Werk & Studie alle pijlers

Onstslag nemen is werkweigering?

19-10-2019 16:49 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me nam ontslag omdat ze het niet naar haar zin had op haar werk. Het bedrijf weigerde een overeenkomst te tekenen en zij heeft nu nergens recht op, geen ww en geen bijstand. Ik ben daar van geschrokken, je zit dus met een wurgcontract vast aan een werkgever tot je wat anders vindt. Wat als je aangerand wordt of werkgever je pest op het werk?
anoniem_391461 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:56
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook in België heb je geen recht op een uitkering wanneer je zelf je ontslag neemt. Logisch vind ik.
Zij kan toch solliciteren en wanneer zij iets anders heeft haar ontslag nemen?
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 17:01
Hoe kan een bedrijfsarts bewijzen dat ze gepest wordt?


Het gaat niet om mij,ik zit goed met een contract en een fijne werkgever. Ik ben ook niet lesbisch. Maar ik schrik ervan. Stel je baas rand je aan, jij meld je ziek en gaat naar de arts en die gelooft je niet, wat dan? Ik vind het enge taferelen.
Een logischere route na een aanranding is naar de politie gaan om aangifte te doen van deze misdaad. Als je daarna contact opneemt met de bedrijfsarts, zal die dit verhaal eerder geloven. Bovendien kom je dan in een situatie waarin niemand van je kan verwachten dat je bij die werkgever blijft en kan je ontslag op staande voet nemen, waarna je wél recht op een uitkering zal hebben. Dan moet dat misbruik wel bewijsbaar zijn, anders sta je erg zwak.
Werkweigering is een reden voor de werkgever om je te ontslaan. Ontslag nemen staat je vrij, maar het gevolg is inderdaad dat je zonder inkomen komt te zitten. Immers, je bent werkloos door eigen keuze, waarom zou de gemeenschap daar een compensatie tegenover zetten?
Misschien kan je vriendin alsnog die aangifte gaan doen... Tenzij ze geen bewijzen heeft, want dan zou het gaan lijken op smaad of valse aangifte. En daar is de politie vast niet blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er geen hol van, heeft ze nou zelf ontslag genomen of is ze ontslagen? En indien ze zelf ontslag heeft genomen wil haar baas haar niet laten gaan en gooit het op werkweigering als ze wegblijft ofzo??
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Logisch dat je niets krijgt als je zelf ontslag neemt. Dat had ze moeten bedenken voordat ze wegging.
Lethe schreef:
19-10-2019 17:01
Stel je baas rand je aan, jij meld je ziek en gaat naar de arts en die gelooft je niet, wat dan? Ik vind het enge taferelen.
Stel dit, stel dat, stel dat de hemel morgen naar beneden valt dan lopen we allemaal met een blauwe hoed.

Als er onoorbare dingen gebeuren moet je daar naar handelen, geen ontslag nemen. Nou ja dat kan wel, maar dan zit je inderdaad zonder inkomen. Dat is nml altijd zo als je zelf opstapt, verwijtbaar werkloos = geen inkomen. Niets engs aan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 16:53
Ze solliciteerde ergens anders maar is niet aangenomen. Ze is weggegaan wegens nare opmerkingen over haar geaardheid, maar baas wilde haar niet laten gaan.
Dan had ze melding moeten doen bij bureau discriminatie. Kan zij aantonen dat dit is gebeurd. Heeft zij bijv een brief aan haar leidinggevende geschreven dat zij niet gediend is van dit gedrag op de werkvloer zodat de leidinggevende ook kan ingrijpen en reageren. Wanneer je na herhaaldelijk pesten opstapt of een juridisch geschil van maakt zodat er bewijs is bij de rechter dan wil het UWV nog wel eens onderzoek doen naar de reden van ontslag maar in dit geval heeft zij niet zoveel.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dit was dus niet de route. Iedereen behalve jij en deze vriendin weet dat deze route naar 'geen uitkering' leidt.

Nu is het zaak dat ze zo snel mogelijk een andere baan vindt en de spelregels leert over hoe je wél met zoiets om moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je gewoon eens vertellen wat er is gebeurd ipv steeds te komen met een fantasie voorbeeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-10-2019 17:33
Dit was dus niet de route. Iedereen behalve jij en deze vriendin weet dat deze route naar 'geen uitkering' leidt.

Dit dus. Als je tegen problemen aanloopt op het werk en niet weet hoe je die op kunt lossen, dan zoekt iedereen met een beetje verstand informatie en/of hulp.
Lethe schreef:
19-10-2019 17:04
Maar ook geen bijstand. Je zit dus zonder inkomen en niet iedereen kan sparen.
Ja. Daarom is nadenken voordat je wat doet wel handig als je volwassen bent.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 17:06
Dat had gekund. Ze zei dat haar ziekmelding niet werd geaccepteerd. Ik weet er het fijne niet van.
Dan is het niet handig dat je dit topic opent.
Er zijn wegen te bewandelen als je te maken krijgt met zaken zoals die "ik vraag het voor een ander".
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
19-10-2019 17:44
Ja. Daarom is nadenken voordat je wat doet wel handig als je volwassen bent.
Inderdaad. Je zoekt voordat je ontslag neemt toch eerst uit welke gevolgen dat heeft? Of heeft ze een IQ van 20?
Alle reacties Link kopieren
Ja dit topic kan gewoon niet echt zijn...
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
19-10-2019 17:22
Ik snap er geen hol van, heeft ze nou zelf ontslag genomen of is ze ontslagen? En indien ze zelf ontslag heeft genomen wil haar baas haar niet laten gaan en gooit het op werkweigering als ze wegblijft ofzo??
Ja. Zij klaagde over de opmerkingen, werd niet geloofd en heeft toen ontslag genomen.
Alle reacties Link kopieren
als je zelf ontslag neemt heb je sowieso geen recht op ww.

als je contract nog niet is afgelopen kan je ook niet zomaar weg, doe je dit wel, geen recht op ww

kortom.. je " vriendin" heeft niet goed nagedacht..
Alle reacties Link kopieren
In de OP staat dat ze ontslag nam omdat ze het niet naar haar zin had.
Toen werd ze gepest
Vervolgens zijn het opmerkingen over haar geaardheid.
Dan wordt haar ziekmelding niet geaccepteerd en vervolgens wil ze een vaststellingsovereenkomst zodat ze ww kan aanvragen.

En nu noem jij de arbeidsovereenkomst een wurgcontract..

Ja ja. Bijzondere kijk op de wereld hebben jij en je vriendin.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Lethe schreef:
19-10-2019 17:06
Dat had gekund. Ze zei dat haar ziekmelding niet werd geaccepteerd. Ik weet er het fijne niet van.
Hoezo ziekmelding werd niet geaccepteerd? Heeft ze soms aangegeven waarom ze zich ziek wil melden terwijl je dat eigenlijk niet eens hoeft te doen. Zou wat zijn zeg als je met griep op bed ligt en je baas zegt nee ik accepteer je ziekmelding niet, je komt werken. Als je werkgever vermoed dat je niet ziek bent stuurt hij/zij maar een controleur.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 16:57
Aangepast.

Blijkbaar is zelf ontslag nemen werkweigering en heb je geen recht op ww.
Tenzij je in de Tweede Kamer zit.
Alle reacties Link kopieren
Als je een arbeidsovereenkomstbtekent, dan ga je daarmee een verbinding aan met een werkgever. Daarbij horen rechten en plichten. Als jij (of je vriendin, of wie dan ook) ontslag neemt zonder in de juiste volgorde de juiste stappen te zetten, dan verlies je dus je ww.

Dat is geen "wurgcontract" en ook niet "vast zitten aan een werkgever". Dat is je zaakjes niet op orde hebben en hals over kop een domme beslissing maken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt meestal toch een proeftijd?
Dat je zonder al teveel gedoe uit elkaar kan als werkgever & werknemer
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
19-10-2019 18:01
Hoezo ziekmelding werd niet geaccepteerd? Heeft ze soms aangegeven waarom ze zich ziek wil melden terwijl je dat eigenlijk niet eens hoeft te doen. Zou wat zijn zeg als je met griep op bed ligt en je baas zegt nee ik accepteer je ziekmelding niet, je komt werken. Als je werkgever vermoed dat je niet ziek bent stuurt hij/zij maar een controleur.
Als er tijdens het ziekmeld gesprek voor de werkgever duidelijk is dat iemand niet arbeidsongeschikt is dan mag de werkgever een ziekmelding weigeren. En blijkbaar had de werkgever het hier bij het juiste eind. Ziek melden omdat je een arbeidsconflict hebt (of uitzoekt) is namelijk niet arbeidsongeschikt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
19-10-2019 18:06
Je hebt meestal toch een proeftijd?
Dat je zonder al teveel gedoe uit elkaar kan als werkgever & werknemer
Dat ligt aan de lengte van de overeenkomst. En wellicht is deze allang verlopen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je?

Je gebruikt woorden die helemaal buiten deze situatie en je OP vallen.

Zou mooi zijn als we allemaal stoppen met werken omdat we het ergens niet naar onze zin hebben en dan een uitkering krijgen.

Grow up. Lees je arbeidscontract door, weet wat je rechten en je plichten zijn en handel daar na.
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin heeft gewoon ontslag genomen en komt achteraf met allerlei verhalen als zou ze aangerand zijn of onheus behandeld wegens haar geaardheid of onder druk gezet of wat dan ook. Niet relevant. Relevant is dat ze vrijwillig ontslag heeft genomen en dus verwijtbaar werkloos is en geen recht op uitkering heeft. Daar heeft ze waarschijnlijk van tevoren niet over nagedacht en nu het zo blijkt te zijn, probeert ze er een draai aan te geven om alsnog het gelijk aan haar kant te krijgen. Maar helaas.

Waarschijnlijker is gewoon dat, zoals in de OP ook al staat, ze de baan niet leuk vond en dus is opgestapt en nu blijkt dat ze zichzelf daarmee in de vingers heeft gesneden, probeert ze alsnog met allerlei argumenten een uitweg te vinden. Maar die is er niet.

Wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-10-2019 18:25
Je vriendin heeft gewoon ontslag genomen en komt achteraf met allerlei verhalen als zou ze aangerand zijn of onheus behandeld wegens haar geaardheid of onder druk gezet of wat dan ook.
Misschien is dat allemaal nog waar ook, je weet het niet.

Maar als je primaire reactie dan is dat je ontslag neemt is dat mooi dom. Ik mag toch aannemen dat iedereen weet dat je nergens recht op hebt als je dat doet.

Maar goed, TO: ik zou me maar zo snel mogelijk inschrijven bij alle uitzendbureaus die je vinden kunt, dan ben je zo weer aan het werk en dan is alle leed geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven