zal het niet uitmaken ,als je haar weer spreekt zeg je gewoon wat er is je moeder even niet zo goed er bij geweest met je gedachte ..
Is alles goed met je moeder nu ? Niet piekeren , je hebt het heel netjes gedaan met de chocolade en excuus ,dat hoeft niet eens dus don't worry !
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Probeer het toch van je af te zetten, fouten maken is menselijk :hug:

Hoe gaat het nu met je mama?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt fouten, en een fout maken is niet zo erg, wat wel erg is, is die fout niet melden/oplossen. JIj hebt dat netjes gedaan. Je hebt zelf verantwoordelijkheid genomen voor je fout en dat is wat belangrjik is.

dus inderdaad, zet het van je af, het komt wel goed
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-10-2019 07:06
Iedereen maakt fouten, en een fout maken is niet zo erg, wat wel erg is, is die fout niet melden/oplossen. JIj hebt dat netjes gedaan. Je hebt zelf verantwoordelijkheid genomen voor je fout en dat is wat belangrjik is.

dus inderdaad, zet het van je af, het komt wel goed

Eens. En eet inderdaad de chocolade zelf op :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Goh als mijn collega die onze geldstroom nakijkt elke keer als iemand een fout maakt een reep chocolade zou krijgen was ze tonnetje rond.
Het geld is niet weg hé.
Ik heb jaren als leidinggevende in een winkel gewerkt denk je nu echt dat je de enige bent die een fout met de kassa tellen maakt ?
Maak je niet druk ik zou er echt niet boos of teleurgesteld over zijn hoor .
Die reep chocolade zou ik dan ietwat overdreven vinden .
Je maakt het echt groter dan dat het is .
Achter je laten en weer verder.
:hug: je leidinggevende mag blij zijn met zoveel betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. En jij met je chocolade, je pakt het meer dan keurig aan
Alle reacties Link kopieren
YellowBanana schreef:
17-10-2019 23:06
Goedenavond,

Ik heb de administratie gebeld en zij moesten wel lachen en zeiden dat ik mij geen zorgen moet maken.

Ik heb gelijk mijn leidinggevende opgebeld met trillende handjes en ik merkte dat ze teleurgesteld was terwijl ze zei dat ze niet boos was.
...
Ik vind het erg lastig om dit los te laten omdat ik niet wil falen. Fouten maakt iedereen maar 3 in 3 weken tijd.. ik heb druk op de borst en heel erg hoofdpijn omdat ik bang ben dat ik mijn functie kwijt zal raken.
...
Maar nogmaals, ik vind het ontzettend lastig dit los te laten, ook al kan ik er niks meer aan veranderen.

Ik heb even een paar zinnen gequote. Je merkte dat je een fout had gemaakt, probeerde het te herstellen en hebt het netjes gemeld. Zowel de administratie als je leidinggevende zeggen niet boos te zijn. Waarom denk je dat ze wel boos of teleurgesteld zijn? Misschien trek je verkeerde conclusies? Maak je het belangrijker en groter dan het is?

Je schrijft dat je niet wil falen. Niemand wil falen, toch doen we dat, stuk voor stuk. Juist daar kun je weer van leren. Join the club :)

Andere invalshoek: hoe reageer je als dit bij een collega van je gebeurt? Ben je dan kwaad en teleurgesteld in die collega? Of denk je "shit happens" en je gaat weer door?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hoog tijd voor een goed gesprek met je LG.

Ieder mens maakt fouten, en de ene fout heeft meer consequenties dan de andere fout.

Ga eens praten waarom je fouten hebt gemaakt. En hoe je dit in de toekomst kan veranderen. Een reep chocolade is lief bedoelt. Maar dit is werk.

Merk je dat je in je privé leven ook fouten maakt, of je hoofd er niet goed bij hebt? Zo ja, dan is misschien een afspraakje bij de huisarts een goed idee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees dan krijg je nogal wat op je bordje en slaat dat door naar lichamelijke klachten. Het is nogal wat, eerst je moeder, nu een nieuwe baan wat altijd intensief is. Ik herken de situatie en omdat ik zo laat aan de bel trok heb ik een depressie gekregen. Het beste wat ik heb gedaan is de stap naar de huisarts te zetten, die me verder geholpen heeft, ook met mijn manier van denken; veel voor anderen invullen, anderen op de eerste plaats zetten, het idee hebben dat anderen nooit fouten maken en ik wel. Maak de anderen niet te belangrijk en geloof in jezelf. Ik denk dat je daar hulp bij kunt gebruiken dus ik zou echt naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat vervelend dat je je zo voelt.
Fouten maken is menselijk.
Lief dat je een reep chocolade hebt gekocht, zal je leidinggevende wel lief vinden maar vergeet jezelf niet!
Voor jezelf ook wat lekkers kopen 😉
Niet te streng zijn voor jezelf en sterkte met je moeder 😘
Ik zou als leidinggevende die chocoladereep echt niet willen. Zou het zelfs een beetje raar vinden als je daarmee aan komt. In mijn ogen heb je het namelijk goed gedaan: je hebt zelf je fout geconstateerd, hebt het recht willen zetten en hebt het zelf direct gemeld bij zowel de administratie als de leidinggevende. Daarmee heb je laten zien dat je verantwoording neemt voor wat er niet goed ging, en dat je heel goed kunt analyseren wat er mis ging. Daar zou ik als leidinggevende heel blij mee zijn. Ik heb veel liever dit dan iemand die een fout probeert te bagatelliseren of te verdoezelen.
Je betrokkenheid is aandoenlijk maar waar gehakt wordt vallen spaanders hoor. Zet het van je af. Het overkomt je denk ik geen 2e keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een tijdlang op het postkantoor gewerkt. Over het algemeen viel het wel mee met die fouten, maar ik heb wel eens 200 gulden overgehouden aan het einde van de dag. Alles 2x nageteld, maar het was over en het bleef over. Bazin ingelicht, die heeft het de dag daarna ook 3x nageteld (tot op de laatste postzegels van 1 cent). Alles tellen is echt héél veel werk op een postkantoor hoor.

Uiteindelijk melding gemaakt op het hoofdkantoor, die stuurden twee mensen die alles ook nog eens 2x nageteld hebben.
Het was nog steeds over. Ik heb dus een fout gemaakt. Maar welke?? Geen idee. Er is ook nooit een klant teruggekomen met de mededeling dat ie 200 gulden miste. Klein agentschap, klein dorpje, dus allemaal bekenden.

Stiekem was ik wel blij dat het teveel was, en geen tekort, dat wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Niet te druk om maken hoor. je bent ook maar een mens, kan gebeuren.
Volgende week heb je lekker vakantie, dan kan je een beetje tot rust komen
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal geen grote fout gemaakt, maar reageert er heftig op. Dat is een signaal. Het wordt je allemaal te veel, misschien heb je wat hulp nodig. Ik zou een afspraak maken met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn überlate reactie maar omdat ik deze week 6 dagen heb gewerkt was ik ontzettend moe. Heb niet veel mijn telefoon aangeraakt, laat staan op internet gezeten.

Vrijdag belde mijn leidinggevende mij op en zei dat de chocolade écht niet had gehoeven, ze maakte ook al een grapje van 'ik word veel te dik'. Ze vroeg ook hoe het met mij ging en of ik goed had geslapen. Dus ik voelde mij na dat telefoongesprek meteen rustiger. Toen ik de volgende dag in mijn eigen filiaal stond heb ik in de mail gekeken maar ze heeft het verder niet gemeld, dus dat is helemaal fijn omdat ze eigenlijk wel meldingsplicht heeft.

Ik moet nog 2 dagen werken en dan heb ik ein-de-lijk een paar dagen vrij (vakantie) en dan kan ik daarna er weer met frisse moed tegenaan.

Bedankt voor al jullie lieve en ondersteunende berichtjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven