Werk & Studie alle pijlers

Geen zin meer om te werken

22-10-2019 13:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang ben ik met veel plezier naar mijn werk gegaan totdat mijn manager besloot om het personeel te wisselen. Sinds die dag werk ik met een collega waar ik geen klik mee heb. Ik heb het gevoel dat ik constant alles in mijn eentje doe en dat zij overal onderuit komt.
Deze collega heeft voordat ze met mij ging werken vaker ruzie met collega’s gehad die uiteindelijk bij een ander bedrijf zijn gaan werken. Op dit moment trek ik het ook niet meer langer om met haar te werken, het is allemaal te veel geworden.
Ik vind het heel spannend om hiermee naar de manager te gaan omdat ik bang ben dat het allemaal aan mij ligt. Heeft iemand tips hoe ik het gesprek aan kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je het meeste last van?
Dat je geen klik hebt met je collega? Of dat je al het werk doet?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al dat al een keer met je collega besproken dan? Zo niet, zou ik dat eerst doen. Beetje gek als hij/zij van niets weet en je gelijk bij de manager gaat klagen.
Hebben jullie het er vaker over gehad en blijft het een probleem, ja, dan zou ik naar de manager gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ze vaker ruzie had en die collega's zijn gevlucht zegt dat meer over haar dan over jou denk ik . Je moet niet met grote tegenzin naar je werk gaan dat gaat fout. Kun je niet wisselen met iemand , het bespreken met je leidinggevende ?
Dat je geen klik hebt kun je moeilijk onderbouwen. Dat jij al het werk doet terwijl zij staat te niksen, is een puntje wat je kunt bespreken. Ik zou dat eerst met haar bespreken, alvorens je naar de manager stapt. Je manager zal als eerste vragen hoe jullie onderling de taken verdelen en hoe jullie samenwerking verloopt. Hier hoort ook een stukje communicatie bij.
Fransje-Noord schreef:
22-10-2019 14:04
Dat je geen klik hebt kun je moeilijk onderbouwen. Dat jij al het werk doet terwijl zij staat te niksen, is een puntje wat je kunt bespreken. Ik zou dat eerst met haar bespreken, alvorens je naar de manager stapt. Je manager zal als eerste vragen hoe jullie onderling de taken verdelen en hoe jullie samenwerking verloopt. Hier hoort ook een stukje communicatie bij.
Dit.
CXHXAXR schreef:
22-10-2019 13:58
Jarenlang ben ik met veel plezier naar mijn werk gegaan totdat mijn manager besloot om het personeel te wisselen.
Sinds die dag werk ik met een collega waar ik geen klik mee heb.
Ik heb het gevoel dat ik constant alles in mijn eentje doe en dat zij overal onderuit komt.
Er zijn dus twee dingen: geen match en de werkverdeling.

1. Hoe stelt collega 'Miep' zich op en hoe stel jij je op? Bijvoorbeeld: Miep is nogal dominant, weet zichzelf 'neer te zetten' en jij kruipt in je schulp?

2. Heb je concrete voorbeelden dat zij overal onderuit komt?
Ik zou wel zorgen dat je het ten eerste al met die collega hebt besproken en dat je ten tweede een aantal duidelijke voorbeelden kan voorleggen aan je manager dat het bespreken geen resultaat heeft gehad.
Met alleen maar de melding 'geen klik' kan de manager niet zoveel. Vrienden zijn met je collega's is namelijk geen arbeidsvoorwaarde.

Dat de situatie nu jou het plezier in het werk ontneemt, maakt het wel serieus genoeg om er werk van te maken. Maar ik zou eerst een dossier vormen voordat ik ermee naar de manager zou stappen.
Werk jij in een bedrijf waar functie- en taakomschrijvingen bestaan?

Als dat zo is, en jullie zitten met dezelfde functieomschrijving dan is het (in mijn ogen) niet zo moeilijk. Dan moeten jullie SAMEN het werk verrichten, niet één.

Als jullie verschillende soorten functies hebben (ook officieel) dan kan het er aan liggen dat zij een andere functie met andere taken heeft dan jij.

Daar zou klaarheid over moeten zijn vooraleer er kan geoordeeld worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aankaarten maar vooral op jezelf gericht. Heb paar jaar geleden vervelende samenwerking gehad met een collega die me continue het gevoel gaf dat ik onderdeed voor haar en ik mijn werk niet goed deed.

Weet niet wat er precies aan de hand is bij jou maar ik heb toen mijn manager gebeld dat ik de situatie onprettig vond. Dat ik niet wist waaraan het precies lag, wellicht de wisselwerking maar ik op die en die punten de samenwerking niet goed vond verlopen en niet meer wist wat ik er aan moest doen. Daarnaast het gevoel dat ik het niet goed doe, mochten ze die mening delen dat ik dat graag zou horen. Graag samen op zoek wil gaan naar een oplossing omdat het geen fijn werkbare situatie was.

Gaven toen een hele fijne reactie terug en later een goed gesprek! Denk als je een goede manager hebt en niet teveel wijst en aannames doet dat iemand er alleen maar goed op kan reageren.

Succes in ieder geval! Weet hoe het is om met iemand samen te werken met wie je niet door een deur kan.
Alle reacties Link kopieren
Is er op je werk geen vertrouwenspersoon met wie je kan bespreken hoe je dit het beste kan aanpakken?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ga je deze keer wél reageren TO?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag ga ik weer voor het eerst werken nadat ik me afgelopen dagen ziek gemeld heb. Ik zie er erg tegenop om de confrontatie aan te gaan...
Begrijp ik het goed dat je het met je manager wilt bespreken, terwijl je het nooit met collega in kwestie besproken hebt? Dat zou je eerste stap moeten zijn, voordat je naar een manager stapt.
CXHXAXR schreef:
23-10-2019 05:32
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag ga ik weer voor het eerst werken nadat ik me afgelopen dagen ziek gemeld heb. Ik zie er erg tegenop om de confrontatie aan te gaan...

Heb je je ziek gemeld vanwege deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Hou je bij de feiten tijdens een gesprek. Dus als er werk is blijven liggen dan kaart je dat aan: Collega ik zie dat dit en dit niet is gedaan, is hier een reden voor? Collega, we hebben dit samen afgesproken en nu merk ik dat het toch anders verlopen is, hierover wil ik graag in gesprek, enz.
Mocht collega dit niet oppikken of als het escaleert ga je naar de manager en ook daar leg je de feiten neer. Geef dan aan dat jullie er samen niet uitkomen.
Hou het verder bij jezelf en haal niet die anderen er bij (iedereen loopt weg bij haar/collega's zijn weggegaan om haar) en pas op met (onderbuik)gevoelens (geen klik). Dat zorgt niet voor efficiënt overleg en zal vaak niet door een manager geaccepteerd worden.
CXHXAXR schreef:
23-10-2019 05:32
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag ga ik weer voor het eerst werken nadat ik me afgelopen dagen ziek gemeld heb. Ik zie er erg tegenop om de confrontatie aan te gaan...
Wat zal je werkgever blij zijn met zijn medewerkers, de ene doet niets en de ander meldt zich om niets ziek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven