Werk & Studie alle pijlers

ontslag nemen of tijdelijk contract uitzitten

19-10-2019 17:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende. Ik ben dit jaar bij een nieuwe werkgever begonnen met een jaarcontract en ik weet vrijwel zeker dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Dit omdat ze niet blij waren met mijn zwangerschap en ik inmiddels ook al permanent ben vervangen. Allemaal prima, wil er zelf namelijk ook niet meer werken.

Ik zit inmiddels al een paar weken in de ziektewet (vanwege wegpesten door manager) en zou vanaf maart weer moeten beginnen, vervolgens loopt mijn contract binnen een paar maanden af. Ik kijk er zo tegenop dat ik daar weer naartoe zou moeten gaan dat ik de neiging heb om zelf ontslag te nemen. Ik ga ook verder solliciteren maar wil daar na de geboorte van m'n kindje niet constant mee bezig zijn en zou graag parttime willen werken en die banen liggen helaas niet voor het oprapen. Dus heb geen garantie op een nieuwe baan.

Vraag me af wat wijsheid is; contract uitzitten die paar maanden (met waarschijnlijk veel stress door manager) of zelf ontslag nemen?
Wat betreft wegvallen van mijn salaris is dit gelukkig geen probleem, we kunnen goed rondkomen van het salaris van mijn man.
Wat is jullie advies hierover?
Ik neig naar zelf weggaan... ik wil die mensen gewoon nooit meer zien en die stress is het me niet waard. Maar tegelijkertijd pieker ik ook over een gat in m'n cv als ik niet snel een nieuwe baan heb gevonden.
Ik heb een maand opzegtermijn wat zou betekenen dat ik eind januari zou moeten opzeggen, echter heb ik wel het idee dat ze er akkoord mee zouden gaan wanneer ik in februari opzeg en per maart zou willen stoppen. Ze zijn me liever kwijt dan rijk...

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Niet opzeggen nog, je weet nooit wat er in de tussentijd gebeurt en met zelf ontslag nemen verlies je een aantal rechten.

Daarnaast duurt maart nog lang, wie weet is er dan een andere manager
Alle reacties Link kopieren
Het beste is natuurlijk om je contract uit te zitten, als ze het dan niet verlengen heb je (waarschijnlijk) ook recht op een ww uitkering. Maar dat is voor mij natuurlijk wel makkelijk om te zeggen.. gelukkig hoef je de beslissing nu nog niet te nemen. Je weet inderdaad maar nooit hoe de situatie is eind januari. Wie weet lukt het je toch om een parttime baan ergens te vinden, dat maakt je keuze dan meteen een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als je nu zwanger bent en in de ziektewet zit, eerst geen ontslag nemen.
Je weet niet hoe je zwangerschap verder verloopt en hoe de bevalling en de periode daarna verder gaat. Concentreer je daarop en ga na je zwangerschap eens rustig verder kijken. Je krijgt nu omdat je zwanger bent, als het goed is, gewoon 100% betaald.
Je hoeft ook geen ontslag te nemen bij een jaarcontract, je zou ook tegen die tijd kunnen vragen of ze voornemens zijn je contract te verlengen, als dat niet zo is heb je recht op ww.
Ondertussen kan je gewoon rustig gaan solliciteren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zwanger en ziek, natuurlijk nu niet ontslag nemen. Je bent dan verwijtbaarwerkeloos en zal geen aanspraak kunnen maken op welke voorziening of uitkering dan ook.

Je contract loopt vanzelf af.
Je kan wel na je zwangerschap zelf gaan solliciteren en dan eventueel ( mits dat kan, ligt er aan of je tussentijds kan opzeggen) opzeggen of na contract meteen aan de slag bij een andere werkgever.

Maar je weet niet hoe de zwangerschap verloopt en je hebt nog geen andere baan.. dus echt niet opzeggen nu.
Na je bevalling gaan solliciteren, en als je nog niets anders hebt in maart toch gewoon gaan werken.
Niet opzeggen malloot. Als het pesten te erg is: naar een arts stappen.
Niet opzeggen! Vanwege alle hierboven genoemde redenen.
Alle reacties Link kopieren
Niet opzeggen. Je zegt nu wel dat jullie van het salaris van je man kunnen rondkomen, maar wat als je man ervan doorgaat, ziek wordt etc.? Dan heb je die WW uitkering meer dan nodig. Misschien kun je op een vaststellingsovereenkomst aansturen? Zou eens juridisch advies zoeken, dan weet je welke mogelijkheden er zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig even niks doen. Je hebt nog tijd zat voor opzeggen.
Scheelt dat je man genoeg verdiend om het zover jouw inkomen te doen.

Voor je zelfstandigheid zou ik alleen wel een eigen inkomen willen hebben als ik jou was. Je weet tenslotte maar nooit.

Je geeft aan dat het wel niet voor het oprapen ligt. In welke richting ben je op zoek dan?
Op zich is er werk zat en schreeuwen werkgevers om personeel maar niet in alle richtingen natuurlijk..
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Goed om ook tegengeluid te horen, een aantal mensen in mijn omgeving zeggen opzeggen en hier neig ik ook naar.

Ook al heb ik nog een aantal maanden, voor mijn gevoel is het zo maart. De bevalling nadert en ik weet niet hoe de periode na de bevalling gaat zijn, maar ik verwacht dat ik niet veel met solliciteren bezig zal willen/kunnen zijn. Om die reden vind ik het zelf ook verstandig om niet op te zeggen.

De parttime banen in mijn vakgebied liggen helaas niet voor het oprapen, de fulltime banen daarentegen wel en dat wil ik juist niet met een kindje.
Ik hoop gewoon zo dat ik geluk heb en iets anders vind. Heb ook nog niet gesolliciteerd maar wil komende week een aantal brieven schrijven, cv is gelukkig up to date.

Ik twijfel ook om voor de bevalling te solliciteren, is dit wel handig?
Ook ben ik bang dat een nieuwe werkgever moeilijk gaat doen over kolftijd en daardoor mij in de proeftijd al ontslaat. Enige voordeel is dan wel dat ik ww heb.
Veel twijfels en paniek in m’n hoofd. Ga hiervoor ook naar een psycholoog maar merk niet echt dat het helpt tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
20-10-2019 11:27
Niet opzeggen. Je zegt nu wel dat jullie van het salaris van je man kunnen rondkomen, maar wat als je man ervan doorgaat, ziek wordt etc.? Dan heb je die WW uitkering meer dan nodig. Misschien kun je op een vaststellingsovereenkomst aansturen? Zou eens juridisch advies zoeken, dan weet je welke mogelijkheden er zijn.
Hier ga ik naar informeren. De bedrijfsarts heeft me dit zelfs geadviseerd na hoe alles is verlopen.
Gewoon solliciteren want als je niet solliciteert vind je zeker geen baan.
En je kan ook solliciteren op vacatures die net niet helemaal passen. Dus als ze fulltime vragen en wie weet solliciteert er nog iemand die parttime wil en ze willen je graag hebben ontstaan er misschien best opties om er een duo functie van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Is maart de start van re-integratie of is maart einde van je zwangerschapsverlof? Anders komt je zwangerschapsverlof er ook nog aan hè :-)

Wegens de rechten die je vergooit zeg ik ‘niet opzeggen’. Ook omdat werkgever het hier dus zelf naar gemaakt heeft..
Maar.. veel stress tijdens je zwangerschap is ook niet goed! Kun je het voor jezelf naast je neer leggen? En lekker focussen op je zwangerschap?
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Als er een tekort is aan fulltime sollicitanten dan gaan werkgevers vanzelf ook nadenken over parttimers. Dus pin jezelf niet teveel vast op de letter van de vacature.

Je kunt nu al uitkijken naar vacatures en een lijst bedrijven maken in jouw vakgebied. Als je rond de jaarwisseling bent uitgerekend en het nog tot maart duurt voor je op zijn vroegst zou kunnen beginnen na je zwangerschapsverlof heeft het weinig zin om nu al echt te solliciteren, maar met zo’n lijstje kun je het na de bevalling hopelijk snel oppakken.

Vanaf 2020 heeft je man recht op aanvullend geboorteverlof van 5 weken tegen 70% van het loon. Als jij je inkomen behoudt (dus niet zelf ontslag neemt of al voor de bevalling een vaststellingsovereenkomst tekent) maakt dat het financieel makkelijker voor hem om verlof op te nemen. Geboorteverlof kan hij opnemen in de eerste 6 maanden na de geboorte, dus hij zou het kunnen uitstellen tot een tijdje na de bevalling om jou vrij te maken om je te storten op het solliciteren. Spreek het samen eens goed door.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 20-10-2019 12:07
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bamboo_90 schreef:
20-10-2019 11:51
Is maart de start van re-integratie of is maart einde van je zwangerschapsverlof? Anders komt je zwangerschapsverlof er ook nog aan hè :-)

Wegens de rechten die je vergooit zeg ik ‘niet opzeggen’. Ook omdat werkgever het hier dus zelf naar gemaakt heeft..
Maar.. veel stress tijdens je zwangerschap is ook niet goed! Kun je het voor jezelf naast je neer leggen? En lekker focussen op je zwangerschap?
Maart is einde verlof.
Enerzijds neig ik ook naar gewoon werken en gebruik maken van mijn rechten maar tegelijkertijd denk ik van ik heb daar helemaal geen zin in met die mensen.
Ik denk dat ik meer rust in mijn hoofd zou hebben als ik de zekerheid op een nieuwe baan heb. Gelukkig is de stress al een stuk minder vergeleken met een maand geleden maar merk dat ik er nog steeds veel mee bezig ben.

Maar ik denk dat de oplossing ook gewoon solliciteren is. Daar ga ik me komende week mee bezig houden.
love_speculaas schreef:
20-10-2019 11:45
Hier ga ik naar informeren. De bedrijfsarts heeft me dit zelfs geadviseerd na hoe alles is verlopen.
Er was vorige week iemand op dit forum die ontslag met wederzijds goedvinden had genomen tijdens jaarcontract en zij kreeg toen alsnog geen uitkering. Zeker goed uitzoeken voor je dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu nog niet opzeggen, je hoeft op dit moment toch niet te werken? Dus het verschil op dit moment nihil (wellicht wel wat minder druk in je hoofd). Ik zou nu alvast wat balletjes opgooien. Je weet maar nooit wat er uit komt.

Na je zwangerschap weer gewoon solliciteren en anders contract uitzitten en als dat niet gaat omdat ze pesten dan meld je je ziek. Misschien niet de meest chique manier maar anders vergooi je zelf je rechten.

Ik zou mij niet teveel zorgen maken om het gat in je CV. Je hebt nu toch verlof?
Alle reacties Link kopieren
love_speculaas schreef:
20-10-2019 11:42
Bedankt voor alle reacties. Goed om ook tegengeluid te horen, een aantal mensen in mijn omgeving zeggen opzeggen en hier neig ik ook naar.

Ook al heb ik nog een aantal maanden, voor mijn gevoel is het zo maart. De bevalling nadert en ik weet niet hoe de periode na de bevalling gaat zijn, maar ik verwacht dat ik niet veel met solliciteren bezig zal willen/kunnen zijn. Om die reden vind ik het zelf ook verstandig om niet op te zeggen.

De parttime banen in mijn vakgebied liggen helaas niet voor het oprapen, de fulltime banen daarentegen wel en dat wil ik juist niet met een kindje.
Ik hoop gewoon zo dat ik geluk heb en iets anders vind. Heb ook nog niet gesolliciteerd maar wil komende week een aantal brieven schrijven, cv is gelukkig up to date.

Ik twijfel ook om voor de bevalling te solliciteren, is dit wel handig?
Ook ben ik bang dat een nieuwe werkgever moeilijk gaat doen over kolftijd en daardoor mij in de proeftijd al ontslaat. Enige voordeel is dan wel dat ik ww heb.
Veel twijfels en paniek in m’n hoofd. Ga hiervoor ook naar een psycholoog maar merk niet echt dat het helpt tot nu toe.
Zwanger solliciteren hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik ken meerdere mensen die hoogzwanger waren toen ze een nieuwe baan vonden. Voor een werkgever maakte het niet zo heel veel uit, dan laat je iemand starten aan het einde van diens verlof, heb je misschien nog een maand extra om te overbruggen, maar je hebt wel een goede kracht in huis.

Qua kolfverlof heb je nog geen flauw idee, misschien lukt borstvoeding geven wel niet, misschien kolf je in 2 keer 10 minuten genoeg naar je zin (ik kon kolven wat ik wilde, maar alles wat mijn dochters aten op het KDV kreeg ik niet bij elkaar gekolfd, dus ik kolfde 2 keer 10 minuten om mijn productie op gang te houden en was dan 5 minuten later weer an het werk).

Het klinkt alsof er waar je nu werkt echt niet goed met je is omgegaan. Als je in Maart weer aan het werk moet hoe lang zou je contract nog lopen? Als je er zoveel stress van ervaart dat je contact hebt met een psycholoog moet je er eens over nadenken of je je niet ziek moet melden in Maart, kun je dan rustig weer gaan solliciteren.
lisa_ schreef:
20-10-2019 12:10
Er was vorige week iemand op dit forum die ontslag met wederzijds goedvinden had genomen tijdens jaarcontract en zij kreeg toen alsnog geen uitkering. Zeker goed uitzoeken voor je dat doet.
yup, dat was ik. Het ging bij mij fout omdat mijn originele contract geen opzegtermijn had (en de vaststellingsovereenkomst daar wel naar verwees waardoor het niet goed is gechecked -aannames gemaakt-...). Dus laat het goed checken door een jurist!

Ik zou in jou geval niet terug gaan, en dat gat in je CV is niet zo snel een probleem hoor.

fijn verlof en kraamtijd gewenst!
Nooit ontslag nemen of akkoord gaan met ontslag als je ziek bent.

Als je dat doet heb je geen recht op een uitkering. Geen ww omdat je niet beschikbaar bent voor werk, en geen ziektewet omdat je werkgever je je loon twee jaar lang moet doorbetalen en re-integratie verplichtingen heeft.

Mijn ervaring is dat meestal fulltime banen wel terug te brengen zijn naar 4 dagen, maar minder dan dat is lastig. Zeker in de huidige economie zou ik dat gewoon proberen en reageren op fulltime functies.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer loopt je contract af?
...
Alle reacties Link kopieren
Over een gat in je cv hoef je je echt niet heel druk te maken, mits er een goede opvulling staat. Zwangerschap en een tijdje thuis blijven is nog best een goede reden. Ik heb een gat van 15 jaar (opgevuld met kinderopvang & particuliere thuiszorg) maar werd drie jaar geleden zonder pardon aangenomen en mocht dit jaar zelfs kiezen tussen drie banen. Gat duurde iets langer dan gepland omdat we toen precies middenin die crisis zaten waarin bedrijven mensen eruit gooiden om te overleven.

Maar ook ik zou niet opzeggen. Want voor zover ik weet krijg je dan zelfs geen zwangerschapsverlof.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Mijn verlof eindigt per februari en hierna heb ik een maand vakantie aan vastgeplakt.

Het klopt dat ik heel slecht ben behandeld door mijn manager en op een gegeven moment heb ik me hierdoor ziekgemeld. De bedrijfsarts gaf toen aan dat hij verwacht dat ik na mijn verlof weer beter ben en aan de slag kan. Echter zei hij ook dat de situatie te veel stress zou kunnen opleveren en dat ik dan maar op een vaststellingsovereenkomst moest doelen. Denk dat mijn werkgever dat toch niet gaat doen en het contract gaat uitzitten (zou nog om 3 maanden gaan) en het leuker vindt om mij dan nog verder te pesten.
Me ziekmelden zou dan dus per februari moeten en dan zou ik weer op gesprek bij de bedrijfsarts moeten gaan wat ik niet echt zie zitten tijdens de kraamtijd.

Mijn twijfels worden alleen maar meer merk ik.. ik weet dat ik gewoon moet solliciteren en wie weet komt daar een mooi aanbod voor 3 dagen uit. Omgeving en zelfs psycholoog zeggen juist weer gewoon ontslag nemen, die situatie is niet goed voor je, met name wanneer je een kindje hebt gekregen wil je die stress niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid; mijn idee was om na het verlof op te zeggen, hierna heb ik nog een maand vakantiedagen aan vast geplakt waar ik sowieso gebruik van wil maken. Dus zou dan per maart willen stoppen. Op dit moment zit ik in mijn verlof en ga ik sowieso niks opzeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven