Werk & Studie alle pijlers

Onstslag nemen is werkweigering?

19-10-2019 16:49 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me nam ontslag omdat ze het niet naar haar zin had op haar werk. Het bedrijf weigerde een overeenkomst te tekenen en zij heeft nu nergens recht op, geen ww en geen bijstand. Ik ben daar van geschrokken, je zit dus met een wurgcontract vast aan een werkgever tot je wat anders vindt. Wat als je aangerand wordt of werkgever je pest op het werk?
anoniem_391461 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:56
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moet ontslag zijn ...
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze geen arbeidsovereenkomst ondertekend toen ze daar in dienst ging?
Alle reacties Link kopieren
Ja, wanneer je niet wil werken krijg je geen uitkering. "ik vraag dit voor een vriendin"
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je zelf ontslag neemt heb je sowieso geen recht op ww want dan ben je verwijtbaar werkeloos.
Geheel terecht in mijn ogen.

Bij pesten of ongewenste intimiteiten zijn er andere wegen om te bewandelen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-10-2019 16:52
Ja, wanneer je niet wil werken krijg je geen uitkering.
Ze solliciteerde ergens anders maar is niet aangenomen. Ze is weggegaan wegens nare opmerkingen over haar geaardheid, maar baas wilde haar niet laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend slordig topic, had je het nou niet even na kunnen lezen voordat je het post? Hoezo 'werkweigering', daar zeg je in de topictekst helemaal niets over. Hoezo wurgcontract? En twee keer spreek je over een 'werknemer' waar je 'werkgever' bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, als je zelf ontslag neemt heb je nergens recht op. Anders had ik ook wel een uitkering gewild toen ik stopte met werken toen de kinderen kwamen.
Dus, eerst zorgen dat je ander werk hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Werknemer
Werkgever
???

Maar jaals je zelfontslag neemt krijg je geen ww nee
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-10-2019 16:53
Wanneer je zelf ontslag neemt heb je sowieso geen recht op ww want dan ben je verwijtbaar werkeloos.
Geheel terecht in mijn ogen.

Bij pesten of ongewenste intimiteiten zijn er andere wegen om te bewandelen.
Er was geen bewijs want het gebeurde mondeling blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je vindt dat je onterecht bent behandeld vanwege je geaardheid, kun je stappen ondernemen. Echter, dan zul je hard moeten kunnen maken dat je onterecht behandeld bent vanwege je geaardheid, dus dan zul je met hard bewijs moeten komen.

Als je zelf besluit ontslag te nemen, heb je geen recht op een uitkering.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja een werkgever hoeft natuurlijk niet mee te werken aan een vaststellingsovereenkomst waarbij je het recht op WW behoud. Dat is het risico als je zelf ontslag neemt, dat je je recht op WW kan verspelen omdat je verwijtbaar werkloos bent geworden.

Je had dus beter eerst een buffer op kunnen bouwen zodat je het een paar maanden zonder werk kunt uitzingen en dan pas ontslag nemen zodat je niet meteen in de problemen raakt als een werkgever niet mee wil werken aan die overeenkomst en je nog geen andere baan hebt.

Ze zeggen wel eens dat je geen oude schoenen weg moet gooien voordat je nieuwe hebt.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
19-10-2019 16:54
Wat een ontzettend slordig topic, had je het nou niet even na kunnen lezen voordat je het post? Hoezo 'werkweigering', daar zeg je in de topictekst helemaal niets over. Hoezo wurgcontract? En twee keer spreek je over een 'werknemer' waar je 'werkgever' bedoelt.
Aangepast.

Blijkbaar is zelf ontslag nemen werkweigering en heb je geen recht op ww.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, als je zelf ontslag neemt heb je nergens recht op.

Een tijdelijk contract kun je daarom maar het beste uitdienen, dan heb je na afloop vaak wel recht op ww. En anders zorgen dat je een andere baan hebt voordat je opzegt.

Bij pesten oid zou ik contact opnemen met HRM of de vakbond als je er nog werkt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Klopt inderdaad! Ze heeft haar haan opgezegd zonder een andere baan in het vooruitzicht. Het is geen ambtenaar met wachtgeldregeling. Ze heeft haar rechten verspeeld....en terecht.

Bij pesten, aanranding of weet ik wat ga je bv eerst langs een bedrijfsarts. Iedereen kan wel roepen dat ie gepest wordt.

Solliciteren dus!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 16:56
Als je vindt dat je onterecht bent behandeld vanwege je geaardheid, kun je stappen ondernemen. Echter, dan zul je hard moeten kunnen maken dat je onterecht behandeld bent vanwege je geaardheid, dus dan zul je met hard bewijs moeten komen.

Als je zelf besluit ontslag te nemen, heb je geen recht op een uitkering.
Tsja, dat is dan het pestgedrag in de schoenen van de werknemer schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Het beste is inderdaad zsm een andere baan te vinden, zelf weer salaris binnen te harken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Dat is toch algemeen bekend, dat je geen WW krijgt als je zelf ontslag neemt?
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 16:57
Aangepast.

Blijkbaar is zelf ontslag nemen werkweigering
Hoe kom je daarbij? Natuurlijk is dat niet zo. Je mag altijd ontslag nemen.
en heb je geen recht op ww.
Dat is dan inderdaad één van de gevolgen.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
19-10-2019 16:58
Klopt inderdaad! Ze heeft haar haan opgezegd zonder een andere baan in het vooruitzicht. Het is geen ambtenaar met wachtgeldregeling. Ze heeft haar rechten verspeeld....en terecht.

Bij pesten, aanranding of weet ik wat ga je bv eerst langs een bedrijfsarts. Iedereen kan wel roepen dat ie gepest wordt.

Solliciteren dus!
Hoe kan een bedrijfsarts bewijzen dat ze gepest wordt?


Het gaat niet om mij,ik zit goed met een contract en een fijne werkgever. Ik ben ook niet lesbisch. Maar ik schrik ervan. Stel je baas rand je aan, jij meld je ziek en gaat naar de arts en die gelooft je niet, wat dan? Ik vind het enge taferelen.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 16:56
Er was geen bewijs want het gebeurde mondeling blijkbaar.
Ze had zich ziek kunnen melden.
Ze had bewijs kunnen verzamelen.
Ze had even door kunnen zetten tot ze een nieuwe baan had.
Ze had de vakbond kunnen benaderen
Ze had de vertrouwenspersoon kunnen benaderen.
Ze had haar huisarts om hulp kunnen vragen.

Allemaal opties die gekund hadden voor ze plots dacht: boehoehoe ik heb nu geen geld omdat ik domme keuzes heb gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-10-2019 17:00
Dat is toch algemeen bekend, dat je geen WW krijgt als je zelf ontslag neemt?
Maar ook geen bijstand. Je zit dus zonder inkomen en niet iedereen kan sparen.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
19-10-2019 17:02
Ze had zich ziek kunnen melden.
Ze had bewijs kunnen verzamelen.
Ze had even door kunnen zetten tot ze een nieuwe baan had.
Ze had de vakbond kunnen benaderen
Ze had de vertrouwenspersoon kunnen benaderen.
Ze had haar huisarts om hulp kunnen vragen.

Allemaal opties die gekund hadden voor ze plots dacht: boehoehoe ik heb nu geen geld omdat ik domme keuzes heb gemaakt.
Dat had gekund. Ze zei dat haar ziekmelding niet werd geaccepteerd. Ik weet er het fijne niet van.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 17:04
Maar ook geen bijstand. Je zit dus zonder inkomen en niet iedereen kan sparen.
Bijstand kan ze wel aanvragen als ze zonder inkomen zit. Maar nog handiger was geweest eerst een nieuwe baan te regelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lethe schreef:
19-10-2019 17:01
Hoe kan een bedrijfsarts bewijzen dat ze gepest wordt?


Het gaat niet om mij,ik zit goed met een contract en een fijne werkgever. Ik ben ook niet lesbisch. Maar ik schrik ervan. Stel je baas rand je aan, jij meld je ziek en gaat naar de arts en die gelooft je niet, wat dan? Ik vind het enge taferelen.
Dan ga je naar HR, Juridisch Loket, de vakbond, weet ik veel wat, en dan sleep je er een vaststellingsovereenkomst uit. En als je werkgever je aanrandt doe je aangifte. Maar je neemt niet zomaar ontslag, als je geen andere baan (in het vooruitzicht) hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven